Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2321206_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. januar 2021
Strafferetskontoret
Natasja Walbom
2020-0030-5331
1784104
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 415 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. december 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om kommentar til artiklen Antallet af domme for at gå med kniv er steget markant, og det kan ende i drab: Et minuts slåskamp dræbte 18-årig og sårede flere, bragt på dr.dk den 10. december 2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 415 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Antallet af domme for at
gå med kniv er steget markant, og det kan ende i drab: Et minuts
slåskamp dræbte 18-årig og sårede flere”, bragt på dr.dk den 10.
december 2020, herunder redegøre for strafniveauet for at gå
med en ulovlig kniv offentligt? Vil ministeren endvidere oplyse,
hvor mange udlændinge og indvandrere, der er straffet for ulov-
lig besiddelse af kniv, og om udlændinge kan blive udvist for at
være i besiddelse af en ulovlig kniv i det offentlige rum?”
Svar:
1.
Det fremgår af artiklen, der henvises til i spørgsmålet, at den konkrete
straffesag forsat er verserende.
Af principielle grunde er jeg meget tilbageholdende med at udtale mig om
konkrete sager, der er under behandling ved domstolene.
Jeg kan dog generelt oplyse, at jeg på det kraftigste tager afstand fra den
form for meningsløs vold, som beskrives i artiklen.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten om strafniveauet i sager om besiddelse af kniv
på offentligt tilgængelig steder. Rigsadvokaten har i den forbindelse oplyst
følgende:
”1.
Strafniveauet for at gå med kniv offentligt
Det følger af knivlovens § 1, at knive og blankvåben mv. ikke
må bæres eller besiddes på offentligt tilgængelige steder, uddan-
nelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende,
medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse eller til brug ved
jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende
anerkendelsesværdigt formål.
Knivlovens § 2, stk. 1, oplister desuden en række knive og
blankvåben, der er vurderet som farlige og generelt mangler lov-
lige og fornuftige formål, og som derfor kræver politiets tilla-
delse, hvis de skal erhverves, besiddes, bæres eller anvendes.
Forbuddet efter knivlovens § 2, stk. 1, er således generelt og
gælder såvel offentlige tilgængelige steder som private steder.
Det skal bemærkes, at dolke og knive, hvis klinge overstiger 12
cm, uanset det generelle forbud, kan anvendes i erhverv, til hus-
holdningsbrug eller til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudø-
velse eller til et andet lignende anerkendelsesværdigt formål,
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om kommentar til artiklen Antallet af domme for at gå med kniv er steget markant, og det kan ende i drab: Et minuts slåskamp dræbte 18-årig og sårede flere, bragt på dr.dk den 10. december 2020, til justitsministeren
hvis de er udformet hertil. Disse dolke og knive kan erhverves,
besiddes og bæres til den nævnte brug, jf. knivlovens § 2, stk. 2.
Overtrædelse af knivlovens §§ 1 og 2 straffes i medfør af § 7,
stk. 1, med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skær-
pende omstændigheder fængsel indtil 2 år.
Strafpositionerne for overtrædelser af knivloven begået efter
den 1. juli 2016 fremgår af forarbejderne til lov nr. 376 af 27.
april 2016, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 107 som fremsat,
side 18f.
1.1. Førstegangstilfælde
Overtrædelse af knivlovens § 1, uden samtidig overtrædelse af
knivlovens § 2, straffes som udgangspunkt med en bøde på
3.000 kr. i førstegangstilfælde.
I sager, hvor der er en overtrædelse af både knivlovens § 1 og §
2, er udgangspunktet en bøde på 5.000 kr.
Såfremt der foreligger skærpende omstændigheder i første-
gangstilfælde, er udgangspunktet en ubetinget frihedsstraf på 7
dage – uanset om tiltalte er over eller under 18 år. Hvis betin-
gelserne herfor er opfyldt, kan straffen gøres betinget med vilkår
om samfundstjeneste.
Straffen skærpes yderligere, hvis den tiltalte tidligere er idømt
frihedsstraf for overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1 eller
2, § 119 b eller §§ 123, 216, 237, 243-246, 266 eller 288, jf. §
7, stk. 2, 2. pkt. Det forudsættes i de tilfælde, at der ved strafud-
målingen som udgangspunkt fastsættes en ubetinget frihedsstraf
på 40 dages fængsel. Hvis betingelserne herfor er opfyldt, kan
straffen gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste.
1.2. Andengangstilfælde
I sager om andengangstilfælde for overtrædelse af knivloven,
hvor tiltalte tidligere er idømt en bøde, forudsættes straffen –
både for lovovertrædere over og under 18 år – som udgangs-
punkt fastsat til ubetinget frihedsstraf på 7 dage. Hvis betingel-
serne herfor er opfyldt, kan straffen gøres betinget med vilkår
om samfundstjeneste. Det fremgår af forarbejderne til lov nr.
376 af 27. april 2016, at der kan forekomme tilfælde, hvor ube-
tinget frihedsstraf i andengangstilfælde vil være urimeligt hen-
set til de omstændigheder, hvorunder kniven mv. har været med-
bragt. På den baggrund kan der være tilfælde, hvor tiltalte kan
straffes med en bøde, Folketingstidende 2015-16, A, L 107 som
fremsat, side 18.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om kommentar til artiklen Antallet af domme for at gå med kniv er steget markant, og det kan ende i drab: Et minuts slåskamp dræbte 18-årig og sårede flere, bragt på dr.dk den 10. december 2020, til justitsministeren
Hvis den tiltalte tidligere er idømt en frihedsstraf på 7 dages
fængsel for en førstegangsovertrædelse af knivloven, er ud-
gangspunktet en ubetinget frihedsstraf i 14 dage, jf. Folketings-
tidende 2015-16, A, L 107 som fremsat, side 19. Hvis betingel-
serne herfor er opfyldt, kan straffen gøres betinget med vilkår
om samfundstjeneste. Det skal bemærkes, at strafpositionen ta-
ger udgangspunkt i, at tiltalte er straffet efter lov nr. 376 af 27.
april 2016.
Hvis tiltalte tidligere er idømt frihedsstraf for overtrædelse af
straffelovens § 119, stk. 1 og 2, § 119 b eller §§ 123, 216, 237,
243-246, 266 eller 288 og har begået andengangstilfældet under
skærpende omstændigheder, indeholder forarbejderne ikke en
nærmere angivelse af strafniveauet. Efter Rigsadvokatens opfat-
telse bør der ske en skærpelse af straffen i forhold til de 40 dages
fængsel, hvorfor anklagemyndigheden som udgangspunkt skal
nedlægge påstand om ubetinget frihedsstraf i 50 dage. Hvis be-
tingelserne herfor er opfyldt, kan straffen gøres betinget med
vilkår om samfundstjeneste, jf. Rigsadvokatmeddelelsens afsnit
om Sanktionspåstande i våbensager, pkt. 5.6.3.
Hvis tiltalte tidligere er idømt en frihedsstraf på 40 dages fæng-
sel for en førstegangsovertrædelse, vil det være op til domsto-
lene på baggrund af de konkrete forhold i den enkelte sag at be-
slutte, hvorledes straffen bør fastsættes. Det er dog forudsat, at
der som udgangspunkt skal fastsættes en passende skærpet straf
i forhold til de ovenævnte strafpositioner, jf. Folketingstidende
2015-16, A, L 107 som fremsat, side 19. Rigsadvokaten har på
den baggrund fastsat en række strafpositioner som anklagemyn-
digheden skal nedlægge påstand om, jf. Rigsadvokatmeddelel-
sens afsnit om Sanktionspåstande i våbensager, pkt. 5.6.3.
1.3. Tredjegangstilfælde
I sager, hvor tiltalte to gange tidligere er straffet for overtrædelse
af den tidligere våbenlovs § 4, stk. 1, eller knivlovens § 1, for-
udsættes det, at der ved strafudmålingen for ulovlig besiddelse
af knive efter § 1, både for lovovertrædere over og under 18 år,
som udgangspunkt fastsættes en ubetinget frihedsstraf på fæng-
sel i 40 dage. Straffen kan gøres betinget med vilkår om sam-
fundstjeneste, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Det bemær-
kes, at den nævnte straf forudsættes anvendt, når der er idømt
frihedsstraf i andengangstilfælde uanset længden heraf.
Der vil
i tredjegangstilfælde og derover kun i helt sjældne tilfælde
kunne tænkes at foreligge sådanne særlig formildende omstæn-
digheder, at udgangspunktet om frihedsstraf kan fraviges,
jf.
Folketingstidende 2015-16, A, L 107 som fremsat, side 18.
1.4. Fjerdegangstilfælde eller derover
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om kommentar til artiklen Antallet af domme for at gå med kniv er steget markant, og det kan ende i drab: Et minuts slåskamp dræbte 18-årig og sårede flere, bragt på dr.dk den 10. december 2020, til justitsministeren
Der er ikke i forarbejderne til lov nr. 376 af 27. april 2016 fastsat
nærmere strafpositioner for fjerdegangstilfælde og derover.
Det fremgår i stedet af forarbejderne, at det i disse tilfælde vil
være op til domstolene på baggrund af de konkrete forhold i den
enkelte sag at beslutte, hvorledes straffen bør fastsættes. Det for-
udsættes dog, at der som udgangspunkt fastsættes en passende
skærpet straf i forhold til ovennævnte strafpositioner.
Der vil i tredjegangstilfælde og derover kun i helt sjældne til-
fælde kunne tænkes at foreligge sådanne særligt formildende
omstændigheder, at udgangspunktet om frihedsstraf kan fravi-
ges.
1.5. Skærpende omstændigheder
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 376 af 27. april 2016, at
der i almindelighed kun vil foreligge skærpende omstændighe-
der, hvis en person bærer kniv på steder eller under omstændig-
heder, hvor der er nærliggende risiko for, at der kan opstå til-
spidsede situationer af potentiel voldelig karakter.
Dette vil i praksis først og fremmest omfatte tilfælde, hvor en
person bærer kniv i aften- og nattetimerne i restaurationsmiljøet
mv. Der vil dog også i andre tilfælde – f.eks. ved visse fodbold-
kampe, byfester og koncerter – kunne være en nærliggende ri-
siko for, at der kan opstå tilspidsede situationer af potentiel vol-
delig karakter. Det er anført i forarbejderne, at der i den forbin-
delse må lægges vægt på, om medbragte knive ved den pågæl-
dende type af begivenhed erfaringsmæssigt bidrager til at skabe
farlige situationer, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 107 som
fremsat, side 9.
Risikoen for tilspidsede situationer af potentielt voldelig karak-
ter kan f.eks. også følge af uoverensstemmelser eller konflikt
mellem bander, rockergrupper eller lignende, hvor to eller flere
grupper af personer, der har en indbyrdes konflikt mødes, f.eks.
i forbindelse med et retsmøde eller lignende. Det fremgår af Fol-
ketingets vedtagelse V 35
fra folketingssamling 2012-2013.
2. Fældende afgørelser for besiddelse af kniv på offentligt til-
gængeligt sted
Rigsadvokaten har trukket oplysninger fra politiets sagssty-
ringssystem om antallet af personer registreret med fældende af-
gørelse for besiddelse af kniv på offentligt tilgængeligt sted efter
knivlovens § 1 og tidligere våbenlovens § 4, stk. 1. Oplysnin-
gerne er herefter sorteret efter, om gerningspersonen er registre-
ret med dansk statsborgerskab eller en anden nationalitet. Op-
lysningerne fremgår af tabel 1nedenfor.
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om kommentar til artiklen Antallet af domme for at gå med kniv er steget markant, og det kan ende i drab: Et minuts slåskamp dræbte 18-årig og sårede flere, bragt på dr.dk den 10. december 2020, til justitsministeren
2321206_0006.png
Tabel 1. Antal personer registreret med fældende afgørelser for besiddelse
af kniv på offentligt tilgængeligt sted uden anerkendelsesværdigt formål.
Nationalitet
Anden nationalitet
Dansk
Total
2017
388
1.344
1.732
2018
471
1.669
2.140
2019
456
1.758
2.214
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt
statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske
data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske
ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørel-
sen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer.
Tallene er opgjort efter seneste afgørelse, hvortil afgørelsen kan være anket
i mellemtiden. Derfor er afgørelserne ikke nødvendigvis endelige.
For så vidt angår de dømte personers nationalitet skal det bemærkes, at op-
gørelsen omfatter oplysninger om de dømte personers nationalitet, som dette
er registreret i POLSAS. Nationaliteten registreres ud fra de personoplysnin-
ger, vedkommende har ved registrering i POLSAS. Er personen kendt i CPR-
registret, anvendes nationaliteten herfra, ellers anvendes f.eks. statsborger-
skabet i et pas. Foreligger der ikke legitimation, anvendes den nationalitet,
som pågældende selv oplyser. Opgørelsen vedrørende nationalitet er derfor
behæftet med en vis usikkerhed.
Ved opgørelse af personer tælles der på antal personer pr. år. En person vil
således tælle i alle de år, vedkommende har fået afgørelser for overtrædelse
reglerne om kniv på offentligt tilgængeligt sted.
Data er opgjort for gerningskoderne 84172 samt 84180.
Data er opdateret den 12. december 2020.
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at manddrab efter straffelovens §
237 straffes med fængsel fra 5 år indtil på livstid, og at vold med døden til
følge efter straffelovens § 245, jf. § 246, straffes med fængsel indtil 10 år.
3.
Om adgangen til at udvise udlændinge, der dømmes for ulovlig besiddelse
af kniv på offentligt tilgængelige steder, kan Justitsministeriet oplyse, at en
udlænding, der idømmes ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig rets-
følge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for overtræ-
delse af knivlovens § 7, jf. §§ 1 og 2, efter en konkret vurdering kan udvises
uanset straffens længde og varigheden af den pågældendes ophold her i lan-
det. Det følger af udlændingelovens § 22, nr. 8, § 23, nr. 1, jf. § 22, nr. 8, og
§ 24, nr. 1, jf. § 22, nr. 8.
Hvis en udlænding har haft lovligt ophold her i landet i mindre end de sidste
5 år, vil den pågældende efter en konkret vurdering også kunne udvises, hvis
den pågældende idømmes betinget frihedsstraf – uafhængigt af straffens
længde, jf. udlændingelovens § 24, nr. 2.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om kommentar til artiklen Antallet af domme for at gå med kniv er steget markant, og det kan ende i drab: Et minuts slåskamp dræbte 18-årig og sårede flere, bragt på dr.dk den 10. december 2020, til justitsministeren
Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter bl.a. §§
22-24, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks in-
ternationale forpligtelser. For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne,
kan udvisning kun ske i overensstemmelse med de principper, der efter EU-
reglerne gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed, jf. udlændin-
gelovens § 26 b.
Udlændinge, som ikke har haft lovligt ophold her i landet i længere tid end
de sidste 6 måneder, kan endvidere udvises administrativt, hvis udlændin-
gen dømmes for overtrædelse af bl.a. knivloven, herunder ved bødestraf, jf.
udlændingelovens § 25 a, stk. 1, nr. 1. Ved afgørelser om udvisning efter
bl.a. § 25 a skal der tages hensyn til, om udvisningen må antages at virke
særlig belastende, jf. § 26, stk. 1.
7