Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2312345_0001.png
Sagsbeh.:
Dir. tlf.:
E-mail:
J.nr.:
Dato:
Niels Juhl
+45 99 68 42 27
[email protected]
2015-1501-0011-23
7. august 2015
Oversigt over forslag og anbefalinger fra arbejdsgruppen om optimering af berammelse af straffesager
Forslag nr.
1
Side
7
2
8
3
8
4
5
8
8
6
9
7
10-11
8
12
9
12
10
13
Forslagets indhold
Etablering af mulighed for automatisk udsendelse af sms-på-
mindelser fra sagsbehandlingssystemerne om retsmøder til
vidner og tiltalte
Indkaldelser til vidner og tiltalte gennemgås og om muligt
ensrettes med henblik på at begrænse antallet af tiltalte/vid-
ner, der udebliver, fordi de ikke har forstået vigtigheden af at
møde op
Det bør overvejes at udfærdige fælles retningslinjer for over-
sættelse af indkaldelser af vidner og tiltalte (på tværs af dom-
stolene og anklagemyndigheden)
Spørgsmålet om anvendelse af udeblivelsesdomme bør tages
op af domstolene og i anklagemyndigheden.
Dommere og anklagere bør have fokus på at gennemføre så
stor en del af retsmødet som muligt, hvis tiltalte eller et vidne
udebliver.
Domstolsstyrelsen bør indlede en dialog med Sundhedsstyrel-
sen om, hvad der f. eks i samarbejde med Praktiserende Læ-
gers Organisation kan gøres for at sikre et bedre kendskab hos
lægerne til vigtigheden af, at lægeattester udfyldes og anven-
des rigtigt
Der bør nedsættes en arbejdsgruppe, der kan overveje
spørgsmålet om digital forkyndelse uden efterfølgende be-
kræftelse. Det vil være hensigtsmæssigt, hvis arbejdsgruppen
samtidig får til opgave at overveje spørgsmålet om organise-
ring af forkyndelsesopgaven.
Der bør være eller etableres faste rutiner for at gennemføre
tidlig forkyndelse i kombination med, at der følges op på, om
der er sket forkyndelse i en sag, der er sendt til forkyndelse
Det bør overvejes, om der bør tilføjes en opfordring i brevet til
tiltalte om forsvarerbeskikkelse til, at tiltalte kontakter retten,
således at retten kan telefonforkynde indkaldelsen, når brevet
er modtaget.
Arbejdsgruppen anbefaler, at det overvejes, om der kan etab-
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversende resultaterne af Oplæg fra arbejdsgruppen om optimering af berammelse af straffesager, Domstolsstyrelsen den 7. august 2015, samt oplyse hvilke præcise lovændringer oplægget afstedkom, til justitsministeren
2312345_0002.png
Forslag nr.
Side
Forslagets indhold
leres bedre – og mere ensartede – metoder for forkyndelse
for politividner. Det kan fx ske ved, at der etableres en lands-
dækkende aftale om, at indkaldelser af polititjenestemænd
som vidner sendes pr. e-mail til funktionspostkassen til den
politikreds, hvor den pågældende polititjenestemand er
tjenstgørende.
Arbejdsgruppen anbefaler, at anklagemyndigheden foretager
en nærmere vurdering af, i hvilket omfang en screening af
færdselssagerne vil kunne foretages på en hensigtsmæssig
måde med henblik på at udpege de sager, hvor der er en stor
sandsynlighed for, at tiltalte vil give møde i det første rets-
møde og nægte sig skyldig.
Arbejdsgruppen finder, at retten som udgangspunkt bør be-
skikke samme advokat, som tiltalte tidligere har haft som for-
svarer. Dette udgangspunkt bør dog fraviges i de tilfælde, hvor
retten er bekendt med, at tiltalte har haft flere forskellige
forsvarere tidligere.
Gennemgang af breve til sigtede og tiltalte for at tydeliggøre
behovet for, at retten får besked om sigtedes/tiltaltes evt.
ønsker til forsvarer.
Arbejdsgruppen anbefaler, at alle retter i forbindelse med
beskikkelse af en forsvarer for tiltalte sikrer, at tiltalte bliver
orienteret om beskikkelsen og tidspunktet for hovedforhand-
lingen. Tiltalte bør tillige orienteres om, at tiltalte hurtigt og
gerne inden en bestemt frist skal give retten besked, hvis til-
talte ønsker en anden forsvarer, end den som retten har be-
skikket, og at tiltaltes mulighed for at få en ny forsvarer kan
være afhængig af, om den ønskede forsvarer kan deltage i den
berammede hovedforhandling
Arbejdsgruppen finder, at det vil være hensigtsmæssigt, at der
i forlængelse af den tidligere arbejdsgruppes arbejde, gøres
en indsats for at udbrede kendskab til praksis for beskikkelse
af forsvarere fra Den Særlige Klageret.
11
13
12
15
13
15
14
16
15
16
16
16
17
17
18
17-18
I sager med flere tiltalte bør de andre tiltaltes forsvarere gives
mulighed for at udtale sig om spørgsmålet om forsvarerskifte
og betydningen heraf, hvis én af de tiltalte ønsker at skifte
forsvarer.
Arbejdsgruppen finder, at det må overvejes, om det skærpede
fokus på hurtigere behandling af straffesager giver grundlag
for at foretage en ændring af retsplejelovens regler af betyd-
ning for balancen mellem det frie forsvarervalg og ønsket om
en hensigtsmæssig og hurtig afvikling af straffesager.
Arbejdsgruppen foreslår, at der gøres en indsats for at orien-
tere tiltalte om indholdet af en § 808-undersøgelse, da nogle
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversende resultaterne af Oplæg fra arbejdsgruppen om optimering af berammelse af straffesager, Domstolsstyrelsen den 7. august 2015, samt oplyse hvilke præcise lovændringer oplægget afstedkom, til justitsministeren
2312345_0003.png
Forslag nr.
Side
19
20
18
18
21
20
22
21
23
20
Forslagets indhold
tiltalte synes at tro, at en § 808-undersøgelse indebærer en
mentalundersøgelse.
Arbejdsgruppen anbefaler, at § 808-undersøgelsen sendes
digitalt og gerne samtidig til retten og anklagemyndigheden.
Anklagemyndigheden bør have procedurer, der sikrer, at §
808 undersøgelse gennemføres så tidligt, at sagen kan be-
rammes, når retten modtager anklageskrift.
Berammelsesaftaler. Arbejdsgruppen har ikke nået til enighed
udover at det vil være fint, hvis der gennemføres en analyse af
de nuværende aftaler med henblik på at belyse fordele og
ulemper.
Arbejdsgruppen foreslår, at det overvejes at indføre en fast
regel om, at retten i større arrestantsager, hvor forhåndsbe-
rammelse er relevant, senest efter 8 ugers varetægtsfængs-
ling og derefter løbende skal have forelagt oplysninger, der
giver retten mulighed for at tage stilling til, om retten kan
forhåndsberamme sagen.
Arbejdsgruppen anbefaler, at anklagemyndigheden er op-
mærksom på og påpeger, hvornår det efter anklagemyndig-
hedens opfattelse eventuelt ikke er nødvendigt, at bestemte
forsvarere i en sag er til stede. Arbejdsgruppen peger samtidig
på, at der er en række forskellige hensyn, som vil skulle afve-
jes ved den endelige beslutning om tilrettelæggelsen af den
enkelte sag.
Arbejdsgruppen bemærker herudover, at det kan være afgø-
rende for at kunne varetage blandt andet de hensyn, som
arbejdsgruppens forsvarere har peget på, at de tiltalte i en sag
er indstillede på at forholde sig til sagens bevismæssige
spørgsmål på forhånd. Arbejdsgruppen anbefaler i den forbin-
delse, at der i videre omfang end i dag gøres brug af forbere-
dende retsmøder til at afklare blandt andet den type spørgs-
mål med henblik på at kunne sikre den mest hensigtsmæssige
tilrettelæggelse af hovedforhandlingen.
24
26
Arbejdsgruppen foreslår, at der nedsættes en arbejdsgruppe,
der får til opgave at overveje spørgsmålet om organisering af
forkyndelsesopgaven nærmere og i givet fald komme med et
konkret forslag til, hvordan forkyndelsesopgaven kan samles
hos én af myndighederne i straffesagskæden.
3