Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2311320_0001.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 536
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. april 2020
Politikontoret
Cecilie Birch
2020-0030-3360
1351491
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 536 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. december 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Naser Khader (KF) og Peter Skaarup
(DF).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm. om der er behov for at se nærmere på brobyggerordningen hos politiet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 536 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, i hvilket omfang man betragter brobyg-
ning, der også handler om personlige relationer, som noget, der
kan ødelægges af enkeltpersoners ytringer uden for arbejdsti-
den? Spørgsmålet bedes besvaret forud for besvarelsen af REU
alm. del - samrådsspm. L.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:
”Rigspolitiet skal indledningsvis oplyse, at politiet i forbindelse
med politiets opgavevaretagelse i bandemiljøet, ekstremistiske
miljøer samt udsatte boligområder sædvanligvis ikke anvender
begrebet ”brobygning” eller agerer som ”brobyggere”. Brobyg-
ning er således ikke et fast politifagligt begreb, men det anven-
des dog i enkelte politikredse i forbindelse med det forebyg-
gende arbejde. Herefter skal begrebet ”brobygning” forstås som
politiets forebyggende indsatser i de af politiet udpegede særligt
udsatte boligområder (SUB-områder) samt forebyggende ind-
satser i forhold til ekstremisme.
Rigspolitiet kan oplyse, at ansatte i politiet i lighed med andre
offentligt ansatte er beskyttet af bl.a. grundlovens bestemmelse
om ytringsfrihed og kan på egne vegne deltage i den offentlige
debat f.eks. på sociale medier og via nyhedsmedier og fremføre
personlige meninger - også om emner, der vedrører deres ar-
bejdsområde.
En offentligt ansat kan således som udgangspunkt ikke afskedi-
ges, degraderes eller på anden måde mødes med negative kon-
sekvenser på jobbet på grund af den pågældendes ytringer.
Når en offentligt ansat ytrer sig, skal det dog ske inden for nogle
nærmere afgrænsede rammer. Den offentligt ansatte skal eksem-
pelvis gøre det klart, at vedkommende udtaler sig på egne vegne
og ikke på myndighedens vegne. Den ansatte må endvidere ikke
bryde sin tavshedspligt ved ytringen og må ikke udtale sig på en
freds- eller æreskrænkende måde. Derudover må vedkommende
ikke udtrykke sig i en urimelig grov form eller fremsætte åben-
bart urigtige oplysninger om væsentlige forhold inden for den
pågældendes eget arbejdsområde.
Rigspolitiet kan i øvrigt henvise til Justitsministeriets vejledning
om offentlige ansattes ytringsfrihed.”
2