Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2279890_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. november 2020
Reguleringskontoret
Halit Sert
2020-0030-5034
1711005
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 158 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. oktober 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Anne Honoré
Østergaard (V).
Nick Hækkerup
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm. om, hvor meget to forsamlinger må kommunikere med hinanden, for at disse, af myndighederne, bliver vurderet til at være to forsamlinger og ikke en forsamling, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 158 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor lang en afstand der skal være
mellem to forsamlinger, for at disse, af myndighederne, bliver
vurderet til at være to forsamlinger og ikke en forsamling?”
Svar:
Justitsministeriet kan indledningsvis oplyse, at reglerne om forsamlingsfor-
buddet findes i bekendtgørelse nr. 1509 af 25. oktober 2020 om forbud mod
større forsamlinger og mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokali-
teter i forbindelse med håndtering af covid-19 med senere ændring (forsam-
lingsbekendtgørelsen).
Forsamlingsbekendtgørelsens § 1, stk. 1, har følgende ordlyd:
”Det er forbudt at afholde og deltage i indendørs og udendørs
arrangementer, begivenheder, aktiviteter eller lignende, hvor
der er flere end 10 personer til stede på samme sted samtidig, jf.
dog stk. 2 og 3, § 3 og kapitel 4.”
1.
Det afgørende for, om bestemmelsen finder anvendelse, er, om der er tale
om et arrangement, en begivenhed, en aktivitet eller lignende i forsamlings-
bekendtgørelsens forstand, og om deltagerne i arrangementet mv. befinder
sig på samme sted samtidig.
Bestemmelsen omfatter derimod ikke mere tilfældig sammenstimlen af per-
soner, eksempelvis personer, der befinder sig på en gade eller i et indkøbs-
center. Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af § 2, stk. 1, i forsam-
lingsbekendtgørelsen, at i de tilfælde, hvor flere end 10 personer befinder
sig sammen på et offentligt tilgængeligt sted, uden at der er tale om et ar-
rangement mv., på en sådan måde, som efter politiets skøn udgør en særlig
fare for smitte med covid-19, kan politiet påbyde personerne at forlade ste-
det.
2.
Kriteriet ”samme sted” betyder, at det vil være muligt
at afholde et arran-
gement mv. med flere end 10 deltagere, hvis der til arrangementet mv. kon-
kret vurderes at være betydelig geografisk spredning mellem deltagere, hvil-
ket i praksis vil betyde, at deltagerne reelt ikke befinder sig i grupper på
flere end 10 på samme sted. Der vil være tale om betydelig geografisk spred-
ning mellem deltagerne i forbindelse med afviklingen af eksempelvis kap-
sejladser og lignende større arrangementer på havet, hvor deltagerne sejler i
mindre grupper med i almindelighed betydelig afstand mellem bådene. Det
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm. om, hvor meget to forsamlinger må kommunikere med hinanden, for at disse, af myndighederne, bliver vurderet til at være to forsamlinger og ikke en forsamling, til justitsministeren
vil endvidere som udgangspunkt omfatte golfturneringer, orienteringsløb og
lignende arrangementer med stor geografisk spredning mellem de enkelte
deltagere eller mellem de enkelte mindre grupper af deltagere.
Den geografiske spredning mellem deltagerne skal opretholdes gennem hele
arrangementet. Det vil således som udgangspunkt ikke være lovligt at af-
holde arrangementer mv. med flere end 10 deltagere, hvis flere end 10 per-
soner samles før, under eller efter arrangementet til f.eks. fælles afgang eller
pokaloverrækkelse.
Det vil heller ikke være lovligt at afholde arrangementer mv. med flere end
10 deltagere, hvor deltagerne nok er spredt over et større geografisk område,
men hvor deltagerne fortsat krydser hinanden under arrangementet, f.eks. et
kræmmermarked, hvor boderne er fordelt over et stort areal, men hvor man
bevæger sig rundt mellem boderne.
Det vil endvidere ikke i sig selv være nok til, at forsamlingsforbuddet ikke
gælder, at et arrangement er opdelt i sektioner ved brug af f.eks. hegn, idet
deltagerne i sådan et tilfælde fortsat befinder sig stadig
på ”samme
sted".
Den påkrævede geografiske spredning vil som udgangspunkt betyde, at de
forskellige grupper af deltagere ikke vil kunne kommunikere direkte med
hinanden. Det bemærkes dog, at det ikke i sig selv vil være afgørende for,
om der er den nødvendige geografiske spredning mellem deltagerne, at del-
tagerne ikke kan kommunikere med hinanden.
Det bemærkes, at der under alle omstændigheder ikke må deltage flere end
500 personer samtidig i det samlede arrangement.
3.
Endelig bemærkes det, at det er muligt at afholde flere særskilte arrange-
menter mv. med op til 10 deltagere i hvert arrangement på samme sted sam-
tidig, forudsat at der reelt er tale om forskellige arrangementer. Det er såle-
des eksempelvis muligt, at flere grupper af gæster kan holde hver deres ad-
skilte fødselsdagsselskab med 10 deltagere i den samme restaurant. Det er
ikke muligt at dele ét samlet arrangement på en restaurant op i flere små
selskaber på 10 personer eller derunder.
Flere arrangementer på samme sted forudsætter som nævnt, at der reelt er
tale om flere arrangementer. Dette vil bero på en konkret vurdering. Eksem-
pelvis vil en fælles julefrokost, som flere virksomheder er tilmeldt, anses for
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm. om, hvor meget to forsamlinger må kommunikere med hinanden, for at disse, af myndighederne, bliver vurderet til at være to forsamlinger og ikke en forsamling, til justitsministeren
at være ét samlet arrangement. Dette gælder også, selv om de enkelte sel-
skaber sidder hver for sig.
Det bemærkes i den forbindelse, at politiet som nævnt ovenfor har mulighed
for at give påbud om, at personerne skal forlade stedet, hvis afviklingen af
flere arrangementer på samme sted indebærer, at flere end 10 personer be-
finder sig sammen på et offentligt tilgængeligt sted på en sådan måde, som
efter politiets skøn udgør en særlig fare for smitte med covid-19.
4