Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2332740_0001.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 884
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. marts 2020
Politikontoret
Cecilie Thornvig Ander-
sen
2020-0030-3757
1396991
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 884 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. februar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om kommentar til intern henvendelse om forbud mod betjentes brug af hjelmkamera til at filme vanvidskørsel, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 884 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, præcis hvilke problemer Rigspoli-
tiet er løbet ind i omkring kameraer i hjelmen hos Færdselspoli-
tiet, herunder om der er en manglende hjemmel eller en eventuel
dataretlige problemstilling, jf. artiklen "Betjente må ikke læn-
gere filme vanvidskørsel: - De slipper billigere", fra tv2.dk den
8. februar 2020?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at når politiet behandler
personoplysninger elektronisk, herunder bruger videokameraer
som led i varetagelsen af f.eks. færdselskontrol og beredskabs-
mæssige opgaver mv., skal dette ske inden for rammerne af lov
nr. 410 af 27. april 2017 om retshåndhævende myndigheders be-
handling af personoplysninger (retshåndhævelsesloven).
Disse databeskyttelsesretlige regler afskærer ikke politiet mu-
ligheden for at anvende kameraer til dokumentation i forbin-
delse med politiets opgavevaretagelse, herunder kameraer, der
er monteret på hjelme mv. Dog vil lovgivningens krav om bl.a.
sletning af oplysninger og datasikkerhed skulle efterleves. Rigs-
politiet har derfor heller ikke kommunikeret til politikredsene,
at det skulle være tilfældet, at de databeskyttelsesretlige regler
afskærer politiet fra at anvende kameraer til dokumentation i
forbindelse med politiets opgavevaretagelse.
Det kan dog oplyses, at Rigspolitiet den 18. april 2018 generelt
har indskærpet over for politiets ansatte, at der er forbud mod
uautoriseret brug af privat indkøbte kameraer, lagringsmedier
mv. som led i tjenesten, ligesom Rigspolitiet i en skrivelse fra
september 2019 indskærpede over for politikredsene, at bl.a.
montering af kameraer eller andet optageudstyr ikke må foreta-
ges uden forudgående drøftelse med og tilladelse fra Rigspoli-
tiet.
I forbindelse med TV2’s dækning af problemstillingen den 8.
februar 2020 sendte Rigspolitiet samme dag en skriftlig kom-
mentar, hvoraf det bl.a. fremgik, at Rigspolitiet er i færd med at
se på, hvordan politiet arbejder med dokumentation ved hjælp
af kameraer. Dette er for, at politiet til stadighed kan sikre bor-
gernes retssikkerhed, arbejdsmiljøet for medarbejdere og den
enkelte betjents retsstilling ved personalesager.
Rigspolitiet iværksatte på baggrund af ovenstående i 2018 et ar-
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om kommentar til intern henvendelse om forbud mod betjentes brug af hjelmkamera til at filme vanvidskørsel, fra justitsministeren
bejde i forhold til udarbejdelse af generelle, nationale retnings-
linjer for politiets anvendelse og håndtering af billedmateriale.
Det er i den forbindelse besluttet at tage udgangspunkt i politiets
anvendelse af kropskameraer og hjelmkameraer. Retnings-
linjerne forventes at være udarbejdet inden udgangen af andet
kvartal 2020.”
3