Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2317618_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. januar 2021
Strafferetskontoret
Natasja Walbom
2020-0030-5242
1782287
Hermed sendes supplerende besvarelse af spørgsmål nr. 323 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. december
2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 323: Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/11-20 fra forsvarsadvokat Morten Holm, vedrørende vidnegodtgørelse og manglende godtgørelse af transportudgifter, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 323 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 30/11-20 fra for-
svarsadvokat Morten Hohn, jf. REU alm. del - bilag 96 og sær-
ligt forholde sig til den skitserede problemstilling omkring den
beskedne vidnegodtgørelse og manglende godtgørelse af trans-
portudgifter i forbindelse med man som part møder op i en sag?”
Svar
Justitsministeriet har som oplyst i besvarelsen af 23. december 2020 af
spørgsmål nr. 323 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg anmodet Dom-
stolsstyrelsen om en udtalelse vedrørende niveauet for godtgørelse til vid-
ner.
Domstolsstyrelsen har i den anledning oplyst følgende, hvortil jeg kan hen-
holde mig:
”Reglerne om vidnegodtgørelse findes i bekendtgørelse nr. 712
af 17. november 1987 om ydelser til lægdommere og vidner
m.v., som senest er ændret ved bekendtgørelse nr. 1503 af 14.
december 2006.
Ifølge bekendtgørelsens § 2, stk. 1, tilkommer der et vidne 40
kr. for hver påbegyndt periode af 2 timer, som vidnet i anledning
af vidnepligten er borte fra hjemmet, dog mindst 80 kr. Efter
bestemmelsens stk. 3 kan retten, hvis omstændighederne taler
derfor, tillægge vidnet en særlig godtgørelse, hvis vidnet har
haft udgifter eller tab, der overstiger godtgørelsen efter stk. 1.
Af § 3 i bekendtgørelsen fremgår det videre, at et vidne har krav
på godtgørelse til hotelophold og befordring efter de regler, der
gælder for ansatte i staten. Dog udbetales der kun befordrings-
godtgørelse, hvis vidnet har rejst mere end 3 kilometer for at
afgive vidneforklaring.
Den nuværende ordning med vidnegodtgørelse blev indført i
1971 ved vedtagelse af lov nr. 153 af 16 april 1971 om ændring
af lov om rettens pleje. I bemærkningerne til § 1 i det til grund
for lovændringen fremsatte lovforslag (lovforslag om ændring
af lov om rettens pleje fremsat den 3. december 1970) anføres
blandt andet følgende omkring vidnegodtgørelse:
”Vidnepligten har altid været betragtet som en almin-
delig borgerpligt, for hvis udførelse der ikke betales
fuldt vederlag; dette må ses i sammenhæng med, at den
byrde, som vidnepligten pålægger den enkelte, ikke er
særlig tung, idet en person højst få gange i sit liv kom-
mer ud for at skulle vidne”.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 323: Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/11-20 fra forsvarsadvokat Morten Holm, vedrørende vidnegodtgørelse og manglende godtgørelse af transportudgifter, til justitsministeren
Det fremgår således af lovens forarbejder, at det ikke er hensig-
ten, at vidnegodtgørelse skal være af en sådan størrelse, at et
vidne kompenseres fuldt ud for et eventuelt indtægtstab.
Som det fremgår ovenfor, er taksten for godtgørelse ikke blevet
reguleret siden 2006, men reglerne om vidnegodtgørelse giver
dog mulighed for, at retten kan tillægge et vidne en særlig godt-
gørelse, hvis et vidne har haft udgifter eller tab, der overstiger
den almindelige vidnegodtgørelse. Hvis vidnet kan fremlægge
dokumentation for et indtægtstab, som følge af vidnepligten,
ydes der efter fast praksis godtgørelse herfor.”
3