Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2308422_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
17. december 2020
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Joachim Slott Sørensen
Sagsnr.: 2020-0030-5118
Dok.:
1722128
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 240 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. november 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om sagen om overfaldet den 1. september 2020 på en transportbetjent i Vestre Landsrets lokaler i Kolding, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 240 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forbindelse med sagen om overfaldet den 1.
september 2020 på en transportbetjent i Vestre Landsrets lokaler
i Kolding svare på, om det vil give mening at foretage en koor-
dinering forud for retssager mellem politiet, domstolene og Kri-
minalforsorgen, således at man her kan fastlægge behovet for
sikkerhed i retten, herunder om der kan være behov for at ind-
føre
tiltalte
håndjern?
Der
henvises
til:
https://www.tvsyd.dk/kolding/en-transportbetjent-blev-tirsdag-
udsat-etkvaelningsforsoeg-under-en-retssag”
Svar:
Det fremgår af den artikel, der omtales i spørgsmålet, at transportbetjenten
blev overfaldet i forbindelse med, at der var pause i retssagen, da dommerne
skulle votere, og at overfaldet skete, da den tiltalte nægtede at følge med ud
af retten og ned i et venterum. Det fremgår endvidere, at kriminalforsorgens
personale i forbindelse med sagens genoptagelse anmodede retten om, at
den tiltalte skulle fremstilles i håndjern, men at det ikke blev efterkommet.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Sydøstjyllands Politi vedrørende det faktiske forløb i den
omtalte sag, herunder om der var iværksat særskilte sikkerheds-
foranstaltninger i forhold til retssagen.
Sydøstjyllands Politi har indledningsvis oplyst, at politikredsen
disponerer transporter af arrestanter på baggrund af sagsbehand-
lerens konkrete vurdering af arrestanten. Transporterne inddeles
ud fra et nationalt koncept i fire forskellige trusselsniveauer:
grøn, gul, orange og rød, bl.a. på baggrund af arrestantens far-
lighed, trusler mod vedkommende og risiko for undvigelse eller
flugt samt forsøg på befrielse. Transporter af arrestanter på trus-
selsniveau grøn udføres af Kriminalforsorgen. Transporter af ar-
restanter på trusselsniveau gul, orange og rød foretages af poli-
tiet. Forud for varetagelse af transporter på disse niveauer fore-
tages en konkret vurdering af, om der eksempelvis skal anven-
des transportbælte under transporten til og fra retsmødet, om det
er nødvendigt med tilstedeværelse af politi, herunder antal be-
tjente, i retssalen, og evt. bevogtning i og uden for retsbygnin-
gen.
For så vidt angår den konkrete sag har Sydøstjyllands Politi op-
lyst, at arrestanten blev anholdt den 6. september 2018 og siden
har været varetægtsfængslet. Arrestanten blev i den forbindelse
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om sagen om overfaldet den 1. september 2020 på en transportbetjent i Vestre Landsrets lokaler i Kolding, til justitsministeren
indplaceret på trusselsniveau grøn. Transportanmodningerne i
arrestantsagen kom fra anklagemyndigheden og blev håndteret
af kredsens transportkoordinator, som rekvirerede de konkrete
transportopgaver. Der er ikke under varetægtsfængslingen frem-
kommet oplysninger, som har givet anledning til at ændre kate-
goriseringen under transport til og endelig fremstilling i retten.
Politikredsen har supplerende oplyst, at den 1. september 2020
blev pågældende arrestant transporteret til Vestre Landsrets lo-
kaler i Kolding af Kriminalforsorgen. Transportopgaven blev
håndteret af Kriminalforsorgen, idet der var
tale om en “grøn
transport”. Der var således ikke iværksat særskilte sikkerheds-
foranstaltninger i anledning af sagen.
Politikredsen har præciseret, at det var Statsadvokaten i Viborg,
der mødte for anklagemyndigheden i den konkrete sag, hvorfor
der ikke herfra kan oplyses om det faktiske forløb forud for po-
litiets involvering.
Politikredsen har imidlertid oplyst, at vagtcentralen kl. 10.30
modtog en anmeldelse om tumult i retten, hvorefter der straks
blev sendt en patrulje, som var fremme på stedet kl. 10.40. Alt
var roligt ved patruljens ankomst og politiet anholdt arrestanten.
Han blev efterfølgende varetægtsfængslet i den nye sag og er,
på baggrund af hændelsen den 1. september 2020, nu indplace-
ret på trusselsniveau gul, således at politiet håndterer transport-
opgaverne, herunder foretager konkret sikkerhedsvurdering,
som beskrevet ovenfor, forud for transporterne.
Rigspolitiet kan bekræfte, at der foreligger en national samar-
bejdsaftale mellem Rigspolitiet og Kriminalforsorgen vedrø-
rende transporter af varetægtsarrestanter og foranstaltnings-
dømte.
Med udgangspunkt i denne samarbejdsaftale og Justitsministe-
riets cirkulære om myndighedernes ansvar i forhold til udveks-
ling af oplysninger i forbindelse med udarbejdelse af sikker-
hedsvurderinger i varetægtsarrestantsager er der udarbejdet et
cirkulære af 15. januar 2020 om politiets administration, koor-
dination og opgavevaretagelse vedrørende transporter af vare-
tægtsarrestanter og foranstaltningsdømte samt besøg til vare-
tægtsarrestanter, der bl.a. indeholder en ansvarsfordeling, krav
om sikkerhedsvurdering i forhold til transporter, krav om koor-
dination med andre myndigheder samt ansvarsfordeling mv. ved
planlægning af retsmøder og bevogtning.
Rigspolitiet kan på baggrund af ovenstående oplyse, at der alle-
rede eksisterer en ordning, der sikrer koordination mellem poli-
tiet, domstolene og kriminalforsorgen, hvorfor denne koordina-
tion, bl.a. med henblik på at fastlægge behovet for sikkerhed til,
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om sagen om overfaldet den 1. september 2020 på en transportbetjent i Vestre Landsrets lokaler i Kolding, til justitsministeren
fra og i retten, allerede foregår på nuværende tidspunkt, jf. bl.a.
Sydøstjyllands Politis bidrag.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet et bidrag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst føl-
gende:
”1.
I forbindelse med flerårsaftalen for kriminalforsorgen for
2018-2021 blev det besluttet, at kriminalforsorgen skulle over-
tage størstedelen af politiets arrestanttransporter, herunder at
kriminalforsorgen som led i en arrestanttransport til et retsmøde
skulle bevogte arrestanten under retsmødet.
På baggrund af flerårsaftalen har Rigspolitiet og kriminalforsor-
gen indgået en national samarbejdsaftale vedrørende transporter
af varetægtsarrestanter og foranstaltningsdømte. Aftalen fore-
skriver bl.a., at politikredsene skal udfærdige en konkret trus-
selsvurdering for alle personer, som varetægtsfængsles. Trus-
selsvurderingen er afgørende for, om en given transport skal va-
retages af kriminalforsorgen eller politiet. Ved trusselsvurderin-
gen tages der udgangspunkt i, om der er risiko for en udefra-
kommende trussel mod den enkelte varetægtsarrestant og/eller
mod transporten. Trusselsvurderingen er trindelt i fire niveauer,
hvor grøn angiver laveste niveau og anvendes ved transporter,
hvor der ikke indgår en udefrakommende trussel. Herefter er ni-
veauerne stigende fra gul, orange til rød som led i en overordnet
indsats mod fangeflugter. Rigspolitiet udsendte i januar 2020
retningslinjer til politikredsene, hvor det bl.a. fremgår, at politiet
i alle sager, hvor en anholdt/frihedsberøvet skal fremstilles i
grundlovsforhør med begæring om varetægtsfængsling, skal ud-
arbejde en sikkerhedsvurdering af bl.a. den pågældendes undvi-
gelsesrisiko og farlighed. Kriminalforsorgen varetager alle arre-
stanttransporter, der er kategoriseret som grøn, mens politiet va-
retager transporter på de øvrige trusselsniveauer. Langt største-
delen af alle transporter bliver kategoriseret på grønt trusselsni-
veau. Politiets sikkerheds- og trusselsvurdering indgår i krimi-
nalforsorgens samlede vurdering af, hvilke sikkerhedsmæssige
foranstaltninger der skal anvendes ved en transport, herunder
om anvendelse af håndjern vurderes nødvendig, jf. nedenfor un-
der pkt. 2.
Transport og bevogtning af afsonere, herunder afsonere, som
skal deltage i retsmøder, udføres af kriminalforsorgen, medmin-
dre andet konkret aftales med politiet. I tilknytning til en trans-
port, som udføres af kriminalforsorgen, foretager kriminalfor-
sorgen en vurdering af, hvilke sikkerhedsmæssige foranstaltnin-
ger transportopgaven kræver.
2.
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 65, stk. 1, som også
gælder for varetægtsarrestanter, jf. § 1, stk. 2, i bekendtgørelse
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om sagen om overfaldet den 1. september 2020 på en transportbetjent i Vestre Landsrets lokaler i Kolding, til justitsministeren
om anvendelse af sikringsmidler i kriminalforsorgens institutio-
ner, at kriminalforsorgen kan anvende håndjern over for ind-
satte, hvis det er nødvendigt for at afværge truende vold eller
overvinde voldsom modstand, for at hindre selvmord eller an-
den selvbeskadigelse eller for at hindre undvigelse. Endvidere
følger det af straffuldbyrdelseslovens § 65, stk. 2 og 3, at anven-
delsen af håndjern skal være proportional og så skånsom, som
omstændighederne tillader.
Nødvendighedsbetingelsen sammenholdt med proportionali-
tets- og skånsomhedsgrundsætningen indebærer, at der altid skal
foretages en konkret vurdering af, om en indsat skal ilægges
håndjern. Kriminalforsorgen kan således ikke træffe bestem-
melse om, at håndjern skal anvendes i alle tilfælde af transport
og bevogtning. Det følger af pkt. 2 i vejledning nr. 9819 af 18.
august 2016 om anvendelse af sikringsmidler i kriminalforsor-
gens institutioner, at der ved transport af indsatte, hvor der er en
konkret mistanke om undvigelse, eller hvor den indsatte har sat
sig til modværge i forbindelse med transporten, som altoverve-
jende hovedregel skal anvendes håndjern. Kriminalforsorgens
personale ilægger i vid udstrækning arrestanter og afsonere
håndjern, når disse skal håndteres uden for arresten eller fængs-
let. Det skal hertil bemærkes, at der i praksis er et udgangspunkt
om, at der er en formodning for, at der vil kunne være risiko for
undvigelse i forbindelse med en transport af indsatte fra lukkede
fængsler og arrester.
3.
I de situationer, hvor kriminalforsorgen har ansvaret for trans-
porten af en indsat til et retsmøde, har kriminalforsorgen
som
ovenfor nævnt
tillige ansvaret for at sikre den indsattes tilste-
deværelse og forebygge undvigelse samt at understøtte sikker-
heden i forbindelse med afviklingen af retsmødet.
Det er kriminalforsorgens opfattelse, at den relevante grad af
sikkerhed ved fremstillinger i retten som udgangspunkt opnås
ved, at en indsat, der under transport var ilagt håndjern, tillige
ilægges håndjern under retsmødet. I de situationer, hvor retten
måtte beslutte, at retsmødet ikke kan gennemføres, mens den
indsatte er ilagt håndjern, vil kriminalforsorgen
i lyset af ret-
tens beslutning om at begrænse kriminalforsorgens mulighed
for at sikre den indsatte
vurdere, om der kan iværksættes andre
sikkerhedsmæssige foranstaltninger for at kompensere herfor.
Retten vil altid forud for sådan en beslutning kunne rådføre sig
med det tilstedeværende bevogtningspersonale, da bevogtnings-
personalet forud for retsmødet har foretaget en konkret vurde-
ring af, hvilke sikkerhedsmæssige krav bevogtningsopgaven
stiller.
4.
Kriminalforsorgen har i forbindelse med hændelsen modtaget
et strakspåbud fra Arbejdstilsynet om planlægning, tilrettelæg-
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om sagen om overfaldet den 1. september 2020 på en transportbetjent i Vestre Landsrets lokaler i Kolding, til justitsministeren
gelse og udførelse af arbejdet med arrestanter i retten. På bag-
grund af påbuddet er samarbejdsmøderne mellem domstolene
og kriminalforsorgen blevet intensiveret, og alarmberedskab
samt forholdsregler for brug af håndjern og håndtering af tilhø-
rere i retten er blevet tydeliggjort for kriminalforsorgsområ-
derne.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endelig indhen-
tet et bidrag fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen
har til brug for bidraget indhentet en udta-
lelse fra Vestre Landsret.
Vestre Landsret har oplyst følgende:
Landsretten finder indledningsvis anledning til at bemærke, at
det er uhyre sjældent, at anklagemyndigheden på foranledning
af politiets eller Kriminalforsorgens repræsentanter (bevogt-
ningspersonalet) anmoder om, at en tiltalt kan være i håndjern
eller transportbælte under et retsmøde. Der synes allerede som
følge heraf ikke at være grundlag for at indføre en ordning, hvor-
efter domstolene generelt involveres i vurderingen af behovet
for sikkerhed i forbindelse med straffesager. Hertil kommer, at
der er tale om en afgørelse, som i sidste ende træffes af retsfor-
manden i den enkelte retssag i medfør af retsplejelovens § 150.
Indtil den 1. oktober 1978 indeholdt retsplejeloven en bestem-
melse i § 766, stk. 1, hvorefter en sigtet skulle fremstilles i retten
”fri for bånd”.
Denne bestemmelse udgik efter vedtagelsen af
lov nr. 243 af 8. juni 1978, men det fremgår af forarbejderne til
denne lov, at der ikke var tilsigtet nogen ændring af retstilstan-
den med ophævelsen af bestemmelsen. Gennemførelse af et
retsmøde med en tiltalt i håndjern eller transportbælte måtte så-
ledes fortsat forudsætte, at der var påvist et reelt behov herfor.
Retsplejeloven indeholder efter ophævelsen af retsplejelovens §
766, stk. 1, ikke længere nogen direkte regulering af spørgsmå-
let, om en tiltalt kan være i håndjern eller transportbælte under
et retsmøde, men det følger af retsplejelovens § 150, at rettens
formand leder forhandlingen af retssagen. I medfør af denne be-
føjelse er det rettens formand, der træffer afgørelse om, hvorvidt
en anmodning om, at en tiltalt er i håndjern eller transportbælte
under et retsmøde, skal imødekommes. Hvis der fremsættes an-
modning herom fra anklagemyndighedens repræsentant på for-
anledning af bevogtningspersonalet, vil retsformanden anmode
om en redegørelse for baggrunden for behovet herfor, og tiltaltes
forsvarer vil få adgang til at komme med sine bemærkninger til
anmodningen. Herefter vil retsformanden træffe afgørelse om
spørgsmålet.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om sagen om overfaldet den 1. september 2020 på en transportbetjent i Vestre Landsrets lokaler i Kolding, til justitsministeren
Det bemærkes endvidere, at der så vidt vides altid finder en sik-
kerhedsmæssig vurdering sted forud for fremstilling af en vare-
tægtsarrestant. Dette fremgår således udtrykkeligt af den samar-
bejdsaftale (”Transportantaftalen”), der den 15. oktober 2018
blev indgået i forbindelse med oprettelsen af Transport- og be-
vogtningsenheden under kriminalforsorgen.
Hvis der vurderes at være en særlig risiko
herunder for undvi-
gelse
forbundet med fremstilling af en varetægtsarrestant, vil
politiet således skulle stå for transporten. På tilsvarende måde
foretager kriminalforsorgen formentlig altid i forbindelse med
en konkret transport en vurdering af, hvor mange transportbe-
tjente, der ud fra et sikkerhedsperspektiv er behov for. Landsret-
ten oplever således fremstillinger, hvor to transportbetjente står
for bevogtningen, og fremstillinger, hvor arrestanten ledsages af
et betydeligt antal betjente. Der er derfor meget sjældent behov
for forudgående at involvere domstolene, medmindre der er tale
om sikkerhedsforanstaltninger, der har betydning for de øvrige
aktiviteter i retsbygningen eller for indretningen af retssalen. Så-
fremt der er aftalt særlige sikkerhedsforanstaltninger, bliver de
relevante dommere informeret herom på forhånd af politiet eller
anklagemyndigheden.
Det er på den baggrund landsrettens opfattelse, at sikkerheden
for de involverede i en retssag på udmærket vis tilgodeses ved,
at Transport- og bevogtningsenheden foretager en konkret vur-
dering af behovet for bemanding eller ved, at politiet overtager
transportopgaven.”
Som det fremgår af myndighedernes bidrag, udarbejdes der en sikkerheds-
vurdering af personer, der skal transporteres til og fra retten, og der eksiste-
rer allerede en ordning, der sikrer koordination mellem politiet, domstolene
og kriminalforsorgen.
Som det også fremgår, er det retsformanden, der træffer afgørelse om, hvor-
vidt en person kan fremstilles i håndjern under retsmødet.
Sikkerheden for de ansatte i kriminalforsorgen ligger mig meget på sinde,
og jeg har noteret mig, at samarbejdsmøderne mellem domstolene og krimi-
nalforsorgen på baggrund af det konkrete overfald er blevet intensiveret. Jeg
håber derfor også, at myndighedernes øgede fokus på samarbejde sikrer, at
der ikke opstår en lignende situation fremover.
7