Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2462368_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. oktober 2021
Strafferetskontoret
Mikkel Holt Christensen
2021-0030-6609
2136538
Besvarelse af spørgsmål nr. 1604 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1604 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. september 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1605: Spm. om der efter ministerens opfattelse ved straffastsættelse for voldtægter ved vold eller trussel om vold bør lægges vægt på, at der alene i begrænset omfang blev anvendt vold, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1604 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren tilkendegive, om der efter ministerens opfattelse
bør indføres minimumsstraffe for eksempelvis voldtægter?”
Svar:
Jeg går som udgangspunkt ikke ind for fastsættelse af minimumsstraffe. Det
er min holdning, at det er lovgivers opgave at sørge for, at domstolene får
klare rammer at fastsætte straffene ud fra, men at fastsættelsen af straffen i
konkrete sager
herunder vurderingen af eventuelle skærpende eller formil-
dende omstændigheder
bør overlades til domstolene.
Forbrydelser forekommer i mange varianter, og der er sjældent to overtræ-
delser, som er ens. Det gælder også for voldtægter. Derfor er det vigtigt, at
domstolene ved straffastsættelsen har mulighed for at tage højde for nuan-
cerne i den konkrete sag og de samlede omstændigheder.
I stedet for at fastsætte minimumsstraffe bør vi fra Folketingets side komme
med klare tilkendegivelser i lovgivningen af, hvordan forbrydelser af en gi-
ven grovhed i almindelighed bør straffes. Tilkendegivelsen af strafniveau
bør i den forbindelse ikke angives som et minimum, men alene som et ud-
gangspunkt. På den måde overlades det konkrete skøn fortsat til domstolene.
Med det sagt er jeg opmærksom på, at der findes enkelte eksempler i straf-
feloven på lovovertrædelser, der i almindelighed er særdeles alvorlige, og
hvor der gennem en længere årrække har været minimumsstraffe. Det gæl-
der bl.a. for overtrædelser af straffelovens § 112 om drab på statsoverhove-
det, der har en minimumsstraf på 6 år, § 192 a, stk. 1, om visse særligt grove
overtrædelser af våbenlovgivningen, der har en minimumsstraf på 2 år, og
§ 237 om manddrab, der har en minimumsstraf på 5 år.
Jeg har ingen planer om at ændre på disse minimumsstraffe.
Side 2/2