Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2311224_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
21. december 2020
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Anders Bertelsen For-
man
Sagsnr.: 2020-0030-5223
Dok.:
1744234
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 318 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. december 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om de allerede eksisterende bandepakker 1, 2 og 3, som fokuserer på rocker-bandekriminalitet, ligeledes vil kunne omfatte kriminelle familieklaner, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 318 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren
vurdere, om de allerede eksisterende bande-
pakker 1, 2 og 3, som fokuserer på rocker-bandekriminalitet,
ligeledes vil kunne omfatte kriminelle familieklaner?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan om begrebet kriminelle familieklaner indled-
ningsvis henvise til Justitsministeriets besvarelse af 5. novem-
ber 2020 af spørgsmål nr. 30 (Alm. del) fra Folketingets Rets-
udvalg vedrørende kriminelle klaner i Danmark. Som det frem-
går af besvarelsen af dette spørgsmål, kan betegnelsen krimi-
nelle netværk og grupper også dække over kriminelle klaner.
Rigspolitiet bemærker i den forbindelse, at det ikke er de slægts-
mæssige forhold, men derimod den alvorlige organiserede kri-
minalitet, der til enhver tid afgør, om politiet har særlig interesse
for en gruppe af personer, uanset om det eksempelvis er en klan
eller en bande.
Rigspolitiet bemærker derudover, at f.eks. bestemmelsen om
opholdsforbud i straffelovens § 79 a og strafskærpelsesbestem-
melsen i straffelovens § 81 a finder anvendelse, hvis der er til-
knytning til en
gruppe af personer,
og det er i den forbindelse
ikke et krav, at gruppen skal være en bande. De pågældende be-
stemmelser vil efter omstændighederne således også kunne
finde anvendelse for personer, som er en del af eksempelvis kri-
minelle klaner, eller hvor der er tale om en konflikt mellem ek-
sempelvis en klan på den ene side og en bande på den anden.
Rigspolitiet kan mere generelt oplyse, at politiets systematiske,
politimæssige monitorering af særligt de kriminelle grupper,
som vurderes at stå bag omfattende og alvorlig kriminalitet, kan
medføre f.eks. et øget fokus fra politiet eller andre myndigheder
rettet mod de personer, som monitoreres som medlemmer af de
pågældende grupper.
Det er en del af den grundlæggende strategi for dansk politi at
sætte massivt ind med en bred indsats i de områder i landet, som
måtte være plaget af uro og utryghed, f.eks. på baggrund af kri-
minelle gruppers tilstedeværelse. Landets politikredse benytter
sig i tilfælde af denne slags uro, f.eks. i bestemte boligområder,
af flere redskaber, eksempelvis synlig og tilgængelig bered-
skabsmæssig tilstedeværelse, bekymringssamtaler, trygheds-
vandringer, visitationszoner, skærpet strafzoner, zoneforbud og
exitprogrammer.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om de allerede eksisterende bandepakker 1, 2 og 3, som fokuserer på rocker-bandekriminalitet, ligeledes vil kunne omfatte kriminelle familieklaner, til justitsministeren
Derudover vil der oftest blive iværksat en målrettet lokalpoliti-
indsats med tilstedeværelse af mobilstationer og lokalbetjente
på gadeplan i konkrete områder, samarbejde med øvrige rele-
vante offentlige såvel som private aktører, såsom kommuner,
boligselskaber (med mulighed for opsigelse af utryghedsska-
bende lejere), varmemestre, klubmedarbejdere, fritidsjobkonsu-
lenter mv.”
3