Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2277385_0001.png
OKTOBER 2020
Grønne indkøb for
en grøn fremtid
– strategi for grønne offentlige indkøb
Finansministeriet
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0002.png
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0003.png
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
3
Indhold
En grøn forandringsmotor
1. Grøn handling nu
2. Langsigtet grøn udvikling
3. Grøn viden og værktøjer
4
8
14
20
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0004.png
4
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
En grøn
forandringsmotor
Den offentlige sektor skal være i front i den grønne
omstilling. Derfor sætter regeringen nu for første
gang i Danmark en ambitiøs grøn retning for de
380 mia. kr., som det offentlige køber ind for hvert
år. Med
Grønne indkøb for en grøn fremtid
lægger vi
sporene til en fremtid, hvor de offentlige indkøb
har et markant lavere klimaaftryk og bidrager til
de danske klimamål.
Klimaforandringerne er en af de største og mest
altomfattende udfordringer, vi står over for Kun
gennem et målrettet arbejde med grøn omstilling
kan vi forhindre, at kommende generationer skal
bære byrden alene
Det er grunden til, at regeringen, sammen med et
bredt flertal i Folketinget, har sat et ambitiøst mål
om at reducere Danmarks udledning af drivhusgas-
ser med 70 pct i 2030 i forhold til niveauet i 1990
og om klimaneutralitet senest i 2050 Og det er
grunden til, at vi har kastet os ind i kampen for FN’s
verdensmål for bæredygtig udvikling
Skal vi nå i mål med den grønne omstilling, skal vi
alle bidrage Alle dele af vores samfund skal være
grønnere Det gælder naturligvis også den offent-
lige sektor, og her spiller det offentlige indkøb en
afgørende rolle
I 2019 medførte indkøbet i staten, kommunerne
og regionerne en drivhusgasudledning på i alt ca
12 mio ton, hvoraf ca 4 mio ton blev udledt i Dan-
mark Den udledning skal nedbringes væsentligt
Med
Grønne indkøb for en grøn fremtid
lægger vi
sporene til en grønnere fremtid for de offentlige
indkøb
Det er første gang, at en dansk regering har opgjort
klimaaftrykket af det offentlige indkøb Og det er
startskuddet til, at Danmark i 2021, som et af de
første lande i verden, vil sætte et konkret klimamål
for det offentlige indkøb
Regeringen ønsker at sætte et ambitiøst og
realistisk reduktionsmål Men det skal ikke være
baseret på tilfældige tal Den nuværende opgørelse
af drivhusgasudledningen giver et øjebliksbillede
Når vi skal fastsætte et reduktionsmål, skal det ske
på baggrund af en realistisk og gennemarbejdet
fremskrivning af det offentlige indkøbs klimaaftryk
i 2030 Det arbejde sætter vi nu i gang, med en
forventning om, at vi har et reduktionsmål klar i
slutningen af 2021
Grønne offentlige indkøb favner bredt og vil
medføre store forandringer i den offentlige sektor
Nogle af de valg, vi skal træffe, kan blive vidtgående,
og de kan også kræve investeringer
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0005.png
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
5
Med
Grønne indkøb for en grøn fremtid
sætter vi gang
i den udvikling, der i løbet af det kommende årti skal
realisere ambitionerne
Samtidig peger vi på en række initiativer, der skal
sættes i gang her og nu
Initiativerne dækker alt fra forsyning, it og offentligt
byggeri og anlæg til den mad, der serveres i offent-
lige kantiner Sammen med de mere langsigtede
initiativer får vi sat stærkt ind på de indkøbsområ-
der i den offentlige sektor, der har et stort
klimaaftryk Det gælder fx biler og andre køretøjer,
fødevarer, it-produkter og byggeri
Med
Grønne indkøb for en grøn fremtid
har vi fokus på
både hvad og hvordan det offentlige køber ind, og
hvilke konsekvenser vores valg har for klimaet og
miljøet i hele værdikæden fra produktion og trans-
port til forbrug og affaldshåndtering Vi skal blive
bedre til at købe klogere og grønnere ind, og vi skal
styrke samarbejdet om indkøb på tværs af hele den
offentlige sektor
Det er en stor opgave, vi går i gang med Det offent-
lige indkøb er meget komplekst Det dækker over
maden i børnehaverne, computerne på de offentlige
arbejdspladser, vejene vi kører på, operationsstuen
på hospitalet og meget andet Det er et samar-
bejde mellem mange parter, både i Danmark og
internationalt Det skal vi tage alvorligt Og derfor
er grøn omstilling af det offentlige indkøb ikke
noget, vi klarer med et trylleslag Det kræver hårdt
og langsigtet arbejde, og det er det, vi går i gang
med i dag
Omstillingen vil stille nye krav både til ansatte i
den offentlige sektor og til leverandørerne til den
offentlige sektor Vi skal sørge for, det sker på en
klog måde, så de, der i sidste ende skal føre det ud
i livet, de offentlige indkøbere og virksomhederne,
kan være med Det må fx ikke være sådan, at det
bliver svært for små og mellemstore virksomheder
at tilbyde deres grønne løsninger Når det er sagt, vil
vi undervejs bliver nødt til at træffe svære beslut-
ninger Arbejdet er stort, men det er en bunden
opgave, vi står overfor
Fremtiden skal være grøn Det skal de offentlige
indkøb være med til at sikre
Nicolai Wammen, finansminister
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0006.png
6
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
Figur 1
Stategi for
grønne indkøb
og FN's
verdensmål
Strategiens initiativer bidrager til regeringens arbejde med FN’s verdensmål Blandt andet skal der frem-
over anvendes miljømærker, som stiller krav til bæredygtig produktion, og serveres mindre kød i kanti-
nerne Herudover skal det offentlige fremover ikke indkøbe fødevarer, som bidrager til afskovning Det
offentlige vil fremover også have fokus på energieffektivitet ved brug af totalomkostningsværktøjer
Bidrager til at realisere visionerne med FN’s verdensmål…
… og understøtter ambitiøse mål om et langt grønnere offentligt indkøb i 2030
Figur 2
Grøn omstilling
i tre spor
Grønne indkøb for en grøn fremtid sætter
retningen for grøn omstilling af det offentlige indkøb i tre spor, der
tilsammen skal sikre en markant reduktion af indkøbets klimaaftryk i 2030 Strategiens tre spor rummer
forskellige elementer Det første spor er et implementeringsspor med initiativer, der skaber grøn handling
nu og her Det andet spor er et udviklingsspor, der fordrer langsigtet grøn udvikling frem mod 2030, og det
tredje spor skal sikre, at vi har den fornødne viden og værktøjer til fx at følge op på den grønne udvikling
Grøn handling nu
Initiativer med umiddelbar
virkning
Langsigtet grøn udvikling
Initiativer, der skaber
grundlaget for omstillingen
i de kommende år
Grøn viden og værktøjer
Initiativer, der sikrer et
solidt og oplyst grundlag for
det videre arbejde
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0007.png
Selvom den store kamp mod klimaforandringerne
kræver langsigtede, strukturelle indsatser, så er der
steder, vi kan sætte ind allerede nu.
Til det skal vi blandt andet gøre langt mere brug af de
grønne redskaber, der allerede findes i dag, når vi køber
ind […] men der er også behov for at ændre
grundlæggende på omfanget af vores forbrug i den
offentlige sektor.
Derfor vil regeringen på nogle af de mest belastende
indkøbsområder indføre politikker, der ikke blot ændrer,
men reducerer forbruget."
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0008.png
8
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
1. Grøn handling nu
Regeringen vil indføre klimakompensation for alle
statslige flyrejser, vegetarisk mad som minimum
to dage om ugen i alle statslige kantiner, ligesom
der stilles krav om anvendelse af miljømærker og
beregning af omkostninger i hele
produktets livsforløb, når der købes ind.
Selvom den store kamp mod klimaforandringerne
kræver langsigtede, strukturelle indsatser, så er der
steder, vi kan sætte ind allerede nu
Til det skal vi blandt andet gøre langt mere brug af
de grønne redskaber, der allerede findes i dag, når vi
køber ind Det gælder for eksempel miljømærker
Der er flere veje til grønne indkøb
Boks 1
• Vi kan vælge et grønnere produkt Fx et miljømærket produkt eller et med
længere holdbarhed
• Vi kan få opfyldt vores behov på en helt anden måde
• Og vi kan købe mindre ind i det hele taget Fx gennem fælles politikker og bedre
forbrugsstyring
Vi skal bruge de redskaber, vi har, men vi skal også
bruge dem klogt Det må ikke være sådan, at det
eksempelvis kun er store virksomheder, der har res-
sourcerne til at opnå certificeringen eller få et grønt
mærke, som kan handle med det offentlige Det
skal små og mellemstore virksomheder også kunne
Det kan være omkostningsfuldt at dokumentere,
at konkrete produkter lever op til mærker som fx
Svanemærket eller EU-Blomsten, og derfor skal vi
fortsat sikre, at der er plads til, at mindre virksom-
heder kan komme til bordet Omvendt kan omhyg-
gelig anvendelse af de rigtige mærker, og kravene
bag mærkerne, være med til at skubbe markedet
i en grønnere retning Og det kan være med til at
tilskynde virksomhederne til nytænkning og innova-
tion til gavn for det offentlige Derfor skal vi bruge
redskaberne i tæt dialog med de virksomheder, der
er leverandører til det offentlige
Vi skal også have blik for, at det offentlige kan
handle med virksomheder fra hele verden, uanset
hvilke redskaber vi bruger Derfor skal vi også sørge
for, at arbejdet med at forfine redskaberne sker
under hensyn til den bredere udvikling på området,
navnlig i EU
Samtidig kan redskaberne ikke stå alene De kan
gøre vores forbrug grønnere, men der er også behov
for at ændre grundlæggende på omfanget af vores
forbrug i den offentlige sektor Derfor vil regerin-
gen på nogle af de mest belastende indkøbsområder
indføre politikker, der ikke blot ændrer, men redu-
cerer forbruget
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0009.png
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0010.png
10
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
Konkrete initiativer
Alle statslige flyrejser klimakompenseres
Regeringen vil indføre klimakompensation for alle
statslige flyrejser i forbindelse med tjenesterejser
ved at indbetale et bidrag til Klima-skovfonden
Vegetarisk mad i statslige kantiner
Der fastsættes en fællesstatslig fødevarepolitik
med udgangspunkt i
De officielle Kostråd - Godt for
sundhed og klima
Det kommer til at sikre en mere
klimavenlig kost til statsligt ansatte og vil bl a
indebære væsentlige begrænsninger af brugen af
klimabelastende fødevarer fx ved at indføre to rent
vegetariske dage om ugen, samt at der højst må ser-
veres okse- eller lammekød én dag om ugen Dertil
stilles krav om mindst 60 pct økologi i statslige
kantiner svarende til sølvniveauet for Det Økologi-
ske Spisemærke Endelig stilles der krav om minime-
ring af madspild og årlig afrapportering vedrørende
madspild i statslige kantiner
Fødevarepolitikken skal i den forbindelse tilret-
telægges på en måde, så den sikrer, at de mindre
virksomheder også har mulighed for at deltage,
herunder som underleverandører
Klima-skovfond
Boks 2
Klima-skovfonden skal fremme og finansiere omkostningseffektiv og robust skovrejsning og
udtagning af lavbundsjorder med henblik på at understøtte opnåelsen af Danmarks klimamål
Fonden skal gøre det muligt for både borgere, virksomheder og offentlige aktører at give et
klimabidrag som tillæg til tilsvarende statslige indsatser Projekterne vil sikre synergieffekter
som fx rent vandmiljø og biodiversitet Klima-skovfonden etableres med 100 mio kr i startkapi-
tal fra finansloven for 2020, og regeringen forventer at fremsætte endeligt lovforslag i Folketin-
get i løbet af efteråret 2020
Det grønne valg bliver obligatorisk
Regeringen gør det obligatorisk at vælge et miljø-
mærket produkt eller et produkt, der lever op til
tilsvarende krav, når der købes ind i staten, hvis
der er tilstrækkelig konkurrence og ingen betyde-
lig prisforskel Kravet gælder til at begynde med
rengøringsmidler, papir, tryksager og sæbe- og
hygiejneprodukter Listen over produktgrupper
med krav om miljømærket indkøb opdateres som
udgangspunkt én gang årligt og udbygges på den
måde løbende
LED-belysning skal være standarden
Statens bygningsdrift er en vigtig løftestang til at
indfri regeringens grønne ambitioner Regerin-
gen vil i første omgang indføre krav om, at staten
fremadrettet kun indkøber LED-lyskilder fra de
to bedste energiklasser i energimærkningen Alle
eksisterende belysningsanlæg, som ikke kan anven-
des til LED-lyskilder, udfases derfor også Staten vil
i forlængelse heraf tiltræde SKI's rammeaftale for
lyskilder, når den genudbydes
Der findes flere grønne redskaber
Boks 3
• Grønne mærkningsordninger, for eksempel Svanemærket eller EU-blomsten, som vi kender
fra hylderne i supermarkedet
• Grønne internationale standarder, der stiller tekniske eller kvalitetsmæssige krav til produk-
ter og produktionsmetoder
• Redskaber til beregning af total- eller livscyklusomkostninger, og som altså giver mulig-
hed for at medregme flere omkostninger i den samlede pris, end hvad man betaler på
indkøbstidspunktet
• EU’s grønne indkøbskriterier, der for en række produktområder opstiller forslag til krav, der
kan stilles for at sikre prioritering af grønne hensyn
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0011.png
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
11
Større fokus på omkostninger i hele produktets
levetid
Regeringen gør det obligatorisk at anvende tota-
lomkostninger (TCO) som økonomisk prisparame-
ter i forbindelse med statslige indkøb, hvor det er
muligt og hensigtsmæssigt På den måde flyttes
fokus fra indkøbspris til omkostninger i hele pro-
duktets livsforløb Kravet vil til at begynde med
gælde for de 14 indkøbsområder, hvor der findes
officielle redskaber til at opgøre totalomkostnin-
gerne Regeringen styrker derudover arbejdet med
at udvikle TCO-redskaber til endnu flere indkøbs-
områder og med at gøre de eksisterende redskaber
endnu mere brugervenlige
Sådan kommer vi i gang med at købe grønnere ind
allerede i dag
Figur 3
De officielle miljømærker fokuserer på hele
levetiden og skal derfor bruges til en række
indkøb i staten
Til at begynde med vil det være obligatorisk
at følgende varer er miljømærkede eller lever
op til tilsvarende krav:
Initiativ:
Det grønne valg
bliver
obligatorisk
Papirhåndklæder, toilet-
papir etc.
Rengøringsmidler
Papir og tryksager
Sæbe- og hygiejneprodukter
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0012.png
12
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
Figur 4
Initiativ:
Større fokus på
omkostninger i
hele produktets
levetid
Med
Grønne indkøb for en grøn fremtid
skal fokus flyttes fra indkøbspris til omkostninger i hele produktets
livsforløb Det betyder, at der fremover også skal være fokus på produktionen, selve anskaffelsen og afle-
veringen, konsumeringen, herunder fx reparation og vedligehold, samt bortskaffelse og efterbrug Når der
evalueres på baggrund af produktets totalomkostninger, kan der potentielt spares penge samtidig med at
klima- og miljøbelastningen kan reduceres
• Klima og miljøbelastning
ved produktion
1. Indkøbsprocesser
2. Produktion
• Oplæring
• Energiforbrug
• Reparation og
vedligehold
5. Affaldshånd-
tering og
efterbrug
3. Anskaffelse
og aflevering
4. Konsumering
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0013.png
Først og fremmest vil regeringen skrive
danmarkshistorie med et kommende ambitiøst
reduktionsmål for det offentlige indkøb, som skal være
en driver for indsatsen frem mod reduktionen af
Danmarks udledninger med 70 pct. i 2030 og mod fuld
klimaneutralitet senest i 2050.
[…] Det skal ske på baggrund af arbejdet med
videreudvikling af beregningsmodellen for
klimaaftrykket af det offentlige indkøb og
fremskrivningen af aftrykket til 2030. Reduktionsmålet
forventes at kunne fastlægges i slutningen af 2021."
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0014.png
14
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
2. Langsigtet
grøn udvikling
Regeringen vil sætte et ambitiøst reduktionsmål
for det offentlige indkøb, lægge en plan for en
emissionsfri offentlig bilflåde i 2030 og sætte
turbo på digitaliseringen af indkøbet i det offent-
lige. Der skal gennemføres målrettet kompeten-
ceudvikling, der kan løfte vidensniveauet blandt
indkøberne, og staten forpligtes på fælles kvali-
tetsstandarder for professionelt indkøb.
Grøn omstilling af det offentlige indkøb er en
stor opgave, som kræver, at vi tænker klogt og
langsigtet
Det offentlige indkøb er et tæt samarbejde mellem
offentlige institutioner og private virksomheder,
og det er en kompleks størrelse Variationen i, hvad
det offentlige køber, er meget stor, og det, der bliver
købt, består af mange enkelte dele, som belaster
klimaet og miljøet på forskellige måder og i forskel-
ligt omfang Derfor går det offentlige indkøb også
på tværs af landegrænser En almindelig computer
samles muligvis i Kina, men den består af en lang
række komponenter, som produceres i forskel-
lige lande, af råvarer fra endnu flere lande Hertil
kommer, at de institutioner, der køber ind, er alt fra
den lokale skole til supersygehuse og forskningssta-
tioner i Grønland
Vi skal sætte gang i forandringer i dag, som vi først
vil se resultaterne af om flere år Det hører med til
en klog og ambitiøs tilgang til at reducere Danmarks
drivhusgasudledning med 70 pct i 2030 i forhold
til niveauet i 1990 samt at reducere de globale
drivhusgasudledninger
Med
Grønne indkøb for en grøn fremtid
igangsættes
derfor en række indsatser, som på sigt skal sørge
for markante reduktioner i det offentlige indkøbs
klimaaftryk
Først og fremmest vil regeringen skrive danmarks-
historie med et kommende ambitiøst reduktionsmål
for det offentlige indkøb, som skal være en driver
for indsatsen frem mod reduktionen af Danmarks
udledninger med 70 pct i 2030 og mod klimaneu-
tralitet senest i 2050
Reduktionsmålet suppleres og understøttes af initi-
ativer, der er møntet på specifikke indkøbsområder
og på at gøre det lettere at købe grønt ind
Samtidig igangsætter regeringen strukturelle initi-
ativer for at professionalisere det offentlige indkøb
Der skal være de rigtige kompetencer og den rigtige
organisering, så indkøbet bliver varetaget der, hvor
ekspertisen til at gøre det klogt og grønt findes
Og så skal der være et stærkt ledelsesfokus, som
skal sørge for, at planlægningen af indkøbet bliver
langsigtet og strategisk, samtidig med at de dygtige
indkøbsmedarbejdere får friheden til at købe klo-
gere og grønnere ind
Endelig skal vi fokusere mere på de private virksom-
heder, der handles med
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0015.png
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
15
Konkrete initiativer
Reduktionsmål for det offentlige indkøb
Regeringen vil sætte et ambitiøst reduktionsmål
for klimapåvirkningen af det offentlige indkøb frem
mod 2030
Det skal ske på baggrund af arbejdet med videreud-
vikling af beregningsmodellen for klimaaftrykket af
det offentlige indkøb og fremskrivningen af aftryk-
ket til 2030 Reduktionsmålet forventes at kunne
fastlægges i slutningen af 2021
Koordination og udvikling af grønne indkøb
For at styrke koordinationen og udviklingen af
arbejdet med grønne offentlige indkøb etableres en
fast implementeringsgruppe for arbejdet med del-
tagelse af relevante aktører i staten KL og Danske
Regioner inviteres til at deltage heri
Afskovningsfrit indkøb så vidt muligt i 2023 og
senest i 2025
Regering igangsætter et arbejde med gradvist at
indfase krav til, at statens indkøb af en række land-
brugsvarer sker ansvarligt og afskovningsfrit Vi
begynder med palmeolie og soja På sigt kan kravet
udvides til også at gælde andre landbrugsvarer, fx
kaffe, kakao og gummi Den gradvise indfasning
vil ske i tæt dialog med de relevante markeder, og
målet er, at det offentlige indkøb skal være afskov-
ningsfrit i 2023, hvis det markedsmæssigt er muligt,
og ellers senest i 2025
Emissionsfri køretøjsflåde i det offentlige i 2030
Regeringen igangsætter et arbejde med at udar-
bejde en plan for en gradvis omstilling af hele den
offentlige køretøjsflåde til emissionsfri køretøjer
frem mod 2030, dog undtaget af operative køretø-
jer Der er allerede indgået aftaler med de største
kommuner, som indebærer, at de forpligter sig på
frivillige målsætninger, eksempelvis at alle nyind-
købte bybusser og personbiler skal være emissions-
fri fra 2021 Det kræver tæt samarbejde og hårde
prioriteringer, men det er et væsentligt skridt på
vejen til et grønnere indkøb Staten udbyder derud-
over en forpligtende, fællesstatslig indkøbsaftale
for taxakørsel, hvor grønne parametre bliver en
central del af evalueringen
Regeringens ministre vil gå foran i omstillingen af
køretøjsflåden Derfor forhøjes minimumskravet til
indkøb af ministerbiler fra energiklasse B til A+++,
hvilket i praksis vil afskære muligheden for at ind-
købe dieselbiler og præcisere, at der kun kan købes
el- og hybridbiler Den sidste dieselbil forventes
udfaset af ministerbilsflåden ved udgangen af 2023,
hvor disse vurderes udtjente
Alle offentlige indkøb skal være miljømærkede i
2030
Ud over at gøre det obligatorisk for statslige ind-
købere at vælge et miljømærket produkt eller et
produkt, der lever op til tilsvarende krav, sætter
regeringen som mål, at alle offentlige indkøb på
områder, hvor der findes officielle mærkningsord-
ninger, skal være miljømærkede eller leve op til
tilsvarende krav i 2030 Den konkrete indfasning
vil ske i tæt samarbejde med virksomhederne på
de enkelte områder, sådan at vi fx sikrer, at små og
mellemstore virksomheder ikke bliver dårligt stillet
For at understøtte at flere virksomheder kan leve
op til krav om miljømærkede offentlige indkøb,
styrkes vejledningsindsatsen over for små og mel-
lemstore virksomheder, der ønsker at reducere og
dokumentere deres miljø- og klimapåvirkning med
miljømærker og grønne standarder
Boks 4
Så vidt muligt i 2023 og senest i 2025 skal statens indkøb af en række landbrugs-
varer være afskovningsfrie
I 2030 skal den offentlige køretøjsflåde være emissionsfri
I 2030 skal alle offentlige indkøb være miljømærkede
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0016.png
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0017.png
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
17
Grønne datacentre
Regeringen igangsætter et fællesoffentligt arbejde
med at undersøge, hvilke krav til datacentre der
bedst kan sikre, at det offentlige indkøber opbeva-
ring og behandling af data så klima- og miljøvenligt
som muligt Regeringen vil i den forbindelse samar-
bejde med virksomheder, der allerede har erfaring
med at etablere grønne datacentre i Danmark
Arbejdet skal give mulighed for, at der udtænkes
helt ny og innovative måder at arbejde med dataop-
bevaring og –behandling
Energibesparelser i staten
Regeringen vil som led i den grønne omstilling af
bygningsdriften fortsætte indsatsen med energibe-
sparelser i staten i perioden 2021-2030 Det inde-
bærer bl a mål for reduktion af energiforbruget i
statslige bygninger, og at ministerierne skal udar-
bejde energieffektivitetsplaner, hvor der blandt
andet redegøres for frivillig udfasning af olie- og
gasfyr
Grønne værdibaserede kontrakter
Offentlige kontrakter skal skabe mere rum for
grøn innovation og nytænkning - også efter at kon-
trakten er indgået Regeringen igangsætter derfor
med inspiration fra byggeriet, sundhedssektoren
og it-området et arbejde med at udvikle standard-
modeller for værdibaseret honorering i kontrakter,
sådan at offentlige indkøbere kan få hjælp til at
lave kontrakter, der giver leverandøren grønne
incitamenter
Digitalisering af det offentlige indkøb
Regeringen vil udbrede e-handel i den offentlige
sektor og anvende det til at tilskynde til grøn ind-
købsadfærd, fx ved at fremhæve varer i e-kataloger
baseret på officielle grønne mærkningsordninger
(Svanemærket og EU-blomsten, det røde Ø-mærke
og EU’s økologilogo (det grønne blad))
Bedre grønne data i e-handel
Den digitale standard for e-kataloger opdateres
løbende, så leverandører, herunder små og mel-
lemstore virksomheder, får mulighed for at anføre
grønne faktorer, fx miljømærker eller lignende
Målet er at øge efterspørgslen efter grønne produk-
ter ved at give leverandører mulighed for at oplyse
om produkters grønne data på en sammenlignelig
måde, så det blandt kan fremhæves for indkøbere,
når der e-handles
Grønne tekstiler i det offentlige
Regeringen etablerer et partnerskab mellem offent-
lige institutioner, fx regionerne, deres leverandører
og samarbejdsparter, for at undersøge, hvordan
det offentlige tekstilforbrug kan blive grønnere
Partnerskabet skal komme med anbefalinger til nye
krav, indkøbsmodeller eller lignende i slutningen af
2021 Dette skal bl a skabe plads til nytænkning og
innovation på området
Krav til engangsprodukter og emballage
Der igangsættes et arbejde med at stille forslag
til obligatoriske krav eller kvalitetskriterier til
engangsprodukter og emballage, herunder trans-
portemballage, der skal sikre genanvendelige mate-
rialer for engangsprodukter og stimulere markedet
for genanvendt plastik Der udarbejdes et oplæg til
kravene samt evalueringskriterierne, som forelæg-
ges implementeringsgruppen for grønne offentlige
indkøb
Charter for godt og grønt indkøb
For at styrke prioriteringen af indkøb har regerin-
gen taget initiativ til at fastlægge en række fælles
kvalitetsstandarder for professionelt indkøb i et
charter, som udarbejdes i 2021 Charteret vil inde-
holde målbare initiativer for blandt andet grønt
indkøb, indkøbskompetencer, organisering og ledel-
sesfokus som tilsluttede organisationer forpligter
sig til Alle ministerområder vil blive forpligtet til at
tilslutte sig charteret Kommuner, regioner og selv-
ejende institutioner opfordres til at tilslutte sig
Grønne transportkrav til leverandører til det
offentlige
For at sende et klart signal til markedet om, at det
offentlige efterspørger mere klimavenlig transport
også når det gælder transport af varer, vil regerin-
gen gøre det til standarden, at der i forbindelse med
konkrete udbud vurderes, om det er muligt at stille
krav om en mere klimavenlig transport Initiativet
vil indgå i Charter for godt og grønt indkøb
Kompetenceudvikling af indkøbere
For at sikre de rigtige kompetencer iværksætter
regeringen et kompetenceudviklingsprogram for
statslige indkøbere Der udvikles et generelt forløb
med indkøbere, såvel forløb med specifikt kommer-
cielt og grønt sigte Tilslutning til Charter for godt
og grønt indkøb indebærer en forpligtelse til at
sende relevante indkøbere på uddannelsesforløbet
Styrkelse af Sekretariat for Grønne Indkøb
Der efterlyses bl a i Klimapartnerskaberne en
central aktør, der kan være autoritativ på området
for grønne indkøb og understøtte både offentlige
institutioner og private aktører i den fælles opgave,
som grøn omstilling i det offentlige indkøb er Det
vil regeringen levere ved at styrke
Sekretariat for
Grønne Indkøb,
der i dag betjener
Partnerskab for
Offentlige Grønne Indkøb (POGI)
og
Forum for Bære-
dygtige Indkøb
Styrkelsen skal sikre øget koordine-
ring mellem centrale aktører på området, og bety-
der, at sekretariatet fremover bliver hovedindgang
for vejledning og rådgivning af både leverandører
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0018.png
18
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
og offentlige indkøbere om grønne offentlige
indkøb
Mere fleksible offentlige indkøbsaftaler
Regeringen vil understøtte, at det offentlige indkøb
i højere grad giver plads til udvikling og innovation,
også på helt almindelige indkøbsområder Det skal
bl a ske ved at gøre mere brug af dynamiske aftale-
former, der tillader, at der løbende kan komme nye
leverandører til på længerevarende indkøbsaftaler
Fællesoffentligt indkøbssamarbejde
Ambitionerne om markant at reducere hele den
offentlige sektors klimaaftryk kræver et tæt samar-
bejde mellem stat, kommuner og regioner Regerin-
gen vil derfor styrke og udvikle det fællesoffentlige
indkøbssamarbejde bl a med flere fællesoffentlige
aftaler, datasamarbejde til brug for beregningen af
klimaaftrykket og et samarbejde med kommunerne
og regionerne om fastsættelsen af standarder for
professionelt indkøb i hele den offentlige sektor
Offentlig-privat samarbejde om innovation
Regeringen vil styrke det offentlig-private samar-
bejde om innovation og ny teknologi og har sammen
med KL og Danske Regioner aftalt, at vi i fællesskab
vil undersøge mulighederne for et bredere sam-
arbejde Gennem samarbejdet skal der udvikles
værktøjer og bidrages til konkrete innovations-
projekter på tværs af de offentlige myndigheder
Kompetencerne i innovative indkøb og fleksible
udbud skal styrkes, og der skal støttes med rådgiv-
ning om de konkrete processer Alle løsningerne
skal udvikles i et samarbejde mellem erhvervslivet
og det offentlige, bl a gennem et øget samspil med
erhvervsfremmesystemet
Sådan får vi sat gang i den langsigtede udvikling,
som er nødvendig for en klog, grøn omstilling af det
offentlige indkøb
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0019.png
Det er en afgørende del af den grønne omstilling af det
offentlige indkøb, at vi opnår mere og bedre viden om
klimaaftrykket af de enkelte indkøb. Derfor skal der
arbejdes videre med den beregningsmodel, der er
udviklet til at opgøre klimaaftrykket."
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0020.png
20
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
3. Grøn viden
og værktøjer
Det offentlige indkøbs klimaaftryk udgør aktuelt
12 mio. ton drivhusgas, hvoraf ca. 4 mio. ton udle-
des i Danmark
1
og ca. 8 mio. ton udledes uden for
Danmark . Det skal reduceres markant frem mod
2030, og regeringen vil derfor som et af de første
lande i verden sætte et reduktionsmål for det
offentlige indkøbs klimaaftryk. Det kræver mere
viden og bedre værktøjer.
12,0 mio. ton
Figur 5
Det offentlige
indkøbs
klimaaftryk
i indland og
udland
Udledning af drivhusgas i Danmark
4,1 mio. ton
Udledning af drivhusgas i udlandet
7,8 mio. ton
Samlet udledning
Anm : Tallene summer ikke til 12,0 grundet afrunding
Vi har ikke tidligere vidst nøjagtig, hvor meget driv-
husgas der bliver udledt på grund af det offentlige
indkøb Variationen i, hvad det offentlige køber, er
meget stor, og det, der bliver købt, består af mange
enkelte dele og materialer, som belaster klimaet og
miljøet på forskellige måder og i forskelligt omfang
Med
Grønne indkøb for en grøn fremtid
har regerin-
gen for første gang opgjort klimaaftrykket af det
offentlige indkøb Opgørelsen giver et øjebliks-
billede på udledningen af drivhusgasser fra det
samlede offentlige indkøb Fx kan vi sige, hvad
klimaaftrykket samlet set var i 2019 af det offent-
lige fødevareindkøb Men vi har ikke på nuværende
tidspunkt tal på, hvor meget af det offentlige indkøb
af fødevarer der går til fx oksekød og bønner, og
derfor ved vi ikke hvor stor en del af udledningen,
der kommer fra henholdsvis de mere og mindre
klimabelastende fødevarekategorier
Det betyder, at vi heller ikke på nuværende tids-
punkt kan sige, hvor mange ton drivhusgas det vil
spare, hvis vi kun købte mindre klimabelastende
fødevarer
1
Det samlede offentlige indkøb på ca 380 mia kr inkluderer blandt andet de offentlige selskaber og mellemoffentlige betalinger Opgø-
relsen af klimaaftrykket Analysen er baseret på fakturadata for staten, kommunerne og regionerne svarende til ca 185 mia kr
Opgørelsesmetoderne, der anvendes ifm det offentlige indkøbs klimaaftryk og ifm 70 pct -målsætningen er ikke ens Opgørelsen ifm
70 pct - målsætningen er baseret på klimaaftrykket fra produktion i Danmark, jf FN's opgørelsesmetode Opgørelsen af det offentlige
indkøbs klimaaftryk er baseret på forbrug Det betyder, at reduktioner i klimaaftrykket fra det offentlig indkøb kun bidrager til opfyldelse
af 70 pct -målsætningen i det omfang, reduktionen medfører lavere udledning fra produktion i Danmark
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0021.png
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
21
Figur 6
1,6
2,1
0,9
0,5
0,7
0,7
0,6 12,0
Udledning på
de enkelte
indkøbs-
områder
2,6
1,7
0,5
Bygninger og veje
Sundhedsydelser mv.
Biler og brændstof
Øvrige
serviceydelser
Øvrige indkøb
It- udstyr og
it-service
El, vand og varme
Transport af ting
og personer
Anm : Tallene summer ikke til 12,0 grundet afrunding Øvrige varer omfatter varer, som ikke er indeholdt i de øvrige indkøbskategorier,
fx kontormøbler og printerpapir Øvrige serviceydelser omfatter serviceydelser, som ikke er omfattet af de øvrige indkøbskategorier, fx
facility management-ydelser Øvrige indkøb omfatter indkøb, som ikke har kunnet henføres til de øvrige indkøbskategorier
Og derfor kan vi heller ikke sige, hvor stor den sam-
lede reduktion fra strategien vil være Det er der
heller ingen andre, der kan
Grønne indkøb for en grøn fremtid er første skridt i
retningen af at ændre på det
Det er en afgørende del af den grønne omstil-
ling af det offentlige indkøb, at vi opnår mere
og bedre viden om klimaaftrykket af de enkelte
indkøb Derfor skal der arbejdes videre med den
beregningsmodel, der er udviklet til at opgøre
klimaaftrykket
I opgørelsen af klimaaftrykket er der nogle områder,
der skiller sig ud ved at være årsag til markante
drivhusgasudledninger Det skyldes en kombina-
tion af, at det er områder, der generelt har en stor
drivhusgasudledning, og at det er områder, hvor det
offentlige har et anseeligt forbrug
Det gælder i udgangspunktet følgende kategorier:
• Køretøjer og øvrig transport
• Fødevarer, primært til offentlige køkkener
(herunder skoler, plejehjem, hospitaler og
kantinedrift)
• Forsyning (el, vand og varme)
• It, herunder datacentre
• Byggeri og anlæg
Nogle af dem er en del af en langsigtet infrastruk-
turplanlægning, som skal adresseres nationalt Et
af de områder er forsyning, hvor den første del
af regeringens klimahandlingsplan har grøn el og
varme som centrale elementer Konsekvensen af
det bliver en løbende reduktion af drivhusgasud-
ledningen på forsyningsområdet frem mod 2030,
og denne reduktion gælder også den væsentligste
del af det offentlige forsyningsindkøb Det andet
infrastrukturelle område er byggeri og anlæg Her
sættes retningen for det længere sigte med
Strategi
for bæredygtigt byggeri,
der offentliggøres i 2020
For på længere sigt at kunne arbejde endnu mere
målrettet med at reducere klimaaftrykket og miljø-
belastningen af det offentlige indkøb er der behov
for bedre data på indkøbsområdet Det handler fx
om at kunne skelne imellem indkøb af en elbil fra
en dieselbil og oksekød fra linser Derfor ønsker
regeringen at igangsætte et samarbejde med kom-
munerne og regionerne om at sikre et deltaljeret
og ensartet datagrundlag for hele den offentlige
sektors indkøb
Når vi ved, hvad vi køber ind, skal vi koble det med
udledningsfaktorerne, dvs hvor meget drivhusgas
der bliver udledt i forbindelse med produktionen,
transporten, forbruget osv Udledningsfaktorer
er noget, der går på tværs af landegrænser, og
det kræver derfor omfangsrige opgørelser af
Total (mio. ton)
Fødevarer
Øvrige varer
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0022.png
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0023.png
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
23
Konklusionerne fra udredningen af mulighederne i udbudsloven for at varetage grønne
hensyn
Boks 5
• Udbudsloven giver ganske vide rammer for at varetage grønne hensyn i udbud
• Indholdet af de offentlige indkøb kan derfor relativt frit fastlægges i indkøbspolitikken
• Der kan stilles krav til tilbudsgiverne, produkterne, produktionsprocesserne mv , så længe kra-
vene er knyttet til det konkrete indkøb – dvs kontraktens genstand
• Der kan fx stilles krav om, at en konkret opgave udføres på en særlig klima/miljøvenlig måde
eller transporteres på en særlig måde
• Desuden kan ordregivere ved at anvende de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudsloven
udelukke virksomheder, der har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljømæssige
område
• Udbudslovens begrænsninger i forhold til klima og miljø består primært i forbuddet mod at stille
krav, som ikke er direkte forbundet til kontraktens genstand Det betyder, at det i et udbud fx
ikke må kræves, at en leverandør er tilsluttet et særligt klimacharter, eller at leverandører skal
have en generel miljøpolitik eller skal fremlægge et generelt miljøregnskab
drivhusgasudledningen i forskellige industrier i
forskellige lande
Det er desuden yderst centralt at kunne opgøre
drivhusgasudledningen mere nøjagtigt, fordi for-
skellige produkter har forskellige klimapåvirkninger
Derfor har regeringen også iværksat arbejdet med
at opstille og videreudvikle en beregningsmodel
for klimaaftrykket af det offentlige indkøb bl a
med sparring fra en ekspertgruppe bestående af
Danmarks Statistik, Aalborg Universitet, Syddansk
Universitet, Klimarådets sekretariat, CONCITO og
Det Miljøøkonomiske Råd
Med dette arbejde går regeringen foran og sikrer
den nødvendige udvikling for at gøre det muligt
løbende at følge udviklingen i grønne offentlige
indkøb På den måde støtter regeringen også op om
en ambitiøs indsats for grønne indkøb i EU, der bl a
indebærer obligatoriske kriterier og mål for grønne
offentlige indkøb samt monitorering af grønne
offentlige indkøb
Det er vigtigt, at den viden vi opnår gennem arbej-
det med løbende at beregne klimaaftrykket af det
offentlige indkøb bliver så bredt tilgængeligt som
muligt, sådan at offentlige institutioner kan bruge
den lokalt til at træffe indkøbsbeslutninger på et
oplyst og grønt grundlag
Det er også vigtigt, at viden om klimaaftrykket og
om grønne indkøb i det hele taget deles og bliver
brugt aktivt Derfor vil regeringen styrke videns-
delingen og formidlingen af værktøjer gennem en
digital portal og sørge for styrket vejledning i ram-
mevilkårene for grønne indkøb
Konkrete initiativer
Regeringen tager med
Grønne indkøb for en grøn
fremtid
første skridt til bedre og mere tilgængelig
viden om klimaaftrykket af det offentlige indkøb og
om grønne indkøb i det hele taget Det består i:
Årlig beregning og fremskrivning af klimaaftrykket
Der skal ske årlige beregninger og fremskrivninger
af det samlede klimaaftryk af det offentlige indkøb
samt videreudvikling af beregningen i forbindelse
med den årlige klimaaftryksberegning Videreud-
viklingen består dels i en fremskrivning af klimaaf-
trykket frem mod 2030, dels udvikling af modellen
for på sigt at kunne beregne, hvad effekten vil
være af at omlægge til grønnere indkøb De første
beregninger og fremskrivninger færdiggøres i 2
halvår af 2021 med henblik på at kunne opstille
et reduktionsmål, og der gennemføres derefter,
fra og med foråret 2023, årlige beregninger og
fremskrivninger
Digitalt værktøj til at finde de rigtige redskaber
Vidensportalen
Den Ansvarlige Indkøber
omdannes
til en automatiseret løsning, så brugeren gennem
besvarelse af spørgsmål bliver præsenteret for
relevante redskaber i stedet for selv at skulle iden-
tificere dem Løsningen kommer til at blive udbredt
gennem de eksisterende, centrale rådgivningsmu-
ligheder, der findes i den offentlige sektor
Digitalt værktøj til beregning af totalomkostninger
for indkøb
For at understøtte udbredelsen af, at indkøb
foretages på baggrund af totalomkostningsprin-
cipper, igangsætter regeringen et arbejde med at
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0024.png
24
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
digitalisere TCO-værktøjer yderligere, sådan at
indkøbere på en brugervenlig måde kan udregne
omkostningerne i hele produktets levetid
Vejledning i de grønne muligheder i udbudsloven
Regeringen vil sørge for, at der udarbejdes en juri-
disk vejledning, der hjælper offentlige indkøbere
med at bruge mulighederne i udbudsloven for at
varetage grønne hensyn i forbindelse med indkøb af
både varer og tjenesteydelser
Vejledning i krav til levetidsforlængelse
Der udarbejdes en vejledning til offentlige ind-
købere om, hvordan de kan stille krav til udvidet
garanti og reparationsmuligheder med henblik på at
sikre en længere levetid for produkter, fx elektro-
nik, hårde hvidevarer, møbler og transportmidler
Vejledningen skal indeholde konkrete forslag til
krav, som kan bruges i udbudsmaterialet
Sådan får vi den nødvendige viden til at kunne
træffe de grønne valg, når der købes ind i det
offentlige
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0025.png
GRØNNE INDKØB FOR EN GRØN FREMTID – STRATEGI FOR GRØNNE OFFENTLIGE INDKØB
25
Størrelsen af det offentlige indkøb
Boks 6
Det offentlige indkøb kan opgøres på flere måder Èn måde er en opgørelse på baggrund af national-
regnskabet og en anden måde er en opgørelse på baggrund af fakturadata, dvs de regninger, som
det offentlige betaler til eksterne leverandører Fakturadata er meget mere detaljeret end data fra
nationalregnskabet, idet fakturaer typisk vil indeholde informationer om købet i form af varebeskri-
velser, mængdeopgørelser mv
Opgøres det offentlige indkøb på baggrund af nationalregnskabet, beløber det sig til ca 380 mia kr
i 2019 Denne opgørelse er baseret på konkrete udgiftsposter fra nationalregnskabet
Opgøres det offentlige indkøb på baggrund af fakturadata i stat, kommuner og regioner, beløber det
samlede offentlige indkøb sig til ca 185 mia kr Opgørelsen af størrelsen af det offentlige indkøb er i
nærværende strategi opgjort på baggrund af fakturadata
Forskellen på de to opgørelser skyldes blandet andet, at en række poster medregnes i nationalregn-
skabsmetoden, såsom offentlige virksomheders indkøb, husleje, interne offentlige betalinger og
moms, når det offentlige indkøb opgøres på baggrund af nationalregnskabet
Alene indkøb via offentlige virksomheder udgør i sig selv ca 100 mia kr Her er der tale om indkøb
hos virksomheder, som fx Energinet, HOFOR, DSB og Ørsted, som har egne grønne strategier Her-
udover udgør husleje, interne offentlige betalinger og moms i sig selv samlet godt 50 mia kr
Når disse poster fratrækkes, svarer opgørelsen af det offentlige indkøb på baggrund af fakturadata
omtrent til opgørelsen på baggrund af nationalregnskabsdata
Opgørelse over
indkøb i staten,
kommunerne
og regionerne
31 mia. kr.
til bygninger og veje
22 mia. kr.
til sundhedsydelser
mv
19 mia. kr.
til It-udstyr og
it-service
11 mia. kr.
til el, vand og varme
185
mia. kr.
10 mia. kr.
til transport af ting
og personer
5 mia. kr.
til fødevarer
3 mia. kr.
til biler og brændstof
28 mia. kr.
til øvrige varer
9 mia. kr.
til øvrige indkøb
47 mia. kr.
til øvrige
serviceydelser
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
OKTOBER 2020
Finansministeriet
Christianborgs Slotsplads 1
Tlf : +45 3392 3333
E-mail: fm@fm dk
ISBN 978-87-93823-45-7 (digital version)
ISBN 978-87-93823-46-4 (trykt version)
2020/21:4
Design: Regeringens Kommunikationsenhed
Layout:
Økonomistyrelsen
Publikationen kan hentes på
www regeringen dk / www fm dk
Fotokreditering:
Forside: FOTO: Colourbox
Side 12: FOTO: Colourbox
Side 17: FOTO: Johnér
Side 23: FOTO: iStock
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0027.png
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
2277385_0028.png
Finansministeriet
Christianborgs Slotsplads 1
Tlf : +45 3392 3333
E-mail: fm@fm dk