Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2323544_0001.png
03. juli 2018
Stamoplysninger
Klassifikation:
Titel:
Kaldenavn:
Udstedt af:
Med virkning for:
Dokumentrelation:
(Hjemmel)
Resume:
Til tjenestebrug
Cirkulære om ledelsesmæssig godkendelse og legalitetskontrol af politiets plan-
sæt
Intet kaldenavn
Rigspolitiet
Landets politikredse og Rigspolitiet
Ingen
Cirkulæret skal sikre, at politiets plansæt og operationaliseringen heraf er enty-
dig ledelsesmæssig forankret, vurderet, godkendt, dokumenteret og legalitets-
mæssig kontrolleret.
Rigspolitiet, National Beredskabsafdeling
01.08.2018
03.07.2018
2018-006-67
Cirkulæret ophæver ingen dokumenter
BN 110, Beredskabshåndbogen
Dokumentejer:
Træder i kraft:
Underskriftsdato:
Journalnummer:
Ophæver:
Ændrer:
Relaterede dokumenter:
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323544_0002.png
Cirkulære om ledelsesmæssig godkendelse og legalitetskontrol
af politiets plansæt
(Til Rigspolitiet og samtlige politikredse)
Side 2
Kapitel 1
Godkendelse og kontrol af plansæt
§ 1.
Dette cirkulære fastsætter regler om politiets ledelsesmæssige ansvar for vur-
dering, godkendelse, legalitetssikring og kontrol af arbejdsgange i forbindelse
med udarbejdelse af plansæt og gennemførelse af operationer.
§ 2.
Operationer defineres som politimæssige indsatser i forbindelse med varslede
sikkerheds- og beredskabshændelser uanset omfang og karakter.
§ 3.
Ved politiets plansæt forstås alle strategiplaner, operationsplaner og operati-
onsbefalinger samt taktiske befalinger og actioncards, som udarbejdes i forbindel-
se med konkrete operative indsatser. Politiets plansæt omfatter tillige nationale
retningsgivende koncepter og planer.
§ 4.
Med legalitetssikring forstås en kontrol af, om gældende ret er iagttaget, og
om politiets myndighedsudøvelse lever op til kravet om lovlighed.
Kapitel 2
Ledelsesansvar
§ 5.
Chefpolitiinspektøren eller den, der måtte fungere som chefpolitiinspektør i
dennes fravær, er overordnet strategisk ansvarlig for alle operative indsatser.
Stk. 2.
Chefpolitiinspektøren udpeger som overordnet ansvarlig for planlægningen
af de konkrete operative indsatser en leder på linje-, center- eller afdelingslederni-
veau (pi/vpi).
§ 6.
Stabschefen er overordnet ansvarlig for at sikre legaliteten af alle operative
indsatser.
Stk. 2.
Stabschefen kan konkret eller generelt udpege en eller flere jurister ansat i
politikredsen som ansvarlig for at sikre legaliteten af de operative plansæt, jf. § 7.
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323544_0003.png
Kapitel 3
Legalitetskontrol
§ 7.
Der skal ske juridisk godkendelse af samtlige plansæt uarbejdet til brug for
operative indsatser.
Stk. 2.
Den juridiske legalitetskontrol kan gennemføres som en kontrol af det ud-
arbejdede plansæt eller som en løbende legalitetssikring, der omfatter juridisk
involvering i hele planlægningsforløbet.
Side 3
Kapitel 4
Dokumentation
§ 8.
Der skal ske registrering og opdatering i POLSAS under journalkode 17135.
Stk. 2
Grønlands Politi og Færøernes Politi registrerer og journaliserer opgaver i
eget journalsystem.
§ 9.
Planlægningsforløbet dokumenteres via mødereferater og notater fra telefon-
samtaler og mails vedrørende væsentlige sagsekspeditionsskridt, der ikke i øvrigt
fremgår af sagens dokumenter.
Stk. 2.
Alle versioner af planudkast registreres og journaliseres.
§ 10.
Chefpolitiinspektøren eller den, som chefpolitiinspektøren har udpeget, jf. §
5, stk. 2, godkender de enkelte planversioner udarbejdet til brug for konkrete ope-
rative indsatser ved underskrift på sagens omslag.
Stk. 2.
Den ledelsesmæssige godkendelse dokumenteres, så det fremgår af POL-
SAS, hvem der har godkendt og hvornår.
§ 11.
Stabschefen eller den jurist, som stabschefen har udpeget, jf. § 6, stk. 2,
godkender de enkelte planversioner udarbejdet til brug for konkrete operative ind-
satser ved underskrift på sagens omslag.
Stk. 2.
Den juridiske godkendelse dokumenteres, så det fremgår af POLSAS,
hvem der har godkendt og hvornår.
§ 12.
Der skal ske journalisering og arkivering af alt relevant materiale, herunder
befalinger, actioncards, trusselsvurderinger, tilladelser, POLDOK, HS2-
meldeblanketter, minutrapporter, signalskitser, mails og anden relevant korre-
spondance. Klassificeret materiale arkiveres efter gældende regler herfor.
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om Rigspolitiets actioncards undergår en form for legalitetsvurdering, inden de tages i brug, til justitsministeren
2323544_0004.png
Kapitel 5
Kontrol
§ 13.
Politikredsenes ledelsessekretariater foretager stikprøvevis kontrol af, om de
operative indsatser er gennemført i overensstemmelse med de udarbejdede plan-
sæt og i øvrigt i overensstemmelse med lovgivningen.
Stk. 2.
Rigspolitiet kontrollerer i forbindelse med det løbende tilsyn med politi-
kredsene, om retningslinjerne i dette cirkulære overholdes.
Side 4
Kapitel 6
Uddannelse
§ 14.
Det skal lokalt i politikredsene og i Rigspolitiet sikres, at alle involverede
ledere og medarbejdere
herunder juridisk personale
har det fornødne kendskab
til dette cirkulære.
Stk. 2.
Cirkulærets indhold vil blive indarbejdet i førings- og lederuddannelserne.
§ 15.
Politikredsene skal opdatere efteruddannelse i LSO (Learning Solution).
Retningslinjer herfor udfærdiges af Rigspolitiet.
Kapitel 7
Ikrafttræden
§ 16.
Cirkulæret træder i kraft den 1. august 2018.
Rigspolitiet, den 3. juli 2018
Svend Larsen
politidirektør