Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2291555_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. november 2020
Internationalt kontor
Mikkel August von
Buchwald
2020-3051-0049
1708686
UDKAST TIL TALE
til brug for forelæggelse af den uformelle
videokonference for justitsministre den 2. december
2020 i Folketingets Retsudvalg den 26. november
2020
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26. november 2020 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet vedrørende retlige og indre anliggender den 3. og 4. december 2020, til justitsministeren
[Indledning]
Den 2. december 2020 afholdes justitsdelen af rådsmødet
for retlige og indre anliggender. Rådsmødet afholdes
som uformel videokonference. Indenrigsdelen af
rådsmødet afholdes den 14. december 2020.
Min forelæggelse i dag vedrører således kun de sager, der
skal behandles af justitsministrene den 2. december.
Udvalget har fået oversendt et samlenotat om sagerne på
dagsordenen for justitsdelen af rådsmødet.
[Dagsordenspunkt 1 – Forordning om lovvalg med
hensyn til virkningerne for tredjepart ved
overdragelse af fordringer]
Det første punkt på dagsordenen er en status for
forhandlingerne om forordningen om lovvalg med
hensyn til virkningerne for tredjepart ved overdragelse af
fordringer.
Forordningen er omfattet af retsforbeholdet, så den vil
ikke finde anvendelse i eller for Danmark.
Forordningen vil dog alligevel kunne få betydning for
personer og virksomheder i Danmark, som f.eks. har fået
overdraget et pengekrav, hvis der er et
grænseoverskridende element i sagen.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26. november 2020 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet vedrørende retlige og indre anliggender den 3. og 4. december 2020, til justitsministeren
Forordningens lovvalgsregler har til formål at fastslå,
hvilket lands regler der skal anvendes til at afgøre tvister,
hvis der for eksempel opstår uenighed mellem to
personer – såkaldte tredjemænd – om, hvem af de to, der
har ret til et pengekrav.
Det kan f.eks. være tilfældet, hvis en person har solgt det
samme pengekrav til to forskellige personer – to
forskellige tredjemænd – og de personer befinder sig i
forskellige lande, eksempelvis Danmark og Tyskland.
Forordningsforslaget blev fremsat den 12. marts 2018
som led i Kommissionens handlingsplan for etablering af
en kapitalmarkedsunion.
Siden fremsættelsen har forslaget været behandlet på en
række arbejdsgruppemøder.
Der er fortsat uenighed blandt medlemsstaterne om,
hvordan forordningen konkret skal udformes.
Det skyldes bl.a., at medlemsstaterne har meget
forskellige opfattelser af de finansielle og formueretlige
begreber, som har betydning for afgrænsning af
forordningens anvendelsesområde.
Det tyske formandskab forventes på rådsmødet at
konkludere, at der er behov for yderligere drøftelser i
arbejdsgruppen.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26. november 2020 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet vedrørende retlige og indre anliggender den 3. og 4. december 2020, til justitsministeren
[Dagsordenspunkt 2 – Retlige aspekter af
terrorbekæmpelse]
Punkt to på dagsorden drejer sig om de retlige aspekter
af terrorbekæmpelse.
Som jeg nævnte under min seneste forelæggelse for
Europaudvalget [den 12. november], er det min
forventning, at terrorbekæmpelse generelt vil fylde i EU-
samarbejdet i den kommende tid.
Og den sag på dagsordenen, som jeg forventer vil fylde
mest på mødet den 2. december, handler da også om de
retlige aspekter af terrorbekæmpelse.
Der er lagt op til en bred drøftelse af fem forskellige
temaer.
[2.1. Hadefuld tale online]
Det
første
tema er hadefuld tale online.
Det er jo et tilbagevendende emne, der den seneste tid har
fået fornyet opmærksomhed, bl.a. på grund af det helt
forfærdelige drab på en lærer i Frankrig.
Under antisemitismedrøftelsen på rådsmødet i oktober
var der nogle medlemslande, der så behov for en
nærmere definition af hadefuld tale. Andre
medlemslande ville gerne se nærmere på, hvordan man
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26. november 2020 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet vedrørende retlige og indre anliggender den 3. og 4. december 2020, til justitsministeren
kan bruge kunstig intelligens til at opspore hadefulde og
antisemitiske udtalelser på internettet.
Det er nogle svære, men vigtige spørgsmål, og vi skal
finde en balance, hvor vi kommer hadefuld tale online til
livs uden at gå på kompromis med grundlæggende
rettigheder, såsom ytringsfriheden.
Jeg hæfter mig ved, at der generelt er bred opbakning
blandt medlemslandene til et styrket fokus på at
bekæmpe hadefuld tale online. Det fokus støtter den
danske regering fuldt ud op om.
[2.2. Rapport om ofre for terrorisme]
Det
andet
tema under terrordrøftelsen handler om ofre
for terrorisme og deres rettigheder.
Der er lagt op til, at formandskabet vil præsentere sin
rapport om emnet med fokus på medlemslandenes
erfaringer med håndteringen af terrorofre samt forslag til,
hvordan samarbejdet kan forbedres.
I de seneste måneder har der bl.a. været drøftelser af
muligheden for at etablere nationale kontaktpunkter, som
skal sørge for en klar kommunikationsvej mellem det
land, hvor terrorforbrydelsen er sket, og det land, hvor
offeret kommer fra.
Fra dansk side er vi helt enige i ambitionen om at sikre
hurtig og smidig kommunikation mellem EU’s
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26. november 2020 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet vedrørende retlige og indre anliggender den 3. og 4. december 2020, til justitsministeren
medlemsstater, ikke mindst når det kommer til at hjælpe
ofre for terrorangreb.
Og derfor kan vi bakke helt op om det arbejde, som
rapporten her redegør for.
[2.3. Digitalt samarbejde]
Det
tredje
tema under dagsordenspunktet
terrorbekæmpelse er digitalt samarbejde.
om
Jeg forventer, at punktet vil bestå af en status for arbejdet
med e-bevispakken og Kommissionens studie om digital
strafferet.
E-bevispakken består af et forordningsforslag og et
direktivforslag om grænseoverskridende udveksling af e-
beviser. Her har vi jo den særlige konstruktion, hvor
forordningsforslaget er omfattet af retsforbeholdet, mens
direktivet er bindende for Danmark.
Der bliver løbende givet en status på vedtagelse af e-
bevispakken under rådsmøderne. Det forventes, at
formandskabet vil give en orientering om fremdriften.
Situationen er den, at forhandlingerne forsat afventer
Europa-Parlamentets ordførerrapport.
Regeringen ser overordnet positivt på forslagene, fordi
de har et godt og vigtigt formål om at sikre et effektivt
samarbejde i straffesager på tværs af grænser. Det har
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26. november 2020 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet vedrørende retlige og indre anliggender den 3. og 4. december 2020, til justitsministeren
vist sig at være ekstremt vigtigt i alvorlige sager om
f.eks. terror.
I forhold til Kommissionens studie om digital strafferet
blev den endelige rapport afsluttet i juni 2020.
I rapporten angives en række anbefalinger til at styrke
informationsudveksling
i
forbindelse
med
grænseoverskridende straffesager i EU.
Det forventes, at man fra dansk side kan tage
orienteringen til efterretning.
[2.4. Rådskonklusioner om Den Europæiske
Arrestordre]
Det
fjerde
tema vedrører rådskonklusioner om den
europæiske arrestordre.
Konklusionerne er først og fremmest med til at sætte
fokus på, hvor der er praktiske udfordringer i
samarbejdet om udlevering medlemsstaterne imellem, og
hvordan udfordringerne kan imødegås. Der er ikke lagt
op til, at der skal ændres på det retlige grundlag for
udlevering mellem EU-landene.
Regeringen bakker op om et øget fokus på at imødegå de
praktiske udfordringer, der opstår i sager om udlevering
i henhold til den europæiske arrestordre.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26. november 2020 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet vedrørende retlige og indre anliggender den 3. og 4. december 2020, til justitsministeren
Der forventes at
rådskonklusionerne.
være
generel
opbakning
til
[2.5. Kumulativ retsforfølgelse af fremmedkrigere]
Den
femte
– og sidste – tema under terrorpunktet handler
om såkaldt kumulativ retsforfølgelse af fremmedkrigere.
Det er min forventning, at Eurojust vil præsentere sin
rapport fra maj i år. Rapporten handler om mulighederne
for at efterforske og retsforfølge fremmedkrigere for
både terrorforbrydelser og internationale forbrydelser,
dvs. krigsforbrydelser, folkedrab osv.
Rapporten indeholder en gennemgang af national
retspraksis og konkluderer, at en sådan kombineret
retsforfølgelse sikrer, at gerningsmændene bliver draget
fuldt ud til ansvar, at de bliver idømt hårdere straffe, og
at ofrene ydes retfærdighed.
Derudover lægger rapporten vægt på internationalt
samarbejde – både medlemsstaterne imellem og med
NGO’er, civilsamfundet, FN-organer mv.
Det er en vigtig prioritet for regeringen, at
fremmedkrigere bliver stillet til regnskab for deres
gerninger. Og det skal selvfølgelig ske på en
tilbundsgående måde. Fra dansk side kan vi derfor
tilslutte os rapportens hovedkonklusioner.
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26. november 2020 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet vedrørende retlige og indre anliggender den 3. og 4. december 2020, til justitsministeren
Når det er sagt, så er det også vigtigt at understrege, at
den danske holdning til retsforfølgelse af
fremmedkrigere er helt klar: de skal retsforfølges dér,
hvor deres handlinger er begået.
Og det vil også være budskabet fra dansk side, hvis det
spørgsmål skulle komme op.
[Dagsordenspunkt
3
Anklagemyndighed (EPPO)]
Den
Europæiske
Under dagsordenspunkt nummer tre vil der igen blive
gjort status på etableringen af Den Europæiske
Anklagemyndighed (EPPO).
Som bekendt deltager Danmark på grund
retsforbeholdet ikke i samarbejdet om EPPO.
[Dagsordenspunkt 4
retsstatsprincippet]
Retlige
aspekter
af
af
Det sidste og fjerde punkt på dagsordenen handler om de
retlige aspekter af retsstatsprincippet.
Der er lagt op til en meningsudveksling med
udgangspunkt
i
Kommissionens
nye
årlige
retsstatsrapport, som blev offentliggjort for første gang
den 30. september 2020. Rapporten redegør for
retsstatsforholdene i EU og i de enkelte medlemsstater.
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26. november 2020 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet vedrørende retlige og indre anliggender den 3. og 4. december 2020, til justitsministeren
Rapporten udgør et led i indsatsen for at styrke
retsstatsprincippet i EU’s medlemslande. Formålet med
rapporten er at monitorere efterlevelsen af
retsstatsprincippet i EU, så man på den måde bedre kan
identificere problematiske tendenser og forebygge, at de
udvikler sig til deciderede problemer.
Drøftelserne af rapporten er en del af den årlige dialog
om retsstatsprincippet. Den foregår primært i regi af
Rådet for generelle anliggender (GAC), men suppleres af
drøftelser i Rådet for retlige og indre anliggender (RIA).
Regeringen er positivt indstillet over for de tiltag, som
Kommissionen har iværksat for at styrke, at
retsstatsprincippet overholdes i EU, og vi mener, at
retsstatsrapporten er et vigtigt værktøj i den forbindelse.
Tak for ordet
10