Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2471612_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. november 2021
Koncernstyringskontoret
Adam Pedersen
2021-0030-6675
2163589
Besvarelse af spørgsmål nr. 1654 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1654 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. oktober 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Emil Jexner Hamberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1654: Spm. om ministeren vil, idet der henvises til det indgåede politiforlig og ministerens forslag om opprioritering af visse retssager, redegøre for, om ministeren forventer nedprioritering af andre sagstyper - og hvilke - eller forventer, at retssystemet vil kunne klare de ikke prioriterede sager (herunder civile sager) indenfor samme ventetid som i dag, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1654 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, idet der henvises til det indgåede politiforlig og
ministerens forslag om opprioritering af visse retssager, rede-
gøre for, om ministeren forventer nedprioritering af andre sags-
typer - og hvilke - eller forventer, at retssystemet vil kunne klare
de ikke prioriterede sager (herunder civile sager) indenfor
samme ventetid som i dag?”
Svar:
Det er afgørende at sikre en rimelige sagsbehandlingstid i retssystemet
- både i civile sager og i straffesager. Vi skal som samfund sikre, at
ofre kan se deres sag afsluttet inden for en rimelig tid og ikke sættes i
en urimelig venteposition. Det er dog samtidigt min holdning, at de
mest alvorlige sager skal prioriteres først. I min optik er det naturligt,
at sager om personfarlig kriminalitet prioriteres højere end f.eks. sager
om færdselsforseelser, men det er selvsagt vigtigt at finde den rette
balance.
Med aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
besluttede et bredt flertal af Folketingets partier, at politiet og ankla-
gemyndigheden skal prioritere sager om personfarlig kriminalitet.
Sager om personfarlig kriminalitet erstatter således de tidligere prio-
riterede VVV-sager (Vold, Voldtægt og Våben) for politiet og ankla-
gemyndigheden. Personfarlig kriminalitet dækker over flere typer af
sager end VVV-sagerne, herunder øvrige sædelighedsforbrydelser,
drab, brandstiftelse, røveri og trusler mv. Personfarlig kriminalitet
omfatter dog ikke våbensager.
Det bemærkes endvidere i aftalen, at ”indfasning
af den nye tværgå-
ende prioritering af sager om personfarlig kriminalitet for kriminal-
forsorgen og domstolene vil skulle afklares nærmere, herunder i sam-
arbejde med domstole.”
Denne afklaring er ikke afsluttet, hvorfor det pt. ikke er muligt at sige
noget om effekterne og konsekvenserne af et ændret prioriteringsre-
gime ved domstolene, idet der ikke foreligger konkrete målsætninger.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1654: Spm. om ministeren vil, idet der henvises til det indgåede politiforlig og ministerens forslag om opprioritering af visse retssager, redegøre for, om ministeren forventer nedprioritering af andre sagstyper - og hvilke - eller forventer, at retssystemet vil kunne klare de ikke prioriterede sager (herunder civile sager) indenfor samme ventetid som i dag, til justitsministeren
Det skal afslutningsvis bemærkes, at der med aftale om politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 er sket en markant styr-
kelse af straffesagsbehandlingen i både politiet og anklagemyndighe-
den. Samlet tilføres ca. 310 årsværk til straffesagsbehandlingen i po-
litiet og anklagemyndigheden, når styrkelsen er fuldt indfaset i 2023.
På denne baggrund forventes kortere sagsbehandlingstid, mindre
sagsbeholdning samt en lavere alder på sagsbeholdningen i denne del
af straffesagskæden. Der er desuden i aftalen fastsat konkret målsæt-
ninger herfor.
Side 3/3