Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2467319_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. oktober 2021
Formueretskontoret
Lars Møller Haase
2021-0030-6640
2149997
Besvarelse af spørgsmål nr. 1633 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1633 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. september 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1633: Spm. om kommentar til henvendelsen, jf. bilag REU alm. del - bilag 460, herunder forslaget om udvidet anvendelse af tinglysningslovens § 20 til aflysning af ikke-digitaliserede pantebreve under de nævnte betingelser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1633 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen, jf. bilag REU alm.
del - bilag 460, herunder forslaget om udvidet anvendelse af
tinglysningslovens § 20 til aflysning af ikke-digitaliserede pan-
tebreve under de nævnte betingelser?”
Svar:
1.
I den henvendelse, der er omtalt i spørgsmålet, henvises til en konkret
afgørelse, hvor Tingslysningsretten har afvist at slette et ikke-digitaliseret
ejerpantebrev i medfør af tinglysningslovens § 20, hvorefter retten kan slette
rettigheder, der åbenbart er ophørt, samt rettigheder, der må antages at have
mistet deres betydning, eller som sandsynligvis er ophørt, eller hvortil der
efter al rimelighed ikke længere findes nogen berettiget. Det fremgår, at
Tinglysningsretten har henvist til, at der i stedet bør anlægges mortifikati-
onssag til sletning af ejerpantebrevet. Det fremgår desuden, at afgørelsen er
stadfæstet af landsretten, og at Procesbevillingsnævnet har afslået at med-
dele tredjeinstansbevilling i sagen. Det foreslås i henvendelsen, at ikke-di-
gitaliserede pantebreve, der ikke er anmeldt til konvertering rettidigt, skal
kunne slettes i medfør af § 20.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et generelt bidrag
fra Tinglysningsretten, der har oplyst følgende:
”Udgangspunktet er, at såvel ejerpantebreve som almindelige
pantebreve skal kvitteres til aflysning af den berettigede kredi-
tor, enten ved påtegning på det papirbaserede dokument, der
herefter fremsendes til Tinglysningsretten med henblik på digi-
talisering og aflysning, eller ved underskrift på det digitale do-
kument via www.tinglysning.dk.
Alternativt kan autoriserede anmeldere aflyse ejerpantebreve og
pantebreve via www.tinglysning.dk.
Hvis ejerpantebrevet/pantebrevet er bortkommet, vil udgangs-
punktet være, at der må anlægges sag om mortifikation (jf. lov
nr. 539 af 8. juni 2006 om ændring af lov om tinglysning og
forskellige andre love § 15, stk. 4, 2. pkt.), hvorefter ejerpante-
brevet/pantebrevet kan slettes i tingbogen som værende dødt og
magtesløst jf. mortifikationslovens § 1, eller der kan udstedes
erstatningspantebrev.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1633: Spm. om kommentar til henvendelsen, jf. bilag REU alm. del - bilag 460, herunder forslaget om udvidet anvendelse af tinglysningslovens § 20 til aflysning af ikke-digitaliserede pantebreve under de nævnte betingelser, til justitsministeren
2467319_0003.png
Ved lov nr. 281 af 29. april 1992 om ændring af tinglysningslo-
ven og retsafgiftsloven m.v. blev tinglysningslovens § 20 æn-
dret, og der blev lagt op til en udvidet anvendelse af bestemmel-
sen, der nu anvendes til sletning af åbenbart ophørte rettigheder
og rettigheder, der må antages at have mistet deres betydning,
herunder bl.a. ikke-digitaliserede pantebreve.
Pantebreve:
Tinglysningslovens § 20 er et alternativ til mortifikation.
Ved vurderingen af, om et pantebrev kan slettes som åbenbart
ophørt, lægges der iht. retspraksis vægt på pantebrevets hoved-
stol, dato for tinglysning, og hvornår pantebrevet efter sit ind-
hold skulle have været indfriet. Endvidere lægges der vægt på
de konkrete oplysninger i den digitale anmeldelse, herunder
eventuelle erklæringer afgivet af kreditor, dennes arvinger eller
konkursbo og debitor.
Ejerpantebreve
Tinglysningslovens § 20 kan som udgangspunkt ikke anvendes
til sletning af ejerpantebreve.
Et ejerpantebrev er – uanset om det er digitaliseret eller ej – et
omsætningsgældsbrev, jf. den tidligere gældsbrevslovs § 11,
stk. 2, nr. 2, og nu tinglysningslovens § 27a, stk. 1.
Det følger af den tidligere tinglysningslovs § 2, at indtil septem-
ber 2009 skulle håndpantsætning af et ejerpantebrev ikke ting-
lyses, og ifølge overgangsordningen i lov nr. 539 af 8. juni 2006
om ændring af lov om tinglysning og forskellige andre love §
15, stk. 1, bevares rettigheder, der har opnået beskyttelse efter
reglerne i gældsbrevsloven, også efter lovens ikrafttræden.
For ejerpantebreves vedkommende er bestemmelsen i § 15, stk.
1, præciseret yderligere i § 15, stk. 7 og stk. 9, der giver mulig-
hed for konvertering af ejerpantebreve, hvor den, der har ejer-
pantebrevet i sin besiddelse (håndpant), kan disponere ved ind-
sendelse af det originale ejerpantebrev.
Derimod må ejere af fast ejendom, der ikke har ejerpantebrevet
i hænde – fx hvis ejerpantebrevet er bortkommet eller håndpant-
sat af evt. tidligere ejere af den faste ejendom – søge ejerpante-
brevet mortificeret for at kunne disponere over ejerpantebrevet.
Der er ikke holdepunkter i forarbejderne til § 15, stk. 7, for, at
en tidligere håndpanteret ophører, hvis ejerpantebrevet ikke di-
gitaliseres. Kravet om tinglysning erstatter alene kravet om
ihændehavelse som betingelse for ekstinktion, jf. tinglysnings-
lovens § 1. Tinglysningslovens § 20 kan derfor ikke anvendes
ift. bortkomne ejerpantebreve.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1633: Spm. om kommentar til henvendelsen, jf. bilag REU alm. del - bilag 460, herunder forslaget om udvidet anvendelse af tinglysningslovens § 20 til aflysning af ikke-digitaliserede pantebreve under de nævnte betingelser, til justitsministeren
En udvidet anvendelse af reglerne i tinglysningslovens § 20 – til
også at gælde ældre ejerpantebreve med en mindre tinglyst ho-
vedstol – vil kræve en lovændring, hvor det evt. samtidig kunne
overvejes at gøre tinglysningslovens § 20 anvendelig vedrø-
rende åbenbart ophørte rettigheder også i Person- Andels- og
Bilbogen, hvor bestemmelsen ikke finder anvendelse i dag.
Det kunne samtidig overvejes at flytte kompetencen til at træffe
afgørelser i mortifikationssager og sager om ejendomsdom fra
civilretterne til Tinglysningsretten, da opgaverne falder godt i
tråd med de opgaver, der i øvrigt behandles ved Tinglysnings-
retten.”
3.
Som det fremgår af bidraget fra Tinglysningsretten, indebærer det for-
hold, at et pantebrev ikke er blevet digitaliseret i forbindelse med indførel-
sen af den digitale tinglysning ikke, at panteretten mister sin gyldighed, men
at panthaveren risikerer at fortabe sin panteret til f.eks. en senere aftaleer-
hverver (ekstinktion). Som det ligeledes fremgår, er der i overgangsbestem-
melserne til lov nr. 539 af 8. juni 2006, der indførte digital tinglysning, fast-
sat bestemmelser om konvertering af fysiske pantebreve til digitale pante-
breve, og det er i den forbindelse fastsat, at aflysning af et bortkommet pan-
tebrev, herunder et ejepantebrev, som udgangspunkt først kan ske efter mor-
tifikation af pantebrevet efter de almindelige regler herom i mortifikations-
loven.
Fremgangsmåden i mortifikationsloven indebærer en formaliseret proces,
hvor retten forelægges oplysninger, som gør det antageligt, at et eventuelt
underliggende gældsforhold og panteretten er ophørt, og at der sker indkal-
delse af eventuelle rettighedshavere. Fremgangsmåden skal sikre, at de på-
gældende har mulighed for at gøre sig bekendt med, at rettigheden risikerer
at blive udslettet. Før indførelsen af den digitale tinglysning kunne ejerpan-
tebreve håndpantsættes uden tinglysning, og der kan derfor fortsat eksistere
ejerpantebreve, der er håndpantsat, uden at håndpantsætningen fremgår af
tingbogen. Fremgangsmåden efter mortifikationsloven sikrer, at der ikke
utilsigtet sker aflysning af et ejerpantebrev, der fortsat måtte anvendes som
sikkerhed for lån, hvorved panteretten herfor risikeres at fortabes.
Det bemærkes, at staten er ansvarlig for tab, der er en følge af aflysningen,
såfremt nogen, hvis ret er slettet i medfør af tinglysningslovens § 20, senere
melder sig og beviser sin ret, og den pågældende må antages at være uden
skyld i, at retten ikke blev gjort gældende i rette tid, jf. tinglysningslovens §
32.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1633: Spm. om kommentar til henvendelsen, jf. bilag REU alm. del - bilag 460, herunder forslaget om udvidet anvendelse af tinglysningslovens § 20 til aflysning af ikke-digitaliserede pantebreve under de nævnte betingelser, til justitsministeren
Jeg finder på den baggrund ordningen fornuftig og har ikke aktuelle planer,
om at foreslå ændringer af tinglysningslovens regler om aflysning af ophørte
rettigheder.
Side 5/5