Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2311300_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
21. december 2020
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Stine Hellqvist Frey
Sagsnr.: 2020-0030-5180
Dok.:
1735596
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 273 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. november 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten
Messerschmidt (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 273: MFU spm. om kommentar til kronikken Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol gør sig til islamismens nyttige idiot, Berlingske den 22. november 2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 273 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere kronikken ”Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstol gør sig til islamismens nyttige idiot”,
Berlingske den 22. november 2020, af Heini í Skorini, adjunkt
og ph.d. i international politik, og især forholde sig til det endnu
ikke offentliggjorte udkast til en ny Cairo-erklæring, hvor para-
graf 19 angiveligt lyder således: »Ytringsfriheden må ikke bru-
ges til at krænke helligheder eller værdigheden hos profeter, re-
ligioner, religiøse symboler, eller at underminere moral og eti-
ske værdier i samfundet«? https://www.berlingske.dk/kronik-
ker/den-europaeiske-menneskerettighedsdomstol-goersig-til-is-
lamismens”
Svar:
1.
I den af spørgeren nævnte kronik behandles bl.a. Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstols praksis i relation til medlemsstaternes håndhæ-
velse af nationale blasfemibestemmelser, herunder den måde denne praksis
udlægges af organisationen OIC (Organization of Islamic Cooperation). I
den nævnte kronik henvises bl.a. til Den Europæiske Menneskerettigheds-
domstols (EMD) afgørelse af 25. oktober 2018 i sagen
E.S. mod Østrig.
I sagen tog EMD stilling til, om det var i strid med artikel 10 i Den Europæ-
iske Menneskerettighedskonvention (EMRK), at de østrigske domstole
idømte klageren en straf i form af dagbøder svarende til i alt 480 euro for at
have overtrådt en bestemmelse om blasfemi i den østrigske straffelov. Efter
bestemmelsen kunne personer, der
på en måde som er egnet til at skabe
forargelse
offentligt ytrer sig nedsættende og fornærmende om bl.a. per-
soner, som er genstand for religiøs ærefrygt, straffes med dagbøder eller
fængsel i indtil 6 måneder.
EMD udviste tilbageholdenhed i forhold til prøvelsen af, om de østrigske
domstole havde tilsidesat EMRK artikel 10 ved at idømme klageren en straf
for sine udtalelser. EMD anførte, at det ikke er dens opgave at erstatte de
nationale myndigheder, og at i de tilfælde, hvor de nationale myndigheders
afvejning af de modsatrettede hensyn er foretaget i overensstemmelse med
EMD’s praksis, vil det kun være, hvis der er ”stærke grunde” (”strong rea-
sons”), at EMD vil ændre de nationale myndigheders vurdering.
I dommen henviste EMD endvidere til sin tidligere praksis på området for
ytringsfrihed og anførte, at medlemsstaterne har en bredere skønsmargin,
når de regulerer ytringsfriheden i forhold til emner, der har tendens til at
krænke andres personlige religiøse overbevisninger. Det skal bl.a. ses i lyset
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 273: MFU spm. om kommentar til kronikken Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol gør sig til islamismens nyttige idiot, Berlingske den 22. november 2020, til justitsministeren
af, at der ikke findes en fælles europæisk standard for beskyttelsen af ”an-
dres rettigheder” i forhold til dette emne.
EMD konkluderede, at de østrigske domstole i den konkrete sag ikke havde
overskredet deres brede skønsmargin ved at idømme klageren den pågæl-
dende bøde. Der forelå derfor ikke en krænkelse af EMRK artikel 10.
EMD fandt ved dommen ikke grundlag for at tilsidesætte den østrigske blas-
femilovgivning.
Det indebærer imidlertid ikke, at andre medlemsstater er forpligtet til at ind-
føre blasfemilovgivning, men derimod at det står medlemsstaterne frit for,
om de vil have en sådan lovgivning.
Som også bemærket i den af
spørgeren nævnte kronik gav EMD’s måde at
argumentere på i dommen anledning til kritik
bl.a. fra direktør i tænketan-
ken Justitia, Jacob Mchangama. Uanset hvad man måtte mene om dette
spørgsmål, betyder dommen
– eller EMD’s praksis i øvrigt –
ikke, at der i
Danmark skal indføres blasfemilovgivning.
2.
Udenrigsministeriet har endvidere oplyst følgende om Danmarks delta-
gelse i samarbejde for afskaffelsen af forbud mod blasfemi:
”Danmark
arbejder sammen med andre ligesindede lande for at
afskaffe og begrænse misbrugen af forbud mod blasfemi, idet
det er konstateret, at i flere af de 71 lande, som i dag fortsat har
et blasfemiforbud, kan det føre til vold og religiøs forfølgelse af
mindretal. Danmark deltager også aktivt i den Internationale Al-
liance for religions- og trosfrihed mod den diskrimination og
forfølgelse af minoriteter, som finder sted på baggrund af blas-
femiforbud. I flere af de 71 lande er blasfemiforbuddet også for-
bundet med dødsstraf.
Flere af FN’s specialrapportører har advaret mod, at blasfemi-
love de facto kan resultere i censur af inter- og intrareligiøs kri-
tik (A/HRC/12/38, para 36).
FN’s specialrapportør for religions-
og trosfrihed har endvidere vurderet, at retten til religions- og
trosfrihed ikke inkluderer retten til at have en religion eller tro,
der er fri for kritik eller latterliggørelse.
FN’s nuværende speci-
alrapportør for religions- og trosfrihed, Ahmed Shaheed, har an-
befalet, at lande afskaffer blasfemilove med den begrundelse, at
de har en begrænsende virkning på retten til religions- og tros-
frihed og muligheden for at deltage i den sund dialog om reli-
gion.”
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 273: MFU spm. om kommentar til kronikken Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol gør sig til islamismens nyttige idiot, Berlingske den 22. november 2020, til justitsministeren
3.
Jeg vil ikke forholde mig til den angivelige ordlyd af det i kronikken om-
talte udkast til erklæring, som endnu ikke er offentliggjort. Jeg vil dog gerne
understrege, at vores grundlovssikrede ret til at ytre sig er en hjørnesten i
vores samfund og en helt grundlæggende forudsætning for et velfungerende
demokrati og for udviklingen af samfundet og det enkelte individ. Det er
afgørende for vores demokrati, at vi kan have en fri og åben debat uden at
skulle bøje af for kræfter, som vil det anderledes. Vi skal åbent kunne dis-
kutere det, der er svært, og som kan gøre ondt, og det skal vi som samfund
stå fast på og værne om. Det er derfor afgørende, at vi løbende har fokus på
at styrke ytringsfriheden.
4