Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2312018_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
22. december 2020
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Louise Møbius Heidt-
mann
Sagsnr.: 2020-0030-5203
Dok.:
1740947
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 311 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. december 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om ministeren vil redegøre for mulighederne for- og om regeringen vil være med til at installere videoovervågning i trafikkryds, der hvor det er relevant, med det formål at komme vanvidsbilisme til livs og dermed rede menneskeliv, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 311 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for mulighederne for-
og om regerin-
gen vil være med til at installere videoovervågning i trafikkryds,
der hvor det er relevant, med det formål at komme vanvidsbi-
lisme til livs og dermed rede menneskeliv?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
skal indledningsvis oplyse, at vanvidskørsel om-
fatter forseelser, der må anses for særligt alvorlige og med en
særlig høj farlighed, der udsætter menneskers liv for fare. Van-
vidskørsel omfatter således uagtsomt manddrab under særligt
skærpende omstændigheder, uagtsom forvoldelse af betydelig
skade på nogens legeme eller helbred under særligt skærpende
omstændigheder, forsætlig forvoldelse af nærliggende fare for
nogens liv eller førlighed, særlig hensynsløs kørsel, kørsel med
en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel med
over 100 km/t, kørsel med en hastighed på 200 km/t eller der-
over samt spirituskørsel med en promille over 2,0.
Rigspolitiet kan oplyse, at særligt den del af vanvidskørsel, der
omhandler høje hastigheder
også i vejkryds
i dag håndhæves
ved anvendelse af bl.a. politiets mobile ATK-enheder, hånd-
holdte lasere samt politiets civile videobiler.
Rigspolitiet er opmærksom på udviklingen inden for relevant
teknisk udstyr, herunder eventuelt automatisk udstyr, der med
fordel vil kunne anvendes over for vanvidsbilisme.
Rigspolitiet deltager i det europæiske politisamarbejde på færd-
selsområdet (ROADPOL), hvor man bl.a. løbende udveksler er-
faringer med bl.a. håndhævelsen af hastighedsområdet, herun-
der også hvilke tekniske redskaber der anvendes af politiet i den
forbindelse.
Det skal endelig bemærkes, at vanvidsbilisme på trods af sin al-
vorlige karakter er relativt sjældent forekommende, hvorfor en
mere generel anvendelse af automatisk videoovervågning på
dette område må forventes at have en begrænset effekt, ligesom
den vil være forbundet med ressourcemæssige omkostninger
samt i øvrigt overvejelser af mere databeskyttelsesretlig karak-
ter.
Det er på den baggrund Rigspolitiets umiddelbare vurdering, at
der selv med et stort antal kameraer vil blive registreret for-
holdsvis få vanvidsbilister, og at samme effekt vil kunne opnås
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om ministeren vil redegøre for mulighederne for- og om regeringen vil være med til at installere videoovervågning i trafikkryds, der hvor det er relevant, med det formål at komme vanvidsbilisme til livs og dermed rede menneskeliv, til justitsministeren
på en mindre ressourcekrævende måde
eksempelvis ved inten-
siveret politikontrol.”
Jeg vil gerne understrege, at regeringen har stort fokus på at styrke
indsatsen mod vanvidskørsel, så der kan sættes hurtigt og hårdt ind
mod vanvidskørsel og sikres tryghed på de danske veje. Regeringen
blev den 11. december 2020 enig med en række partier om at gennem-
føre initiativerne i regeringens udspil ”Vanvidskørsel skal stoppes”,
der blev præsenteret den 6. februar 2020.
Der er tale om konkrete tiltag, som skal bekæmpe vanvidskørsel og
styrke trygheden og sikkerheden på de danske veje. Regeringen vil slå
markant hårdere ned på vanvidskørsel, end vi gør i dag, med straffe
der kan mærkes. Med tiltagene får politiet bl.a. også bedre mulighed
for at beslaglægge biler anvendt til vanvidskørsel, og det sikres, at po-
litiet ikke bare kan, men skal inddrage førerretten på stedet, når politiet
stopper en vanvidsbilist.
Med stemmeaftalen den 11. december 2020 er man desuden blevet
enige om flere nye initiativer, der tilsammen vil udgøre et vigtigt
værktøj til at fjerne vanvidsbilisterne og deres biler fra vejene.
3