Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2312131_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. december 2020
Formueretskontoret
Katrine Grith Vinten
2020-0030-5163
1732257
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 276 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. november 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Dennis
Flydtkjær (DF).
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: MFU spm. om nordmænd og svenskere kan opnå dispensation ved at have taget sprogkurser i dansk, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 276 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for på hvilket sprogniveau, tyskere
skal kunne tale dansk for at kunne opnå dispensation, herunder
om der er tale om objektive kriterier eller en subjektiv vurde-
ring? Vil det være muligt at stille krav om, at ansøgere har be-
stået Prøve i Dansk 3 som betingelse for en meddelelse om di-
spensation, idet et sådant krav vil stille alle ansøgere objektivt
lige, og at et sådant krav, uagtet at det måske ikke er nedskrevet,
i virkeligheden altid har været gældende sædvane? Der henvises
til artiklen:
”Tyskere
får lov til at købe flere danske sommer-
huse”, Flensborg Avis, den 11. november 2020.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Civilstyrelsen
kan oplyse, at der ikke stilles specifikke krav til
ansøgeres sprogniveau, herunder sprogkurser, for at opnå tilla-
delse til at købe sommerhus mv. (såkaldte sekundærboliger) i
Danmark. En ansøgers danskkundskaber, herunder sprogkurser,
indgår dog i vurderingen af, om ansøgeren har en særlig stærk
tilknytning til Danmark.”
Justitsministeriet kan oplyse, at EU-retten begrænser mulighederne for at
skærpe praksis om udlændinges køb af sommerhus mv.
Når Danmark
uanset EU-rettens bestemmelser om fri bevægelighed
kan
opretholde reglerne om køb af sommerhus mv., skyldes det den såkaldte
sommerhusprotokol, som udgør
en undtagelse til EU’s traktatgrundlag.
Sommerhusprotokollen er en dansk særordning, som giver mulighed for, at
Danmark kan opretholde den lovgivning om udlændinges køb af sommer-
hus mv., som var gældende den 1. november 1993, hvor Maastricht-trakta-
ten trådte i kraft.
De gældende regler i erhvervelsesloven om køb af sommerhus mv., herun-
der praksis for tilladelser, har været gældende, siden Maastricht-traktaten
trådte i kraft.
Det vurderes, at det ikke er muligt inden for rammerne af sommerhusproto-
kollen ved retningslinjer eller kriterier eller på anden måde at skærpe betin-
gelserne for at få en tilladelse, herunder praksis for, hvornår en ansøger har
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: MFU spm. om nordmænd og svenskere kan opnå dispensation ved at have taget sprogkurser i dansk, til justitsministeren
den fornødne tilknytning til Danmark. En sådan skærpelse vil derfor ikke
være i overensstemmelse med EU-retten. Hvis skærpelsen
uanset at den
ikke vil være i overensstemmelse med EU-retten
alligevel indføres, vur-
deres det, at der vil være en betydelig risiko for, at Danmark helt vil miste
muligheden ifølge sommerhusprotokollen for at opretholde den særlige dan-
ske sommerhusregel.
Der henvises i den forbindelse til Justitsministeriets brev af 12. marts 2020
som opfølgning på beretningen over beslutningsforslag nr. B 19 (Folketin-
get 2018-19 (1. samling)).
3