Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2336616_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. februar 2021
Koordinationskontoret
Emilie Glismand
2021-0032/40-0461
1813230
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 257 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
19. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om redegørelse for grænsekontrollens indretning og omfang med henvisning til artiklen Kæmpe skandale: Grænsen står pivåben, Newsbreak.dk den 15/1-21, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 257 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen “Kæmpe skandale: græn-
sen er pivåben” bragt på Newsbreak.dk den 15. Januar 2021?
Vil ministeren derudover redegøre for, hvad regeringen vil gøre
for at sikre lukkede grænser?”
Svar
:
1.
Der kan indledningsvist henvises til brev af 3. september 2020, jf. bilag
548 (REU Alm. del, 2019-2020), hvor Folketingets Retsudvalg blev orien-
teret om den tilpassede indrejsekontrol vedrørende COVID-19, herunder at
politiet tilrettelægger COVID-19-indsatsen ved landegrænserne med perio-
devise og stikprøvebaserede grænsekontroller, og at der løbende sker en mo-
nitorering af situationen ved grænseovergangene med mulighed for en re-
vurdering og intensivering af kontrollen, særligt hvis smitteudviklingen i
vores nabolande fører til, at disse lande går i karantæne.
Jeg har den 5. februar 2021 instrueret Rigspolitiet i at foretage fast stikprø-
vevis grænsekontrol døgnet rundt ved grænseovergangen i Padborg, lige-
som det er tilfældet ved grænseovergangene i Kruså og Frøslev. I samme
forbindelse har jeg anmodet Rigspolitiet om at skærpe opmærksomheden
ved de resterende mindre grænseovergange mod Tyskland.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at den midlertidige,
stikprøvevise grænsekontrol mod Tyskland oprindelig blev ind-
ført den 4. januar 2016.
Den 14. marts 2020 blev der som følge af COVID-19-pande-
mien indført systematisk grænsekontrol ved alle Danmarks in-
dre Schengengrænser, hvorefter alle indrejsende over den
dansk-tyske landegrænse blev indrejsekontrolleret. Ved samme
lejlighed blev 10 ud af 13 officielle grænseovergangssteder på
landegrænsen mod Tyskland lukket. Fra den 15. juni 2020 fik
politikredsene mulighed for, under visse omstændigheder, at
overgå til stikprøvevis kontrol i perioder med særligt mange ind-
rejsende og deraf følgende kødannelser. Den 3. september 2020
overgik politiet generelt til stikprøvevis indrejsekontrol, med-
mindre forholdene konkret tilsagde andet. Den 9. januar 2021
intensiverede politiet grænsekontrollen yderligere, men fortsat
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om redegørelse for grænsekontrollens indretning og omfang med henvisning til artiklen Kæmpe skandale: Grænsen står pivåben, Newsbreak.dk den 15/1-21, til justitsministeren
inden for en stikprøvevis indrejsekontrol, ved de indre Schen-
gengrænser, herunder ved den dansk-tyske landegrænse, som
følge af de skærpede indrejserestriktioner.
Rigspolitiet kan generelt oplyse, at den midlertidige grænsekon-
trol mod Tyskland gennemføres som periodevise og stikprøve-
baserede indsatser, der i antal, tidsmæssig placering og intensitet
er tilpasset den forventede mængde indrejsende samt det aktu-
elle efterretningsbillede, de lokale forhold og trafikmønstrene på
de enkelte grænseovergange.
Rigspolitiet har til brug for en nærmere beskrivelse af grænse-
kontrollen ved den dansk-tyske landegrænse, som den omtalte
artikel vedrører, indhentet en udtalelse fra Syd- og Sønderjyl-
lands Politi, der har ansvaret for indrejsekontrollen ved den
dansk-tyske landegrænse.
Rigspolitiet kan på baggrund heraf oplyse følgende:
I Syd- og Sønderjyllands Politi er det Udlændingekontrolafde-
ling Vest (UKA Vest), som står for gennemførelsen af indrejse-
kontrollen. UKA Vest har ansvaret for en række politifaglige
opgaver i relation til landegrænsen, hvoraf indrejsekontrollen
ved landegrænsen er en af hovedopgaverne.
Den dansk-tyske landegrænse er cirka 70 km lang. Landegræn-
sen til Tyskland har aktuelt 13 store og små godkendte grænse-
overgangssteder, der kan passeres i køretøj. Herudover er der
yderligere fire mindre, godkendte grænseovergangssteder, der
kan passeres til fods. Endvidere er der to, godkendte toglinjer
ind i Danmark, hvor den første togstation er i Padborg eller i
Tønder. Ydermere er der to godkendte færgeoverfarter, hvor den
ene er færgeoverfarten mellem Sild og Rømø og den anden er
mellem byerne Sønderborg og Langballigau (kun i sommerhalv-
året).
Indrejsekontrollen i politikredsen tilrettelægges på baggrund af
analyser og efterretninger, som udarbejdes og tilvejebringes på
forskellig vis. Det sker bl.a. igennem analysefælleskabet med
tysk politi og Toldstyrelsen i UKA Vest, ligesom det også sker
i samarbejde med Rigspolitiet og i forbindelse med internatio-
nalt politisamarbejde i øvrigt.
Hovedparten af alle rejsende, der ønsker at rejse ind i Danmark,
vælger at rejse ind via de østlige grænseovergangssteder. Det
betyder, at de rejsende primært vælger de godkendte grænse-
overgangssteder i Frøslev (motorvej E45), Padborg og Kruså.
Togforbindelsen, der standser i Padborg, anvendes af hovedpar-
ten af de rejsende, som rejser ind i Danmark med tog.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om redegørelse for grænsekontrollens indretning og omfang med henvisning til artiklen Kæmpe skandale: Grænsen står pivåben, Newsbreak.dk den 15/1-21, til justitsministeren
Da hovedparten af de indrejsende passerer grænseovergangsste-
derne ved Frøslev, Padborg og Kruså samt togforbindelsen i
Padborg, har politikredsen ud fra en politifaglig vurdering be-
sluttet, at tyngden i indrejsekontrollen placeres på de østligste
grænseovergangssteder samt i de tog, der kører ind i Danmark
via togstationen i Padborg.
På den baggrund er der etableret fast grænsekontrol døgnet
rundt på grænseovergangsstederne i Kruså, Padborg samt Frøs-
lev (motorvej E45). Den faste grænsekontrol udføres som stik-
prøvekontrol på baggrund af en profilering af de rejsende og ved
vilkårlige stikprøver. Den faste grænsekontrol udføres af politi-
tjenestemænd og politikadetter, der i udførelsen støttes af perso-
nale fra Forsvaret og Hjemmeværnet.
På grænseovergangsstedet i Padborg blev grænsekontrollen
frem til natten mellem fredag den 5. februar 2021 og lørdag den
6. februar 2021 udført ved stikprøvekontroller foretaget af kø-
rende sektorpatruljer i forbindelse med grænseindsatsen.
Med virkning fra og med natten mellem lørdag den 6. februar
2021 og søndag den 7. februar 2021 er grænseovergangsstedet i
Padborg dog blevet fast bemandet med personale, som foretager
den stikprøvevise indrejsekontrol. Grænseovergangsstedet i
Padborg vil hermed indtil videre være fast bemandet døgnet
rundt.
På de øvrige og helt overvejende små grænseovergangssteder,
hvor der ikke er fast tilstedeværelse, gennemføres indrejsekon-
trollen døgnet rundt af et antal uniformerede sektorpatruljer, der
standser ved grænseovergangsstedet og afventer evt. indrej-
sende, der skal indrejsekontrolleres. Sektorpatruljerne patrulje-
rer endvidere i baglandet mellem de enkelte grænseovergangs-
steder. Ved sektorpatruljeringen foretages der dermed stikprø-
vevis indrejsekontrol ved alle mindre grænseovergangssteder.
Som supplement til de uniformerede sektorpatruljer er der end-
videre dagligt indsat civile patruljer, der både patruljerer ved
grænseovergangsstederne og i baglandet til grænsen. De frem-
står ikke som politi, da de bl.a. bidrager til indsatsen mod de
personer, der mere organiseret forsøger at indrejse ulovligt i
Danmark. De civile patruljer er indsat i det eller de tidsrum, som
analyser og efterretninger peger på er de mest relevante.
Herudover suppleres ovennævnte endvidere af målrettede ind-
satser, der både tilrettelægges som store, synlige kontroller i
baglandet og som mere anonyme indsatser med civile betjente,
civile køretøjer og overvågningsudstyr.”
Side 4/4