Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2298028_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
4. december 2020
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Anna Mariager Neder-
gaard
Sagsnr.: 2020-0030-5099
Dok.:
1707299
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 209 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. november 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om at opdatere besvarelsen af REU alm. del – spm. 436 (2018-19, 2. samling) vedr. fængselsbetjentes overarbejde, således at tallene angives for hver måned fra september 2019 og til dags dato, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 209 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren opdatere besvarelsen af REU alm. del –
spm.
436 (2018-19, 2. samling) vedr. fængselsbetjentes overarbejde,
således at tallene angives for hver måned fra september 2019 og
til dags dato? Vil ministeren ligeledes redegøre for udbetalingen
af overarbejde i Kriminalforsorgen for hvert af de seneste 5 år.
Og vil ministeren endelig redegøre for udviklingen i antal fæng-
selsbetjente pr. indsat for de seneste fem år pr. institution?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet
skal indledningsvis bemærke, at kriminalforsor-
gen igennem de seneste år har oplevet en markant stigning i be-
lægget i fængsler og arresthuse, samtidig med at antallet af
fængselsbetjente og andet uniformeret personale under ét har
været faldende. Som følge heraf har driften af kriminalforsor-
gens aktive kapacitet nødvendiggjort, at det eksisterende unifor-
merede personale i hele landet tager overarbejde ud over den
almindelige arbejdstid, bl.a. af hensyn til sikkerhed og orden.
Det skal i denne forbindelse bemærkes, at kriminalforsorgen i
lyset af den vanskelige bemandingssituation har haft betydeligt
fokus på en forstærket rekrutteringsindsats samt optimal anven-
delse af det uniformerede personale. Herudover er der igangsat
en lang række tiltag i den generelle drift og gennem den aktuelle
flerårsaftale, vedr. bl.a. samling af aktiviteter på færre matrikler,
øget indelukning og brug af 12-timers vagter, reduceret sygefra-
vær, justerede bemandingsmodeller, frigørelse af fængselsbe-
tjente fra civile opgaver mv. Desuden iværksættes i øjeblikket
akut-tiltag for at forbedre arbejdsmiljøet, der bl.a. har til hensigt
at fastholde personale. Disse tiltag ændrer dog ikke på, at et sti-
gende belæg og et faldende antal medarbejdere bidrager til en
meget presset driftssituation.
Spørgsmålet indeholder tre led, hvorfor nedenstående besva-
relse tilsvarende er opdelt i tre afsnit.
1.
I tabel 1 nedenfor følger en oversigt over det gennemsnitlige
antal overarbejdstimer for fængselsbetjente i perioden fra sep-
tember 2019 til oktober 2020. Timerne er trukket i vagtplanlæg-
nings- og tidsregistreringssystemet VIT. Det bemærkes, at tal-
lene vedr. institutionerne ofte omfatter tal fra flere matrikler.
Antallet af timer er alene opgjort som et gennemsnit på bag-
grund af de betjente, som har taget overarbejde i den opgjorte
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om at opdatere besvarelsen af REU alm. del – spm. 436 (2018-19, 2. samling) vedr. fængselsbetjentes overarbejde, således at tallene angives for hver måned fra september 2019 og til dags dato, til justitsministeren
2298028_0003.png
måned. Der vil derfor være betydelige individuelle variationer i
mængden af overarbejde hos de enkelte betjente, som påtager
sig dette. Der vil således både være fængselsbetjente, som over-
arbejder mere end gennemsnittet, og fængselsbetjente, som
overarbejder mindre eller slet ikke. I 2019 deltog ca. to tredje-
dele af den samlede fængselsbetjentstyrke i overarbejde. Herud-
over varierer mængden af overarbejde på tværs af landets fire
kriminalforsorgsområder og er også afhængig af bl.a. ferieafvik-
ling, belægsudvikling mv.
Overarbejde forstås desuden som timer, der ligger ud over be-
tjentenes normering (svarende til 37 timer ugentligt), og som
udløser honorering for overarbejde. Hertil bør institutionernes
størrelse også tages i betragtning, da mængden af overarbejde
kan at have større betydning for de mindre fængsler og arrest-
huse, hvor der er færre betjente at sprede overarbejdet ud på.
Tabel 1, Institution/overarbejdsti-
mer gennemsnitligt pr. fængsels-
betjent, 2019-2020
Institution Nordsjælland
Udlændingeinstitution Ellebæk og
Sjælsmark
Institution Københavns Fængsler*
Institution Østsjælland, Bornholm
og Færøerne
Institution Jyderup
Institution Herstedvester
Institution Storstrøm
Institution Midt - og Vestsjælland
Institution Sydsjælland og Lolland-
Falster
Institution Vendsyssel
Institution Nordjylland
Institution Midt - og Vestjylland
Institution Østjylland
Institution Nørre Snede
Institution Enner Mark
Institution Odense
Institution Sydøstjylland
Institution Nyborg
Institution Sønder Omme
Institution Midtfyn
Institution Sydvestjylland
Gennemsnit pr. måned på tværs af
institutionerne
sep-
19
31
29
30
36
43
31
35
42
54
27
27
26
30
18
25
32
24
27
30
22
22
31
okt-
19
28
37
25
39
28
25
31
37
51
27
25
24
23
14
22
21
19
23
20
18
20
26
nov-
19
30
30
28
36
27
24
32
41
65
22
23
28
23
16
19
26
25
26
20
24
23
28
dec-
19
28
29
25
34
27
22
31
40
58
15
23
28
20
13
15
24
24
20
16
16
16
25
jan-
20
24
43
28
37
25
21
21
37
52
14
24
15
28
17
14
19
18
20
14
15
17
24
feb-
20
28
32
33
34
32
32
32
33
42
9
26
19
33
15
15
24
18
25
15
20
20
26
mar-
20
28
37
30
42
29
33
26
43
65
20
33
28
50
16
13
19
22
22
19
25
24
30
apr-
20
28
40
28
31
22
26
20
47
69
8
23
25
44
10
8
26
16
21
6
10
13
25
maj-
20
23
24
20
30
12
15
18
30
44
11
24
23
20
4
11
25
14
17
10
14
9
19
jun-
20
16
21
20
26
20
13
13
25
32
6
20
31
17
8
10
13
12
19
14
18
12
17
jul-
20
18
25
24
21
22
18
23
27
45
16
33
16
22
14
15
14
13
22
12
12
14
20
aug-
20
29
25
29
30
35
28
31
35
51
21
35
19
32
23
18
29
22
22
24
18
23
28
sep-
20
32
25
25
19
25
29
32
31
29
36
37
25
24
25
19
26
21
23
18
22
24
26
okt-
20
26
31
27
32
24
15
19
35
35
41
38
31
27
31
20
26
18
26
18
22
28
27
Gns. for
perioden
26
31
27
32
27
24
26
36
49
20
28
24
28
16
16
23
19
22
17
18
19
25
Kilde: Data er trukket fra kriminalforsorgens vagtplanlægningssystem, VIT, på baggrund af månedlige udtræk omkring den. 15. i måneden, dvs. i takt med vagtplanernes godkendelse. Tallene indeholder en
vis usikkerhed, grundet potentiel efterregistrering af timerne.
Note: Institution for Transport og Bevogtning er ikke inkluderet i denne oversigt, idet institutionen ikke fuldt ud vagtplanlægger i VIT. Det forventes, at institutionen vil være implementeret i systemet ultimo
2020.
Note: Tallene er opgjort efter fængselsbetjentenes ansættelsessted. Dermed kan registrerede overarbejdstimer afspejle timer, som er aflagt på en anden matrikel end den, betjenten oprindeligt er ansat på.
Note: Der er inkluderet tal for Udlændingecenter Ellebæk, da denne matrikel bemandes med fængselsbetjente.
Note: Udrejsecenter Kærshovedgård indgår ikke i denne oversigt, da denne matrikel ikke bemandes med fængselsbetjente.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om at opdatere besvarelsen af REU alm. del – spm. 436 (2018-19, 2. samling) vedr. fængselsbetjentes overarbejde, således at tallene angives for hver måned fra september 2019 og til dags dato, til justitsministeren
2298028_0004.png
2.
Nedenstående tabel 2 viser udviklingen i udbetalt overarbejde
til fængselsbetjente de seneste 5 år. Det fremgår, at der er sket
en væsentlig stigning i udbetalingen af overarbejde fra 2015-
2019, hvilket bl.a. er et resultat af manglen på fængselsbetjente
samt et stigende belægstal. Det skal bemærkes, at der i tallet for
2020 alene indgår udbetalinger til og med oktober 2020. Det
skal desuden bemærkes, at mængden af overarbejde har været
reduceret i første halvår 2020 set i forhold til første halvår 2019,
hvilket bl.a. skyldes en reduktion af aktiviteter i kriminalforsor-
gens fængsler og arresthuse som følge af indsatsen mod smitte-
spredning af covid-19.
Tabel 2, mio. kr. (årets priser)
Udbetalt overarbejde for fængselsbetjente
2015
32,0
2016
57,8
2017
63,0
2018
95,8
2019
108,0
2020
60,7
Kilde: Tallene er trukket d. 11 november for en LDV-KUBE, som trækker på tal fra SLS (Statens Lønsystem).
Note: Tallene indeholder udelukkende udbetalinger til fængselsbetjente og fængselsbetjentelever.
Note: Tallene for 2020 gælder kun for perioden januar-oktober
3.
Nedenstående tabel 3 viser en ratioberegning af forholdet
mellem antallet af fængselsbetjente og det gennemsnitlige antal
indsatte i fængsler og arresthuse. Tallene er opgjort som årlige
gennemsnit for perioden januar 2015 til oktober 2020.
Som tallene indikerer, har ratioen generelt været stigende de se-
neste fem år, hvilket særligt skyldes manglen på fængselsbe-
tjente og et stigende antal indsatte. Størrelsen på de underlig-
gende matrikler har dog en væsentlig indflydelse på antallet af
fængselsbetjente pr. indsat, da der her kan forekomme små ma-
trikler, hvor meget få betjente påtager sig overarbejde på grund
af underbemanding
eks. i arresthussektoren. Yderligere har
henholdsvis åbne og lukkede matrikler også betydning for an-
tallet af indsatte, som håndteres af den enkelte betjent.
Mens de seneste års stigende antal indsatte har medvirket til at
ændre ratioen, er der desuden i de seneste år blevet iværksat en
række tiltag, der har medført en mere effektiv opgavevareta-
gelse. Det drejer sig bl.a. om øget indelukning af indsatte, øget
standardisering- og effektivisering af postbesættelsen, anven-
delse af runderingshold på udvalgte matrikler, konsolidering af
pladser på færre matrikler, anvendelse af institutionsmedarbej-
dere på udrejsecentre mv. Disse tiltag bidrager til en optimering
af kriminalforsorgens drift og bevirker også, at ratioer over tid
ikke nødvendigvis kan sammenlignes direkte.
Tabel 3, Ratio for antal fængselsbetjente pr. indsat, gennemsnit
Institution Horserød/Nordsjælland
Institution Københavns Fængsler
Institution Østsjælland, Bornholm og Færøerne
Institution Jyderup
Institution Herstedvester
Institution Storstrøm
Institution Midt- og Vestsjælland
2015
0,42
0,80
1,31
0,46
0,92
-
0,65
2016
0,46
0,90
1,07
0,44
0,98
-
0,67
2017
0,41
0,92
1,29
0,44
0,98
-
0,61
2018
0,41
0,68
0,64
0,43
0,93
0,46
0,72
2019
0,32
0,53
0,59
0,43
0,86
0,39
0,57
4
2020
0,31
0,47
0,66
0,45
0,80
0,36
0,46
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om at opdatere besvarelsen af REU alm. del – spm. 436 (2018-19, 2. samling) vedr. fængselsbetjentes overarbejde, således at tallene angives for hver måned fra september 2019 og til dags dato, til justitsministeren
2298028_0005.png
Tabel 3, Ratio for antal fængselsbetjente pr. indsat, gennemsnit
Institution Sydsjælland og Lolland-Falster
Institution Odense
Institution Sydøstjylland
Institution Nyborg
Institution Sønder Omme
Institution Midtfyn
Institution Sydvestjylland
Institution Vendsyssel
Institution Nordjylland
Institution Midt- og Vestjylland
Institution Østjylland
Institution Nørre Snede
Institution Enner Mark
Gns. for institutionerne
2015
0,55
0,77
0,60
0,71
0,38
0,66
0,64
0,53
0,65
0,83
0,60
0,66
0,84
0,68
2016
0,59
0,66
0,58
0,53
0,34
0,59
0,57
0,41
0,58
0,75
0,62
0,76
0,67
0,64
2017
0,74
0,63
0,50
0,56
0,34
0,56
0,50
0,37
0,51
0,74
0,69
0,67
0,66
0,64
2018
0,67
0,45
0,51
0,52
0,33
0,41
0,40
0,32
0,49
0,71
0,63
0,52
0,67
0,54
2019
0,55
0,43
0,47
0,46
0,27
0,34
0,33
0,31
0,45
0,68
0,61
0,57
0,71
0,49
2020
0,61
0,42
0,47
0,45
0,31
0,32
0,35
0,34
0,41
0,59
0,54
0,50
0,71
0,48
Kilde: Data er trukket den 12 november 2020 fra kriminalforsorgens ledelsessystem, LIS. Der er trukket data for gns. antal fuldtids-
stillinger og gns. belæg (indsatte) for perioden januar 2015
oktober 2020 omhandlende fængsler og arresthuse.
Note: Institution Horserød viser udelukkende taloversigt fra 2015-2017, hvortil der overgås til Institution Nordsjælland fra 2018-
2020.
Note: Der kan være en vis usikkerhed forbundet med tallene, grundet efterregistreringer.
Note: I opgørelsen indgår udelukkende data for landets
fængsler og arresthuse. Yderligere er der anvendt personalekategorien ’op-
synspersonale’, som værende udtryk for fængselsbetjente i LIS.
Note: Der indgår i beregningen af ratioen for 2016 et fald i antallet af betjente på cirka 95 medarbejdere, hvilket skyldes en ny
opgørelsesmetode for betegnelsen af fængselsbetjente. Udviklingen fra 2015-2016 bør således ses med visse forbehold.
5