Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2313218_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. december 2020
Strafferetskontoret
Nina Lentz
2020-0030-4891
1664989
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 29 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. oktober 2020. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om regeringen vil støtte et forslag om at sætte stærekasser op på fredelige villaveje, der oplever problemer med hasarderet kørsel, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 29 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om regeringen vil støtte et forslag
om at sætte stærekasser op på fredelige villaveje, der oplever
problemer med hasarderet kørsel? Der henvises til artiklen
"Vanvidskørsel på villavej: Beboere efterlyser hjælp efter bru-
talt overfald" bragt i Fyens Stiftstidende den 5. oktober 2020.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:
”Rigspolitiet
skal indledningsvis oplyse, at vurderingen af den
mest hensigtsmæssige indsats mod vanvidskørsel på villaveje
bedst foretages i den enkelte politikreds, der har det fornødne
lokalkendskab, og som eventuelt vil kunne inddrage den rele-
vante vejmyndighed. Erfaringsmæssigt er de mest hensigtsmæs-
sige tiltag til nedbringelse af hastigheden på små villaveje an-
vendelsen af mobile ATK-enheder og hastighedsdæmpende for-
anstaltninger (vejbump og lignende).
Rigspolitiet kan i øvrigt mere generelt oplyse, at politiets indsats
over for vanvidskørsel bl.a. omfatter hastighedskontrol, der fo-
retages under anvendelse af forskellige redskaber. Politiet råder
således bl.a. over håndholdt laserudstyr til hastighedsmåling, vi-
deokøretøjer med udstyr til brug for hastighedsmåling og mobile
ATK-enheder
(”fotovogne”). Herudover råder Vejdirektoratet
over 20 ”stærekasser”, der indgår i et pilotprojekt om anven-
delse af stationære ATK-enheder.
Stationære ATK-enheder egner sig bedst til opsætning på stærkt
befærdede veje, hvor der på kortere strækninger er behov for at
nedsætte hastigheden permanent. De mobile ATK-enheder og
laser- og videomålinger skaber derimod et højt og uforudsigeligt
kontroltryk på grund af deres mobilitet. Det er Rigspolitiets vur-
dering, at stationære ATK-enheder generelt ikke er egnede til
brug på små villaveje, hvor der ofte er tale om enkeltstående
hastighedsovertrædelser, ligesom opsætning af stationære
ATK-enheder i øvrigt er forbundet med betydelige udgifter.
Det skal afslutningsvis bemærkes, at Rigspolitiet har etableret
en ordning ”Bestil en betjent”, hvor borgere der føler sig utrygge
på grund af høje hastigheder, kan henvende sig til det stedlige
politi med ønsker om hastighedskontrol på bestemte vejstræk-
ninger.”
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgs-
mål nr. 27 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
2