Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPKATB
Koordineret med:
Sagsnr.: 2015366
Dok. nr.: 1438866
Dato: 13-11-2020
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Folketinget, den 16. november 2020, kl. 12-13.30]
Samrådsspørgsmål M om omskæring af drenge
”Vil ministrene redegøre for de overvejelser, begrundelser,
hensyn, perspektiver og potentielle konsekvenser – både
sundhedsfaglige,
retspolitiske,
juridiske,
herunder
grundlovsmæssige, sikkerhedspolitiske, udenrigspolitiske og i
forhold til FN’s Børnekonvention og børns rettigheder
generelt set, der kan være forbundet med at indføre et forbud
i Danmark mod drengeomskæring?”
Tak for ordet. Jeg vil lægge ud med at give et oprids af
udbredelsen og udførelsen af ikke-terapeutisk omskæring –
dvs. omskæring uden medicinsk begrundelse – inden jeg vil
redegøre for sundhedsfaglige perspektiver på omskæring og
konsekvenserne ved en aldersgrænse for omskæring.
Omskæring af drenge er et operativt indgreb i
autorisationslovens forstand. Det er derfor som udgangspunkt
kun læger, der må udføre indgrebet.
Lægen må godt bede en medhjælp om at udføre indgrebet,
men skal altid selv være til stede under omskæringen, og har
ansvaret for indgrebet, så længe medhjælpen holder sig til
lægens instrukser.
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd den 16/11-20 indførelse af forbud i Danmark mod omskæring af drenge, jf. REU alm. del - samrådsspm. M, til justitsministeren, kirkeministeren, forsvarsministeren, udenrigsministeren, børne- og undervisningsministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
Lever lægen ikke op til sit ansvar, kan det blive relevant at
rejse en tilsynssag, hvilket ultimativt kan føre til, at lægen får
frataget eller indskrænket sin autorisation. Har lægen under
indgrebet udvist grovere forsømmelse, kan lægen straffes med
bøde.
Siden 1. januar 2017 har det været lovpligtigt at anmelde ikke-
terapeutiske omskæringer til Landspatientregistreret, uanset
hvor omskæringen udføres. Det kan f.eks. være på en klinik
eller i hjemmet.
I 2020 er der indtil den 10. oktober indberettet i alt 655 ikke-
terapeutiske omskæringer. Styrelsen for Patientsikkerhed har
vurderet, at der er et stort mørketal for så vidt angår ikke-
terapeutisk omskæring, og skønner, at der hvert år foretages
ca. 2000 ikke-terapeutiske omskæringer.
Styrelsen formoder dog, at alvorlige komplikationer på trods
af den lave indberetning vil blive registreret på f.eks.
sygehuset, og at komplikationer ved omskæring generelt er få,
mens alvorlige komplikationer ved indgrebet er yderst
sjældne.
[Notatet og vejledningen]
Siden det senest fremsatte beslutningsforslag om indførelse af
en 18-års mindstealder for omskæring af raske børn (B 5) har
Styrelsen for Patientsikkerhed i februar udarbejdet et nyt notat
og i november færdiggjort en ny vejledning om ikke-
terapeutisk omskæring af drenge.
Side 2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd den 16/11-20 indførelse af forbud i Danmark mod omskæring af drenge, jf. REU alm. del - samrådsspm. M, til justitsministeren, kirkeministeren, forsvarsministeren, udenrigsministeren, børne- og undervisningsministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
Notatet baserer sig på en systematisk litteraturgennemgang,
og den udvalgte litteratur er med hjælp fra en metodeekspert
kvalitetsvurderet efter videnskabeligt underbyggede og
standardiserede kvalitetskriterier.
Styrelsen konkluderer bl.a. i sit notat, at omskæring uden
medicinsk indikation under de rette omstændigheder kan
foretages patientsikkert.
Det indebærer, at indgrebet bl.a. skal foretages under
professionelle forhold, hvor det er forbeholdt lægen at sikre
patientsikre
rammer.
Der
findes
forskellige
operationsteknikker, og læger skal være erfarne med den
valgte metode og have den fornødne oplæring og rutine, før
indgrebet kan foretages patientsikkert.
Desuden skal der sikres tilstrækkelig smertelindring og
bedøvelse, hvilket beror på en konkret vurdering, som skal
tilpasses hvert enkelt barn og de enkelte omstændigheder. Der
ses klinisk effekt ved både fuld bedøvelse og nogle former for
lokalbedøvelse.
I forhold til den nye vejledning om ikke-terapeutisk
omskæring af drenge, udgør bl.a. Styrelsen for
Patientsikkerheds notat det faglige grundlag herfor.
Vejledningen har fået en hård fødsel, særligt da de lægefaglige
selskaber i slutningen af august i år meldte sig ud af den
arbejdsgruppe, der skulle bistå styrelsen i sit arbejde med
vejledningen.
Side 3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd den 16/11-20 indførelse af forbud i Danmark mod omskæring af drenge, jf. REU alm. del - samrådsspm. M, til justitsministeren, kirkeministeren, forsvarsministeren, udenrigsministeren, børne- og undervisningsministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
2283682_0004.png
Bl.a. af respekt for Folketingets ønske i vedtagelsestekst V 67
fra foråret 2018, har styrelsen opdateret vejledningen om
omskæring af drenge på trods af arbejdsgruppens opløsning.
Den opdaterede vejledning, der trådte i kraft i går, indeholder
en række nye elementer og uddyber og præciserer
eksisterende punkter i den gældende vejledning.
Som noget nyt stilles der eksplicit krav om sikring af relevant
akutberedskab, hvilket betyder, at lægen skal kunne håndtere
akutte komplikationer ved f.eks. akut blødning eller
hjertestop.
Derudover uddyber og præciserer vejledningen kravene til
bl.a. indhentelse af samtykke forud for indgrebet,
smertedækning, bedøvelse og lægens kompetencer.
I forhold til nærmere krav til lægens kompetencer, præciserer
vejledningen, at brug af fuld bedøvelse kræver særlig erfaring
med bedøvelse af børn, mens der i forhold til operation stilles
krav til, at lægen er oplært i den specifikke operative teknik
og har kompetencer til den valgte operative metode.
Særligt i forhold til smertedækning fremgår det, at lægen i
hvert konkret tilfælde skal sikre, at drengen er smertedækket
tilstrækkeligt før, under og efter indgrebet. Det er især
spørgsmålet om, hvorvidt der i alle tilfælde bør gælde et krav
om fuld bedrøvelse, der er uenighed om i debatten om
smertedækning.
Side 4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd den 16/11-20 indførelse af forbud i Danmark mod omskæring af drenge, jf. REU alm. del - samrådsspm. M, til justitsministeren, kirkeministeren, forsvarsministeren, udenrigsministeren, børne- og undervisningsministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
Selvom fuld bedøvelse er en effektiv metode til at sikre
tilstrækkelig smertedækning, så er fuld bedøvelse forbundet
med en række risici, særligt for spædbørn og hos nyfødte i
særdeleshed. Derfor kan der være tilfælde, hvor en anden
bedøvelsesform efter en konkret vurdering vil være mere
velegnet at anvende.
Den nye vejledning præciserer dog, at fuld bedøvelse som
udgangspunkt anvendes til drenge over spædbarnsalderen,
men at det så vidt muligt bør undgås til spædbørn. Her bør der
anvendes lokalbedøvelse. Men det er i sidste ende en konkret
vurdering i hvert enkelt tilfælde.
Med andre ord strammer den nye vejledning op på
patientsikkerheden omkring omskæring af drenge, og det tror
jeg, vi alle kan blive enige om, har været tiltrængt.
[Sundhedsmæssige konsekvenser ved et forbud]
Folketinget skal tage stilling til en 18-års aldersgrænse for
omskæring af drenge, der vil udgøre et faktisk forbud mod
omskæring af drengebørn. Derfor vil jeg kort opridse de
forventede sundhedsmæssige konsekvenser ved et forbud.
Der kan bl.a. opstå risiko for, at sundhedsmyndighederne ikke
får kendskab til omfanget af omskæring af drengebørn. Det
skyldes, at der med et forbud ikke længere kan stilles krav om
indberetning af omskæringer.
Side 5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd den 16/11-20 indførelse af forbud i Danmark mod omskæring af drenge, jf. REU alm. del - samrådsspm. M, til justitsministeren, kirkeministeren, forsvarsministeren, udenrigsministeren, børne- og undervisningsministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
Derudover er det vanskeligt at forudse i hvor høj grad et
forbud vil blive efterlevet i praksis, henset til den afgørende
religiøse og kulturelle betydning det har for visse
befolkningsgrupper her i landet.
Konsekvensen af et forbud kan derfor blive, at omskæring her
i landet vil fortsætte i det skjulte eller foretages i udlandet. Og
så kan der ikke føres tilsyn med indgrebet, og hvem der
foretager det.
Vi kan også risikere, at forældre ikke vil tage deres syge børn
til lægen – f.eks. ved komplikationer fra indgreb foretaget i
det skjulte eller i helt andre sammenhænge – af frygt for, at
det bliver opdaget, at de har ladet deres barn omskære.
Det kan alt sammen risikere at medføre et højere niveau af
komplikationer.
Et forbud mod omskæring af drenge kan således i sidste ende
forringe patientsikkerheden for de børn, der på trods af
forbuddet bliver omskåret.
Side 6