Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2308410_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
17. december 2020
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Joachim Slott Sørensen
Sagsnr.: 2020-0030-5119
Dok.:
1722145
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 241 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. november 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om at Fængselsforbundets formand har talrige eksempler på, at dommere nægter af følge anmodninger fra Kriminalforsorgens personale om at anvende håndjern i retten, til justitsministeren
2308410_0002.png
Spørgsmål nr. 241 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren, under henvisning til at Fængselsforbundets for-
mand har talrige eksempler på, at dommere nægter af følge an-
modninger fra Kriminalforsorgens personale om at anvende
håndjern i retten, redegøre for, hvem der i sidste ende træffer
afgørelse herom? Vil ministeren desuden kortlægge omfanget af
og begrundelserne for at nægte brug af håndjern i retten? Der
henvises til: https://www.tvsyd.dk/kolding/en-transportbetjent-
blev-tirsdag-udsat-etkvaelningsforsoeg-under-en-retssag”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen
har til brug for bidraget indhentet en udta-
lelse fra Vestre Landsret.
Det er Kriminalforsorgen, der har ansvaret for arrestanter, afso-
nere og andre, som de ledsager til et retsmøde. Kriminalforsor-
gen har ikke ansvaret for at håndtere eventuel uro blandt tilhø-
rere til et retsmøde. Det er retten, der i sådanne situationer skal
tilkalde politiet, hvis uroen ikke kan håndteres ved en irettesæt-
telse fra retsformanden.
I den konkrete sag, der henvises til, opstod den pågældende epi-
sode imidlertid i en pause i retsmødet, og der var ingen medar-
bejdere fra retten til stede. Rettens medarbejdere var derfor ikke
klar over, at der var opstået uro i retssalen, som involverede an-
dre end den pågældende arrestant. Da der ifølge grundloven er
offentlig adgang til danske retssale, er det tilladt at opholde sig
i retssalen også under en pause i retsmødet. Hvis rettens perso-
nale bliver opmærksom på uro i en retssal uden for retsmødet,
vil der blive tilkaldt politi, så situationen kan bringes til ophør.
Domstolsstyrelsen kan endvidere henvise til nyhed af 3. septem-
ber 2020 på Vestre Landsrets hjemmeside (https://www.dom-
stol.dk/vestrelandsret/aktuelt/2020/9/episode-med-transportbe-
tjent/).
For så vidt angår spørgsmålet om anvendelse af håndjern følger
det af retsplejelovens § 150, at det er rettens formand, der leder
forhandlingerne i retten. Det er således retsformanden, der efter
anmodning træffer bestemmelse om eventuel brug af håndjern
under en domsafsigelse.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om at Fængselsforbundets formand har talrige eksempler på, at dommere nægter af følge anmodninger fra Kriminalforsorgens personale om at anvende håndjern i retten, til justitsministeren
Domstolsstyrelsen fører ikke statistik over, hvor ofte retsfor-
manden beslutter at sigtede/tiltalte skal være iført håndjern un-
der et retsmøde.”
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at Direktoratet for Kriminalfor-
sorgen har oplyst, at kriminalforsorgen ikke har en opgørelse over antallet
af tilfælde, hvor retten har besluttet, at en indsat skal aftages håndjern.
Der henvises endelig til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 240 fra
Folketingets Retsudvalg.
3