Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2303375_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2020
2020-0035-0190
1749688
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål N og O
fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål N:
”Vil
ministeren kommentere på, hvordan ministeren har håndteret det fejl-
agtige action card, da det gik op for ham, at Rigspolitiet ringede rundt med
ulovlige instrukser til minkavlerne? Og hvad er ministerens holdning til for-
løbet?
Der
henvises til artiklen ”Rigspolitiet fik at vide, at masseaflivning var ulov-
lig: Skjulte det for minkavlere” fra DR den 18. november 2020
(www.dr.dk/nyheder/politik/rigspolitiet-fik-vide-masseaflivning-var-ulov-
ligskjulte-det-minkavlere).”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF) Inger Støjberg
(V) Naser Khader (KF) Alex Vanopslagh (LA) og Pernille Vermund
(NB).
Samrådsspørgsmål O:
Vil
ministeren redegøre for hvilken rolle justitsministeren, Justitsministe-
riet, rigspolitichefen, Rigspolitiet og andre myndigheder spillede i forhold
til at udarbejde og formulere det pågældende actioncard, og derefter igang-
sætte og stoppe anvendelsen af det pågældende actioncard, herunder oplyse
årsagen til at anvendelsen af actioncardet blev stoppet?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
1
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådene den 3/12-20 og 9/12-20 om politiets actioncard i minksagen, jf. REU alm. del - samrådspm. N, O og R, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
1.
Tak for ordet og for spørgsmålene.
Coronaen har nu i mere end trekvart år kastet sin lange
skygge over vores samfund. Heldigvis er vi i Danmark
indtil videre kommet bedre igennem end de fleste andre
lande. Det skyldes ikke mindst, at både befolkningen og
myndighederne
og herunder dansk politi
har ydet en
enorm indsats.
Rigspolitiet har igennem hele forløbet indtaget en nøgle-
rolle i Den Nationale Operative Stab
også kaldet NOST
der blev nedsat, da coronaen kom til Danmark. NOST
samler
med Rigspolitiet for bordenden
en lang række
myndigheder og andre aktører og har været omdrejnings-
punktet for den nationale krisestyring.
NOST fungerer som den fysiske og organisatoriske
ramme om de statslige myndigheders samarbejde og ko-
ordination i forbindelse med større kriser. Arbejdet i
NOST har med andre ord sikret, at en række myndighe-
der på tværs af en lang række minister- og sektorområder
har arbejdet koordineret og i samme retning.
Samtidig har Rigspolitiet som ansvarlig for politiets sam-
lede indsats mod corona sat retning og styring for politi-
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådene den 3/12-20 og 9/12-20 om politiets actioncard i minksagen, jf. REU alm. del - samrådspm. N, O og R, til justitsministeren
kredsenes håndtering af politimæssige opgaver og under-
støttet bl.a. sundhedsmyndighederne og Fødevarestyrel-
sen i forbindelse med varetagelsen af deres opgaver.
Rigspolitiet har i den forbindelse bl.a. udført væsentlige
opgaver i forhold til at tilvejebringe værnemidler, etab-
lere testfaciliteter og bidrage til smitteopsporing og drift
af de etablerede myndighedshotlines om covid-19. For
ikke at nævne håndhævelse af restriktioner i forhold til
befolkningens og virksomheders adfærd og udmøntning
af indrejserestriktioner og grænsekontrol.
For at give et billede af omfanget af Rigspolitiets indsats
kan jeg oplyse, at Rigspolitiet i forbindelse med håndte-
ringen af covid-19 har udsendt flere end 185 skrivelser
til politikredsene. Og der er løbende udstedt og opdateret
en lang række actioncards med henblik på at understøtte
og ensrette den politimæssige opgavevaretagelse.
Når der opstår en konkret sag, hvor der kan være god
grund til at kritisere de samlede myndigheders ageren, er
det vigtigt at huske på, at der er tale om et fejltrin i et
meget langt forløb med covid-19, hvor Rigspolitiet har
været en bærende kraft i myndighedshåndteringen.
Det gælder også i forhold til indsatsen i forhold til covid-
19-smitte i mink, hvor Rigspolitiet bl.a. i oktober har ko-
ordineret myndighedernes tværsektorielle indsats med
aflivning af mink inden for smittezonerne.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådene den 3/12-20 og 9/12-20 om politiets actioncard i minksagen, jf. REU alm. del - samrådspm. N, O og R, til justitsministeren
Myndighedernes indsats i forhold til smitte i mink blev
intensiveret i løbet af oktober. I starten af oktober blev
det bl.a. besluttet, at der på baggrund af de foreliggende
risikovurderinger skulle iværksættes en aflivning af alle
smittede minkbesætninger og minkbesætninger inden for
de såkaldte smittezoner.
Indsatsen viste sig særdeles vanskelig, idet smitten
spredte sig meget hurtigt til nye farme.
NOST’s og Rigspolitiets rolle var at understøtte Fødeva-
restyrelsen som sektormyndighed på området ved at ko-
ordinere den samlede myndighedsindsats. Der var i den
forbindelse dialog mellem Fødevarestyrelsen, Rigspoli-
tiet og en række berørte ministerier.
2.
Den 3. november traf regeringen den svære
men nød-
vendige
beslutning, at alle mink i Danmark måtte afli-
ves.
Baggrunden for regeringens beslutning var som bekendt,
at regeringen fik en meget klar risikovurdering fra sund-
hedsmyndighederne, der advarede om, at en fortsat min-
kavl under epidemien vil indebære en betydelig risiko for
folkesundheden, herunder for mulighederne for at fore-
bygge covid-19 med vacciner. Der var således i starten
af november fundet muteret covid-19
omtalt som clu-
ster 5
i mink, som også var fundet i enkelte smittede
mennesker.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådene den 3/12-20 og 9/12-20 om politiets actioncard i minksagen, jf. REU alm. del - samrådspm. N, O og R, til justitsministeren
Den risikovurdering kunne en ansvarlig regering ikke
sidde overhørig. Derfor besluttede regeringen at udvide
indsatsen med aflivning af mink til hele landet og samti-
dig indføre en række lokale restriktioner i Nordjylland.
Det ændrer ikke på, at der er begået en række fejl i denne
sag. Det er også lagt frem i den redegørelse, som den da-
værende fødevareminister oversendte til Miljø- og Føde-
vareudvalget den 18. november.
[Actioncardet]
3.
Jeg er blevet spurgt til omstændighederne i forbindelse
med tilblivelsen og anvendelsen af det actioncard, som
politiet brugte i forbindelse med telefonsamtaler med
minkavlere uden for smittezonerne i perioden 6. til 8. no-
vember.
Det er i den forbindelse vigtigt at nævne, at forløbet om-
kring actioncardet kun er en meget lille del af den stærkt
intensiverede indsats, som blev iværksat på baggrund af
regeringens beslutning fra 3. november om at aflive alle
mink i Danmark, og som blev meldt ud på et pressemøde
dagen efter.
4.
I forhold til actioncardet er forløbet i vidt omfang be-
skrevet i den redegørelse, som Miljø- og Fødevaremini-
steriet oversendte til Folketinget den 18. november. Jeg
vil her fremhæve nogle nedslagspunkter fra redegørelsen
suppleret med nogle yderligere oplysninger, jeg har mod-
taget fra Rigspolitiet til brug for besvarelsen af samråds-
spørgsmålene:
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådene den 3/12-20 og 9/12-20 om politiets actioncard i minksagen, jf. REU alm. del - samrådspm. N, O og R, til justitsministeren
2303375_0006.png
Fødevarestyrelsen anmodede den 6. november NOST
om mandskabsmæssig bistand til telefonisk at kontakte
ejere af ikke-smittede besætninger uden for smittezo-
nerne med henblik på optælling af mink. På den bag-
grund oprettede Rigspolitiet samme dag et callcenter til
at understøtte den indsats, som Fødevarestyrelsen alle-
rede var i gang med.
Rigspolitiet har oplyst, at formålet med opkaldene var at
søge at indgå en frivillig aftale med den enkelte minkav-
ler om, at en repræsentant for myndighederne på Føde-
varestyrelsens vegne kunne komme ud og tælle op.
Til brug for disse telefonsamtaler udarbejdede Rigspoli-
tiet i overensstemmelse med sædvanlig praksis et action-
card til understøttelse af samtalerne med minkavlerne.
Så langt, så godt. Alt, hvad jeg hidtil har sagt, ligger fuld-
stændig inden for skiven af, hvad Rigspolitiet skal gøre.
Og det at udarbejde et actioncard er der intet usædvanligt
i. Men actioncardet burde ikke have indeholdt den for-
mulering, der
hvis den blev anvendt
kunne medvirke
til at give minkavlerne en fejlagtig opfattelse af lov-
grundlaget.
Rigspolitiet har oplyst, at de på tidspunktet for udform-
ningen af actioncardet var bekendt med, at der ikke forelå
hjemmel til at aflive mink uden for smittezonerne. Det
fremgår også af redegørelsen. Rigspolitiet har derudover
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådene den 3/12-20 og 9/12-20 om politiets actioncard i minksagen, jf. REU alm. del - samrådspm. N, O og R, til justitsministeren
2303375_0007.png
oplyst, at de havde den helt klare forståelse, at den for-
nødne hjemmel til at aflive uden for smittezonerne ville
foreligge inden for kort tid. Rigspolitiet vurderede derfor,
at der var behov for at vejlede minkavlerne om, at en
manglende medvirken ville kunne indebære, at de ikke
kunne opnå den udlovede tempobonus.
Det fremgår da også af actioncardet, at det var
frivilligt,
om minkavleren ville lade en myndighedsperson komme
ind på besætningen og foretage optælling. Desværre blev
dette budskab overskygget af den efterfølgende formule-
ring i actioncardet, som kunne bruges, hvis minkavleren
sagde nej til frivilligt at medvirke til at lade en myndig-
hedsperson komme og optælle mink, og som
hvis den
blev anvendt
efterlod indtrykket af, at aflivning kunne
gennemtvinges. Det er et problem, og det har Rigspolitiet
også beklaget dybt.
Rigspolitiet har i den forbindelse understreget, at det ikke
har været hensigten at true eller vildlede minkejerne til at
aflive mink eller at afgive et retligt pålæg herom.
Opkaldene blev foretaget fra fredag den 6. til søndag den
8. november. Uagtet at actioncardet ikke var påtænkt at
skulle bruges mere, bliver det revideret den 10. novem-
ber, således at de omtalte formuleringer udgik.
Rigspolitiet har oplyst, at der baseret på manuelle regi-
streringer i den nævnte periode blev talt med 250 ejere af
minkfarme ud over de ca. 100 minkavlere, som Fødeva-
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådene den 3/12-20 og 9/12-20 om politiets actioncard i minksagen, jf. REU alm. del - samrådspm. N, O og R, til justitsministeren
2303375_0008.png
restyrelsen selv talte med, og at den formulering i action-
cardet, der kunne give minkavlerne grund til at antage, at
myndighederne kunne gennemtvinge aflivning af deres
minkbesætninger uden for smittezonerne, kan være ble-
vet anvendt 8 gange.
Efter at have gennemgået registreringen af de gennem-
førte samtaler kontaktede Rigspolitiet den 12. november
de 8 minkavlere og beklagede den fejlagtige information.
Rigspolitiet har også sikret sig, at minkavlerne er bekendt
med den gældende retstilstand.
Ud fra oplysninger fra politikredsene er det Rigspolitiets
vurdering, at politiet alene er gået ind på ejendomme be-
liggende uden for smittezonerne, hvis ejerne har givet
samtykke til det.
Og efter det oplyste har myndighederne ikke gennem-
tvunget aflivning af mink uden for smittezonerne.
5.
Dette ændrer selvfølgelig ikke ved, at de formuleringer
i actioncardet, jeg talte om tidligere, burde have været
formuleret anderledes. Det fremgår også klart af Justits-
ministeriets notits, der blev oversendt til Folketinget den
18. november.
Som jeg også tidligere har sagt, finder jeg det naturligt,
at Rigspolitiets såvel som øvrige myndigheders rolle
også indgår i den uvildige undersøgelse, som Folketinget
i øjeblikket drøfter.
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådene den 3/12-20 og 9/12-20 om politiets actioncard i minksagen, jf. REU alm. del - samrådspm. N, O og R, til justitsministeren
[Justitsministeriets rolle]
6.
Så er der spørgsmålet om min egen og Justitsministe-
riets rolle i relation til det actioncard, der blev brugt af
Rigspolitiets callcenter i perioden 6.-8. november.
Her er svaret, at hverken jeg selv eller Justitsministeriets
departement har været involveret i udformningen af ac-
tioncardet.
Det er i øvrigt helt i overensstemmelse med sædvanlig
praksis og arbejdsfordeling mellem Justitsministeriets
departement og politiet, at det er politiet, som står for den
operative håndtering
herunder udarbejdelse af action-
cards
uden at ministeriet inddrages i det.
Justitsministeriet bliver først bekendt med indholdet af
actioncardet, efter det er blevet rettet den 10. november
2020.
7.
Noget andet er, at det er naturligt, at regeringen og mit
ministerium løbende har en dialog med myndighederne
herunder politiet, der som nævnt har haft en rolle i ind-
satsen i relation til mink
om at intensivere indsatsen
vedrørende aflivning af mink, som havde været i gang
siden begyndelsen af oktober.
Det er helt naturligt, at Justitsministeriet og Rigspolitiet
har en tæt dialog om den generelle myndighedsindsats.
Det er også sket i denne sag. Men det er ikke normalt
og det er heller ikke tilfældet i denne sag
at der er en
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådene den 3/12-20 og 9/12-20 om politiets actioncard i minksagen, jf. REU alm. del - samrådspm. N, O og R, til justitsministeren
dialog mellem Justitsministeriet og Rigspolitiet om
spørgsmålet af konkret operativ karakter som f.eks. ud-
formning af actioncards.
Politiet og de øvrige relevante myndigheder i NOST gør
med andre ord det, jeg indledte med at anerkende som en
styrke ved den danske håndtering af coronasmitten:
Myndighederne samarbejder og koordinerer på tværs for
at sikre, at der hurtigt og effektivt bliver taget de nødven-
dige skridt til at begrænse smitten.
Samtidig skal myndighederne selvfølgelig agere inden
for lovgivningens rammer.
[Afslutning]
8.
Afslutningsvis vil jeg endnu engang beklage forløbet
og de fejl, der er begået. Først og fremmest vil jeg be-
klage over for minkavlerne.
Borgerne må og skal kunne fæstne tillid til, at det, som
politiet siger, tegner et retvisende billede af deres ret-
tigheder og pligter. Det vil borgerne også kunne frem-
over. Men det har muligvis ikke været tilfældet for alle
minkavlerne i denne sag. Og det er selvfølgelig dybt be-
klageligt.
Jeg anser det som nævnt for naturligt, at politiet såvel
som øvrige myndigheder kommer til at indgå i den uvil-
dige undersøgelse, som Folketinget i øjeblikket drøfter,
og som regeringen bakker op om.
10
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om talepapir fra samrådene den 3/12-20 og 9/12-20 om politiets actioncard i minksagen, jf. REU alm. del - samrådspm. N, O og R, til justitsministeren
Tak for ordet.
11