Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2350174_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DKK Danmark
Dato:
9. marts 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Louise Møbius Heidt-
mann
Sagsnr.: 2020-0030-5158
Dok.:
1815812
Besvarelse af spørgsmål nr. 271 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes ikke-fortrolig besvarelse af spørgsmål nr. 271 (Alm. del),
som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. novem-
ber 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om kommentar til artiklen Lånte fars sportsvogn og kørte 274 km/t: 20-årig frakendt kørekortet efter vanvidskørsel, bragt på bt.dk den 21. november 2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 271 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Lånte fars sportsvogn og
kørte 274 km/t: 20-årig
frakendt kørekortet efter vanvidskørsel”,
bragt på bt.dk den 21. november 2020, herunder redegøre for,
om bilen er blevet konfiskeret af dansk politi, om gerningsman-
den mister førerretten i Sverige, når dansk politi inddrager den i
Danmark, og om regeringen vil indføre permanent fartkontrol i
form af stærekasser på broen og i tunnelen mellem Danmark og
Sverige?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen anmodet Københavns
Politi om en redegørelse for den konkrete sag, herunder om at
oplyse, om bilen er blevet konfiskeret af dansk politi, og om
gerningsmanden har mistet førerretten i Danmark.
Københavns Politi har indledningsvis oplyst, at Københavns
Politi den 20. november 2020 ca. kl. 20.10 under en målrettet
hastighedskontrol i Øresundstunnelen i retning mod Danmark
bragte et svensk indregistreret køretøj til standsning efter at have
målt køretøjet til at køre 274 km/t. Føreren af køretøjet var en
20-årig svensk mand, som bl.a. legitimerede sig med et gyldigt
svensk kørekort. Føreren var efter det oplyste ikke den registre-
rede ejer af køretøjet. Han oplyste imidlertid, at han havde lånt
køretøjet af et familiemedlem i Sverige.
Føreren blev sigtet for overtrædelse af færdselslovens § 4, stk.
1, jf. § 118, stk. 1, for at have ført køretøjet med en hastighed på
mindst 265 km/t (den målte hastighed på 274 km/t fratrukket
den sædvanlige måletolerance på 3 procent), selvom det ved
færdselstavlen er angivet, at hastigheden ikke må overstige 90
km/t, ligesom retten til at føre motordrevet køretøj blev inddra-
get på stedet.
Det bemærkes i den forbindelse, at retsvirkningen af en midler-
tidig inddragelse af førerretten er, at den pågældende ikke læn-
gere må føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort i
Danmark. Såfremt den pågældende
på trods af en midlertidig
inddragelse af førerretten
fører et motordrevet køretøj i Dan-
mark, er der tale om en overtrædelse af færdselslovens § 56, stk.
1, som i medfør af færdselslovens § 117 d, stk. 2, straffes ved
bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil
1 år.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om kommentar til artiklen Lånte fars sportsvogn og kørte 274 km/t: 20-årig frakendt kørekortet efter vanvidskørsel, bragt på bt.dk den 21. november 2020, til justitsministeren
Københavns Politi har hertil oplyst, at Københavns Politi under
sagens hovedforhandling agter at nedlægge påstand om ubetin-
get frakendelse af førerretten.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at Københavns Politi
på baggrund af sagen har foretaget en underretning af de rele-
vante svenske myndigheder, men Københavns Politi kan ikke
udtale sig om, hvilke konsekvenser det måtte have for den på-
gældendes ret til at føre motordrevet køretøj i Sverige, at den
pågældende frakendes retten til at føre motordrevet køretøj i
Danmark.
Københavns Politi har endeligt oplyst, at Københavns Politi i
forbindelse med sigtelsen vurderede, at der ikke kunne ske be-
slaglæggelse af køretøjet, jf. retsplejelovens § 806, stk. 4, jf. §
802, stk. 2, da det ikke kunne forventes, at der under straffesa-
gens senere behandling i retten ville ske konfiskation af køretø-
jet.
De bestemmelser om konfiskation af køretøj, der kunne være
relevant for den konkrete sag, er færdselslovens § 133 a, stk. 1-
6 (bl.a. fakultativ konfiskation), eller straffelovens § 77 a (gen-
standskonfiskation). Anvendelsen af færdselslovens§ 133 a, stk.
1-6, eller straffelovens § 77 a forudsætter, at der kan føres bevis
for, at konfiskationen må anses for at være påkrævet for at fore-
bygge yderligere strafbare handlinger
navnlig overtrædelser af
færdselsloven. Københavns Politi har oplyst, at Københavns Po-
liti er af den opfattelse, at der i den konkrete sag ikke foreligger
det fornødne grundlag for at antage, at den pågældende kan for-
ventes at ville forbryde sig på ny. Det er i den forbindelse Kø-
benhavns Politis opfattelse, at det ikke er muligt at anskue situ-
ationen således, at recidiv vil forekomme, allerede fordi føreren
én gang har kørt med for høj hastighed.
Københavns Politi kan endvidere oplyse, at konfiskation af et
køretøj i medfør af færdselslovens § 133 a, stk. 2-6, forudsætter,
at føreren er ejer af køretøjet. Derudover kræver konfiskation
efter bestemmelsens stk. 2, at kørslen er sket med en alkohol-
promille på over 2,00, mens stk. 3-6 i øvrigt forudsætter, at fø-
reren tidligere inden for en bestemt tidsperiode har gjort sig
skyldig i alvorlige overtrædelser af færdselsloven. Det er Kø-
benhavns Politis opfattelse, at betingelserne for konfiskation i
medfør af ovennævnte bestemmelser i den konkrete sag ikke er
opfyldt.”
Der skal sættes hårdt og effektivt ind over for vanvidskørsel. Regeringen
blev den 11. december 2020 enig med en række partier om at gennemføre
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om kommentar til artiklen Lånte fars sportsvogn og kørte 274 km/t: 20-årig frakendt kørekortet efter vanvidskørsel, bragt på bt.dk den 21. november 2020, til justitsministeren
initiativerne i regeringens udspil ”Vanvidskørsel skal stoppes” af 6. februar
2020, som indeholder ni konkrete tiltag, der skal bekæmpe vanvidskørsel og
styrke trygheden og sikkerheden på de danske veje. Med stemmeaftalen vil
regeringen slå markant hårdere ned på vanvidskørsel, end vi gør i dag. Van-
vidskørsel skal mødes med straffe, der kan mærkes, og vanvidsbilerne skal
væk fra gaden.
Med tiltagene får politiet bl.a. markant bedre muligheder for at beslaglægge
biler anvendt til vanvidskørsel med henblik på konfiskation. Samtidig sikres
det, at politiet ikke bare kan, men skal inddrage førerretten på stedet, når
politiet stopper en vanvidsbilist. Endelig skærpes straffene markant for en
række færdselsforseelser, bl.a. de groveste hastighedsovertrædelser. Trans-
portministeren fremsatte den 16. december 2020 et lovforslag, som vil gen-
nemføre de nødvendige lovændringer i færdselsloven.
Det kan endvidere oplyses, at Justitsministeriet og Transport- og Boligmi-
nisteriet, med henblik på at stoppe vanvidskørsel i bl.a. Øresundstunnellen,
arbejder på at opsætte strækningsbaseret hastighedskontrol på strækningen
i samarbejde med Sund & Bælt, der har indkøbt kameraer til opsætning i
Øresundstunnellen.
Side 4/4