Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2407315_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juni 2021
Strafferetskontoret
Rebekka Bormann Thorn
2021-0030-5408
1995027
Hermed sendes berigtiget besvarelse af spørgsmål nr. 470 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. januar 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Henrik
Vinther (RV).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 470: Spm. om, hvor mange sigtelser, tiltaler og domsfældelser for menneskehandel, der har været i Danmark de forgangne to år, til justitsministeren
2407315_0002.png
Spørgsmål nr. 470 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange sigtelser, tiltaler og doms-
fældelser for menneskehandel, der har været i Danmark de for-
gangne to år?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”For
menneskehandel straffes den, der rekrutterer, transporterer,
overfører, huser eller efterfølgende modtager en person, hvor
der anvendes eller har været anvendt ulovlig tvang efter § 260,
frihedsberøvelse efter § 261, trusler efter § 266, retsstridig frem-
kaldelse, bestyrkelse eller udnyttelse af en vildfarelse eller an-
den utilbørlig fremgangsmåde med henblik på udnyttelse af den
pågældende ved prostitution, optagelse af pornografiske foto-
grafier eller film, forestilling med pornografisk optræden,
tvangsarbejde, slaveri eller slaverilignende forhold, strafbare
handlinger eller fjernelse af organer, jf. straffelovens § 262 a,
stk. 1.
På samme måde straffes den, der med henblik på udnyttelse af
den pågældende ved prostitution, optagelse af pornografiske fo-
tografier eller film, forestilling med pornografisk optræden,
tvangsarbejde, slaveri eller slaverilignende forhold, strafbare
handlinger eller fjernelse af organer; rekrutterer, transporterer,
overfører, huser eller efterfølgende modtager en person under
18 år eller yder betaling eller anden fordel for at opnå samtykke
til udnyttelsen fra en person, som har myndighed over den for-
urettede, og den, der modtager sådan betaling eller anden fordel,
jf. straffelovens § 262 a, stk. 2.
Rigsadvokaten har på den baggrund trukket oplysninger fra po-
litiets sagsstyringssystem (POLSAS) om antallet af sigtelser, til-
taler og fældende afgørelser for overtrædelse af straffelovens §
262 a i 2019 og 2020. Oplysningerne er efterfølgende manuelt
gennemgået. Oplysningerne fremgår af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1. Antal sigtelser, tiltaler og fældende afgørelser vedr. straffelovens § 262 a
Sagstrin
Sigtelser
Tiltaler
Fældende afgørelser
2019
Forhold
14
0
0
Personer
12
0
0
2020
Forhold
10
3
0
Personer
7
3
0
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 470: Spm. om, hvor mange sigtelser, tiltaler og domsfældelser for menneskehandel, der har været i Danmark de forgangne to år, til justitsministeren
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et
journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal
bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørel-
sen ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for
udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme efterregi-
streringer.
Ved opgørelsen er gerningskode 74135 anvendt.
Data er opdateret den 20. februar 2021.
Det forhold, at der i en række sager måtte være rejst sigtelse og
evt. tiltale for menneskehandel, uden at det efterfølgende er endt
med en fældende afgørelse herfor, er endvidere ikke ensbety-
dende med, at der ikke er afsagt fældende afgørelse i de pågæl-
dende sager. I de pågældende sager, hvor der er sket frifindelse
for menneskehandel, er der således afsagt fældende afgørelse
efter en anden bestemmelse i straffeloven, herunder f.eks. for
rufferi efter straffelovens § 233, stk. 1, eller for åger efter straf-
felovens § 282.
Rigsadvokaten skal endelig bemærke, at sager om menneske-
handel er alvorlige sager, som skal prioriteres højt, og det er vig-
tigt, at der i politiet og anklagemyndigheden til enhver tid er et
stort fokus på korrekt og hurtig behandling af disse sager. Derfor
har Rigsadvokaten også i Rigsadvokatmeddelelsen, Afsnittet
om menneskehandel, fastsat særlige retningslinjer for anklage-
myndighedens og politiets behandling af sager om menneske-
handel. Et centralt element i disse retningslinjer er, at efterforsk-
ningen i sager om menneskehandel allerede på det indledende
stadie skal tilrettelægges i samarbejde med anklagemyndighe-
den, så der løbende kan foretages en juridisk vurdering af sagen.
Der kan i den forbindelse endvidere henvises til Justitsministe-
riets besvarelse af 16. januar 2020 af spørgsmål nr. 287 (Alm.
del) fra Folketingets Beskæftigelsesudvalg.”
2.
Jeg vil gerne slå helt fast, at menneskehandel er en ussel forbrydelse, som
skal bekæmpes benhårdt.
Derfor har regeringen også fokus på at styrke den nuværende indsats mod
menneskehandel i Danmark ud fra en erkendelse af, at alt for få bagmænd
bliver stillet til ansvar for deres handlinger.
Regeringen har eksempelvis sikret, at der nu kommer yderligere fokus på
menneskehandel i politiet. Som del af den nye aftale om politiets og ankla-
gemyndighedens økonomi i 2021-2023 oprettes der således en ny national
efterforskningsenhed, hvor de mest specialiserede politi- og anklagerfaglige
kompetencer samles. Enheden skal bl.a. være med til at sikre en markant
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 470: Spm. om, hvor mange sigtelser, tiltaler og domsfældelser for menneskehandel, der har været i Danmark de forgangne to år, til justitsministeren
styrkelse af indsatsen mod den mest komplekse økonomiske og organise-
rede kriminalitet, herunder organiseret menneskehandel og menneskesmug-
ling.
Regeringen har endvidere sørget for en historisk høj bevilling til myndig-
hedsindsatsen mod social dumping, som er videreført i flerårsaftalen.
Derudover har regeringen nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, som ser
på initiativer til beskyttelse af sårbare udenlandske arbejdstagere og ofre for
menneskehandel. Arbejdsgruppen ser bl.a. på de udfordringer, der er for-
bundet med retsforfølgning af de relevante bagmænd bag menneskehandel,
herunder hvordan vi kan styrke den strafferetlige regulering af menneske-
handel. Arbejdet i arbejdsgruppen har været forsinket på grund af covid-19,
men forventes afsluttet i første halvår af 2021.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 4/4