Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2469276_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. oktober 2021
Strafferetskontoret
PENO
2021-0030-6661
2157333
Besvarelse af spørgsmål nr. 1639 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1639 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. oktober 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1639: Spm. om kommentar til sætning på PET’s hjemmeside m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1639 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere den følgende sætning på PET’s
hjemmeside: »Hensynet til statens sikkerhed i udlændingelo-
vens § 25 omfatter især de interesser, der værnes af straffelovens
kapitel 12 og kapitel 13, dvs. forbrydelser mod statens selvstæn-
dighed og sikkerhed samt forbrydelser mod statsforfatningen og
de øverste statsmyndigheder, terrorisme mv. Formuleringen
udelukker imidlertid ikke, at også andre interesser af stor sam-
fundsmæssig betydning kan tages i betragtning ved bestemmel-
sens anvendelse«, og redegøre for, hvorvidt det er muligt admi-
nistrativt at udvise udlændinge, der er bandemedlemmer, under
hensyn til statens sikkerhed?”
Svar:
Efter udlændingelovens § 46 g, stk. 1, jf. § 25, nr. 1, kan en udlænding ud-
vises administrativt, hvis udlændingen må anses for en fare for statens sik-
kerhed.
Udlændingelovens § 25, nr. 1, fik sin nugældende affattelse ved § 1, nr. 6, i
lov nr. 362 af 6. juni 2002. Bestemmelsen afløste den tidligere § 25, hvor-
efter en udlænding kunne udvises, når dette fandtes ”påkrævet af hensyn til
statens sikkerhed”. Følgende fremgår af pkt. 4 i de almindelige bemærknin-
ger til lovforslag nr. 32 af 13. december 2001, jf. Folketingstidende 2001-
02 (2. samling), tillæg A, side 758:
”Med henblik på at sikre Danmark og lande, der er Danmark
nærtstående, mod terrortrusler foreslås bestemmelsen i udlæn-
dingelovens § 25 endvidere ændret således, at udvisning ikke
alene kan ske, når udvisningen er påkrævet af hensyn til statens
sikkerhed.
Det foreslås således, at der fremover kan ske udvisning efter be-
stemmelsen, hvis udlændingen må anses for en fare for statens
sikkerhed.”
Følgende fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen i lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, side 772:
”Det fremgår af forarbejderne til den tilsvarende bestemmelse i
udlændingeloven af 1983 (betænkning nr. 968/1982, side 164-
165), at hensynet til statens sikkerhed især omfatter de interes-
ser, der værnes af straffelovens kapitel 12 (forbrydelser mod sta-
tens selvstændighed og sikkerhed) og kapitel 13 (forbrydelser
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1639: Spm. om kommentar til sætning på PET’s hjemmeside m.v., til justitsministeren
mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder), men at
formuleringen ikke udelukker, at også andre interesser af stor
samfundsmæssig betydning kan tages i betragtning. Det fremgår
endvidere af forarbejderne, at det i folkeretten, herunder men-
neskerettighedskonventionerne, er almindeligt anerkendt, at
hensynet til statens sikkerhed kan begrunde udvisning af en ud-
lænding, og at en sådan regel må anses som en nødvendig be-
standdel af landenes beredskabsforanstaltninger bl.a. til imøde-
gåelse af international terroristvirksomhed.
Den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 25 er i praksis
givet et meget snævert anvendelsesområde.
(…)
Det er klart, at ikke alle udlændinge, som Politiets Efterretnings-
tjeneste måtte have indledt en efterforskning imod, vil falde in-
den for rammerne af den foreslåede bestemmelse i § 25, nr. 1,
om, at udlændingen må anses for en fare for statens sikkerhed.
Der skal således konkret være tale om en mere kvalificeret fare,
for at dette må anses for at være tilfældet.
Begrebet statens sikkerhed skal fortsat forstås i overensstem-
melse med det i betænkning nr. 968/1982 anførte.”
Det beror på en konkret vurdering, om en udlænding er til fare for statens
sikkerhed. Det fremgår af de citerede lovbemærkninger, at udlændingelo-
vens § 25, nr. 1, ikke er begrænset til udvisning i tilfælde, hvor der er tale
om overtrædelser af straffelovens 12. og 13. kapitel om hhv. landsforræderi
og andre forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed samt for-
brydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme
mv. Det fremgår ligeledes af de citerede bemærkninger, at bestemmelsen i
2002 blev ændret således, at en udlænding kan udvises, når udlændingen er
til fare for statens sikkerhed, og ikke alene når udvisning findes påkrævet af
hensyn til statens sikkerhed.
Det er Justitsministeriets vurdering, at en udlænding ikke vil kunne udvises
administrativt efter udlændingelovens § 25, nr. 1, alene med den begrun-
delse, at den pågældende har tilknytning til en kriminel gruppering, da der
skal foretages en konkret, individuel vurdering af, om den pågældende må
anses for en fare for statens sikkerhed.
Side 3/3