Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2277384_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
10. november 2020
Kontor:
Koncernstyringskontoret
Sagsbeh: Louise Krabdrup Fil-
holm
Sagsnr.: 2020-0030-4909
Dok.:
1667719
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 36 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. oktober 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Morten Eidner
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 36 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om politiet planlægger at opføre
elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne,
jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at der primo 2020 som led i den grønne
omstilling er iværksat en analyse, der blandt andet har til formål
at belyse muligheder for og udfordringer ved at tilvejebringe og
anvende elbils-opladestandere generelt i politiet, herunder også
opladestandere til brug for medarbejdere. Rigspolitiet forventer,
at analysen foreligger ved udgangen af 1. kvartal 2021. Der vil
herefter blive taget stilling til en eventuel udmøntning af kon-
krete initiativer under hensyntagen til den økonomiske situation,
den øvrige projektportefølje samt til efterlevelse af de krav, som
fremgår af byggelovgivningens regler om ladestandere.
Det kan samtidig oplyses, at der såvel i Rigspolitiet som i et par
politikredse allerede er etableret enkelte elbils-opladestandere
til brug for medarbejderne.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet yderligere ind-
hentet en udtalelse fra Transport- og Boligministeriet, der har oplyst føl-
gende:
”I
byggelovgivningen på Transport- og Boligministeriets om-
råde er der indført regler om ladestandere i tilknytning til byg-
geri, herunder i ladestanderbekendtgørelsen, som også omfatter
statsligt byggeri, jf. nedenfor.
Byggelovgivningens regler om ladestandere
Der er i byggelovgivningen indført regler om ladestandere i til-
knytning til byggeri som en del af implementeringen af revision
af bygningsdirektivet. De konkrete bestemmelser er udmøntet i
ladestanderbekendtgørelsen, hvor der er fastsat bestemmelser
om forberedelse for og etablering af ladestandere på parkerings-
pladser i tilknytning til bygninger afhængigt af bygningstype og
antallet af parkeringspladser. Disse bestemmelser gælder også
for offentligt ejede bygninger i kommunerne. Der er ikke krav
om, at de etablerede ladestandere skal være offentligt tilgænge-
lige.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om politiet planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
Ladestanderbekendtgørelsen trådte i kraft den 10. marts 2020 og
omfatter både nybyggeri og eksisterende bygninger, som følger:
Eksisterende bygninger, der ikke er beboelsesbygninger,
med mere end 20 parkeringspladser skal have etableret
mindst 1 ladestander i tilknytning til parkeringsanlægget
senest den 1. januar 2025.
Eksisterende beboelsesbygninger med mere end 10 par-
keringspladser, der gennemgår en større ombygning,
skal forberede alle ombyggede parkeringspladser til
fremtidig etablering af ladestandere.
Eksisterende bygninger, der ikke er beboelsesbygninger,
med mere end 10 parkeringspladser, som gennemgår en
større ombygning, skal etablere mindst 1 ladestander i
tilknytning til parkeringspladsanlægget og forberede
mindst hver femte ombyggede parkeringsplads til lade-
standere.
Nybyggeri af beboelsesbygninger med mere end 10 par-
keringspladser skal forberede alle parkeringspladser til
fremtidig etablering af ladestandere.
Nyt byggeri, der ikke er beboelsesbygninger, med mere
end 10 parkeringspladser, skal etablere mindst 1 lade-
stander i tilknytning til parkeringspladsanlægget og for-
berede mindst hver femte parkeringsplads til ladestan-
dere.
Derudover er der ikke på Transport- og Boligministeriets om-
råde regulering, der omfatter statslige myndigheders muligheder
eller forpligtelser med hensyn til opstilling af ladefaciliteter til
medarbejderes elbiler.”
Jeg kan i øvrigt henvise til
regeringens strategi ”Grønne indkøb for en grøn
fremtid”, herunder initiativet om ”Emissionsfri
køretøjsflåde i det offentlige
i 2030”.
3