Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2352938_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 329
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
28. december 2020
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Louise Møbius Heidt-
mann
Sagsnr.: 2020-0030-5241
Dok.:
1748699
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk@
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 329 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. december 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 329: Spm., om den politimand, der som fører af en politibil pga. mistænkelig adfærd vælger at eftersætte en anden bilist, personligt risikerer at få en bøde m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 329 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er
det korrekt forstået, at den politimand, der som fører af en
politibil pga. mistænkelig adfærd vælger at eftersætte (med en
fart over fartbegrænsningen) en anden bilist, personligt risikerer
at få en bøde m.v.,
når det mod forventning viser sig, at “der
ikke var noget at komme efter”?
Svar:
Det bemærkes indledningsvist, at regler om udrykningskørsel og eftersæt-
telse henhører under Transport- og Boligministeriets ressort.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet derfor anmodet
Transport- og Boligministeriet om en udtalelse. Justitsministeriet vil efter-
sende udtalelsen, når den er modtaget.
Rigspolitiet har endvidere oplyst, at politiet er ved at overveje behovet for
ændring af de nuværende regler om udrykningskørsel. Når disse overvejel-
ser er afsluttet, vil Justitsministeriet gå i dialog med Transport- og Boligmi-
nisteriet om en mulig revision. Der vil i givet fald skulle ske en afvejning af
på den ene side hensynet til at sikre gennemførelsen af formålet med en
udrykningskørsel, og på den anden side den risiko, der måtte være forbundet
med udrykningskørslen for øvrige trafikanter samt personalet i udryknings-
køretøjet.
2