Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2277377_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
10. november 2020
Kontor:
Koncernstyringskontoret
Sagsbeh: Louise Krabdrup Fil-
holm
Sagsnr.: 2020-0030-4908
Dok.:
1667698
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 35 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. oktober 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Morten Eidner
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om Kriminalforsorgen planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 35 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om Kriminalforsorgen planlægger
at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkerings-
pladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet
for Kriminalforsorgen kan oplyse, at man som
statslig myndighed gerne vil bidrage til at understøtte regerin-
gens klimaprogram, herunder også de opstillede mål for trans-
portsektoren.
Kriminalforsorgen har dog ikke aktuelle planer om at etablere
elbils-opladestandere til medarbejderne på parkeringspladser
ved dets institutioner, men vil igangsætte en nærmere undersø-
gelse af forslaget, der bl.a. skal respektere lokale sikkerheds- og
regulatoriske forhold m.v.
Undersøgelsen forventes at skulle afdække alle relevante for-
hold, herunder bl.a. praktiske forhold, udgifter, udbudskrav m.v.
samt afgrænsning af brugen af elbils-opladestanderne i forhold
til andre borgere end medarbejdere i kriminalforsorgen.
Undersøgelsen skal endvidere give grundlag for efterlevelse af
krav til elbils-opladestandere i ladestanderbekendtgørelsen.
Dertil kommer, at udgifter til evt. opførelse af elbils-opladestan-
dere vil skulle kunne afholdes inden for kriminalforsorgens
samlede økonomi, som pt. kun er kendt frem til 2021, hvor den
nuværende flerårsaftale udløber.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet yderligere ind-
hentet en udtalelse fra Transport- og Boligministeriet, der har oplyst føl-
gende:
”I
byggelovgivningen på Transport- og Boligministeriets om-
råde er der indført regler om ladestandere i tilknytning til byg-
geri, herunder i ladestanderbekendtgørelsen, som også omfatter
statsligt byggeri, jf. nedenfor.
Byggelovgivningens regler om ladestandere
Der er i byggelovgivningen indført regler om ladestandere i til-
knytning til byggeri som en del af implementeringen af revision
af bygningsdirektivet. De konkrete bestemmelser er udmøntet i
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om Kriminalforsorgen planlægger at opføre elbils-opladestandere til medarbejdere på parkeringspladserne, jf. Danmarks klimamål om 70 procents reduktion, til justitsministeren
ladestanderbekendtgørelsen, hvor der er fastsat bestemmelser
om forberedelse for og etablering af ladestandere på parkerings-
pladser i tilknytning til bygninger afhængigt af bygningstype og
antallet af parkeringspladser. Disse bestemmelser gælder også
for offentligt ejede bygninger i kommunerne. Der er ikke krav
om, at de etablerede ladestandere skal være offentligt tilgænge-
lige.
Ladestanderbekendtgørelsen trådte i kraft den 10. marts 2020 og
omfatter både nybyggeri og eksisterende bygninger, som følger:
Eksisterende bygninger, der ikke er beboelsesbygninger,
med mere end 20 parkeringspladser skal have etableret
mindst 1 ladestander i tilknytning til parkeringsanlægget
senest den 1. januar 2025.
Eksisterende beboelsesbygninger med mere end 10 par-
keringspladser, der gennemgår en større ombygning,
skal forberede alle ombyggede parkeringspladser til
fremtidig etablering af ladestandere.
Eksisterende bygninger, der ikke er beboelsesbygninger,
med mere end 10 parkeringspladser, som gennemgår en
større ombygning, skal etablere mindst 1 ladestander i
tilknytning til parkeringspladsanlægget og forberede
mindst hver femte ombyggede parkeringsplads til lade-
standere.
Nybyggeri af beboelsesbygninger med mere end 10 par-
keringspladser skal forberede alle parkeringspladser til
fremtidig etablering af ladestandere.
Nyt byggeri, der ikke er beboelsesbygninger, med mere
end 10 parkeringspladser, skal etablere mindst 1 lade-
stander i tilknytning til parkeringspladsanlægget og for-
berede mindst hver femte parkeringsplads til ladestan-
dere.
Derudover er der ikke på Transport- og Boligministeriets om-
råde regulering, der omfatter statslige myndigheders muligheder
eller forpligtelser med hensyn til opstilling af ladefaciliteter til
medarbejderes elbiler.”
Jeg kan i øvrigt henvise til
regeringens strategi ”Grønne indkøb for en grøn
fremtid”, herunder initiativet om ”Emissionsfri køretøjsflåde i det offentlige
i 2030”.
3