Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2274058_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
5. november 2020
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Yousif Fares Nasser Al-
Saif
Sagsnr.: 2020-0030-4874
Dok.:
1659716
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 20 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. oktober 2020. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil kommentere fortrolig henvendelse af 22/9-20, jf. REU alm. del – bilag 3, herunder specifikt forholde sig til de uværdige forhold i Vestre Fængsels arrest, som beskrives i henvendelsen, f.eks. at indsatte er nødsaget til at tisse i håndvasken, da der angiveligt ikke er tilstrækkeligt mandskab til at ledsage den indsatte til toilettet, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 20 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere fortrolig henvendelse af 22/9-20,
jf. REU alm. del
bilag 3, herunder specifikt forholde sig til de
uværdige forhold i Vestre Fængsels arrest, som beskrives i hen-
vendelsen, f.eks. at indsatte er nødsaget til at tisse i håndvasken,
da der angiveligt ikke er tilstrækkeligt mandskab til at ledsage
den indsatte til toilettet?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet
for Kriminalforsorgen har til brug for besvarelsen
af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Kriminalforsorgen Ho-
vedstaden, hvor Vestre Fængsel er placeret.
Det fremgår af den henvendelse af 22. september 2020, som der
henvises til i spørgsmålet, at det er en mor til en indsat, som har
sendt henvendelsen. I den forbindelse bemærkes, at det ikke
fremgår af henvendelsen, hvilken indsat den pågældende er mor
til, og henvendelsen er derfor i nedenstående besvarelse behand-
let som en generel klage over forhold på Vestre Fængsel.
Direktoratet kan i den anledning oplyse følgende vedr. de en-
kelte klagepunkter i henvendelsen:
1. Det fremgår af henvendelsen, at en unavngiven indsat sidder
sammen med en anden indsat på en celle på 8 kvm.
Direktoratet kan hertil oplyse, at kriminalforsorgen i de senere
år har oplevet et stigende belæg, særligt på arrestpladser. Den
gennemsnitlige kapacitetsudnyttelse på fængsels- og arrestplad-
ser var i 2019 på 101,9 pct. og på 103,0 pct. på arrestpladser
isoleret set. I 2020 år til dato (1. januar 2020 - 14. oktober 2020)
har den gennemsnitlige kapacitetsudnyttelse på fængsels- og ar-
restpladser været 99,9 pct., mens den gennemsnitlige kapacitets-
udnyttelse på arrestpladser isoleret set har været på 104,9 pct.
På grund af det høje og stadigt stigende belæg er kriminalfor-
sorgen nødsaget til i perioder at etablere dobbeltbelæg på celler,
som er beregnet til én person. Placering af indsatte i dobbeltbe-
læg sker ud fra en konkret vurdering, herunder bl.a. af de sik-
kerhedsmæssige forhold. På baggrund af den indhentede udta-
lelse fra Kriminalforsorgen Hovedstaden kan det oplyses, at pla-
cering i dobbeltbelæg på Vestre Fængsel altid er frivillig, og at
dobbeltbelæg vil blive bragt til ophør, hvis en af de indsatte ikke
længere ønsker at dele celle med en medindsat.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil kommentere fortrolig henvendelse af 22/9-20, jf. REU alm. del – bilag 3, herunder specifikt forholde sig til de uværdige forhold i Vestre Fængsels arrest, som beskrives i henvendelsen, f.eks. at indsatte er nødsaget til at tisse i håndvasken, da der angiveligt ikke er tilstrækkeligt mandskab til at ledsage den indsatte til toilettet, fra justitsministeren
Data vedrørende den gennemsnitlige kapacitetsudnyttelse på
fængsels- og arrestpladser i 2019 og 2020 år til dato er hentet
fra kriminalforsorgens ledelsesinformationssystem den 14. ok-
tober 2020. Tallene er foreløbige og vil kunne ændre sig i for-
bindelse med efterregistreringer.
2. Det er anført i henvendelsen, at idet der ikke er toiletter eller
bad på de indsattes celler, kan der oftest gå op til 45 minutter,
fra de indsatte ringer på kaldet for at blive lukket ud til toiletbe-
søg eller fra badet, til personalet kommer. Yderligere fremgår
det af henvendelsen, at de indsatte benytter håndvasken på cel-
lerne til at urinere i på grund af den lange ventetid.
Kriminalforsorgen Hovedstaden har oplyst, at afdelingsperso-
nalet hurtigst muligt åbner til de indsatte med henblik på afvik-
ling af toiletbesøg og udlukning fra baderum. Ventetiden i for-
bindelse med toiletbesøg varierer almindeligvis fra cirka 5 til 20
minutter alt efter travlhed, og om personalet er optaget af andre
opgaver såsom eksempelvis afvikling af gårdtur, kontakt med
andre indsatte eller transport af indsatte til og fra besøg. Hertil
kommer uforudsete hændelser som for eksempel magtanvendel-
ser. Fængslet kan ikke afvise, at det i helt særlige situationer er
forekommet, at der har været 45 minutters ventetid til henholds-
vis toiletbesøg eller udlukning fra baderummene.
I tidsrummet fra klokken 21 til 07 vil sådanne helt særlige situ-
ationer, hvor der er længere ventetid end de nævnte 5 til 20 mi-
nutter, hyppigere kunne opstå, idet der i dette tidsrum
af sik-
kerhedsmæssige årsager
kun åbnes til én indsat af gangen.
3. Det er nævnt i henvendelsen, at maden i Vestre Fængsel er
elendig.
Direktoratet kan hertil oplyse, at de indsatte i Vestre Fængsel
dagligt får udleveret morgenmad, frokost og aftensmad. Målti-
derne er sammensat i henhold til cirkulære nr. 9301 af 4. maj
2015 om forplejning af indsatte, som ikke er omfattet af selvfor-
plejningsordningen.
Måltiderne tilberedes i køkkenet på Københavns Fængsler. Den
aktuelle menuplan omfatter 21 retter fordelt henover året i 3 sæ-
soner. Menuplanen er udviklet i samarbejde med det daværende
Københavns Madhus, der står bag forplejningstilbud i de offent-
lige institutionskøkkener i Københavns Kommune, og den ef-
terlever de nationale kostråd hvad angår såvel portionsstørrelser
som variation og ernæringsmæssig sammensætning. Det sam-
lede forplejningstilbud til indsatte, der ikke er omfattet af selv-
forplejningsordningen, er udførligt beskrevet i nogle retnings-
linjer.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil kommentere fortrolig henvendelse af 22/9-20, jf. REU alm. del – bilag 3, herunder specifikt forholde sig til de uværdige forhold i Vestre Fængsels arrest, som beskrives i henvendelsen, f.eks. at indsatte er nødsaget til at tisse i håndvasken, da der angiveligt ikke er tilstrækkeligt mandskab til at ledsage den indsatte til toilettet, fra justitsministeren
4. Af henvendelsen fremgår, at de indsatte kun har 30 minutters
gårdtur, og at de ellers opholder sig 23�½ time i deres celler.
Kriminalforsorgen Hovedstaden har hertil oplyst, alle indsatte i
Vestre Fængsel har adgang til én times gårdtur hver dag. De ind-
satte er herudover som udgangspunkt låst inde på deres celler,
dog kan de i begrænset omfang deltage i diverse uddannelses-
/beskæftigelses- og fritidsaktiviteter. Herudover har de indsatte
mulighed for at deltage i gudstjenester og fredagsbøn i fængslet.
5. I henvendelsen er det anført, at de indsatte oplever chikane
fra betjentene.
Kriminalforsorgen Hovedstaden har oplyst, at området på det
foreliggende grundlag ikke kan forholde sig til det i henvendel-
sen anførte om personalets adfærd. Hvis en indsat oplever chi-
kane eller anden uretmæssig adfærd fra personalets side, kan
den pågældende rette henvendelse til ledelsen i afdelingen, som
herefter vil undersøge forholdet nærmere. Endvidere har de ind-
satte mulighed for at tage kontakt til afdelingens talsmand, der
er valgt af de indsatte i afdelingen til at repræsentere de indsatte
i dialogen med fængslets ledelse.
Kriminalforsorgen kan generelt oplyse, at der i kriminalforsor-
gen er en forventning om, at personalet optræder professionelt
og hensynsfuldt over for de indsatte. Er der mistanke om, at en
medarbejder har udvist en uretmæssig adfærd over for en indsat,
vil kriminalforsorgen indlede en nærmere undersøgelse af for-
holdet med henblik på at vurdere, hvorvidt medarbejderen har
begået eller medvirket til, at der er begået fejl eller forsømmel-
ser, der kan medføre et disciplinært eller strafferetligt ansvar.”
2.
Det anfægtes endvidere i den henvendelse, der er nævnt i spørgsmålet, at
den dømte pålægges at betale sagsomkostninger, selv om den dømte ikke
vil være i stand til at betale dem.
Jeg kan oplyse, at et udvalg om forebyggelse og resocialisering i 2014 afgav
en betænkning om sagsomkostninger i straffesager. Formålet med udvalgets
anbefalinger var at mindske domfældtes tilbagefald i kriminalitet, idet ud-
valget bl.a. pegede på, at gæld fra sagsomkostninger muligvis kan være
medvirkende til, at der for visse domfældte sker et tilbagefald i kriminalitet
efter endt afsoning. En hel eller delvis eftergivelse af domfældtes gæld til
sagsomkostninger kan derfor have betydning for tilbagefald. I den forbin-
delse er det imidlertid vigtigt at sondre mellem domfældte, der har et reelt
ønske om at genindtræde i fællesskabet og leve en kriminalitetsfri tilværelse
efter løsladelsen, og domfældte, der ikke har det ønske.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil kommentere fortrolig henvendelse af 22/9-20, jf. REU alm. del – bilag 3, herunder specifikt forholde sig til de uværdige forhold i Vestre Fængsels arrest, som beskrives i henvendelsen, f.eks. at indsatte er nødsaget til at tisse i håndvasken, da der angiveligt ikke er tilstrækkeligt mandskab til at ledsage den indsatte til toilettet, fra justitsministeren
Udvalget anførte endvidere, at en hel eller delvis eftergivelse af gæld til
sagsomkostninger antageligvis ikke vil have betydning for hårdkogte krimi-
nelle, herunder eksempelvis rocker- og bandemedlemmer, misbrugere og
psykisk syge, idet deres kriminalitet er forårsaget af andre faktorer. Dertil
kommer, at det kan forekomme urimeligt, såfremt en domfældt med indtægt
fra f.eks. sort arbejde eller ny kriminalitet ikke holdes ansvarlig for og op-
kræves de sagsomkostninger til straffesagen, som vedkommendes krimina-
litet er skyld i, at staten må afholde. Endelig kan hensynet til befolkningens
retsfølelse tale imod helt eller delvist at eftergive sagsomkostninger for kri-
minelle.
Udvalget berører og behandler således en række interessante problemstillin-
ger og løsningsmodeller vedrørende gæld som følge af sagsomkostninger i
straffesager og gældens potentielle betydning for resocialiseringen af den
domfældte.
Jeg mener helt generelt, at vi skal have mere fokus på den sociale, økono-
miske og arbejdsmæssige fremtid for de indsatte, der har et reelt ønske om
at vende tilbage til et kriminalitetsfrit liv, så vi i højere grad kan ruste og
støtte dem til et liv efter løsladelsen, hvor de igen kan bidrage til og tage del
i fællesskabet.
Jeg mener derfor også, at det er relevant at overveje udvalgets anbefalinger
med henblik på at fremme resocialiseringen og hjælpe motiverede dom-
fældte videre, og de vil således indgå i mine videre overvejelser på resocia-
liseringsområdet.
5