Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2323545_0001.png
STAMOPLYSNINGER:
Klassifikation:
Titel:
Kaldenavn:
Udstedt af:
Med virkning for:
Dokumentrelation:
(Hjemmel)
Resume:
Til tjenestebrug
Vejledning til cirkulære om ledelsesmæssig godkendelse og legalitetskon-
trol af politiets plansæt
Legalitetsvejledningen
Rigspolitiet
Politikredsene 1-12, Grønlands Politi, Færøernes Politi og Rigspolitiet med
undtagelse af Politiets Efterretningstjeneste
Cirkulære af 03.07.2018 om ledelsesmæssig godkendelse og legalitets-
kontrol af politiets plansæt
Vejledningen har til formål at uddybe og supplere bestemmelserne i cirku-
læret om ledelsesmæssig godkendelse og legalitetskontrol af politiets
plansæt.
Rigspolitiet, National Beredskabsafdeling
13.03.2019
2018-9612-179/2019-002271
Ingen
Cirkulære af 03.07.2018 om ledelsesmæssig godkendelse og lega-
litetskontrol af politiets plansæt
BN 110, Beredskabshåndbogen
BN 123, Koncept for evaluering af operative indsatser og
øvelser
BN 126, Koncept for tilsyn med beredskabet
Dokumentejer:
Underskriftsdato:
Journalnummer:
Ophæver:
Relaterede dokumenter:
1
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0002.png
VEJLEDNING
OM
LEDELSESMÆSSIG GODKENDELSE OG
LEGALITETSKONTROL AF POLITIETS PLANSÆT
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0003.png
Indholdsfortegnelse
1. INDLEDNING
.................................................................................................................................................. 4
2. GODKENDELSE OG KONTROL AF PLANSÆT
........................................................................................ 4
2.1. G
ENERELT
- § 1
................................................................................................................................................ 4
2.2. D
EFINITIONER
................................................................................................................................................... 4
2.2.1 Operationer - § 2
..................................................................................................................................... 4
2.2.2 Plansæt - § 3
............................................................................................................................................ 5
2.2.3 Legalitetssikring - § 4
.............................................................................................................................. 6
3. LEDELSESANSVAR
...................................................................................................................................... 6
3.1. D
EN OPERATIONSANSVARLIGE
- § 5.................................................................................................................
6
3.1.1 Planer m.v., der skal legalitetssikres
.................................................................................................... 6
3.2. S
TABSCHEFEN
- § 6
.......................................................................................................................................... 7
4. LEGALITETSSIKRING/LEGALITETSKONTROL
....................................................................................... 8
4.1. G
ENNEMFØRELSE AF LEGALITETSSIKRING
- § 7
.............................................................................................. 8
5. DOKUMENTATION
........................................................................................................................................ 9
5.1. R
EGISTRERING M
.
V
. - § 8
................................................................................................................................. 9
5.2. D
OKUMENTATION
,
JOURNALISERING OG ARKIVERING
- §§ 9
OG
12
................................................................ 9
5.3. G
ODKENDELSER
- §§ 10
OG
11
..................................................................................................................... 10
6. KONTROL
..................................................................................................................................................... 11
6.1. S
TIKPRØVEVIS KONTROL OG TILSYN
- § 13
.................................................................................................... 11
7. UDDANNELSE
.............................................................................................................................................. 12
7.1. N
ATIONAL OG LOKAL UDDANNELSE
- §§ 14
OG
15
........................................................................................ 12
BILAG 1A
.......................................................................................................................................................... 13
BILAG 1B
.......................................................................................................................................................... 14
BILAG 2
............................................................................................................................................................. 15
BILAG 3
............................................................................................................................................................. 16
BILAG 4
............................................................................................................................................................. 17
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0004.png
1. INDLEDNING
Rigspolitiet udsendte den 5. juli 2018 cirkulære om ledelsesmæssig godken-
delse og legalitetskontrol af politiets plansæt (herefter cirkulæret), som trådte
i kraft den 1. august 2018. Cirkulæret skal sikre, at processerne i forbindelse
med ledelsesmæssig godkendelse og legalitetskontrol af politiets operative
plansæt tilrettelægges og dokumenteres ensartet i hele landet.
Denne vejledning har til formål at uddybe og supplere bestemmelserne i
cirkulæret. Vejledningen følger opbygningen i cirkulæret, og de enkelte afsnit
indledes med en citering af den/de relevante bestemmelse(r) i cirkulæret.
Cirkulæret og vejledningen supplerer de allerede kendte procedurer for ud-
arbejdelse af politiets plansæt jf. BN 110, Beredskabshåndbogen.
2. GODKENDELSE OG KONTROL AF PLANSÆT
2.1. Generelt - § 1
§ 1. Cirkulæret fastsætter regler om politiets ledelsesmæssige ansvar for
vurdering, godkendelse, legalitetssikring og kontrol af arbejdsgange i forbin-
delse med udarbejdelse af plansæt og gennemførelse af operationer.
Vejledningen er gældende for politikredsene 1-12, Grønlands Politi og Færø-
ernes Politi med de nødvendige tilpasninger som følge af de særlige grøn-
landske og færøske forhold samt for Rigspolitiet.
Vejledningen gælder ikke for Politiets Efterretningstjeneste, som anvender en
intern vejledning til cirkulæret. Politiets Efterretningstjeneste sikrer sammen-
hæng med denne vejledning.
2.2. Definitioner
2.2.1 Operationer - § 2
§ 2. Operationer defineres som politimæssige indsatser i forbindelse med
varslede sikkerheds- og beredskabshændelser uanset omfang og karakter.
Kravene i cirkulæret skal altid iagttages ved udarbejdelsen og udmøntningen
af nationale og lokale plansæt, som danner grundlag for varslede sikkerheds-
og beredskabshændelser.
Varslede sikkerheds- og beredskabshændelser forstås i denne sammen-
hæng som politimæssige indsatser i bred forstand, herunder også efterforsk-
ningsmæssige indsatser.
Er det ikke muligt at gennemføre den ledelsesmæssige godkendelse på
pi/vpi-niveau og/eller juridiske legalitetssikring i henhold til cirkulæret i forbin-
delse med en varslet hændelse, skal det sikres, at der er dokumentation for
baggrunden herfor. Der kan eksempelvis være tale om situationer, hvor der
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0005.png
sker ændringer i planlægningsgrundlaget i selve indsatsfasen umiddelbart op
til en varslet hændelse, og hvor det ikke er muligt at inddrage den operati-
onsansvarlige pi/vpi og/eller en jurist, hvor dette ellers havde været et krav
efter cirkulæret.
Cirkulæret finder som udgangspunkt ikke anvendelse i forbindelse med
uvarslede sikkerheds- og beredskabshændelser. De involverede ledere har
imidlertid også i forbindelse med uvarslede hændelser, som ikke eller kun i
begrænset omfang levner mulighed for forudgående planlægning, pligt til at
foretage en ledelsesmæssig vurdering af opgaveløsningen også i forhold til
sikring af legalitet, herunder sikre juridisk inddragelse i det omfang, der er
muligt og fornødent. Der bør her også være opmærksomhed på dokumenta-
tion af relevante beslutninger.
Hvorvidt en hændelse betragtes som varslet eller uvarslet må bero på en
konkret vurdering. Uvarslede hændelser kan som udgangspunkt betegnes
som de politimæssige indsatser, hvor det ikke er tidsmæssigt muligt og hen-
sigtsmæssigt at etablere en planlægningsfase. Der bør i den enkelte politi-
kreds være fastlagt procedurer for, hvordan man håndterer såvel den varsle-
de som den uvarslede situation i forhold til overholdelsen af cirkulæret.
2.2.2 Plansæt - § 3
§ 3. Ved politiets plansæt forstås alle strategiplaner, operationsplaner og
operationsbefalinger samt taktiske befalinger og actioncards, som udarbej-
des i forbindelse med konkrete operative indsatser. Politiets plansæt omfat-
ter tillige nationale retningsgivende koncepter og planer.
Som anført indledningsvis supplerer cirkulæret og vejledningen de allerede
kendte procedurer for udarbejdelse af politiets plansæt, jf. BN 110, Bered-
skabshåndbogen. Som det fremgår af Beredskabshåndbogen, 8. kapitel,
inddeles politiets plansæt i henholdsvis:
Strategisk plan
Beredskabsplan/operationsplan
Operationsbefaling
Taktisk befaling
Actioncard
Politiets plansæt omfatter tillige Rigspolitiets nationale retningsgivende kon-
cepter og planer.
Det er som udgangspunkt alle de nævnte planer, befalinger, actioncards og
koncepter (herefter planer m.v.), der er omfattet af cirkulæret, uagtet om
disse indgår i et egentligt plansæt, eller om de er udarbejdet som enkeltstå-
ende dokumenter. Dokumenter, som måtte benytte andre planbetegnelser
end de ovennævnte (forebyggende planer, alarmplaner m.v.), er ligeledes
omfattet.
Cirkulæret finder anvendelse på alle planer m.v., der udarbejdes fremadrettet
efter cirkulærets ikrafttræden. Herudover finder cirkulæret anvendelse i for-
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0006.png
hold til allerede udarbejdede standardplaner/beredskabsplaner, koncepter,
actioncards osv., der finder anvendelse efter cirkulærets ikrafttræden, f.eks.
ved uvarslede sikkerheds- og beredskabshændelser.
2.2.3 Legalitetssikring - §
4
§ 4. Med legalitetssikring forstås en kontrol af, om gældende ret er iagttaget,
og om politiets myndighedsudøvelse lever op til kravet om lovlighed.
Legalitetssikring
eller legalitetskontrol
består i en juridisk kontrol og god-
kendelse af de relevante planer m.v., se nærmere i kapitel 4
.
3. LEDELSESANSVAR
3.1. Den operationsan-
svarlige - § 5
§ 5. Chefpolitiinspektøren eller den, der måtte fungere som chefpolitiin-
spektør i dennes fravær, er overordnet strategisk ansvarlig for alle operati-
ve indsatser.
Stk. 2. Chefpolitiinspektøren udpeger som overordnet ansvarlig for plan-
lægningen af de konkrete operative indsatser en leder på linje-, center-,
eller afdelingslederniveau (pi/vpi).
Som anført i § 5, stk. 2, påhviler det overordnede ansvar for planlægningen
af de operative indsatser en politiinspektør eller en vicepolitiinspektør, som er
udpeget af chefpolitiinspektøren. Ansvaret for planlægningen indebærer
bl.a., at den operationsansvarlige pi/vpi sikrer, at der i plansættet er sam-
menhæng mellem strategi, opgaver og manøvreidé i indsatsen. Den operati-
onsansvarlige skal også påse, at taktiske befalinger og actioncards, som er
udstedt i medfør af en operationsplan og/eller en operationsbefaling, er ud-
færdiget inden for de rammer, der er udstukket i operationsplanen og/eller
operationsbefalingen.
3.1.1 Planer m.v., der
skal legalitetssikres
Den operationsansvarlige har endvidere ansvaret for at vurdere, om indhol-
det i de enkelte planer m.v. giver anledning til, at der inddrages en jurist med
henblik på legalitetssikring.
Der skal under alle omstændigheder ske legalitetssikring af den første versi-
on af plansættet (strategisk plan, operationsplan og operationsbefaling) in-
deholdende den overordnede ramme for operationen. Efterfølgende skal der
ske legalitetssikring af den endelige version af det samlede plansæt, som
foreligger, inden operationen overgår til den planlagte indsatsfase. Den en-
delige version af plansættet omfatter ud over den strategiske plan, operati-
onsplanen og operationsbefalingen tillige taktiske befalinger, actioncards og
eventuelle øvrige dokumenter med andre planbetegnelser.
I forhold til taktiske befalinger, actioncards og dokumenter med andre plan-
betegnelser skal der dog alene ske legalitetssikring, når disse dokumenter
indeholder dele, der vedrører indgreb og anvisninger over for borgerne eller
mulige indgreb og anvisninger, eller som i øvrigt kan have betydning for bor-
gernes grundlæggende rettigheder. Her tænkes særligt på de indgreb og
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0007.png
anvisninger uden for strafferetsplejen, som berører borgernes rettigheder,
herunder vedrørende adgangskontrol, legemsbesigtigelse, anvisning af de-
monstrationsområde osv.
Den operationsansvarlige må således anlægge en konkret vurdering af det
enkelte dokument ud fra disse betragtninger og sikre, at der inddrages en
jurist med henblik på legalitetssikring af de dokumenter, hvor dette er rele-
vant. Såfremt den operationsansvarlige er i tvivl om, hvorvidt et dokument
skal legalitetssikres, inddrages en jurist med henblik på afklaring heraf.
Processen for den ledelsesmæssige godkendelse og legalitetssikring af stra-
tegiske planer, operationsplaner og operationsbefalinger er illustreret i bilag
1A og for taktiske befalinger, actioncards og dokumenter med andre planbe-
tegnelser i bilag 1B. Det skal tilføjes, at der er tale om mindstekrav i forhold
til, hvilke planer m.v. der skal legalitetssikres efter cirkulæret, og at legalitets-
sikring også kan gennemføres af andre årsager, hvor det konkret findes rele-
vant.
Ved efterfølgende ændringer i den godkendte og legalitetssikrede version af
plansættet inden overgangen til indsatsfasen, skal der ske en vurdering i
forhold til de konkrete ændringers betydning for godkendelsesproceduren.
Den operationsansvarlige skal som udgangspunkt kontrollere alle ændringer
i plansættet som overordnet ansvarlig for operationen og med henblik på en
vurdering af, om der skal ske fornyet legalitetssikring. Der skal ske fornyet
legalitetssikring, hvis ændringerne relaterer sig til politiets indgreb og anvis-
ninger over for borgerne eller mulige indgreb og anvisninger, eller som i øv-
rigt kan have betydning for borgernes grundlæggende rettigheder.
Processen for den ledelsesmæssige godkendelse og legalitetssikring af æn-
dringer i den endelige version er ligeledes illustreret i bilag 1A og 1B.
Såfremt det ikke er muligt at gennemføre den ledelsesmæssige godkendelse
på pi/vpi-niveau og/eller den juridiske legalitetssikring af ændringerne, skal
der, som anført i kapitel 2.2.1., sikres dokumentation for baggrunden herfor,
f.eks. at det ikke har været tidsmæssigt muligt el. lign.
3.2. Stabschefen - § 6
§ 6. Stabschefen er overordnet ansvarlig for at sikre legaliteten af alle opera-
tive indsatser.
Stk. 2. Stabschefen kan konkret eller generelt udpege en eller flere jurister
ansat i politikredsen som ansvarlig for at sikre legaliteten af de operative
plansæt, jf. § 7.
Som anført i § 6, stk. 1, har stabschefen det overordnede ansvar for at sikre,
at de udvalgte planer m.v. lever op til kravet om lovlighed. Stabschefen kan
udpege en eller flere jurister med ansvar for legalitetssikringen. De udpegede
jurister vil i almindelighed være organisatorisk placeret i Ledelsessekretaria-
tet under stabschefen, men kan efter politidirektørens bestemmelse alterna-
tivt placeres i en særskilt enhed under chefpolitiinspektøren, hvis dette skøn-
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0008.png
nes hensigtsmæssigt. Der er ikke i cirkulæret noget til hinder for, at der efter
politidirektørens bestemmelse (tillige) udpeges jurister, som er organisatorisk
placeret i anklagemyndigheden. De udpegede jurister skal være uddannede
til at varetage opgaverne med legalitetssikring af politiets plansæt, jf. cirkulæ-
rets § 14.
Det skal understreges, at selvom det overordnede ansvar med legalitetssik-
ringen i cirkulæret er pålagt stabschefen, påhviler det
som hidtil
alle
involverede i såvel planlægnings- som gennemførelsesfasen at bidrage aktivt
til at sikre legaliteten i arbejdet. Stabschefens legalitetssikring fritager såle-
des ikke den politioperative ledelse for legalitetsansvaret, herunder i forhold
til den konkrete udmøntning af plansættet og afvigelser fra plangrundlaget
under udførelsen af operationen.
4. LEGALITETSSIKRING/LEGALITETSKONTROL
4.1. Gennemførelse af
legalitetssikring - § 7
§ 7. Der skal ske juridisk godkendelse af samtlige plansæt udarbejdet til brug
for operative indsatser.
Stk. 2. Den juridiske legalitetskontrol kan gennemføres som en kontrol af det
udarbejdede plansæt eller som en løbende legalitetssikring, der omfatter
juridisk involvering i hele planlægningsforløbet.
Som ansat i politiet er lovlighed en central pligt. Politiet skal selvsagt altid
agere inden for lovgivningens rammer og ud fra de saglige hensyn, der er
fastlagt i lovgivningen, både i forbindelse med udarbejdelsen af operative
1
plansæt såvel som i forbindelse med afviklingen af de operative indsatser .
Legalitetssikringen skal bidrage til at sikre, at politiets myndighedsudøvelse
lever op til kravet om lovlighed og indebærer bl.a. en sikring af, at opgaven
og de operationelle og taktiske tiltag, der planlægges for, vurderes at ligge
inden for rammerne af gældende ret.
Legalitetssikring skal, som anført i kapitel 3.1.1., mindst gennemføres i for-
hold til strategiske planer, operationsplaner og operationsbefalinger i den
første, rammesættende version og i den endelige version inden overgangen
til indsatsfasen. Herudover skal legalitetssikring gennemføres i forhold til de
taktiske befalinger, actioncards og dokumenter med andre planbetegnelser,
som måtte indeholde dele vedrørende indgreb og anvisninger eller mulige
indgreb og anvisninger over for borgerne, eller som i øvrigt kan have betyd-
ning for borgernes grundlæggende rettigheder.
Legalitetssikringen gennemføres ved, at den ansvarlige jurist gennemgår
planen og påser, at gældende ret er iagttaget, og at politiets myndighedsud-
øvelse lever op til kravet om lovlighed. Ved gældende ret tænkes særligt på
den lovgivning, der er relevant i forhold til politiets indgreb og anvisninger
over for borgerne uden for strafferetsplejen, herunder de grundlovssikrede
Der henvises
til publikationen ”God adfærd i politiet og anklagemyndigheden”, udgivet oktober 2018.
1
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0009.png
rettigheder, politiloven, den grønlandske og færøske retsplejelov fsva. disse
politikredse osv. Det er således ikke en del af legalitetssikringen, at juristen
aktivt påser, at anden sektorlovgivning så som planloven, naturfredningslo-
ven osv. er iagttaget, med mindre plansættet konkret giver anledning til det.
Fremstår noget som åbenbart problematisk i forhold til anden sektorlovgiv-
ning, skal juristen reagere på det.
Juristen skal ligeledes ikke påse, om betingelserne for eventuelle straffepro-
cessuelle tiltag er til stede, da dette henhører under anklagemyndighedens
almindelige legalitetssikring.
Afhængigt af den konkrete operation kan det være hensigtsmæssigt, at der
inddrages juridiske kompetencer i selve planlægningsforløbet. Sker der så-
dan en løbende legalitetssikring, fritager det dog ikke for, at der efterfølgende
skal gennemføres en samlet juridisk legalitetssikring af de relevante planer
m.v.
5. DOKUMENTATION
5.1. Registrering m.v. -
§8
§ 8. Der skal ske registrering og opdatering i POLSAS under journalkode
17135.
Stk. 2. Grønlands Politi og Færøernes Politi registrerer og journaliserer op-
gaver i eget journalsystem.
Sager, hvor der udarbejdes planer m.v. til brug for operative indsatser, regi-
streres i POLSAS under journalkode 17135
planer. I det tilfælde, at koden
ændres i politiets journalplan, skal der i stedet anvendes den til enhver tid
relevante journalkode for planlægning af operative indsatser. Denne registre-
ring sker med henblik på løbende at kunne tilvejebringe et opdateret overblik
over sager vedrørende planlægning af operative indsatser, herunder til brug
for den kontrol, der skal gennemføres.
Grønlands Politi og Færøernes Politi registrerer og journaliserer som anført
opgaverne i eget journalsystem.
Rigspolitiet registrerer og journaliserer opgaverne i WorkZone.
5.2. Dokumentation,
journalisering og arki-
vering - §§ 9 og 12
§ 9. Planlægningsforløbet dokumenteres via mødereferater og notater fra
telefonsamtaler og mails vedrørende væsentlige sagsekspeditionsskridt, der
ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.
Stk. 2. Alle versioner af planudkast registreres og journaliseres.
§ 12. Der skal ske journalisering og arkivering af alt relevant materiale, her-
under befalinger, actioncards, trusselsvurderinger, tilladelser, POLDOK,
HS2-meldeblanketter, minutrapporter, signalskitser, mails og anden relevant
korrespondance. Klassificeret materiale arkiveres efter gældende regler her-
for.
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0010.png
Cirkulærets bestemmelser om dokumentation af væsentlige sagsekspedi-
tionsskridt samt journalisering og arkivering af relevant materiale skal forstås
i overensstemmelse med de almindelige regler og retningslinjer på området,
herunder offentlighedslovens regler om notatpligt, journalisering osv. Der er
således ikke med cirkulæret tiltænkt en ændring i den måde, politiet i forve-
jen skal dokumentere, journalisere og arkivere på.
Alle versioner af planudkast efter § 9, stk. 2, skal forstås i overensstemmelse
med §§ 7, 10 og 11, således at de planversioner, der skal godkendes ledel-
sesmæssigt og legalitetssikres, altid skal journaliseres. Som anført ovenfor
skal der i øvrigt journaliseres i overensstemmelse med de almindelige regler
herfor.
5.3. Godkendelser - §§
10 og 11
§ 10. Chefpolitiinspektøren eller den, som chefpolitiinspektøren har udpeget,
jf. § 5, stk. 2, godkender de enkelte planversioner udarbejdet til brug for kon-
krete operative indsatser ved underskrift på sagens omslag.
Stk. 2. Den ledelsesmæssige godkendelse dokumenteres, så det fremgår af
POLSAS, hvem der har godkendt og hvornår.
§ 11. Stabschefen eller den jurist, som stabschefen har udpeget, jf. § 6, stk.
2, godkender de enkelte planversioner udarbejdet til brug for konkrete ope-
rative indsatser ved underskrift på sagens omslag.
Stk. 2. Den juridiske godkendelse dokumenteres, så det fremgår af POL-
SAS, hvem der har godkendt og hvornår.
Med planversioner forstås, som før anført, den første version af plansættet
(strategisk plan, operationsplan og operationsbefaling) indeholdende den
overordnede ramme samt den endelige version af det samlede plansæt, som
foreligger, inden operationen overgår til den planlagte indsatsfase. Dvs. at
mellemliggende versioner, som løbende justeres under planlægningsforlø-
bet, ikke skal godkendes ledelsesmæssigt og legalitetssikres efter cirkulæret.
Dog har den operationsansvarlige det overordnede ansvar for planlægningen
i forhold til samtlige versioner, mens den ledelsesmæssige godkendelse efter
cirkulæret begrænser sig til den første og endelige version.
De endelige versioner af planerne m.v. kan i sagens natur blive ændret helt
op til og under indsatsen. Med hensyn til godkendelse og legalitetssikring i
tilfælde af ændringer i det udarbejdede plansæt henvises til kapitel 3.1.1.og
bilag 1A og 1B.
Den ledelsesmæssige og juridiske godkendelse (legalitetssikringen) doku-
menteres ved underskrift på sagens omslag. Der kan eventuelt oprettes en
særlig forside til planen, se som eksempel Rigspolitiets forside til nationale
planer i bilag 2. I stedet for underskrift på sagens omslag kan godkendelser-
ne dokumenteres elektronisk, f.eks. ved en e-mail vedhæftet den godkendte
plan, ved notat i det anvendte journaliseringssystem eller på anden måde.
Det skal under alle omstændigheder fremgå entydigt af den fysiske sag, at
de fornødne godkendelser er foretaget, f.eks. ved at godkendelsesmailen
printes og lægges på sagen vedhæftet den godkendte plan.
10
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0011.png
Hvad enten godkendelserne er dokumenteret ved fysisk eller elektronisk
påtegning, skal de tillige registreres på sagen i POLSAS under bi-
lag/anmærkninger. Proceduren for registrering af godkendelserne i POLSAS
er beskrevet i bilag 3. Rigspolitiet registrerer den ledelsesmæssige godken-
delse og legalitetssikring i WorkZone efter den beskrevne procedure i bilag 4.
Grønlands Politi og Færøernes Politi registrerer godkendelserne i deres sy-
stemer efter egne procedurer.
Det skal understreges, at det er afgørende, at det efterfølgende kan doku-
menteres, hvem der har godkendt hvilken planversion og hvornår.
6. KONTROL
6.1. Stikprøvevis kon-
trol og tilsyn - § 13
§ 13. Politikredsenes ledelsessekretariater foretager stikprøvevis kontrol af,
om de operative indsatser er gennemført i overensstemmelse med de udar-
bejdede plansæt og i øvrigt i overensstemmelse med lovgivningen.
Stk. 2. Rigspolitiet kontrollerer i forbindelse med det løbende tilsyn med poli-
tikredsene, om retningslinjerne i dette cirkulære overholdes.
Som supplement til den forudgående legalitetssikring omfatter cirkulæret
tillige en bagudrettet stikprøvekontrol. Ledelsessekretariatet gennemfører
som udgangspunkt årligt mindst 10 stikprøvekontroller af de udarbejdede
plansæt til brug for varslede operative indsatser i politikredsen. Københavns
Politi skal gennemføre mindst 25 stikprøvekontroller årligt. Såfremt en kreds
har mindre end 100 plansæt om året, gennemføres i stedet stikprøvekontrol
af mindst 10% af det samlede antal plansæt. Stikprøvekontrollen skal så vidt
muligt gennemføres løbende, f.eks. kvartalsvis, for at sikre et kontinuerligt
fokus på området.
Kontrollen gennemføres ved, at den/de pågældende jurist(er) gennemgår
det relevante materiale på sagen, herunder særligt dokumentationen for,
hvordan selve indsatsen er forløbet, så som udskrifter fra POLDOK, HS2-
meldeblanketter, minutrapporter osv. Juristen skal i forbindelse med gen-
nemgangen have særligt fokus på de af politiets dispositioner uden for straf-
feretsplejen, som vedrører de førnævnte indgreb og anvisninger over for
borgerne, herunder adgangskontrol, legemsbesigtigelse, anvisning af de-
monstrationsområde osv. Juristen påser på baggrund af det foreliggende
materiale, om de eventuelle indgreb og anvisninger under indsatsen umid-
delbart blev gennemført i overensstemmelse med lovgivningen. Såfremt der
ved kontrollen er tvivl om, hvorvidt nogle dispositioner kan have været i strid
med lovgivningen, foretager juristen en nærmere undersøgelse heraf.
Det er ikke forventningen, at juristen foretager en nærmere vurdering af, om
de enkelte dispositioner i indsatsen er gennemført i overensstemmelse med
plansættet. Indsatserne kan i sagens natur afvige fra det planlagte på grund
af de konkrete forhold på dagen osv., ligesom der i høj grad vil være tale om
en politifaglig vurdering. Ledelsessekretariatets kontrol efter cirkulæret berø-
rer således ikke den politioperative evaluering af indsatsen.
11
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0012.png
Hvis der opstår behov for supplerende oplysninger til sagen, indhenter juri-
sten disse via den operationsansvarlige.
Den stikprøvevise kontrol indebærer endvidere, at juristen påser, at den le-
delsesmæssige godkendelse og legalitetssikring er gennemført i overens-
stemmelse med cirkulæret, og at der umiddelbart ses at være foretaget kor-
rekt dokumentation og journalisering. Såfremt der f.eks. er henvist til relevant
materiale, som ikke findes på sagen, skal juristen undersøge dette nærmere.
Den nationale opfølgning på cirkulærets overholdelse indgår i BN 123, Kon-
cept for evaluering af operative indsatser og øvelser samt i BN 126, Koncept
for tilsyn med beredskabet.
7. UDDANNELSE
7.1. National og lokal
uddannelse - §§ 14 og
15
§ 14. Det skal lokalt i politikredsene og i Rigspolitiet sikres, at alle involvere-
de ledere og medarbejdere
herunder juridisk personale
har det fornødne
kendskab til dette cirkulære.
Stk. 2. Cirkulærets indhold vil blive indarbejdet i førings- og lederuddannel-
serne.
§ 15. Politikredsene skal opdatere efteruddannelse i LSO (Learning Soluti-
on). Retningslinjer herfor udfærdiges af Rigspolitiet.
Det er et ledelsesmæssigt ansvar i de enkelte politikredse og i Rigspolitiet at
sikre, at alle medarbejdere, der varetager opgaver efter cirkulæret, har det
fornødne kendskab til cirkulæret og denne vejledning og i øvrigt har de for-
nødne kompetencer til at varetage opgaverne.
Cirkulæret og vejledningen skal være en integreret del af udarbejdelsen af
nationale og lokale plansæt samt i udførelsen af disse i praksis. Det forud-
sætter et nationalt og lokalt ledelsesmæssig fokus på indsats og opfølgning i
forhold til uddannelse og kontrol.
Politiskolen skal i samarbejde med National Beredskabsafdeling og gennem
en ledelsesmæssig opfølgning sikre implementering af cirkulærets og vejled-
ningens indhold i førings- og lederuddannelserne. Der skal i implementerin-
gen tages højde for pædagogiske og didaktiske overvejelser og ”den røde
tråd” i uddannelserne.
Der henvises i øvrigt til Politiskolens uddannelseskata-
log.
Det skal sikres, at allerede uddannede ledere og medarbejdere
herunder
juridisk personale
får den nødvendige viden i forhold til opgavevaretagel-
sen i forbindelse med en lokal efteruddannelse.
Som anført i § 15 opdateres uddannelse i LSO efter Rigspolitiets retningslin-
jer.
12
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0013.png
BILAG 1A
Procesbeskrivelse for ledelsesmæssig godkendelse og legalitetssikring af
strategiske planer, operationsplaner og operationsbefalinger
Proces
første version (rammen) og endelig
version (inden indsatsfasen)
Strategisk plan
Operationsplan
Operationsbefaling
Ledelsesmæssig
godkendelse
Legalitetssikring
PLAN
B-Portal
Proces
ændringer i endelig version
Strategisk plan
Operationsplan
Operationsbefa-
ling
Ledelsesmæssig
godkendelse
Ændringer i indgreb og
anvisninger
Legalitetssikring
PLAN
B-Portal
Ingen ændringer i indgreb og anvisninger
Indgreb og anvisninger
Ved indgreb og anvisninger over for borgerne eller mulige indgreb og anvisninger, eller som i øvrigt
kan have betydning for borgernes grundlæggende rettigheder, tænkes særligt på de indgreb og
anvisninger uden for strafferetsplejen, som berører borgernes rettigheder, herunder vedrørende
adgangskontrol, legemsbesigtigelse, anvisning af demonstrationsområde osv.
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0014.png
BILAG 1B
Procesbeskrivelse for ledelsesmæssig godkendelse og legalitetssikring af
taktiske befalinger, actioncards og dokumenter med andre planbetegnelser
Proces
endelig version (inden indsatsfasen)
Taktisk befa-
ling, actioncard
m.v.
Ledelsesmæssig
godkendelse
Indgreb og anvisnin-
ger
Legalitetssikring
PLAN
B-Portal
Ingen indgreb og anvisninger
Proces
ændringer i endelig version
Taktisk befa-
ling, actioncard
mv.
Ledelsesmæssig
godkendelse
Ændringer i indgreb
og anvisninger
Legalitetssikring
PLAN
B-Portal
Ingen ændringer i indgreb og anvisninger
Indgreb og anvisninger
Ved indgreb og anvisninger over for borgerne eller mulige indgreb og anvisninger, eller som i øvrigt
kan have betydning for borgernes grundlæggende rettigheder, tænkes særligt på de indgreb og
anvisninger uden for strafferetsplejen, som berører borgernes rettigheder, herunder vedrørende
adgangskontrol, legemsbesigtigelse, anvisning af demonstrationsområde osv.
14
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0015.png
BILAG 2
NATIONAL
OPERATIONSPLAN
FOR __________
RIGSPOLITIET
NATIONAL BEREDSKABSAFDELING
Ledelsesmæssig godkendelse
Dato:
Versionsnummer:
WRX nr.
Legalitetssikring
Dato:
Versionsnummer:
WRX nr.
(underskrift)
(underskrift)
15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0016.png
BILAG 3
Procedure ved registrering af ledelsesmæssig godkendelse og legalitetssikring i POLSAS
Tilgå POLSAS
Vælg ”Opdatering”
Sagsplacering/Bilag/Arkiv
Bilag/Anmærk.
Indtast planens journalnummer uden bindestreger og tast F8
Spring til første tomme løbenr.
o
CTRL + PageDown
o
Shift + pil ned til felt, hvor Lbnr. ikke er udfyldt
Udfyld med dato
Herefter springer man fra felt til felt ved brug af tabulator-tast
o
Under Type tastet ”E”
o
Dokument dato udfyldes med dato for ledelsesgodkendelsen/legalitetssikringen
o
Personnr: udfyldes med WRX-kode (alene tal) for den, der har gennemført ledelsesgod-
kendelsen/legalitetssikringen
o
I tekstfeltet anføres, hvilken plan m.v. og version, der er hhv. ledelsesgodkendt eller lega-
litetssikret. Teksten skrives således:
”Ledelsesgodkendt,
[identificer planen, f.eks. operationsplan version X af (dato)
vedrørende
…/BN …. osv.]”
”Legalitetssikret,
[identificer planen, f.eks. operationsplan version X af (dato) ved-
rørende …/BN …. osv.]”
Det er vigtigt, at teksten i tekstfeltet begynder med ”Ledelsesgodkendt” eller ”Legalitetssikret”, da
dette giver et bedre overblik, når man i egen kreds eller fra Rigspolitiets side skal foretage
controlling.
Opdatering godkendes med F10
Eksempel:
16
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323545_0017.png
BILAG 4
Procedure ved registrering af ledelsesmæssig godkendelse og legalitetssikring i Work-
Zone
Tilgå WorkZone
Tilgå den relevante sag
Opret et notat efter proceduren beskrevet i
”Actioncard
om - opret dokument med Word skabelon
i WorkZone”, som findes på POLintra.
Angiv i titlen, at notatet vedrører ledelsesgodkendelse eller legalitetssikring
Udfyld notatet, således at det tydeligt fremgår, hvilken plan m.v. og version, der er hhv. ledelses-
godkendt eller legalitetssikret, hvem der har godkendt/legalitetssikret planen med angivelse af
navn og wrx-nummer, dato samt eventuelle bemærkninger.
Notatet gemmes på sagen
17