Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2332788_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
9. februar 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Anders Bertelsen Forman
Sagsnr.: 2021-0030-5452
Dok.:
1802362
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 524 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 524 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. januar 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 524: Spm. om, hvor mange personer der i 2020 er sigtet og dømt for at fortsætte deres kriminelle aktiviteter fra fængslet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 524 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere på artiklen ”Sigtelse: Bandefigur
styrede hvide bude fra fængslet”, eb.dk den 12. januar 2021, her-
under redegøre for, hvor mange personer der i 2020 er sigtet og
dømt for at fortsætte deres kriminelle aktiviteter fra fængslet?”
Svar:
1.
Jeg ser med stor alvor på sagen fra Vestre Fængsel. Der er selvfølgelig
ingen tvivl om, at det på ingen måde skal være muligt at fortsætte kriminelle
aktiviteter, mens man afsoner en fængselsstraf. Det gælder ikke mindst i
forhold til indsatte bandemedlemmer, som har vendt samfundet ryggen, og
som skal mødes med hårde og meget restriktive rammer i vores fængsler.
Reglerne om indsattes ret til besøg, brevveksling og telefonsamtaler er der-
for også udformet på en sådan måde, at retten hertil kan begrænses, hvis
f.eks. hensynet til at forebygge kriminalitet taler derfor. Dette gør sig særligt
gældende i forhold til at begrænse kontakten med omverdenen for indsatte
bandemedlemmer, hvor reglerne blev skærpet i forbindelse med bande-
pakke III fra 2017. Derudover kan også retten til at komme på udgang næg-
tes, bl.a. hvis der er bestemte grunde til at antage, at den indsatte vil begå ny
kriminalitet. Reglerne for udgang blev skærpet yderligere for indsatte ban-
demedlemmer i forbindelse med bandepakke II fra 2014. Se nærmere om
reglerne i Direktoratet for Kriminalforsorgens bidrag nedenfor.
Jeg har en klar forventning om, at kriminalforsorgen gør brug af disse red-
skaber, hvis kriminalforsorgen mistænker, at en indsat vil misbruge kontak-
ten med andre mennesker til at begå ny kriminalitet. Når det er sagt, så me-
ner jeg, at det er afgørende, at kriminalforsorgen har de fornødne redskaber
til at forebygge kriminalitet i eller fra fængslerne
og det skal der løbende
være fokus på at sikre.
Det er derfor også min forventning, at sikkerheden i fængslerne vil være et
tema, når vi i år skal forhandle en ny flerårsaftale på plads for kriminalfor-
sorgens økonomi. Det vil i den forbindelse være nærliggende at drøfte, hvor-
dan vi i endnu større omfang forhindrer, at der bliver begået kriminalitet i
eller fra fængslerne.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 524: Spm. om, hvor mange personer der i 2020 er sigtet og dømt for at fortsætte deres kriminelle aktiviteter fra fængslet, til justitsministeren
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet om en udtalelse fra
kriminalforsorgen, som har oplyst følgende:
”1.
Direktoratet for Kriminalforsorgen skal indledningsvis be-
mærke, at kriminalforsorgens kerneopgave er at fuldbyrde de
straffe, som domstolene har fastsat, og bidrage til at begrænse
kriminalitet. Derfor arbejder kriminalforsorgen også i samar-
bejde med politiet og andre myndigheder løbende på at fore-
bygge, at indsatte i landets fængsler og arrester begår ny krimi-
nalitet under afsoning.
Kriminalforsorgen har i de senere år og har fortsat et særligt fo-
kus på at styrke sikkerheden i fængslerne og forebygge ny kri-
minalitet ved bl.a. at identificere og hindre ulovlig kommunika-
tion ind og ud af fængslerne. Der er således f.eks. iværksat en
række initiativer mod indsmugling af mobiltelefoner og ulovlige
genstande, som har medført et markant fald i antallet af ind-
smuglede telefoner.
Indsattes muligheder for en kriminalitetsfri tilværelse efter løs-
ladelsen hænger imidlertid nøje sammen med de pågældendes
mulighed for under indsættelsen at kunne opretholde forbindel-
sen til omverdenen. Indsatte har derfor som udgangspunkt ret til
at modtage besøg i fængslet og til at have brevveksling og tele-
fonsamtaler med personer uden for fængslet, jf. nedenfor.
2.
Det følger af straffuldbyrdelsesloven, at en indsat har ret til
mindst ét ugentligt besøg af mindst én times varighed og så vidt
muligt af to timers varighed, og at det kan gøres til et vilkår for
en besøgstilladelse, at den besøgende lader sig undersøge.
Derudover er der i besøgsbekendtgørelsen fastsat regler om gen-
nemførelsen af de indsattes ret til besøg, herunder regler om be-
grænsninger i retten til besøg ud fra 1) ordens- eller sikkerheds-
mæssige hensyn, 2) hensynet til kriminalforsorgens indsats mod
radikalisering og ekstremisme eller 3) hensynet til at forebygge
kriminalitet. Kriminalforsorgsområdet har således bl.a. mulig-
hed for at træffe bestemmelse om forbud mod besøg af bestemte
personer og om gennemførelse af besøg under overværelse af
personale i institutionen.
Det følger endvidere af straffuldbyrdelsesloven, at breve til og
fra en indsat uden retskendelse kan åbnes og lukkes af persona-
let i den indsattes påsyn. I tilfælde, hvor gennemlæsning har fun-
det sted, kan et brev tilbageholdes, hvis det skønnes, at det ikke
bør afsendes.
Gennemlæsning af breve til og fra en indsat og tilbageholdelse
af breve kan alene ske, hvis det skønnes påkrævet af 1) ordens-
Side 3/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 524: Spm. om, hvor mange personer der i 2020 er sigtet og dømt for at fortsætte deres kriminelle aktiviteter fra fængslet, til justitsministeren
eller sikkerhedsmæssige hensyn, 2) af hensyn til kriminalforsor-
gens indsats mod radikalisering og ekstremisme 3) af hensyn til
at forebygge kriminalitet eller 4) for at beskytte den forurettede
ved lovovertrædelsen.
Breve, som skal sendes, afleveres i en åben kuvert til personalet,
som kontrollerer kuverten med henblik på at sikre, at der ikke er
ulovlige genstande med brevet. Efter endt kontrol kan kuverten
lukkes. Breve til og fra de indsatte vil som udgangspunkt blive
ekspederet uden gennemlæsning, medmindre der foreligger
konkrete grunde til det, jf. ovenfor.
Det følger herudover af straffuldbyrdelsesloven, at indsatte som
udgangspunkt har ret til at føre telefonsamtaler, i det omfang det
er praktisk muligt. Ifølge reglerne skal telefonsamtaler i lukkede
institutioner dog optages, påhøres eller aflyttes, medmindre
dette ikke findes nødvendigt af 1) ordens- eller sikkerhedsmæs-
sige hensyn, 2) af hensyn til kriminalforsorgens indsats mod ra-
dikalisering og ekstremisme 3) af hensyn til at forebygge krimi-
nalitet eller 4) for at beskytte den forurettede ved lovovertrædel-
sen.
Adgangen til at føre telefonsamtaler kan endvidere nægtes helt,
hvis dette findes nødvendigt af ovenstående hensyn.
Endelig følger det af straffuldbyrdelsesloven, at en indsat alene
kan få tilladelse til udgang, når der ikke er bestemte grunde til
at antage, at den indsatte i forbindelse med udgang vil begå ny
kriminalitet, unddrage sig fortsat straffuldbyrdelse eller på an-
den måde misbruge udgangstilladelsen, og hensynet til retshån-
dhævelsen ikke i øvrigt taler imod udgangstilladelsen, ligesom
udgangsformålet skal være rimeligt begrundet i uddannelses-
mæssige, arbejdsmæssige, behandlingsmæssige, familiemæs-
sige eller andre personlige hensyn.
3.
Der gælder endvidere særligt skærpede regler om afskæring
af besøg i forhold til bandemedlemmer, der vurderes at have til-
knytning til en gruppering, der aktuelt er en del af en bandekon-
flikt.
Det følger således af straffuldbyrdelsesloven, at indsatte, som af
politiet skønnes at have tilknytning til en gruppe af personer,
som er aktivt involveret i en verserende voldelig konflikt med
en anden gruppe af personer, og om hvem politiet oplyser, at der
inden for den gruppe
som den indsatte skønnes at have tilknyt-
ning til
som led i konflikten enten er anvendt skydevåben eller
våben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles far-
lige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, eller er be-
gået brandstiftelse omfattet af straffelovens § 180, ikke har ret
Side 4/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 524: Spm. om, hvor mange personer der i 2020 er sigtet og dømt for at fortsætte deres kriminelle aktiviteter fra fængslet, til justitsministeren
til at modtage besøg af personer med tilknytning til den pågæl-
dende gruppe eller en anden tilsvarende gruppe, medmindre
ganske særlige grunde gør sig gældende.
Endvidere følger det af straffuldbyrdelsesloven, at udgang ikke
kan finde sted, hvis den indsatte skønnes at have tilknytning til
ovennævnte gruppe af personer.
Hertil kommer yderligere regler om skærpede sikkerhedsforan-
staltninger vedrørende besøg, brevveksling og telefonsamtaler i
forhold til indsatte, som af politiet skønnes at indtage en ledende
eller koordinerende rolle i en gruppe af personer, som tilsammen
står bag omfattende og alvorlig kriminalitet.
Kriminalforsorgen er opmærksom på disse regler, der således
bliver anvendt i praksis over for banderelaterede indsatte omfat-
tet af reglerne.”
3.
Justitsministeriet har endvidere anmodet Rigspolitiet og Rigsadvokaten
om oplysninger om antallet af sigtede og domme i 2020 mod personer, der
fortsætter deres kriminelle aktiviteter fra fængslet.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten har oplyst, at det ikke er muligt ved et elek-
tronisk udtræk at opgøre, hvor mange personer der i 2020 er sigtet eller dømt
for at fortsætte en kriminel aktivitet efter indsættelse i fængsel. Rigsadvo-
katen har videre oplyst, at det i forbindelse med sagsbehandlingen af straf-
fesager ikke registreres, om en person er dømt for at have fortsat en kriminel
aktivitet fra fængslet. Det vil derfor kræve en omfattende manuel gennem-
gang af et meget stort antal sager, hvis der skal tilvejebringes oplysninger
herom.
Rigspolitiet har endvidere oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, der indledningsvis har oplyst, at Køben-
havns Politi ikke kan kommentere på den konkrete sag, som om-
tales i den pågældende artikel fra Ekstra Bladet af 12. januar
2021, da sagen er verserende.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at det er Københavns
politis umiddelbare opfattelse, at det ikke er en generel proble-
matik, at kriminaliteten fortsættes fra fængslet.”
Side 5/5