Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2314595_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
5. januar 2021
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Jakob Buchholt Kristen-
sen
Sagsnr.: 2020-0030-5251
Dok.:
1750989
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 345 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. december 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om at redegøre for udgifter forbundet med, at den tiltalte ikke møder op i retten, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 345 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for udgifter forbundet med, at den til-
talte ikke møder op i retten, herunder hvor mange af de tiltalte,
der ikke møder op grundet lange distancer mellem hjem og rets-
sal?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
har præciseret, at politiets bidrag skal om-
handle ressourceforbrug til eftersøgning/anholdelse/fremstilling
af personer, der udebliver fra retsmøde.
Rigspolitiet kan oplyse, at det ikke er muligt ved et elektronisk
udtræk i politiets systemer at foretage en særskilt opgørelse af
politiets ressourceforbrug i forbindelse med eftersøgning/anhol-
delse/fremstilling af personer, der udebliver fra retsmøde.
Rigspolitiet vurderer, at der vil være store udsving i de ressour-
cer, politiet anvender fra sag til sag. Endvidere har Rigspolitiet
ikke oplysninger om antallet af sager. Rigspolitiet kan derfor
ikke foretage en skønsmæssig vurdering af ressourceforbruget.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Udgifterne
forbundet med, at tiltalte ikke møder op i retten, ud-
gør for anklagemyndigheden primært udgifter ved tabt arbejds-
tid. Det omfatter bl.a. forberedelse til retssagen, transport til og
fra retten, efterfølgende sagsbehandling og evt. overlevering til
en anden sagsbehandler.
Det er ikke muligt at opgøre den faktiske tabte arbejdstid ud fra
anklagemyndighedens tidsregistreringer. Det er imidlertid Rigs-
advokatens umiddelbare skøn, at en anklager i gennemsnit har
omkring fire timers tabt arbejdstid for hver udeblivelse svarende
til omkring 2.250 kr. Beregningen er baseret på gennemsnits-
lønninger for anklagerne i 2020, samt en vurdering af, hvordan
en gennemsnitlig sag for anklagemyndigheden ser ud.
Der er dog mange faktorer, som har betydning for anklagernes
tabte arbejdstid ved aflyste retsmøder. Som eksempel varierer
forberedelsestiden meget fra sag til sag og fra anklager til ankla-
ger. Den store geografiske forskel på, hvor langt retterne ligger
fra anklagernes arbejdspladser, har endvidere stor betydning for
tiden brugt på transport. Desuden er det ikke altid den samme
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om at redegøre for udgifter forbundet med, at den tiltalte ikke møder op i retten, til justitsministeren
anklager, der skal møde til det nye retsmøde, hvorfor der skal
være en overlevering af sagen.
Det er ikke muligt for Rigsadvokaten at oplyse, hvor mange rets-
sager der må udsættes pga. tiltalte udebliver. Dermed heller ikke
muligt at beregne de samlede udgifter for anklagemyndigheden
forbundet hermed. Det skyldes, at der ikke eksisterer en fast re-
gistreringspraksis i POLSAS for registreringer af tiltaltes ude-
blivelse. Med samme begrundelse kan Rigsadvokaten heller
ikke oplyse, om distancen mellem tiltales bopæl og retten er år-
sagen til udeblivelsen.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Det er vanskeligt at opgøre præcist, hvad udgifterne forbundet
med, at straffesager må udsættes som følge af tiltaltes udebli-
velse, er, idet det varierer fra sag til sag.
Driftsudgifterne forbundet med gennemførelsen af eksempelvis
en gennemsnitlig domsmandssag med en tiltalt, to vidner, to
domsmænd og en forurettet er ca. 10.000 kr. Dette risikerer så-
ledes at blive den samlede merudgift for domstolene alt af-
hængig af, i hvilket omfang tiden kan nyttiggøres til andre akti-
viteter for retternes ansatte og domsmænd mv. i forbindelse med
en udsættelse.
I tilfælde af omberammelse af en sag i forbindelse med forsva-
rerskifte eller tiltaltes lovlige forfald mv., som sker flere dage
før et planlagt retsmødes afholdelse, vurderes udgiften at være
væsentligt mindre, idet tiden afsat til den frafaldne berammelse
af en hovedforhandling i straffesagen typisk vil kunne nyttiggø-
res til andre aktiviteter.
Domstolsstyrelsen er ikke i besiddelse af statistikdata om, hvor
mange tiltalte der ikke møder op på grund af lange distancer
mellem hjem og retssal. Ved udeblivelser vil det i øvrigt oftest
ikke være muligt at konstatere, hvad årsagen til dette er, da til-
talte jo netop ikke møder frem og samtidig ikke orienterer retten
om, hvad der er årsagen til udeblivelsen. I visse tilfælde vil rets-
plejelovens regler om tiltaltes udeblivelse muliggøre, at sagen
fremmes i tiltaltes fravær
og derved kan ressourcerne nyttig-
gøres i videst muligt omfang.
Domstolsstyrelsen kan i øvrigt henvise til justitsministerens svar
på spørgsmål nr. 532 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 19. december 2019 om om-
fanget af aflyste retsmøder og seneste undersøgelse af årsagerne
til,
at retsmøder aflyses, omberammes eller udsættes fra 2014.”
3