Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2311274_0001.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1119
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. april 2020
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
David Fristrup Simonsen
2020-0030-3976
1441020
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1119 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. marts 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Jørgen Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om, hvorvidt fri proces-myndighederne opererer med et budget, og vil ministeren i bekræftende fald oplyse, i hvilken grad dette budget har indflydelse på fri proces-myndighedernes praksis, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1119 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for forbruget af midler til fri proces gennem de
sidste 10 år, derunder
– antal af ansøgninger/antal af bevillinger
– antal sager med fri proces meddelt af retten
– bevilliger efter hver af de respektive bestemmelser i rpl § 327 og § 328,
når ansøger skønnes at have rimelig grund til at føre sagen, og efter rpl §
329?
Besvarelsen bedes fordelt på både sagstyper (f.eks. småsager, almindelige
sager, boligretssager, familie/ægteskabssager mv.), sags(genstands)stør-
relse (f.eks. samme intervaller som i statistikken for sagsværdier) og fripro-
cesomkostningen i den enkelte sag både som gennemsnit og med angivelse
af største/mindste i hver af respektive hjemmelsgrundlag, sagstyper og sags-
størrelser.”
Svar:
1.
Det kan om reglerne om fri proces generelt oplyses, at fri proces er udtryk
for, at staten yder økonomisk bistand med henblik på at sikre den enkelte
borgers adgang til domstolene. Formålet med fri proces er således at give
personer med mindre gode økonomiske forhold mulighed for at føre retssa-
ger på linje med personer med bedre økonomiske forhold.
Der kan efter reglerne i retsplejeloven meddeles fri proces efter de såkaldte
almindelige betingelser efter retsplejelovens §§ 325, 327 og 328, eller der
kan meddeles fri proces når særlige grunde taler for det efter retsplejelovens
§ 329.
For at få meddelt fri proces efter retsplejelovens almindelige betingelser er
det en forudsætning, at den enkelte ansøger opfylder nogle økonomiske be-
tingelser, jf. retsplejelovens § 325. De nærmere økonomiske betingelser for
fri proces er fastsat i bekendtgørelse nr. 1504 af 18. december 2019 om fri
proces.
Ved afgørelsen af, om en ansøger opfylder de økonomiske betingelser for
fri proces, anvendes et indtægtsgrundlag, der består af summen af den per-
sonlige indkomst og kapitalindkomst mv. Hvis en person opfylder de øko-
nomiske betingelser for at få fri proces, kan der meddeles fri proces, hvis
ansøgeren samtidig skønnes at have rimelig grund til at føre proces, jf. rets-
plejelovens § 328. Der lægges ved denne vurdering bl.a. vægt på udsigten
til, at ansøgeren vil få medhold i sagen.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om, hvorvidt fri proces-myndighederne opererer med et budget, og vil ministeren i bekræftende fald oplyse, i hvilken grad dette budget har indflydelse på fri proces-myndighedernes praksis, til justitsministeren
2311274_0003.png
Selvom en ansøger ikke opfylder de almindelige betingelser for fri proces,
kan der meddeles fri proces, når særlige grunde taler for det, jf. retspleje-
lovens § 329. Dette gælder navnlig i sager, som er af principiel karakter
eller af almindelig offentlig interesse, eller som har væsentlig betydning for
ansøgerens sociale eller erhvervsmæssige situation.
2.
Sager om fri proces behandles af henholdsvis domstolene og Civilstyrel-
sen afhængig af, hvad den sag, der ønskes fri proces til, drejer sig om. I
praksis behandler Civilstyrelsen den største andel af ansøgningerne om fri
proces. Endvidere behandler Justitsministeriets departement sager om fri
proces i det begrænsede antal tilfælde, hvor Civilstyrelsen er inhabil, f.eks.
hvis en person ansøger om fri proces til at føre en sag mod Civilstyrelsen.
Afgørelser om fri proces truffet af henholdsvis Civilstyrelsen og Justitsmi-
nisteriets departement kan påklages til Procesbevillingsnævnet, der således
også behandler sager om fri proces.
Der er således flere myndigheder, der behandler ansøgninger om fri proces,
og Justitsministeriet har derfor til brug for besvarelsen af det stillede spørgs-
mål indhentet en udtalelse fra henholdsvis Civilstyrelsen, Procesbevil-
lingsnævnet og Domstolsstyrelsen.
Civilstyrelsen har i den anledning oplyst følgende:
”Civilstyrelsen har i nedenstående tabel anført antallet af ansøg-
ninger til Civilstyrelsen om fri proces og antallet af bevillinger
om fri proces, som Civilstyrelsen har meddelt, for årene 2009 til
og med 2019. Civilstyrelsen har endvidere anført antallet af an-
søgninger om fri proces til styrelsen og antallet af meddelte be-
villinger for året 2020 til og med den 2. april.
Civilstyrelsen skal bemærke, at udfaldet af sagerne registreres
manuelt, og der tages derfor forbehold for eventuelle fejlregi-
streringer i perioden. Oplysningerne er således behæftet med en
vis usikkerhed.
Fri proces
Ansøgnin-
ger
Bevillinger
200
9
452
8
201
0
449
0
201
1
436
6
201
2
392
0
201
3
385
1
201
4
372
4
201
5
332
1
201
6
336
0
201
7
303
1
201
8
310
0
201
9
299
2
2020
*
771
305
160
143
129
120
126
107
122
118
123
864
897
1
5
4
5
6
5
6
7
5
* Tallene for 2020 er foreløbige, idet de alene vedrører perioden januar til og med 2. april 2020.
Civilstyrelsen skal samtidig gøre opmærksom på, at Procesbe-
villingsnævnet er klageinstans for de afgørelser om afslag på fri
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om, hvorvidt fri proces-myndighederne opererer med et budget, og vil ministeren i bekræftende fald oplyse, i hvilken grad dette budget har indflydelse på fri proces-myndighedernes praksis, til justitsministeren
2311274_0004.png
proces, som Civilstyrelsen træffer. Procesbevillingsnævnets
omgørelser af Civilstyrelsens afgørelser er ikke medregnet i ta-
bellen.
Civilstyrelsen overgik i november 2018 til et nyt sagsbehand-
lingssystem. Civilstyrelsen foretager manuelle registreringer af
hjemmelsgrundlaget og sagens udfald ved brug af afgørelsesko-
der og emneord ved behandling af fri proces-sager. Styrelsen
skal derfor tage forbehold for eventuelle fejlregistreringer, og
for at oplysningerne er behæftet med en vis usikkerhed.
Oplysningerne om, hvilken bestemmelse en bevilling er meddelt
efter, fremgår ikke af de historiske databaser fra før november
2018. Det vil derfor kræve en manuel gennemgang af de bevil-
linger, der er meddelt før overgangen til det nye sagsbehand-
lingssystem, for at finde ud af, hvilken bestemmelse afgørelsen
er truffet efter.
Civilstyrelsen har i nedenstående tabel anført antallet af bevil-
linger meddelt efter retsplejelovens § 328 fra november 2018 og
indtil nu.
2018*
2019
2020**
112
1122
240
§ 328 - bevillinger
* Tallet for 2018 vedrører alene perioden fra 8. november 2018 til og med december 2018.
** Tallet for 2020 er foreløbigt, idet det alene vedrører perioden januar til og med 2. april 2020.
Civilstyrelsen har i bidrag af 6. december 2016 til besvarelse af
spørgsmål nr. 83-86 og samrådsspørgsmål L og M (alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg oplyst antallet af bevillinger meddelt
efter retsplejelovens § 329 for årene 2009 til 2016. Styrelsen
henviser til nedenstående tabel. Da afgørelsesfacetterne ikke
fremgår af de historiske databaser, kan styrelsen ikke oplyse an-
tallet af bevillinger efter retsplejelovens § 329 for hele 2016 el-
ler for 2017.
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016* 2017** 2018*** 2019 2020****
§ 329
- be-
35
22
16
54
25
31
49
37
11
106
53
villin-
ger
*
Tallet
for
2016
vedrører
alene
perioden
januar
til
oktober.
** Oplysningerne for 2017 er ikke tilgængelige ved søgning i Civilstyrelsens historiske databaser.
*** Tallet for 2018 vedrører alene perioden fra 8. november 2018 til og med december 2018.
**** Tallet for 2020 er foreløbigt, idet det alene vedrører perioden januar til og med 2. april.
Civilstyrelsen skal henvise til nedenstående tabel for bevillinger
meddelt efter retsplejelovens § 329, som er registreret på emne-
ord fra efteråret 2018 til 2020 indtil nu.
§ 329-bevillinger
Principiel
Gammel § 5
2018*
8
0
2019
72
5
2020
47
0
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om, hvorvidt fri proces-myndighederne opererer med et budget, og vil ministeren i bekræftende fald oplyse, i hvilken grad dette budget har indflydelse på fri proces-myndighedernes praksis, til justitsministeren
2311274_0005.png
Overstiger forsikringens maksimum
Juridisk person
3
0
26
3
6
0
* Tallet for 2018 vedrører alene perioden fra 8. november 2018 til og med december 2018.
**Tallet for 2020 er foreløbigt, idet det alene vedrører perioden januar til og med 2. april 2020.
Det bemærkes, at udfaldet af sagerne registreres manuelt, og der
tages derfor forbehold for eventuelle fejlregistreringer i perio-
den.”
Procesbevillingsnævnet har oplyst følgende:
”I det følgende redegøres for antallet af modtagne og afsluttede
sager i Procesbevillingsnævnets afdeling for fri proces i perio-
den 2009-2018, ligesom der redegøres for fordelingen af de af-
gjorte nævnsbehandlede sager i perioden på henholdsvis bevil-
ling, stadfæstelse, hjemvisning, fristafslag og afvisning.
For så vidt angår 2019 kan det oplyses, at Procesbevillingsnæv-
net i 2019 har modtaget 892 sager og afsluttet 783 sager i næv-
nets afdeling for fri proces. Yderligere statistiske oplysninger
vedrørende 2019 er under nærmere bearbejdning i øjeblikket i
forbindelse med udarbejdelsen af nævnets årsberetning, der of-
fentliggøres i juni måned 2020.
Om antal modtagne og afsluttede sager i afdelingen for fri pro-
ces i de øvrige år kan der henvises til følgende tabel:
Modtagne
sager
Afsluttede
sager
2009
1.124
1.094
2010
1.268
1.300
2011
1.147
1.155
2012
1.170
1.254
2013
1.081
993
2014
1.126
1.186
2015
992
1.001
2016
840
860
2017
782
819
2018
662
653
Ud af det samlede antal afsluttede sager er der hvert år et antal
sager, der er blevet afgjort uden nævnsbehandling, det vil sige
eksempelvis sager, der er tilbagekaldt, videresendt til en anden
myndighed eller afvist som faldende uden for nævnets kompe-
tence mv. Om de nævnsbehandlede sager i årene 2009-2018 kan
der henvises til nedenstående tabel.
2009
232
611
50
20
68
981
2010
274
837
50
29
61
1.251
2011
201
772
34
18
36
1.061
2012
211
845
38
16
45
1.155
2013
153
658
34
14
36
895
2014
186
763
52
12
54
1.067
2015
196
572
50
36
26
880
2016
145
547
36
21
30
779
2017
110
544
36
14
24
728
2018
102
416
38
15
34
605
Bevillinger
Stadfæstelse
Hjemvisning
Fristafslag
Afvisning
I alt
Tallene omfatter Procesbevillingsnævnets afgørelser efter be-
stemmelserne om fri proces i retsplejelovens § 328 og § 329
samt afgørelser om omkostningsdækning efter retsplejelovens §
336. Tallene omfatter i øvrigt sager om klager over Civilstyrel-
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om, hvorvidt fri proces-myndighederne opererer med et budget, og vil ministeren i bekræftende fald oplyse, i hvilken grad dette budget har indflydelse på fri proces-myndighedernes praksis, til justitsministeren
sens afslag på genoptagelse og klager over Civilstyrelsens afgø-
relser om aktindsigt. Fra 2017 og frem omfatter tallene desuden
sager om retshjælp til indgivelse og førelse af klagesager for in-
ternationale klageorganer.
I tallene for bevillinger og hjemvisning indgår også delvise be-
villinger eller delvise hjemvisninger. Vi skal herudover henlede
opmærksomheden på, at en hjemvisning ikke nødvendigvis er
udtryk for, at Civilstyrelsens afgørelse er forkert efter nævnets
opfattelse, idet der eksempelvis kan være fremsendt yderligere
økonomiske oplysninger til Procesbevillingsnævnet i forbin-
delse med klagen, som betyder, at de økonomiske betingelser på
det nu foreliggende grundlag må anses for opfyldt i sager, hvor
Civilstyrelsen tidligere havde meddelt afslag på fri proces med
henvisning til, at de økonomiske betingelser ikke var opfyldt.
Det bemærkes, at nævnets behandling af sager om anmodning
om genoptagelse af nævnets afgørelser og af sager om anmod-
ning om aktindsigt i nævnets sager indtil 1. januar 2012 blev
journaliseret under den tidligere sag. Med virkning fra 1. januar
2012 har nævnet journaliseret sådanne anmodninger i særskilte
sager.
De ovennævnte sagstal omfatter ikke sager om anmodning om
genoptagelse af Procesbevillingsnævnets sager eller sager om
aktindsigt i nævnets sager.
Procesbevillingsnævnet fører ikke statistik på, om de enkelte sa-
ger er småsager, boligretssager eller ægteskabssager mv.
For mere detaljerede statistiske oplysninger, herunder eksem-
pelvis en emnefordeling på realitetsbehandlede sager eller for-
delingen af de meddelte bevillinger på de enkelte bestemmelser
i retsplejelovens § 328, § 329 og § 336, kan der henvises til de
relevante afsnit, der angår afdelingen for fri proces, i Procesbe-
villingsnævnets årsberetninger, som er tilgængelige på nævnets
hjemmeside, og som i øvrigt hvert år er fremsendt til Folketin-
gets Retsudvalg.”
Domstolsstyrelsen har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen er i besiddelse af data om udgifterne til fri
proces i perioden fra 2010 til 2019 samt antallet af afsluttede
civile sager med fri proces i perioden fra 2010 til 2018. Dom-
stolsstyrelsen har således desværre konstateret, at der ikke fore-
ligger data om antal afsluttede sager med fri proces i 2019.
Domstolsstyrelsen arbejder på en løsning af dette tekniske pro-
blem, som dog ikke forventes at være løst inden for kort tid.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om, hvorvidt fri proces-myndighederne opererer med et budget, og vil ministeren i bekræftende fald oplyse, i hvilken grad dette budget har indflydelse på fri proces-myndighedernes praksis, til justitsministeren
2311274_0007.png
Domstolsstyrelsen er ikke i besiddelse af data om antal ansøg-
ninger om fri proces, som retterne har behandlet, eller antallet
af sager, hvor retterne har meddelt fri proces.
De foreliggende data muliggør således ikke en opdeling på be-
stemmelserne i retsplejeloven §§ 327-329 om fri proces eller ef-
ter sagsgenstandens størrelse, ligesom der ikke indsamles data
om udgiften til fri proces i den enkelte sag. Domstolsstyrelsen
vil være opmærksom på efterspørgslen af sådanne data og/eller
sammenstillinger af data i forbindelse med den videre udvikling
af ledelsesinformation og statistik. Domstolsstyrelsen bemærker
i den sammenhæng, at videreudvikling af Civilsystemet, hvor
oplysningerne findes, i øjeblikket ikke kan lade sige gøre.
Samlede udgifter til fri proces og udgifter til advokathjælp
Tabel 1 nedenfor viser de samlede udgifter til fri proces og ud-
gifter til advokathjælp i perioden fra 2010 til 2019. Der er tale
om løbende priser.
Tabel 1. Oversigt over udgifter til fri proces og udgifter til ad-
vokathjælp ved Danmarks Domstole (ekskl. Grønlands dom-
stole)
(mio. kr.)
Udgifter til fri proces
og til advokathjælp
Ægteskabssager
Civile sager
Faderskabssager
Konkurskarantæne*
Umyndiggørelsessa-
ger
Fogedsager*
Tvangsaktioner*
Gældssaneringssager
Bobestyrerbo*
Øvrig dødsboskifte*
Ægtefælleskifte
Øvrige insolvensskif-
tesager*
Konkurssager*
Likvidering af selska-
ber
Øvrige straffesager*
Øvrige sager
Bistandsadvokater i
straffesager*
Retsmægling
Internationale sager
og børnebortførelses-
ssager
2010
434,
0
109,
9
117,
7
3,0
2011
455,
6
110,
0
117,
9
4,3
2012
457,
6
115,
6
104,
9
4,2
2013
496,
7
122,
7
116,
3
3,4
0,0
4,7
4,9
5,7
5,9
15,2
0,8
49,1
54,2
59,4
73,5
21,2
4,2
11,8
0,7
66,5
13,7
11,8
10,2
8,6
0,0
118,
0
131,
8
138,
4
4,6
34,2
2,5
0,8
3,1
1,0
4,1
1,1
5,3
1,7
2014
485,
9
107,
9
125,
1
3,0
0,3
5,5
14,2
0,9
77,6
22,4
2,6
11,5
0,3
59,3
10,4
3,1
0,0
35,3
4,3
2,3
2015
477,
1
96,0
132,
7
3,0
7,0
5,6
16,4
0,8
73,6
20,1
2,6
10,3
0,4
52,9
8,5
2,8
0,1
37,3
4,9
2,1
2016
506,
3
90,6
147,
1
4,6
22,5
4,5
14,6
0,7
62,5
17,5
2,0
10,8
0,2
61,7
15,6
3,0
0,0
40,9
5,3
2,0
2017
543,
6
91,0
182,
0
3,1
27,4
5,3
14,5
0,6
61,0
17,1
2,6
9,1
0,1
66,1
10,9
2,7
0,0
43,9
5,0
1,4
2018
493,
4
87,3
127,
5
2,2
31,8
5,3
14,4
0,7
55,8
13,0
2,2
7,7
0,1
72,9
12,8
2,8
0,0
50,1
5,0
1,7
2019
591,
1
90,4
182,
9
2,5
38,0
9,3
10,5
0,6
52,7
14,0
1,2
6,6
0,3
92,1
25
5,2
0,0
54,0
3,8
1,9
14,4
16,4
14,0
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om, hvorvidt fri proces-myndighederne opererer med et budget, og vil ministeren i bekræftende fald oplyse, i hvilken grad dette budget har indflydelse på fri proces-myndighedernes praksis, til justitsministeren
2311274_0008.png
Omkostninger
til-
kendt statskassen
I alt**
-14,1
-15,6
-24,3
-29,2
-25,4
419,
439,
433,
467,
460,
9
9
3
4
6
* I 2013 ændrer domstolene registreringspraksis, således at udgifter
sager” fra 2013 registreres på 9 selvstændige sagstyper.
** Der kan forekomme afvigelser i sumposterne, idet regnskabet er opgjort med flere decimaler.
-
-23,2 -37,7
0,0
157, -54,4
1
453,
468,
386,
438,
591,
9
6
5
9
1
tidligere registreret på kategorien ”Øvrige
Domstolsstyrelsen har ikke mulighed for at adskille udgifter til
sager, hvor en eller flere parter har fået fri proces fra sager, hvor
retten har besluttet, at staten skal afholde sagens udgifter.
Som det fremgår af tabel 1, var der i 2013 en markant forøgelse
af udgifterne, og der har siden været betydelige udsving fra år
til år. En væsentlig årsag hertil har bl.a. været de mange såkaldte
banksager, der er ført ved domstolene som led i det retlige opgør
efter finanskrisen. Hertil kommer, at indførelsen af konkurska-
rantæne og de senere års mange tvangsopløsningssager med
deraf følgende konkurssager også har været med til at drive ud-
giftsforøgelsen.
Staten betaler udgiften til retsafgift og advokat uanset om den,
der har fået fri proces, vinder eller taber sagen.
Antal sager med fri proces
Tabel 2 herunder viser antallet af sager i perioden fra 2010 til
2018, hvor en eller flere parter har fået fri proces. Som nævnt
ovenfor, har Domstolsstyrelsen ikke data for 2019 vedrørende
antallet af sager med fri proces. Antallene angivet i tabel 2 an-
giver, at retten har markeret på sagen, at en eller flere parter har
fri proces. Der skelnes ikke mellem, om fri proces er tildelt (en
eller flere af parterne) af retten, Civilstyrelsen eller Procesbevil-
lingsnævnet.
Tabellen viser, at der var et fald i antallet af sager med fri proces
fra 2010 til 2015, hvorefter udviklingen har været nogenlunde
stabil.
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om, hvorvidt fri proces-myndighederne opererer med et budget, og vil ministeren i bekræftende fald oplyse, i hvilken grad dette budget har indflydelse på fri proces-myndighedernes praksis, til justitsministeren
2311274_0009.png
Tabel 2. Antal afsluttede sager med fri proces i 2010-2018
2010
Alm., forhandlings-
maksime
2011*
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018***
1.302
1.162
1.040
883
799
795
756
696
556
Almindelige sa-
ger/bet.påkrav
Boligretssager
Småsagsproces
Forbud/påbud**
Alm., officialmak-
sime, familie
Ægteskabssager
Familieansvarssager
Andet
Alm. officialmak-
sime, øvrige
915
803
718
643
573
578
571
517
382
176
211
161
198
158
164
110
130
104
121
1
107
109
1
1.271
187
843
241
53
93
91
1
1.249
221
782
246
52
68
109
2
1.202
185
740
277
43
64
110
0
1.511
242
1.149
120
13
2.921
723
1.934
264
52
1.720
418
1.146
156
18
1.556
293
1.074
189
23
1.352
284
896
172
18
1.429
234
941
254
54
Andet
16
17
21
7
4
11
14
11
10
Total
4.291
2.917 2.640 2.260 2.286 2.130 2.071 1.952
2.090
* fra1. oktober 2011 blev grænsen for betalingspåkrav hævet fra 50.000 kr. til 100.000 kr. Dvs. at sager med
en sagsværdi op til 100.000 kr. nu ikke længere skulle rejses i civilretten for at kunne føres i fogedretten,
hvis kravet ikke var bestridt.
** Første gang fri proces forekommer i en forbud/påbudssag er i 2014
*** I forbindelse med overgangen til Civilsystemet kan vi konstatere, at data om nye (modtagne) sager med
fri proces ikke er registreret fra ca. oktober 2018. Styrelsen vurderer dog, at antallet af registrerede afsluttede
sager med fri proces i 2018 kun mangler få sager, da der her måles på afsluttede sager, og sagerne trods alt
har en vis sagsbehandlingstid.”
3.
For så vidt angår Justitsministeriets departements behandling af sager om
fri proces, kan ministeriet oplyse, at det ved en søgning i ministeriets elek-
troniske sagsbehandlingssystem alene har muligt for at fremsøge sager om
fri proces fra 2014 og frem. Ministeriet har derfor alene kunnet opgøre an-
tallet af ansøgninger om fri proces, som siden 2014 er behandlet af Justits-
ministeriet.
2014
Ansøgninger
Bevillinger efter retsplejelovens § 328
Bevillinger efter retsplejelovens § 329
3
0
0
2015
2
0
0
2016
5
0
0
2017
3
0
0
2018
0
0
0
2019
5
0
0
2020
4
1
0
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på en manuel optælling af sager om
fri proces i Justitsministeriets departements elektroniske sagsbehandlings-
system, og at tallene derfor er forbundet med en vis usikkerhed. Det bemær-
kes endvidere, at tallet for 2020 er opgjort pr. 16. april 2020.
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om, hvorvidt fri proces-myndighederne opererer med et budget, og vil ministeren i bekræftende fald oplyse, i hvilken grad dette budget har indflydelse på fri proces-myndighedernes praksis, til justitsministeren
Det bemærkes herudover, at sagerne om fri proces, der er behandlet af Ju-
stitsministeriets departement, navnlig angår søgsmål mod enten Civilstyrel-
sen, Procesbevillingsnævnet eller Erstatningsnævnet, hvor ansøgeren øn-
sker f.eks. at nedlægge påstand om, at domstolene skal omgøre en afgørelse
om afslag på fri proces truffet af Civilstyrelsen, eller at Erstatningsnævnet
skal anerkende, at den ansøger har et tab af erhvervsevne, der udløser en
erstatning. Det bemærkes endeligt, at de ansøgninger om fri proces, der si-
den 2014 er behandlet af Justitsministeriets departement, i to tilfælde har
indeholdt en såkaldt betalingspåstand, dvs. et krav om betaling af et givet
beløb.
10