Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2466986_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1628
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1478
Offentligt
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. september 2021
Strafferetskontoret
Mikkel Holt Christensen
2021-0030-6460
2104119
Besvarelse af spørgsmål nr. 1479 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1479 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Iren Mirmojtahedi
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1628: Spm. om ministeren vil forholde sig til idéen om at holde de unge ude af kontakt med et kriminelt marked som følge af en afkriminalisering, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1479 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er
ministeren enig med den socialdemokratiske overborgme-
sterkandidat, Sophie Hæstorp Andersen, som slår til lyd for at
legalisere hash, som beskrevet i artiklen: "Sophie Hæstorp An-
dersen vil legalisere hash", Berlingske den 11. august 2021?”
Svar:
Cannabis er et rusmiddel med en lang række skadevirkninger, som kan få
alvorlige konsekvenser for især psykisk sårbare samt børn og unge med so-
ciale problemer. Det har vi et særligt ansvar for at forebygge, og derfor me-
ner jeg ikke, at legalisering af cannabis er den rigtige vej at gå.
Jeg forstår og anerkender motivationen bag forslaget
nemlig behovet for
at tage et opgør med bandekriminaliteten, som skaber stor utryghed i byen.
Det er også en helt central prioritet for regeringen, og vi er villige til at gå
meget langt i kampen mod banderne. Derfor kan jeg også garantere, at re-
geringen ikke tøver med at tage de skridt til at bekæmpe banderne, som ud-
viklingen i bandesituationen tilsiger. Det er en kerneprioritet for mig at sikre
danskernes tryghed, og derfor har regeringen også løbende præsenteret en
lang række initiativer, der skal sætte hårdt ind over for utryghedsskabende
adfærd og kriminalitet.
Rigspolitiet har oplyst, at indsmugling og distribution af narkotika skønnes
at være den største indtægtskilde for de organiserede kriminelle i Køben-
havn såvel som i den øvrige del af landet, og at handel med hash udgør langt
størsteparten. Samtidig kan politiet ikke udelukke, at en af konsekvenserne
ved en legalisering ville kunne blive et øget forbrug af hash og i sammen-
hæng hermed formentlig også andre former for euforiserende stoffer, hvor-
ved der fortsat vil være et indtægtsgrundlag for organiseret kriminalitet. Det
er videre Rigspolitiets vurdering, at et legalt offentligt udbud af hash ikke
vil have den ønskede effekt på den illegale hashhandel og den organiserede
kriminalitet i tilknytning hertil.
Rigspolitiet har derudover bemærket, at den foreslåede legalisering vil være
omkostningstung, idet produktionen af hash i Danmark vil være meget be-
kostelig. Rigspolitiet vurderer, at det illegale marked fortsat vil eksistere og
måske til lavere priser. Det kan derfor ikke udelukkes, at en stor del af mis-
brugerne fortsat vil opsøge det illegale marked. Sikkerheden omkring de fo-
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1628: Spm. om ministeren vil forholde sig til idéen om at holde de unge ude af kontakt med et kriminelt marked som følge af en afkriminalisering, til justitsministeren
reslåede kommunale salgssteder vurderes ligeledes at udgøre en omkost-
ningsfaktor, idet stederne, efter politiets vurdering, bør være særligt sikret
mod overfald og chikane fra det kriminelle miljø.
Kontrolleret legalisering af hash vil endvidere kunne betyde, at håndhævel-
sen af illegal besiddelse af hash vanskeliggøres, da det ikke er muligt at
skelne mellem legalt og illegalt erhvervet hash. Hertil bemærkes det, at en
forsøgsordning i København vil åbne for uhindret adgang for hele landet.
Også af de grunde ønsker regeringen ikke at åbne muligheden for et forsøg
med legalisering af cannabis.
Side 3/3