Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2371905_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
13. april 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Karoline Ove Dahl
Sagsnr.: 2021-0030-5778
Dok.:
1907747
Dato:
Kontor:
Hermed sendes berigtiget besvarelse af spørgsmål nr. 480 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. januar 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Vermund (NB).
Nick Hækkerup
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om indsatsen mod narko i landets fængsler, til justitsministeren
2371905_0002.png
Spørgsmål nr. 480 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for indsatsen mod narko i landets
fængsler. Vil ministeren i denne forbindelse redegøre fore, hvor
meget der findes, hvordan narkomisbrug og handel i fængslerne
påvirker det kriminalpræventive arbejde og arbejdsmiljøet, samt
redegøre for de sanktioner der anvendes.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Indsatsen mod narkotika i landets fængsler
Indsatsen mod narkotika i fængslerne er en integreret del af op-
gavevaretagelsen for kriminalforsorgens ansatte. Som følge af
de grundlæggende sikkerhedsmæssige udfordringer forbundet
med narkotika og øvrige ulovlige effekter er indsatsområdet
særligt prioriteret for kriminalforsorgen.
Grundlæggende består narkotikaindsatsen i at forhindre, at nar-
kotika kommer ind i fængslerne, og i at narkotika, der er kom-
met ind i fængslerne, findes og konfiskeres.
Indsatsen understøttes af en række konkrete sikkerhedsmæssige
foranstaltninger i form af f.eks. adgangskontrol, visitationer, an-
vendelse af narkotikahunde og urinprøvekontrol. Derudover er
tiltag som videoovervågning og perimetersikring vigtige redska-
ber i kampen mod indkast af narkotika og andre ulovlige effek-
ter.
Indsatsen mod narkotika skal imidlertid tillige ses i sammen-
hæng med andre målrettede sikkerhedsindsatser som f.eks. kri-
minalforsorgens efterretningsindsats. Kriminalforsorgen har på
dette område styrket de proaktive indsatser, der skal tilveje-
bringe viden om, hvem der står bag indsmugling, samt hvordan
og hvornår indsmugling finder sted. Den samme indsats under-
støtter tillige indsatsen med at finde narkotika inde i fængslerne,
hvilket f.eks. sker ved løbende at forsyne fængselsbetjentene
med ny viden om, hvor og hvordan narkotika bedst findes i
f.eks. en fængselscelle.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om indsatsen mod narko i landets fængsler, til justitsministeren
2371905_0003.png
2. Fund af narkotika mv.
Af Tabel 1 fremgår en oversigt over fund af narkotika og eufo-
riserende stoffer i 2019 pr. institutionstype, opgjort på kategori
og mængde.
Tabel 1. Oversigt over fund af narkotika og euforiserende
stoffer i 2019
1
Åbne fængs-
Lukkede
ler
fængsler
Arrester
Samlet
An-
An-
An-
tal Antal
Antal Antal tal Antal tal Antal fund gram
5
fund gram
2
fund gram
3
fund gram
4
i alt i alt
Am-
feta-
48 381,9
2
1,6
3
8,1
53 391,6
min
He-
roin
11
19,2
5
30,2
6
27,1
22
76,5
Ko-
kain
78 330,67 11 13,81 16 30,85 105 375,33
Hash
<10
524 453 795 1599 2916
gram 856 1597 290
Hash
10
46
1311 58 1391 301 11387
gram 197 8685
Hash
sam-
1053 10282 336 1835 511 2186 1900 14303
let
Hash-
mix
6
949 1145 492
609 578 608 2019 2362
.
Pil-
5967,5
1353,5
1610,5
8931,5
7
ler
442
stk.
102
stk. 318 stk.
862 stk.
Kilde: Data er hentet fra kriminalforsorgens visitationsregistreringssystem den 11. ja-
nuar 2021. Tallene er foreløbige og vil kunne ændres i forbindelse med efterregistrerin-
ger.
2
Se dog note 7.
3
Se dog note 7.
4
Se dog note 7.
5
Se dog note 7.
6
Hashmix er hash blandet med f.eks. tobak.
7
Kategorien dækker samtlige piller som findes i fængsler og arrester og angives i styk.
Pillerne analyseres ikke, men destrueres efter endt sagsbehandling
1
Side 3/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om indsatsen mod narko i landets fængsler, til justitsministeren
3. Påvirkningen af fængslernes kriminalitetsforebyggende ar-
bejde
Straffuldbyrdelsesloven indeholder en behandlingsgaranti,
hvorefter en indsat har ret til vederlagsfri behandling mod stof-
misbrug, medmindre vedkommende ikke skønnes egnet og mo-
tiveret til behandling. En sådan behandling mod stofmisbrug
skal så vidt muligt iværksættes senest 14 dage efter, at den ind-
satte har fremsat begæring herom. Behandlingsgarantien omfat-
ter ikke indsatte, der er udvist af landet ved dom, medmindre
særlige forhold taler herfor. Misbrug af euforiserende stoffer er
en såkaldt kriminogen faktor og kan således være medvirkende
til, at en person er mere tilbøjelig til at begå kriminalitet.
Gennemførsel af behandlingsforløb nedsætter risikoen for tilba-
gefald til misbrug og dermed også risikoen for tilbagefald til kri-
minalitet.
Indsmugling og den deraf følgende adgang til euforiserende
stoffer under frihedsberøvelsen har stor betydning for deltagelse
i et behandlingsforløb. Når der er adgang til euforiserende stof-
fer mv., kan det for mange med misbrugsproblemer være svært
at fastholde motivationen til behandling. Adgang til euforise-
rende stoffer mv. kan desuden mere generelt give anledning til
konflikter og forstyrrelser for de indsatte, hvilket kan påvirke de
indsatser, som måtte være iværksat over for de pågældende.
4. Påvirkning af arbejdsmiljøet
De psykiske belastninger, der kan være forbundet med den kræ-
vende opgaveløsning bl.a. i forhold til indsatte med narkomis-
brug og indsatsen mod narkotika, har stor organisatorisk og le-
delsesmæssig bevågenhed, og der følges løbende op individuelt
eller på gruppeniveau, såfremt arbejdsmiljøet på en institution,
matrikel eller afdeling er udfordret.
De ovenfor beskrevne indsatser og konkrete initiativer vurderes
at have en positiv betydning i forhold til arbejdsmiljøet.
Den tydelige organisatoriske prioritering og konsekvente op-
følgning i forhold til narkomisbrug og fund af narkotika reduce-
rer således presset på den enkelte medarbejder og medarbej-
derne imellem, idet retningslinjer og prioriteringer er givet af
organisationen og ikke er noget, som den enkelte medarbejder
eller medarbejdere i fællesskab skal finde frem til.
5. Sanktioner og forebyggende foranstaltninger
A. Straffuldbyrdelsesloven indeholder regler om, at en indsat
obligatorisk skal ikendes disciplinærstraf for en række nærmere
Side 4/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om indsatsen mod narko i landets fængsler, til justitsministeren
opregnede disciplinærforseelser. Dette gælder således f.eks. ved
indtagelse af euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er for-
budt efter den almindelige lovgivning og ved overtrædelse af
straffelovgivningen, når overtrædelsen tillige indebærer en selv-
stændig krænkelse af orden eller sikkerhed i institutionen, hvil-
ket f.eks. vil være tilfældet ved indsmugling, besiddelse eller
handel med euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er for-
budt efter den almindelige lovgivning.
Som disciplinærstraf kan anvendes advarsel, bøde og strafcelle.
Fuldbyrdelse af disciplinærstraf kan helt eller delvis undlades på
betingelse af, at den indsatte i en bestemt periode ikke begår
strafbart forhold eller en ny disciplinærforseelse.
Udmålingen af disciplinærstraf sker i det enkelte fængsel mv.
med udgangspunkt i såkaldte normalreaktionsskemaer, der be-
skriver det normale disciplinærstrafniveau for en række almin-
deligt forekommende disciplinærforseelser.
Ved
ikendelse af bøde fastsættes størrelsen under hensyn til
overtrædelsens art og omfang og kan højst udgøre et beløb sva-
rende til det almindelige vederlag, der udbetales indsatte for én
uges beskæftigelse, med fradrag af den del af vederlaget, som er
beregnet til dækning af personlige fornødenheder.
Ved ikendelse af disciplinærstraf i form af strafcelle fastsættes
varigheden under hensyn til overtrædelsens art og omfang til et
tidsrum af højst 4 uger, for unge under 18 år dog til højst 7 dage.
B. Hvis nærmere bestemte indikationer for risiko for en uønsket
adfærd er til stede, kan der som forebyggende foranstaltninger
anvendes bl.a. overførsel til andet afsoningssted, for eksempel
fra åbent til lukket fængsel, tilbagekaldelse af udgangstilladelse
og udelukkelse fra fællesskab. De forebyggende foranstaltnin-
ger bygger på en vurdering af den pågældendes adfærd. En se-
nere ophævelse af sådanne forebyggende foranstaltninger vil
normalt forudsætte, at de indikationer for risiko for en uønsket
adfærd, som medførte den forebyggende foranstaltnings iværk-
sættelse, ikke længere er til stede.”
Side 5/5