Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2283312_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Lukket samråd om omskæring
16. november 2020 kl. 12-13.30
3 minutter
-
-
Det talte ord gælder
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd den 16/11-20 indførelse af forbud i Danmark mod omskæring af drenge, jf. REU alm. del - samrådsspm. M, til justitsministeren, kirkeministeren, forsvarsministeren, udenrigsministeren, børne- og undervisningsministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
2283312_0002.png
Indledning
Tak for ordet og for muligheden for at bidrage til drøftelsen af
spørgsmålet om omskæring.
FN’s Børnekonvention
Jeg har som social- og indenrigsminister det overordnede
koordinerende ansvar
for FN’s konvention om barnets rettigheder
også kaldet Børnekonventionen.
Det koordinerende ansvar er begrundet i, at vi har et såkaldt
sektoransvarsprincip i Danmark. Det betyder, at vi som ministre
hver især er ansvarlige for overholdelsen af forpligtelserne efter
Børnekonventionen på vores respektive områder.
Omskæring og FN’s Børnekonvention
Det grundlæggende princip i Børnekonventionen er princippet om
barnets bedste. At vi skal sikre barnets bedste, og at vi skal
handle til barnets bedste.
Konventionen indeholder ikke konkrete bestemmelser om
omskæring af drengebørn. Og den til konventionen hørende
Børnekomité har heller ikke forholdt sig til spørgsmålet.
1
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd den 16/11-20 indførelse af forbud i Danmark mod omskæring af drenge, jf. REU alm. del - samrådsspm. M, til justitsministeren, kirkeministeren, forsvarsministeren, udenrigsministeren, børne- og undervisningsministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
2283312_0003.png
I den sammenhæng er det også vigtigt at holde sig for øje, at selv
om Børnekonventionens grundlæggende principper er styrende,
så kan konventionen ikke stå alene. Den skal ses i sammenhæng
med og indgår som en del af en bredere vurdering af bl.a. de
sundhedsmæssige aspekter, mindretalsbeskyttelse, de
sikkerhedspolitiske implikationer osv.
Når der spørges til indførelse af et forbud mod omskæring af
drengebørn og forholdet til Børnekonventionen er svaret derfor, at
det vil afhænge af en konkret vurdering af modellen i lyset af
barnets bedste
og bl.a. af om forbuddet er sagligt begrundet og
proportionalt. I den forbindelse er de sundhedsmæssige aspekter
vigtige. Men en vigtig afvejning er også barnets ret til at efterleve
de samme kulturelle og religiøse skikke, som barnets forældre. Og
det samme gælder de konsekvenser et forbud kan have for, at
rituel omskæring vil fortsætte i det skjulte med deraf følgende
negative sundhedsmæssige konsekvenser for børnene.
Slutteligt vil jeg gerne understrege endnu engang, at spørgsmålet
om Børnekonventionen altså ikke eksisterer i et vakuum, men
eksisterer i den virkelighed, som mine ministerkollegaer har
skitseret.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd den 16/11-20 indførelse af forbud i Danmark mod omskæring af drenge, jf. REU alm. del - samrådsspm. M, til justitsministeren, kirkeministeren, forsvarsministeren, udenrigsministeren, børne- og undervisningsministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren
2283312_0004.png
Tak for ordet.
3