Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2451424_0001.png
Dato:
Kontor:
10. september 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Laura Hvass Jørgensen
Sagsnr.: 2021-0035-0240
Dok.:
2100339
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelse af samråd BH fra Folketingets Retsudvalg
Spørgsmål BH
”Med
henvisning til Justitsministeriets notat af den 21. maj 2021 om Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Lacatus mod
Schweiz bedes ministeren redegøre for, hvordan Danmark overholder
sine menneskeretlige forpligtelser, samtidig med at der ved de danske
domstole fortsat idømmes frihedsstraffe efter straffelovens § 197
senest
ved dom fra Københavns Byret af den 12. august 2021, herunder hvad
ministeren agter at foretage sig for at sikre, at Danmark holder sig inden
for rammerne af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention på
dette område, idet der henvises til den tvivl, Justitsministeriet selv frem-
fører i det pågældende notat.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1621: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/9-21 om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Lacatus mod Schweiz, jf. REU alm. del - samrådsspm. BH, til justitsministeren
[Indledning]
Tak for ordet.
Jeg vil indlede med at sige et par ord om min generelle
holdning til den regulering af tiggeri, vi har i Danmark i
dag.
For mig er tryghed et nøgleord. Vi skal alle kunne færdes
trygt i det offentlige rum. Det gælder både når man går
en tur på Strøget, tager sine børn med i den nærliggende
park eller tager S-toget hjem fra arbejde.
Men vi har tidligere oplevet episoder med tiggeri og lejre
af udenlandske hjemløse, der skabte utryghed.
Den slags hører på ingen måde hjemme i Danmark. Der-
for har vi et forbud mod tiggeri i Danmark. Og det forbud
har jeg intet ønske om at lave om på.
Det er ikke ulovligt at være fattig eller hjemløs i Dan-
mark. Naturligvis ikke. Og sådan skal det heller ikke
være. Derfor har vi også et socialt sikkerhedsnet og et
velfærdssamfund, der tilbyder økonomisk og social
hjælp til mennesker i nød.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1621: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/9-21 om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Lacatus mod Schweiz, jf. REU alm. del - samrådsspm. BH, til justitsministeren
Men det er ikke lovligt
eller rimeligt
at skabe utryg-
hed på den måde, vi har oplevet nogle tiggere gøre.
Og det er Rigspolitiets vurdering, at strafskærpelserne
har haft en positiv effekt i forhold til netop bekæmpelse
af utryghedsskabende tiggeri.
Som bekendt afsagde Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol dom i sagen Lacatus mod Schweiz den
19. januar 2021.
Menneskerettighedsdomstolen fandt, at Schweiz havde
krænket Menneskerettighedskonventionens artikel 8 om
retten til privatliv ved at have idømt en rumænsk stats-
borger en bøde for at tigge. Bøden blev siden konverteret
til en fængselsstraf på fem dage.
[Justitsministeriets vurdering af konsekvenserne af
Lacatus-dommen]
Justitsministeriet har foretaget en juridisk analyse af
Lacatus-dommen, for at se på, om dommen medførte et
behov for at ændre den danske straffelovs bestemmelse
om tiggeri.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1621: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/9-21 om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Lacatus mod Schweiz, jf. REU alm. del - samrådsspm. BH, til justitsministeren
2451424_0004.png
Det er Justitsministeriets vurdering, at der er en række
forhold, der taler for, at dommen ikke nødvendiggør en
ændring af straffelovens § 197 om forbud mod tiggeri.
Der er i vurderingen bl.a. lagt vægt på, at der er en række
forskelle mellem den schweiziske og den danske lov på
området.
For det første indeholder bestemmelsen i den schweizi-
ske lovgivning, et generelt og absolut forbud mod tiggeri.
Et forbud, der straffes med bøde
og hvis denne ikke
betales
med fængselsstraf.
I den danske tiggeribestemmelse fremgår det derimod, at
der skal gives en forudgående advarsel, før der kan straf-
fes for tiggeri. Dette udgangspunkt er dog fraveget, hvis
tiggeriet begås på steder, hvor det er særligt generende at
blive udsat for tiggeri. Det er i gågader, ved stationer, i
offentlige transportmidler, eller ved eller i supermarke-
der.
For det andet har domstolene i Danmark efter tiggeribe-
stemmelsen en udvidet mulighed for at lade straffen bort-
falde, hvis der er tale om formildende omstændigheder.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1621: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/9-21 om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Lacatus mod Schweiz, jf. REU alm. del - samrådsspm. BH, til justitsministeren
For det tredje er der en række uklarheder i Menneskeret-
tighedsdomstolens argumentation i dommen, hvilket
også taler imod, at den danske straffelov skal ændres.
Blandt andet ses Domstolen ikke at have taget stilling til,
at der i medfør af den schweiziske forbundsforfatning er
en ret til bistand, som også gælder for udlændinge uden
lovligt ophold. Der er en lignende ret i medfør af grund-
lovens § 75, stk. 2, herhjemme. Det er således ikke nød-
vendigt at tigge på gaden i Danmark for at få mad og logi
i et herberg. I Lacatus-dommen lægger Domstolen vægt
på, at
og jeg citerer
– ”tiggeriet udgjorde et middel for
klager til at kunne overleve”. Men det er altså ikke tilfæl-
det i det danske velfærdssamfund.
Derudover konkluderer Menneskerettighedsdomstolen,
at medlemsstaternes skønsmargin er snæver på området,
selv om der ikke er konsensus blandt medlemsstaterne.
Det forhold, at der ikke er konsensus, taler i almindelig-
hed for, at medlemsstaterne har en bred skønsmargin.
9 medlemsstaters forhold, herunder Danmarks, indgår
desuden ikke i den sammenlignende analyse.
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1621: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/9-21 om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Lacatus mod Schweiz, jf. REU alm. del - samrådsspm. BH, til justitsministeren
2451424_0006.png
Sammenfattende har Justitsministeriet derfor vurderet, at
dommen ikke nødvendiggør en ændring af straffelovens
tiggeribestemmelse.
[Procesrisiko]
Som der også henvises til i spørgsmålet, har Justitsmini-
steriet i notatet af 21. maj 2021 anført, at det må antages,
at der vil være en risiko for, at Menneskerettighedsdom-
stolen vil finde, at straffelovens bestemmelse om tiggeri
ikke kan opretholdes inden for rammerne af Menneske-
rettighedskonventionen. Det skyldes, at der på baggrund
af dommen vurderes at være en risiko for, at domstolene
uanset de momenter, der er nævnt ovenfor
vil finde,
at de danske regler er i strid med EMRK.
Det er domstolene, der ved deres konkrete anvendelse af
reglerne, skal vurdere forholdet til EMRK. Det bemær-
kes i den forbindelse, at det følger af forarbejderne til lo-
ven om inkorporering af Menneskerettighedskonventio-
nen fra 1992, at de danske domstole skal udvise tilbage-
holdenhed med at fastslå, at de danske regler ikke er for-
enelige med konventionen, når rækkevidden af konven-
tionen i forhold til reglerne er uklar.
[Dom fra Københavns Byret]
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1621: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/9-21 om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Lacatus mod Schweiz, jf. REU alm. del - samrådsspm. BH, til justitsministeren
Der henvises desuden i samrådsspørgsmålet til en dom
fra Københavns Byret. Jeg kan forstå, at dommen er an-
ket til landsretten, som skal tage stilling til sagen.
Selvom jeg efter loven er anklagemyndighedens over-
ordnede, og jeg derfor også principielt kan give ankla-
gerne pålæg i konkrete sager, er jeg yderst tilbagehol-
dende med at blande mig i anklagemyndighedens dispo-
sitioner i konkrete straffesager. Det betyder også, at jeg
som udgangspunkt ikke udtaler mig om verserende sa-
ger.
Jeg håber derfor
som i så mange andre sammenhænge
på udvalgets forståelse for, at jeg ikke vil risikere at
sige eller gøre noget, der kunne opfattes som et forsøg på
at påvirke anklagemyndighedens dispositioner eller
domstolenes afgørelser.
[Justitsministerens holdning til tiggeri]
Men jeg vil afslutningsvis gentage, at jeg grundlæggende
mener, at den nuværende regulering i forhold til utryg-
hedsskabende tiggeri er hensigtsmæssigt. Jeg er derfor
tilfreds med, at det ikke for nærværende er vurderingen,
at Lacatus-dommen medfører et behov for at ændre reg-
lerne. Hvis domstolene måtte komme til et andet resultat,
vil jeg selvsagt forholde mig til det.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1621: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/9-21 om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Lacatus mod Schweiz, jf. REU alm. del - samrådsspm. BH, til justitsministeren
Tak for ordet.
8