Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2309897_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
18. december 2020
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Morten Pilgaard Peder-
sen
Sagsnr.: 2020-0030-5156
Dok.:
1731009
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 268 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. november 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om kommentarer til "Ydmygelser af børn på sociale medier fortsætter: 'Åbn din mund' og 'slik min sko', bragt på BT.dk den15. november 2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 268 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren på baggrund af artiklen "Ydmygelser af børn
sociale medier fortsætter: 'Åbn din mund' og 'slik min sko'”,
bragt på BT.dk den 15. november 2020 redegøre for politiets
muligheder for at anholde dem, der udøver vold og ydmygelser
og poster det på sociale medier, herunder redegøre for hvad po-
litiet kan gøre i situationer, hvor det ikke fremgår direkte på bil-
ledmaterialet, hvem gerningsmanden er?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1.
I artiklen beskrives flere typer handlinger
nemlig vold, yd-
mygelser og deling på sociale medier af billede- og/eller video-
materiale af sådanne handlinger.
Rigspolitiet skal indledningsvist bemærke, at den i artiklen om-
talte voldsudøvelse
Rigspolitiet bekendt
bl.a. benævnes do-
minansvold. Dominansvold er ikke et fast defineret begreb, der
anvendes i dansk politi. Dominansvold i dansk ret rummes i det
almindelige voldsbegreb. Vold er strafbart efter straffelovens §§
244 og 245. Vold omfattet af § 244 kan herudover indgå som
element i overtrædelser af bl.a. straffelovens § 260 (ulovlig
tvang), hvis volden sker med henblik på, at den forurettede skal
gøre, tåle eller undlade noget, og § 288 (røveri), hvis volden ud-
øves som led i, at gerningsmanden skaffer sig uberettiget vin-
ding ved at fratage forurettede noget (stk. 1, nr. 1) eller tvinger
forurettede til at gøre eller undlade noget, der medfører formue-
tab for den overfaldne eller nogen, for hvem denne handler (stk.
1, nr. 3).
Hvor ydmygende handlinger udøves under trusler om vold, vil
straffelovens bestemmelse om ulovlig tvang og røveri efter om-
stændighederne tillige kunne finde anvendelse.
Deling af billede- og/eller videomateriale af udøvelse af vold
eller ydmygelse vil efter omstændighederne kunne udgøre over-
trædelser af visse af straffelovens bestemmelser om æreskræn-
kelser f.eks. straffelovens § 264 d. Da straffelovens § 264 d er
undergivet reglerne om betinget offentlig påtale, kan politiet
som udgangspunkt kun efterforske i sådanne sager på baggrund
af en anmodning herom fra forurettede, f.eks. i form af en an-
meldelse.
2.
Rigspolitiet kan oplyse, at politiets beføjelser til at foretage
anholdelse er reguleret i retsplejelovens kapitel 69. Det følger
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om kommentarer til "Ydmygelser af børn på sociale medier fortsætter: 'Åbn din mund' og 'slik min sko', bragt på BT.dk den15. november 2020, til justitsministeren
heraf, at politiet bl.a. kan anholde en person, der med rimelig
grund mistænkes for et strafbart forhold, der er undergivet of-
fentlig påtale, såfremt anholdelse må anses for påkrævet for at
hindre yderligere strafbart forhold, for at sikre hans foreløbige
tilstedeværelse eller for at hindre hans samkvem med andre, jf.
retsplejelovens § 755, stk. 1. Efterforskningen af et strafbart for-
hold nødvendiggør derfor ikke i alle tilfælde en anholdelse.
3.
For så vidt angår, hvad politiet kan gøre i situationer, hvor det
ikke fremgår direkte på billedmaterialet, hvem gerningsmanden
er, kan politiet indlede en efterforskning af forholdet, herunder
digitalt.
Politiet vil som led i efterforskningen dels skulle afdække iden-
titeten på den eller de personer, der udøvede volden eller æres-
krænkelsen, dels på den eller de personer, der deler billede
og/eller videomaterialet af overgrebet på de sociale medier, idet
der ikke i alle tilfælde er sammenfald mellem persongrupperne.
4.
Identifikationen af den eller de personer, der udøvede volden
eller æreskrænkelsen, vil i vidt omfang ske på baggrund af tra-
ditionelle efterforskningsskridt såsom afhøringer, ransagning og
gerningsstedsundersøgelse.
Således vil forurettede under den indledningsvise afhøring ty-
pisk oplyse politiet om identiteten på en eller flere af de perso-
ner, der udøvede volden eller æreskrænkelsen.
Ransagning af en mistænkt persons computer, tablet eller smart-
phone kan være relevant med henblik på bl.a. at afdække, om
der ligger billede- og/eller videomateriale optaget med telefonen
af hændelsen. Det uploadede materiale på sociale medier kan
f.eks. være redigeret med henblik på ikke at vise en eller flere
gerningsmænds ansigter, men hvor det originale materiale fort-
sat kan befinde sig på telefonen.
5.
For så vidt angår efterforskning med henblik på identifikation
af den person, der deler billede- og/eller videomateriale af over-
grebet, vil denne typisk blive indledt med en afhøring af foru-
rettede, der i visse tilfælde vil kunne oplyse politiet om navnet
på personen bag den brugerprofil, der har uploadet materialet.
Også i disse tilfælde kan ransagning af en mistænkt persons
computer, tablet eller smartphone være relevant med henblik på
bl.a. at afdække, om der ligger billede- og/eller videomateriale
optaget med telefonen af hændelsen, samt f.eks. at aflæse inter-
nethistorik eller aktivitet i forhold til anvendelse af apps.
Hvis politiet uanset ovennævnte efterforskningsskridt ikke kan
identificere personen bag brugerprofilen, kan politiet ved hen-
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om kommentarer til "Ydmygelser af børn på sociale medier fortsætter: 'Åbn din mund' og 'slik min sko', bragt på BT.dk den15. november 2020, til justitsministeren
vendelse til det sociale medie, hvor billede- og/eller videomate-
rialet er uploadet, få oplyst Basic Subscriber Information (BSI)
for den pågældende bruger, der har uploadet materialet. Dette
omfatter alle de oplysninger, som brugeren måtte have oplyst i
forbindelse med oprettelse af kontoen, herunder navn, adresse,
telefonnummer samt IP-adressen, hvorfra oprettelsen er foreta-
get. Det vil ligeledes være muligt at få oplyst, hvilken IP-adresse
det pågældende billed- og/eller videomateriale er uploadet fra.
Oplysninger fra udlandet kan som udgangspunkt kun indhentes
ved brug af en international retsanmodning. I nogle tilfælde kan
der dog rettes direkte henvendelse til internetplatformen. Dette
er f.eks. tilfældet for indhentelse af BSI fra sociale medier i
USA. Dette er dog betinget af, at det konkrete sociale medie øn-
sker at gøre dette frivilligt.
Det skal dog bemærkes, at indhentelse af BSI som oftest ikke
medfører en direkte identifikation af personen bag en brugerpro-
fil. Det er f.eks. mange tilfælde nemt at oprette en bruger på et
socialt medie uden at afgive nærmere oplysninger om sig selv.
Dertil kommer, at oplysninger om IP-adressen typisk ikke peger
i retning af én brugerprofil, idet IP-adresser typisk deles af et
stort antal brugere. Endelig kan brugeren anvende metoder til
anonymisering med henblik på at skjule sin brugerprofil som
f.eks. anvendelse af en VPN-forbindelse, offentligt tilgængelige
wifi-hotspots eller ved at benytte uregistrerede taletidskort til
betaling af internetforbindelsen.”
4