Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2312094_0001.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1770
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2020
Formueretskontoret
Katrine Grith Vinten
2020-0030-4706
1625103
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk@
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1770 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Britt Bager (V).
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om, hvad Justitsministeriets tidsramme er for arbejdet med at analysere Indsamlingsnævnets oplæg og myndighedernes arbejde med at få justeret de lovgivningsmæssige rammer, så netop podcast, der modtager donationer fra abonnenter, ikke rammes, som tilfældet har været siden 1. juli, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1770 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for hvad status er for arbejdet i Ind-
samlingsnævnet med at justere reglerne, så crowdfunding, som
bl.a. podcasts støttet med frivillige beløb fra abonnenter benyt-
ter sig af, ikke er omfattet af gebyrer og formularer til Indsam-
lingsnævnet?”
Svar:
Indsamlingsloven finder anvendelse, når bidragyderen ikke
eller kun i me-
get begrænset omfang
får nogen modydelse for sin donation. Det indebæ-
rer, at indsamleren skal have tilladelse fra Indsamlingsnævnet til at foretage
indsamlingen og betale et beløb i forbindelse med ansøgningen.
Indsamlingsloven finder derimod ikke anvendelse, hvis bidragyderen får
noget igen, som svarer til værdien af yderens donation. Visse former for
crowdfunding er således allerede i dag undtaget fra indsamlingslovens tilla-
delseskrav mv.
Jeg er meget opmærksom på, at reglerne i indsamlingsloven skal sikre den
rette balance mellem på den ene siden hensynet til, at indsamlinger er un-
dergivet Indsamlingsnævnets tilsyn og kontrol, og på den anden side hensy-
net til, at reglerne ikke i unødvendigt omfang begrænser f.eks. iværksættere
og kunstneres mulighed for at finansiere nye projekter ved brug af crowd-
funding og lign.
Der er efter min opfattelse noget, der tyder på, at der er anledning til at se
på, om vi har ramt den rette balance netop i forhold til crowdfunding og lign.
På den baggrund anmodede jeg før sommerferien Indsamlingsnævnet om
med inddragelse af relevante interessenter på området
at igangsætte et ar-
bejde, der har til formål at afdække behovet for eventuelle ændringer af ind-
samlingsloven i forhold til crowdfunding og lign.
Justitsministeriet har modtaget Indsamlingsnævnets oplæg, som mit em-
bedsværk nu i samarbejde med Indsamlingsnævnet og andre relevante myn-
digheder og interessenter vil analysere nærmere.
For mig er det afgørende, at der efter en eventuel justering af reglerne fortsat
føres tilstrækkelig kontrol med, at borgernes bidrag anvendes til det angivne
formål, og det dermed sikres, at der ikke begås snyd med borgernes bidrag.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om, hvad Justitsministeriets tidsramme er for arbejdet med at analysere Indsamlingsnævnets oplæg og myndighedernes arbejde med at få justeret de lovgivningsmæssige rammer, så netop podcast, der modtager donationer fra abonnenter, ikke rammes, som tilfældet har været siden 1. juli, til justitsministeren
Jeg er i den forbindelse særlig opmærksom på at undgå lempelser, der øger
risikoen for terrorfinansiering og hvidvask.
3