Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2466989_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. oktober 2021
Strafferetskontoret
Mikkel Holt Christensen
2021-0030-6636
2148219
Besvarelse af spørgsmål nr. 1629 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1629 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. september 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1629: Spm. om ministeren vil redegøre for, om det kan give mening at konvertere bøden på 3000 kroner for besiddelse af canabis til et pålæg om at møde op til behandling på et misbrugscenter, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1629 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om det kan give mening at kon-
vertere bøden på 3000 kroner for besiddelse af cannabis til et
pålæg om at møde op til behandling på et misbrugscenter i stedet
(møder den unge ikke op, skal bøde således betales, men møder
den unge op, frafaldes bøden), da det vil give muligheden for at
skabe den relation til de misbrugende unge, som kan hjælpe dem
ud af deres forbrug?”
Svar:
Hash er et rusmiddel med en lang række skadevirkninger, som kan få alvor-
lige konsekvenser for især psykisk sårbare samt børn og unge med sociale
problemer. Det har vi et særligt ansvar for at forebygge.
Samtidig er det regeringens klare holdning, at ulovlig besiddelse af hash og
andre euforiserende stoffer er en lovovertrædelse, som bør have konsekven-
ser, også selv om stoffet alene besiddes til eget forbrug.
Med bødestraffen for ulovlig besiddelse af hash og andre euforiserende stof-
fer til eget forbrug sendes i dag et klart signal om, at vi fra samfundets side
tager afstand fra en sådan adfærd.
Efter regeringens opfattelse medvirker bødestraffen til at sikre, at der dæm-
mes op for misbrug af ulovlige euforiserende stoffer. Samtidig udelukker
straffen ikke nogen fra at modtage den nødvendige behandling for stofmis-
brug, herunder også behandling for et hashmisbrug.
Justitsministeriet har i den forbindelse indhentet et bidrag fra Sundhedsmi-
nisteriet, der har oplyst følgende:
”Kommunerne er forpligtede til at tilbyde stofmisbrugsbehand-
ling, og adgangen til et sådant behandlingstilbud afhænger ikke
af, om man har modtaget en strafferetlig sanktion for overtræ-
delse af forbuddet mod besiddelse af euforiserende stoffer.
En strafferetlig sanktion er ikke en betingelse for at komme i
behandling, og en sanktion udelukker heller ikke nogen fra be-
handling. Uanset om man har modtaget en bøde eller en anden
strafferetlig sanktion, har man som alle andre krav på at komme
i stofmisbrugsbehandling inden for 14 dage.”
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1629: Spm. om ministeren vil redegøre for, om det kan give mening at konvertere bøden på 3000 kroner for besiddelse af canabis til et pålæg om at møde op til behandling på et misbrugscenter, til justitsministeren
Herudover har Justitsministeriet indhentet et bidrag fra Social- og Ældremi-
nisteriet, der har oplyst følgende:
”Kommunerne skal ifølge servicelovens § 101 tilbyde social be-
handling til personer over 18 år med et stofmisbrug. Personer,
der som følge af et misbrug har modtaget en bøde for besiddelse
af cannabis, har således i dag mulighed for at få behandling for
deres misbrug.
For de børn og unge, der har et stofmisbrug, hvor stofmisbruget
er så alvorligt, at det medfører alvorlige sociale og adfærdsmæs-
sige problemer for den unge, vil det også være et tilbud om mis-
brugsbehandling i henhold til § 101 i serviceloven.
Servicelovens tilbud til personer med et stofmisbrug retter sig
mod den nedsatte fysiske og især psykiske funktionsevne samt
de sociale problemer, som følger af misbruget.
Det bemærkes, at social stofmisbrugsbehandling beror på moti-
vation og frivillighed. Borgerens motivation for at gå i behand-
ling er det bedst mulige udgangspunkt for at opnå et godt resul-
tat.
Samtidig er det centralt, at behandlingen tilrettelægges i samar-
bejde med borgeren og med udgangspunkt i borgerens mål, res-
sourcer, erfaringer og problemforståelse, så behandlingen ople-
ves meningsfuld for borgeren.
Hvad angår børn og unge under 18 år med et misbrug, vil der
for det meste være tale om en helhedsorienteret og social indsats
efter servicelovens § 52 og på baggrund af en børnefaglig un-
dersøgelse. Det er således ofte andre udfordringer end rusmid-
delproblematikkerne, der også fylder for den unge, hvorfor det
er vigtigt, at rusmiddelbehandlingen tilrettelægges som en hel-
hedsorienteret indsats med inddragelse af den unge.”
Jeg tvivler på, at et pålæg om misbrugsbehandling vil være egnet til at sikre
den motivation og frivillighed, der som anført ovenfor er en forudsætning
for at opnå et godt behandlingsresultat.
Hertil kommer, at den foreslåede ordning efter regeringens opfattelse ikke
vil udgøre en sanktion for ulovlig besiddelse af hash og andre euforiserende
stoffer, der er tilstrækkelig markant og egnet til at afholde navnlig unge fra
at begynde at bruge ulovlige euforiserende stoffer.
Side 3/3