Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2300670_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
9. december 2020
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Søren Rams Rasmussen
Sagsnr.: 2020-0030-5175
Dok.:
1735398
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 286 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. november 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ’Redegørelse for forløbet vedrørende manglende hjemmel til at udvide den hidtidige indsats med aflivning af mink til hele landet’ hvoraf det fremgår, at der findes en »Operationsstab Mink«, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 286 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oversende Rigspolitiets referater fra National
Operativ Stab, “Operationsstab Mink fra 1-10 november” samt
“Nødplan for aflivning af mink udarbejdet i regi af NOST”?”
Svar:
1.
Den Nationale Operative Stab – i daglig tale NOST – aktiveres, når Dan-
mark rammes eller påvirkes af større kriser eller hændelser. NOST har til
opgave at koordinere på tværs af sektorer, herunder at skabe og opretholde
et overblik over krisesituationen.
Beredskabet i Danmark bygger på fem grundprincipper, der bl.a. handler
om lighed, nærhed og samarbejde. Der gælder også et princip om såkaldt
sektoransvar, som betyder, at den myndighed, der har ansvaret for en opgave
til daglig, også har ansvaret for opgaven under en større ulykke eller kata-
strofe. Dette betyder, at ansvarsfordelingen mellem de involverede myndig-
heder ikke ændrer sig i en krisesituation, men at den enkelte myndighed har
og bevarer det fulde ansvar for ledelsen af indsatsen inden for myndighedens
eget ansvarsområde.
NOST ledes af Rigspolitiet og består herudover af en række andre myndig-
heder, der er faste medlemmer af NOST. Andre myndigheder kan indkaldes
til NOST efter behov, hvilket har været tilfældet under covid-19-krisen.
NOST blev nedsat, da covid-19 kom til Danmark, og har været omdrejnings-
punktet for den nationale krisestyring.
Samtidig har Rigspolitiet som ansvarlig for politiets samlede indsats mod
covid-19 sat retning og styring for politikredsenes håndtering af politimæs-
sige opgaver og understøttet bl.a. sundhedsmyndighederne og Fødevaresty-
relsen i forbindelse med varetagelsen af deres opgaver.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Rigs-
politiet, der har oplyst følgende:
”Ifølge Beredskabsstyrelsens ”Retningslinjer for Krisestyring”
har krisestyringssystemet i Danmark overordnet set til formål at
skabe de bedst mulige forudsætninger for handlekraftig og ko-
ordineret håndtering af større kriser, ulykker og katastrofer, der
rammer Danmark, danskere eller danske interesser i udlandet.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ’Redegørelse for forløbet vedrørende manglende hjemmel til at udvide den hidtidige indsats med aflivning af mink til hele landet’ hvoraf det fremgår, at der findes en »Operationsstab Mink«, til justitsministeren
Det følger af retningslinjerne, at NOST bidrager til krisestyring
ved at fungere som den fysiske og organisatoriske ramme om
statslige myndigheders samarbejde og koordination på operati-
onelt niveau i forbindelse med større kriser mv.
Rigspolitiet varetager den koordinerende ledelse af NOST, der
bl.a. skal etablere og fastholde en fælles situationsforståelse og
et samlet overblik, koordinere handlinger og ressourcer samt
fremme en tidlig iværksættelse af tiltag, som kan genoprette
samfundets evne til at fungere normalt.
Krisestyringen bygger på en række overordnede principper, her-
under sektoransvarsprincippet, der indebærer, at den myndig-
hed, der har ansvaret for en opgave til daglig, bevarer ansvaret
for opgaven i en krisesituation. Det betyder endvidere, at myn-
dighederne under NOST opererer på grundlag af det regelsæt,
der gælder for det relevante område.
Som leder af NOST har Rigspolitiet bl.a. til opgave at sikre, at
de relevante rammer og forudsætninger er til stede for, at NOST
så effektivt som muligt kan løse sine opgaver, herunder under-
støtte den bedst mulige anvendelse af samfundets samlede res-
sourcer.
NOST blev den 26. februar 2020 aktiveret første gang i anled-
ning af covid-19 og har siden denne dato koordineret den sam-
lede myndighedshåndtering af covid-19, hvilket er den længste
periode, NOST har været aktiveret siden oprettelsen, ligesom
der er tale om den mest omfattende og komplekse opgave,
NOST har varetaget. NOST har således i den samlede periode
omfattet i alt ca. 25 forskellige myndigheder.
Det bemærkes endvidere, at politiet – på lige fod med visse øv-
rige myndigheder, som f.eks. Forsvaret – kan yde relevante
myndigheder bistand i forbindelse med at løse opgaver, der re-
laterer sig til den samlede krisestyring under covid-19. Det kan
i forlængelse heraf oplyses, at politiet i medfør af § 2, nr. 6, i lov
om politiets virksomhed og § 65, stk. 2, i lov om hold af dyr har
hjemmel til at bistå Fødevarestyrelsen i indsatsen med aflivning
af mink. Politiets bistand skal i den forbindelse – ligesom myn-
dighedsudøvelse i øvrigt – foregå inden for lovgivningens ram-
mer.”
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf henvise til side 18 i Miljø- og Fø-
devareministeriets redegørelse af 18. november 2020 for forløbet vedrø-
rende manglende hjemmel til at udvide den hidtidige indsats med aflivning
af mink til hele landet (Miljø- og Fødevareudvalget (Alm. del) – bilag 130),
hvoraf det fremgår, at Fødevarestyrelsen den 6. november 2020 anmodede
NOST om mandskabsmæssig bistand til telefonisk at kontakte ejere af ikke-
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ’Redegørelse for forløbet vedrørende manglende hjemmel til at udvide den hidtidige indsats med aflivning af mink til hele landet’ hvoraf det fremgår, at der findes en »Operationsstab Mink«, til justitsministeren
smittede besætninger uden for smittezonerne med henblik på optælling af
mink for at beregne bonus til de ejere, der ønskede at få udbetalt bonus for
hurtig tømning af deres besætning. På den baggrund etablerede Rigspolitiet
samme dag et callcenter til at udføre denne opgave.
3.
Det bemærkes, at regeringen og Justitsministeriet i forbindelse med den
intensivering af indsatsen vedrørende aflivning af mink, som har været i
gang siden begyndelsen af oktober, løbende har været i dialog med myndig-
hederne, herunder politiet.
Efter det oplyste har myndighederne ikke gennemtvunget aflivning af mink
uden for smittezonerne. Endvidere er det ud fra oplysninger fra politikred-
sene Rigspolitiets vurdering, at politiet alene er gået ind på ejendomme be-
liggende uden for smittezonerne, hvis ejerne har givet samtykke til det.
Det er helt i overensstemmelse med sædvanlig praksis og arbejdsfordelin-
gen mellem Justitsministeriets departement og Rigspolitiet, at det er Rigs-
politiet, der står for den operative håndtering – herunder udarbejdelse af ac-
tioncards – uden at ministeriet i den forbindelse inddrages.
4.
Det kan i forlængelse heraf oplyses, at Justitsministeriets departement
ikke indgår i NOST og ikke i almindelighed modtager referater fra møder i
NOST.
Justitsministeriet modtog dog undtagelsesvis til brug for Miljø- og Fødeva-
reministeriets redegørelse referatet fra det videomøde i NOST den 5. no-
vember 2020, der er beskrevet på side 16 i redegørelsen, hvoraf følgende
fremgår:
”Den styrkede rolle for NOST og behovet for en yderligere pri-
oriteret, fælles myndighedsindsats bliver drøftet på et video-
møde den 5. november tidlig morgen med rigspolitichefen og en
række styrelseschefer fra de styrelser, der indgår i NOST vedrø-
rende minkindsatsen, herunder Fødevarestyrelsen.
Af et referat af mødet fremgår, at Rigspolitiet på mødet tilken-
degiver, at regeringen har besluttet, at alle mink i Danmark skal
aflives hurtigst muligt, idet det indtil nu ikke har været muligt at
inddæmme smitten blandt mink. Det blev tilkendegivet, at målet
er, at der ikke er mink i Danmark efter den 16. november 2020.
Det fremgår desuden, at Rigspolitiet tilkendegiver, at der skal
tempo på indsatsen, og at der skal udarbejdes en fælles myndig-
hedsplan i regi af NOST, der starter med de smittede besætnin-
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ’Redegørelse for forløbet vedrørende manglende hjemmel til at udvide den hidtidige indsats med aflivning af mink til hele landet’ hvoraf det fremgår, at der findes en »Operationsstab Mink«, til justitsministeren
ger i Nordjylland. Af mødereferatet fremgår videre, at Fødeva-
restyrelsen tilkendegiver, at pelsningen i zone 3 er i gang på helt
normal vis, og at der skal arbejdes på en hjemmel til, at alle dyr
(inklusiv avlsdyr) aflives.”
5.
Som bekendt pågår der i Folketingets Udvalg for Forretningsordenen
drøftelser om en uvildig undersøgelse af forløbet vedrørende manglende
hjemmel til at udvide indsatsen med aflivning af mink til hele landet. Det
bakker regeringen naturligvis op om.
Der er endnu ikke taget stilling til de nærmere rammer for en sådan under-
søgelse. Af principielle grunde finder Justitsministeriet derfor ikke, at ma-
teriale, der eventuelt måtte være relevant for en kommende uvildig under-
søgelse, bør oversendes til Folketinget.
Regeringen vil selvfølgelig samarbejde med og udlevere relevant materiale
til det undersøgelsesorgan, der måtte blive nedsat.
5