Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2295447_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2020
Nordatlantkontoret
Nikolai Pindstrup
2020-0030-5094
1705443
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 207 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. november 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Nick Hækkerup
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om den danske retsplejelovs § 320 vedr. sagsomkostninger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 207 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Det fremgår af den danske retsplejelovs § 320 vedr. sagsom-
kostninger, at ”Retten kan beslutte, at statskassen skal erstatte
udgifter, som en part uden egen skyld er blevet påført som følge
af, at sagen helt eller delvis har måttet gå om eller ikke har kun-
net behandles.” Der findes ikke en tilsvarende paragraf i den
grønlandske retsplejelov
Vil ministeren oplyse, om regeringen
vil finde en løsning, hvad angår denne problematik i Grønland,
og vil ministeren herudover oplyse hvordan borgere, som en part
der uden egen skyld er blevet pålagt udgifter af det grønlandske
retssystem, skal forholde sig, herunder om de kan modtage er-
statning?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et
bidrag fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen
har til brug for bidraget indhentet en udta-
lelse fra Retten i Grønland og Grønlands Landsret.
Grønlands Domstole har oplyst, at man i et enkelt tilfælde har
taget stilling til en anmodning om erstatning fra statskassen efter
principperne i den danske retsplejelovs § 320.
Ved Retten i Grønlands beslutning af 26. juni 2020 blev anmod-
ningen om erstatning afvist. Af begrundelsen for rettens beslut-
ning fremgår bl.a.:
”Da Ansøger ikke har fri proces, og da der ikke på
andet grund-
lag kan tillægges en part godtgørelse fra det offentlige for ud-
gifter til advokat eller andre udgifter, der er afholdt af hensyn
til sagens behandling og oplysning, kan retten ikke tage anmod-
ningen om dækning af advokatomkostninger til følge. Det, An-
søger har anført til støtte for anmodningen, kan ikke føre til et
andet resultat.
Retten bemærker, at det følger af de almindelige regler om sags-
omkostninger i den grønlandske retsplejelov, at omkostninger
ved at føre en sag som udgangspunkt afholdes af den part, der
har iværksat det retsskridt, som omkostningen vedrører, og at
den tabende part har pligt til erstatte modparten dennes nød-
vendige eller rimeligt begrundede udgifter ved at føre sagen.
Den grønlandske retsplejelov indeholder ikke en bestemmelse
svarende til den danske retsplejelovs § 320, men heller ikke efter
princippet i denne bestemmelse findes Ansøger at kunne få ud-
gifterne til advokat erstattet af statskassen. Omstændighederne
i sagen indebærer ikke, at Ansøger er blevet påført udgifter uden
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om den danske retsplejelovs § 320 vedr. sagsomkostninger, til justitsministeren
egen skyld, fordi sagen helt eller delvis har måttet gå om eller
ikke har kunnet behandles.”
Grønlands Landsret stadfæstede ved beslutning af 20. august
2020 Retten i Grønlands beslutning. I landsrettens begrundelse
er bl.a. anført:
”Retsplejelovens
§ 251 omhandler rettens beslutning om forde-
ling af sagsomkostninger mellem sagens parter. Bestemmelsen
giver ikke hjemmel til at pålægge statskassen at betale sagsom-
kostninger. Herefter, og da det ikke er godtgjort, at Retten i
Grønlands begrundede beslutning bygger på et fejlagtigt faktu-
elt grundlag, imødekommes Ansøgers principale påstand om
hjemvisning ikke.
Landsretten er enig med Retten i Grønland i, at der ikke er
grundlag for at tillægge en part godtgørelse for udgifter til ad-
vokat, der er afholdt af hensyn til sagens behandling og oplys-
ning, når parten ikke har fri proces.
Af de grunde, der er anført af Retten i Grønland, og da det efter
sagens oplysninger ikke findes godtgjort, at retsvæsenet efter al-
mindelige erstatningsretlige principper har handlet erstatnings-
pådragende over for Ansøger i forbindelse med behandlingen af
boet efter Ansøgers ægtefælle, stadfæstes Retten i Grønlands be-
slutning.”
Grønlands Domstole har endvidere oplyst, at grønlandsk rets-
praksis er i overensstemmelse med den praksis, der i Danmark
var gældende forud for den nuværende affattelse af § 320 i den
danske retsplejelov, som beskrevet i forarbejderne til bestem-
melsen (lovforslag nr. L 132 af 30. marts 2005, de specielle be-
mærkninger til § 320).”
2.
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at retsplejelovens § 320
blev indsat ved lov nr. 554 af 24. juni 2005
om ændring af retsplejeloven og
forskellige andre love (sagsomkostninger, retshjælp og fri proces). Det
fremgår af
bemærkningerne til bestemmelsen, at den er en lovfæstelse af en
gældende praksis, jf. lovforslag nr. 132 af 30. marts 2005, som citeres ne-
denfor:
”Bestemmelsen giver retten mulighed for at
bestemme, at stats-
kassen skal erstatte udgifter, som en part uden egen skyld er ble-
vet påført som følge af, at sagen helt eller delvis har måttet gå
om. Bestemmelsen lovfæster dermed en praksis, der har udvik-
let sig, hvorefter Domstolsstyrelsen udbetaler erstatning, ek-
sempelvis når en sag har måttet gå om på grund af en dommers
inhabilitet eller død.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om den danske retsplejelovs § 320 vedr. sagsomkostninger, til justitsministeren
Bestemmelsen kan anvendes både, når eksempelvis domsfor-
handlingen helt eller delvis må gå om, og når en afgørelse op-
hæves efter appel og sagen hjemvises til fornyet behandling.
Bestemmelsen giver endvidere retten mulighed for at bestemme,
at statskassen skal erstatte udgifter, som en part uden egen skyld
er blevet påført som følge af, at sagen helt eller delvis ikke har
kunnet behandles. Bestemmelsen udvider dermed statskassens
erstatningspligt til situationer, der er nært beslægtede med de
tilfælde, hvor der i forvejen efter praksis udbetales erstatning,
og hvor tilsvarende hensyn gør sig gældende.
Som det vigtigste eksempel kan nævnes tilfælde, hvor parterne
påføres merudgifter som følge af, at domsforhandlingen aflyses
og udsættes med meget kort varsel på grund af en dommers
pludselige sygdom eller andre forhold, der kan henføres til ret-
ten. Bestemmelsen kan derimod ikke anvendes, hvis aflysnin-
gen skyldes en parts eller en rettergangsfuldmægtigs pludselige
sygdom eller andre forhold, der ikke kan henføres til retten.
Det er en forudsætning, at parten er uden skyld i, at sagen må gå
om. Bestemmelsen kan således for eksempel ikke anvendes,
hvis parten på et tidligere tidspunkt burde have henledt rettens
opmærksomhed på en mulig inhabilitet.
Bestemmelsen giver mulighed for at erstatte begge parters mer-
udgifter ved, at sagen må gå om eller ikke har kunnet behandles.
Bestemmelsen er fakultativ og forudsættes anvendt i forholdsvis
begrænset omfang. Hovedeksemplerne vil være de nævnte situ-
ationer, hvor en dommer dør eller viser sig at være inhabil, så-
ledes at sagen må gå om, eller hvor en domsforhandling aflyses
med meget kort varsel på grund af rettens forhold.”
3.
Afslutningsvis kan det oplyses, at Justitsministeriet løbende drøfter med
Naalakkersuisut, hvilke konkrete lovgivningssager for Grønland der skal
prioriteres inden for den kapacitet, der er til rådighed, og hvis Naalakkersui-
sut måtte fremsætte ønske om indførelse af en bestemmelse svarende til rets-
plejelovens § 320, vil Justitsministeriet prioritere at udarbejde en sådan æn-
dring.
4