Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2312405_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Dato:
Kontor:
22. december 2020
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Henrik Overgaard Mor-
sing
Sagsnr.: 2020-0030-5288
Dok.:
1758154
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 377 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. december 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Naser Khader (KF).
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om der efter lovgivningen skal udarbejdes telefonnotat i en situation, hvor en myndighed orienterer om manglende lovhjemmel for en anden myndigheds forestående indsats, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 377 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren som opfølgning på samrådet den 9. december
2020 om politiets actioncards, jf. samrådsspm. N, O og R, udar-
bejde et notat, der uddybende beskriver, hvorvidt der var notat-
pligt hos Rigspolitiet og/eller Justitsministeriet for så vidt angår
telefonsamtalen mellem Rigspolitiet og Justitsministeriets de-
partement den 5. november 2020? Notatet skal også tage speci-
fik højde for Folketingets Ombudsmandens udtalelser vedrø-
rende myndigheders notatpligt.”
Svar:
1.
Om notatpligten kan Justitsministeriet generelt oplyse, at det følger af
offentlighedslovens § 13, stk. 1 og 2, at en myndighed i afgørelsessager un-
der visse betingelser er forpligtet til at gøre notat om oplysninger, som den
mundtligt eller på anden måde bliver bekendt med.
Notatpligten efter offentlighedslovens § 13 gælder som nævnt alene for af-
gørelsessager, dvs. hvor en myndighed f.eks. skal træffe afgørelse om at til-
dele en ydelse, en tilladelse eller lignende.
Det forvaltningsretlige afgørelsesbegreb afgrænses traditionelt ved, at der
skal være tale om en retsakt (udtalelse) fra en offentlig myndighed, som ud-
stedes på offentligretligt grundlag, som går ud på ensidigt at bestemme, hvad
der er eller skal være gældende ret, og som retter sig mod eksterne modta-
gere (i modsætning til internt mod myndigheden selv). Det kan tilføjes, at
der
hvis der er tale om en afgørelsessag
som udgangspunkt ikke gælder
bestemte formkrav til afgørelsens meddelelse. En afgørelse kan således i
princippet meddeles både skriftligt og mundtligt. Det kan dog efter omstæn-
dighederne følge af god sagsbehandlings- og forvaltningsskik, at afgørelsen
bør meddeles skriftligt.
Den ovennævnte notatpligt efter offentlighedslovens § 13, stk. 1, indtræder,
når myndigheden skal træffe afgørelse i den pågældende sag, som oplysnin-
gerne vedrører (afgørelsessag), og der er tale om oplysninger, som vedrører
afgørelsessagens faktiske grundlag, eller om eksterne faglige vurderinger,
de pågældende oplysninger eller vurderinger er af betydning for sagens af-
gørelse, og oplysningerne eller vurderingerne ikke i øvrigt fremgår af sagens
dokumenter.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om der efter lovgivningen skal udarbejdes telefonnotat i en situation, hvor en myndighed orienterer om manglende lovhjemmel for en anden myndigheds forestående indsats, til justitsministeren
Efter § 13, stk. 2, er en myndighed endvidere forpligtet til at tage notat om
væsentlige sagsekspeditionsskridt i afgørelsessager, når sagsekspeditions-
skridtet ikke fremgår af sagens dokumenter.
Det er ikke muligt generelt at fastlægge, hvornår et sagsekspeditionsskridt i
en afgørelsessag skal betragtes som væsentligt. Det må således bero på en
konkret vurdering i det enkelte tilfælde, jf. Justitsministeriets vejledning om
lov om offentlighed i forvaltningen, pkt. 14.5. I vejledningen nævnes som
eksempel på et sagsekspeditionsskridt, der i almindelighed må betragtes
som væsentligt og derfor skal noteres, det tilfælde, hvor en myndighed med-
deler en afgørelse mundtligt.
2.
Notatpligten efter offentlighedslovens § 13 gælder som beskrevet ovenfor
alene for afgørelsessager.
Der gælder imidlertid også på ulovbestemt grundlag en notatpligt i visse
andre sager. Der kan i den forbindelse henvises til Niels Fenger, Forvalt-
ningsloven med kommentarer (2. udgave, 2020), side 351 f., hvoraf bl.a.
følgende fremgår:
”Den lovbestemte notatpligt efter offentlighedslovens § 13 er –
ligesom forvaltningsloven
begrænset til afgørelsessager. Det
følger imidlertid af tilsvarende principper på ulovbestemt
grundlag, at der også i forhold til andre sager må gøres notat om
væsentlige sagsoplysnings- og ekspeditionsskridt, såfremt de
pågældende oplysninger ikke fremgår af sagens akter i øvrigt.
Dette krav gælder såvel oplysninger, som myndigheden modta-
ger udefra, som myndighedens egne sagsbehandlingsskridt. Se
hertil FOB 2001.117, FOB 2006.644, FOB 2010 4-1, FOB
2018-28
og
Offentlighedskommissionens
betænkning
1510/2009, s. 412 ff. og 419 ff.
Denne almindelige ulovbestemte retsgrundsætning om notat-
pligt angår ikke al virksomhed, som den offentlige forvaltning
udøver. Indtil nu har retsgrundsætningen været anvendt på »tra-
ditionelle« administrative sager, der
uden at være afgørelses-
sager
dog har en vis indgribende og væsentlig betydning for
borgeren, og hvor der er særlig grund til at stille krav om, at der
tages notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt. Henset hertil
og til de praktiske forhold omkring forskellige former for fak-
tisk forvaltningsvirksomhed
er det nærliggende at antage, at
notatpligten på uskrevet grundlag ikke gælder i samme omfang
for al forvaltningsvirksomhed, jf. Offentlighedskommissionens
betænkning 1510/2009, s. 421 f, FOB 2016-41 og Mohammad
Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 2. udg., s. 317
ff.”
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om der efter lovgivningen skal udarbejdes telefonnotat i en situation, hvor en myndighed orienterer om manglende lovhjemmel for en anden myndigheds forestående indsats, til justitsministeren
Om notatpligten i mere generelle sager anføres i Mohammad Ahsan, Offent-
lighedsloven med kommentarer (2. udgave, 2020), side 304, følgende:
”Der
er i forskellige sammenhænge rejst spørgsmål om, hvor-
vidt
notatpligten er tilsidesat i mere generelle (politiske) sager.
I den forbindelse bemærkes, at de pågældende sager typisk ikke
vil have karakter af afgørelsessager, og notatpligten efter § 13,
stk. 1 og 2, vil allerede af den grund ikke gælde for disse sager.
Det samme gælder notatpligten efter den ulovbestemte rets-
grundsætning herom, da den alene gælder i forhold til »traditio-
nelle« administrative sager, der har en vis indgribende og væ-
sentlig betydning for borgeren, og hvor der er særlig grund til at
stille krav om, at der tages notat om væsentlige sagsekspediti-
onsskridt
[…]. Tilbage står herefter blot, om det følger af prin-
cipperne om god forvaltningsskik, at der skal tages notat af væ-
sentlige sagsekspeditionsskridt eller lignende i sådanne gene-
relle (politiske) sager. Det kan i almindelighed ikke antages at
være tilfældet, da notatpligten efter god forvaltningsskik navn-
lig hviler på et synspunkt om, at der skal skabes et tillidsforhold
mellem borgeren og forvaltningen
hvilket forhold typisk ikke
foreligger i politiske sager
og et sådant tillidsforhold skabes
bl.a. ved, at forvaltningen sikrer sig bevis og herved undgår tvivl
om, hvad der er foregået og sagt i en foreliggende sag. Det kan
dog ikke afvises, at hensynet til at sikre sig dokumentation for,
hvad der er foregået i en generel (politisk) sag, efter omstændig-
hederne i særlige tilfælde kan bevirke, at der bør tages et notat
herom efter principperne om god forvaltningsskik.”
Om pligten til at tage notat efter god forvaltningsskik anføres endvidere i
Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer (2. udgave,
2020), side 319 f., følgende:
”Ved siden af notatpligten efter § 13, stk. 1 og 2, samt anven-
delsesområdet for den ulovbestemte retsgrundsætning om notat-
pligt, følger det af god forvaltningsskik, at en myndighed bør
notere visse oplysninger ned. Dette skyldes hensynet til, at for-
valtningen sørger for, at der skabes et tillidsforhold mellem bor-
geren og forvaltningen, og et sådant tillidsforhold skabes bl.a.
ved, at forvaltningen sikrer sig bevis og herved undgår tvivl om,
hvad der er foregået og sagt i en foreliggende sag, jf. bl.a. be-
tænkning nr. 1510/2009, side 426 f.
[…]
Der synes dog
bl.a. i lyset af den lovfæstede notatpligt efter §
13 samt den ulovbestemte retsgrundsætning om notatpligt
at
være et begrænset rum for at »kræve« og forvente, at myndig-
hederne også tager notat efter principperne om god forvaltnings-
skik. De bevissikringshensyn mv., der begrunder § 13 samt den
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om der efter lovgivningen skal udarbejdes telefonnotat i en situation, hvor en myndighed orienterer om manglende lovhjemmel for en anden myndigheds forestående indsats, til justitsministeren
ulovbestemte retsgrundsætning, synes tilstrækkeligt varetaget
med den nævnte regel og grundsætning.”
Der kan i øvrigt henvises til betænkning nr. 1510/2009 om offentlighedslo-
ven, side 412ff., hvor pligten til at gøre notat efter en ulovbestemt forvalt-
ningsretlig grundsætning og efter god forvaltningsskik er nærmere beskre-
vet.
3.
Ovenstående udlægning af retstilstanden genfindes i nyere ombuds-
mandspraksis, hvor der i forhold til pligten til at gøre notat bl.a. anføres føl-
gende i Folketingets Ombudsmands udtalelse i FOB 2020-18, der omhand-
lede Vurderingsstyrelsens sagsbehandling i forbindelse med vejledende ud-
talelser om grundværdi mv. for projektejendomme:
”5.1.5.3. Herudover kan der være pligt til at tage notat i sagerne.
Det gælder, afhængigt af vejledningens karakter, også selv om
vejledningen ikke har karakter af en afgørelse i forvaltningslo-
vens forstand, og der således ikke er notatpligt i medfør af of-
fentlighedslovens § 13. Der gælder nemlig herudover en ulov-
bestemt retsgrundsætning om, at der også i visse andre sagstyper
end afgørelsessager skal gøres notat om væsentlige sagsekspe-
ditioner, hvis de relevante oplysninger ikke allerede fremgår af
sagens dokumenter. Den ulovbestemte retsgrundsætning om no-
tatpligt gælder således i traditionelle administrative sager, der
uden at være afgørelsessager
har en vis indgribende og væ-
sentlig betydning for borgeren, og hvor det er natuligt og ønske-
ligt, at der stilles krav om, at der tages notat om væsentlige sags-
ekspeditionsskridt.
Desuden følger det af god forvaltningsskik, at en myndighed i
visse tilfælde bør gøre notat. Det skyldes hensynet til, at forvalt-
ningen skal sørge for, at der skabes et tillidsfuldt forhold mellem
borgeren og forvaltningen. Det kan bl.a. ske, ved at forvaltnin-
gen sikrer sig bevis og derved undgår tvivl om, hvad der er fo-
regået og sagt i en sag.”
Der kan endvidere henvises til ombudsmandens udtalelser i FOB 2016-41
og FOB 2010 4-1.
4.
Det må antages, at den telefonsamtale af 5. november 2020, der henvises
til i spørgsmålet, relaterede sig til en generel sag, hvor der hverken efter
offentlighedsloven eller på ulovbestemt grundlag gælder en notatpligt. Der
henvises i den forbindelse til min besvarelse af samrådsspørgsmål N, O og
R (Alm. del) i Folketingets Retsudvalg den 9. december 2020 og min besva-
relse af 9. december 2020 af spørgsmål nr. 319 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg.
5