Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2463946_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. oktober 2021
Politikontoret
Nanna de Fønss
2021-0030-6631
2147114
Besvarelse af spørgsmål nr. 1622 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1622 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. september 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1619: Spm. om kommentar til henvendelserne fra Offerrådgivningen i Danmark om flytning af Rigspolitiets Offerrådgivningssekretariat og konsekvenserne heraf, jf. REU alm. del – bilag 375, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1622 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at der står i loven, at Offerrådgivnin-
gen henhører under Rigspolitiet, og at den derfor ikke uden vi-
dere kan flyttes til PAC? Vil ministeren ligeledes bekræfte, at
det - i et hierarkisk opbygget politi - er en forudsætning for of-
ferrådgivningen, at den har Rigspolitiet til at sætte sig igennem
i politikredsene og derfor bør offerrådgivningen bevare sin pla-
cering under Rigspolitiet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Som
led i udmøntningen af aftalen om politiets og anklage-
myndighedens økonomi for 2021-2023 vil der blive overdraget
en række opgaver fra Rigspolitiet til politikredsene.
Der vil i forbindelse med overdragelsen af de enkelte opgaver
blive taget stilling til, hvorvidt udmøntningen af den fremtidige
organisering kræver ændring af lovgivning og administrative
forskrifter.
På offerrådgivningsområdet skønnes der ikke at være behov for
ændring af lovgivning, men alene af en række administrative
forskrifter, herunder særligt cirkulæreskrivelse nr. 9047 af 25.
juni 1998 om offerrådgivning samt cirkulæreskrivelse nr. 11138
af 22. december 2006 om ændring af ordningen med offerråd-
givning.
Ved årsskiftet vil de opgaver, der er forankret i Rigspolitiets Se-
kretariat for Offerrådgivning, blive overdraget til Midt- og
Vestjyllands Politi, Politiets Administrative Center (PAC).
Midt- og Vestjyllands Politi vil således fremover på vegne af
Rigspolitiet varetage det nationale ansvar på offerrådgivnings-
området og sikre, at der i hver enkelt politikreds forefindes et
offerrådgivningstilbud.
Rigspolitiet kan oplyse, at der i dag som et supplement til den
rådgivende og støttende funktion, som politiet og andre profes-
sionelle aktører varetager i forhold til ofre for forbrydelser, er
etableret offerrådgivninger i alle landets politikredse.
Offerrådgivningerne fungerer i samspil med politiet, og politiet
informerer om rådgivningens eksistens og hjælper med at skabe
kontakt mellem offer og offerrådgivning.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1619: Spm. om kommentar til henvendelserne fra Offerrådgivningen i Danmark om flytning af Rigspolitiets Offerrådgivningssekretariat og konsekvenserne heraf, jf. REU alm. del – bilag 375, til justitsministeren
Offerrådgivningerne har til formål at give personlig støtte til
bl.a. ofre for forbrydelser, ligesom de vejleder ofrene om mulig-
heden for at søge om erstatning, få psykologhjælp, advokatbi-
stand, retshjælp mv.
De landsdækkende offerrådgivninger består af frivillige støtte-
personer og finansieres årligt gennem en fast bevilling på poli-
tiets budget.
Rigspolitiet (Sekretariat for Offerrådgivning) har således frem
til 1. januar 2022 det overordnede nationale ansvar for, at der i
hver enkelt politikreds forefindes et offerrådgivningstilbud.
Rigspolitiet har i den forbindelse et tæt samarbejde med Offer-
rådgivningen i Danmark (OID), der er en paraplyorganisation
for de lokale offerrådgivninger i politikredsene. Rigspolitiet og
OID udarbejder således i fællesskab bl.a. kursusmateriale til de
lokale offerrådgivere, ligesom evaluering og udvikling af de lo-
kale offerrådgivningstilbud løbende drøftes.
Rigspolitiet indgår desuden
i samarbejde med OID
i et eva-
lueringsprojekt med Aalborg Universitet, hvor samarbejdet mel-
lem de lokale offerrådgivninger og de lokale politikredse under-
søges. Evalueringsprojektet skal udmønte sig i en beskrivelse af
”best practice”, som herefter søges implementeret på landsplan.
Det er de enkelte politikredse, der sørger for at etablere kontakt
mellem et offer for en forbrydelse og en offerrådgiver, når et
offer fremsætter ønske herom. Et offer kan imidlertid også selv
tage kontakt til en offerrådgiver på baggrund af vejledning
herom fra politiet eller på eget initiativ.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse ovenfor, her-
under vurderingen af, at det ikke kræver lovændring at overføre de opgaver,
der er i dag er forankret i Rigspolitiets Sekretariat for Offerrådgivning, til
PAC. Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.
1619 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3