Spørgsmål nr. 346 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om Danske Bank har givet Data-
tilsynet korrekte data i sagen om inkasso-kunder, der har betalt
for meget tilbage, herunder redegøre for, hvilken effekt de for-
kerte tilbagebetalinger
har haft i Datatilsynets arbejde?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Datatilsynet, som har oplyst følgende:
”Datatilsynet
har ikke grundlag for at antage, at Danske Bank
har givet tilsynet forkerte oplysninger i sagen om bankens
gældsinddrivelse.
Datatilsynet kan i forlængelse heraf oplyse, at tilsynet på nuvæ-
rende tidspunkt ikke har fundet det nødvendigt at foretage sig
yderligere i forhold til spørgsmålet om Danske Banks behand-
ling af urigtige/ikke ajourførte oplysninger i bankens gældsind-
drivelsessystem. Baggrunden for dette er, at spørgsmålet om fejl
i gældsinddrivelsen hos Danske Bank er behandlet
–
og fortsat
behandles
–
af Finanstilsynet, hvis hovedopgave er at føre tilsyn
med finansielle virksomheders overholdelse af den finansielle
lovgivning, herunder ved Finanstilsynets afgørelse af 21. sep-
tember 2020 hvor Finanstilsynet meddelte Danske Bank en
række påbud.
Datatilsynet har imidlertid i lyset af ovennævnte forhold valgt at
indlede en bredere undersøgelse, som fortsat er under behand-
ling, af Danske Banks procedurer for sletning af personoplys-
ninger.”
Endvidere henvises der til besvarelsen af 18. december 2020 af spørgsmål
nr. 244 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg om rækkevidden af den da-
taansvarliges pligt til at afgive oplysninger til Datatilsynet.
2