Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2457359_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. oktober 2021
Politikontoret
Line Herbæk Larsen
2021-0030-6569
2125254
Besvarelse af spørgsmål nr. 1578 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1578 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. september 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1579: Spm., om politiet har tilstrækkelige ressourcer til at forhindre den dominansadfærd og chikane, som visse indvandrere udsætter danske borgere for, jf. artiklen "Anna går ikke ud efter klokken 22: ‘De utilpassede drenge er ikke til at spøge med’ på bt.dk den 8. september 2021, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1578 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen
”Anna
går ikke ud efter
klokken 22: ´De utilpassede drenge er ikke til at spøge med" på
bt.dk den 8. september 2021 og redegøre for sagen, herunder
hvorvidt visse indvandreres dominansadfærd over for danske
borgere har medført et de facto "udgangsforbud" for danskere i
bestemte områder efter kl. 22?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi.
Københavns Politi har oplyst, at politikredsen har fokus på om-
rådet omkring Vanløse Station, idet Københavns Politi er be-
kendt med, at der er tale om et område, hvor unge mennesker
jævnligt mødes, når de er på vej til og fra København med toget.
Det er Københavns Politis opfattelse, at langt de fleste unge, der
befinder sig i området, udviser en god opførsel, og at situationen
i området ikke er af en sådan karakter, at visse personer i praksis
ikke kan færdes i området på visse tider af døgnet.
Københavns Politi kan herefter oplyse, at politikredsen løbende
vurderer, hvordan den forebyggende såvel som håndhævende
politimæssige indsats i området tilrettelægges bedst muligt. Ind-
satsen består både af forebyggende tilsyn, som foretages af nær-
politienheden, og tilsyn foretaget af det daglige beredskab. Des-
uden er Københavns Politi til stede i området i det omfang, po-
litikredsen modtager anmeldelser fra borgere og erhvervsdri-
vende i området.
Københavns Politis Nærpolitienhed i Nordvest udfører forebyg-
gende tilsyn, som finder sted i tæt samarbejde med København
Politis SSP-samarbejdspartnere, som primært er gadeplansmed-
arbejdere, der har kontakt med de unge i området. Nærpolitien-
heden benytter en dialogbaseret tilgang til de unge med henblik
på at komme en eventuel utryghedsskabende adfærd til livs. I
forbindelse med tilsynene foretager Københavns Politi registre-
ring af de unge, som politiet træffer i området, ligesom politi-
kredsen deler sine erfaringer om de unge, der jævnligt færdes
eller tager ophold i området, med Københavns Politis SSP-sam-
arbejdspartnere.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1579: Spm., om politiet har tilstrækkelige ressourcer til at forhindre den dominansadfærd og chikane, som visse indvandrere udsætter danske borgere for, jf. artiklen "Anna går ikke ud efter klokken 22: ‘De utilpassede drenge er ikke til at spøge med’ på bt.dk den 8. september 2021, til justitsministeren
Endelig har Københavns Politi oplyst, at politikredsen har mu-
lighed for at iværksætte yderligere forebyggende tiltag i form af
et hjemmebesøg hos den/de unge, såfremt politikredsen vurde-
rer, at den/de unge udviser en utryghedsskabende adfærd. Et så-
dan tiltag iværksættes ligeledes i samarbejde med Københavns
Politis Nærpolitis SSP-samarbejdspartnere.”
Som justitsminister ser jeg det som min primære opgave at sikre, at dan-
skerne kan føle sig trygge. Der er ingen tvivl om, at alle skal kunne færdes
frit i det offentlige rum, og regeringen vil ikke acceptere, at der er områder
i Danmark, hvor kriminelle og grupper af unge dominerer og skaber frygt
og utryghed for andre mennesker. Vi skal med hårde midler bekæmpe den
utryghedsskabende opførsel, hvor danskere ikke længere føler sig trygge og
frie i deres nærmiljø.
Regeringen har derfor præsenteret en række initiativer, der skal sætte hårdt
ind over for utryghedsskabende adfærd og kriminalitet. Regeringen har
f.eks. præsenteret en trygheds- og sikkerhedspakke, hvor politiets efter-
forskningsmuligheder bl.a. styrkes markant gennem øget tv-overvågning,
herunder ved en kraftig udvidelse af anvendelsesområdet og 300 nye tryg-
hedskameraer.
Regeringen har herudover i oktober 2020 præsenteret
udspillet ”Tryghed for
alle danskere”, og centrale dele af udspillet
blev vedtaget den 3. juni 2021
af et bredt flertal af Folketinget. Med de vedtagne lovændringer sikrer vi
bl.a., at personer, der er dømt for visse typer af kriminalitet, kan forbydes at
færdes og opholde sig i nattelivet i op til to år. Det skal både sikre, at den
dømte ikke på ny begår kriminalitet i nattelivet, og at f.eks. ofre for vold i
nattelivet ikke efter relativt kort tid igen kan stå ansigt til ansigt med deres
overfaldsmand.
Med de vedtagne lovændringer udvider vi ligeledes politiets mulighed for
at beslaglægge værdigenstande, hvis politiet f.eks. sigter en person og sam-
tidig kan se, at vedkommende er i besiddelse af værdigenstande og har gæld
til det offentlige. I en sådan situation kan politiet nu tage eksempelvis dyre
jakker, ure, mobiltelefoner og andre ting af større værdi fra de pågældende
med henblik på at sikre betaling af offentlig gæld.
Som en del af udspillet ”Tryghed for alle danskere” fremsatte regeringen
også et forslag om at give politiet mulighed for at udstede et tryghedsska-
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1579: Spm., om politiet har tilstrækkelige ressourcer til at forhindre den dominansadfærd og chikane, som visse indvandrere udsætter danske borgere for, jf. artiklen "Anna går ikke ud efter klokken 22: ‘De utilpassede drenge er ikke til at spøge med’ på bt.dk den 8. september 2021, til justitsministeren
bende opholdsforbud. Formålet med regeringens forslag om et tryghedsska-
bende opholdsforbud var at give politiet mulighed for at udstede et generelt
forbud mod ophold på et bestemt sted, hvortil der er almindelig adgang, hvis
en gruppe af personer udviser en adfærd, der er egnet til at skabe utryghed
for beboere og forbipasserende i området. Regeringens forslag var rettet spe-
cifikt mod områder, hvor grupper af personer dominerer og skaber utryghed,
og forslaget handlede således om at give disse områder tilbage til de men-
nesker, der før undgik dem. Det kunne f.eks. have været ved togstationer
som i det eksempel, spørgeren refererer til. Regeringens forslag blev dog
beklageligvis ikke vedtaget i Folketinget, idet hverken Venstre, Dansk Fol-
keparti eller de øvrige partier i Folketinget ville støtte det. Med lovforslaget
ville politiet have fået et nyt og effektivt redskab i kampen mod utrygheden,
og jeg er derfor også ærgerlig over, at der ikke var opbakning til regeringens
forslag i Folketinget.
Endelig kan jeg oplyse, at regeringen og et bredt flertal af Folketingets par-
tier med aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
blev enige om at styrke politiet med en række initiativer. Med aftalen gen-
nemføres bl.a. en nærhedsreform af politiet, der styrker politiets tilstedevæ-
relse i hele Danmark med bl.a. 20 nye nærpolitienheder, 110 ekstra lokalbe-
tjente frem mod 2023 og flere beredskabspatruljer i form af ca. 100 ekstra
patruljevagter á 8 timer om ugen. De ekstra patruljer gør det bl.a. muligt for
politiet at være til stede i aften- og nattetimerne på tidspunkter, hvor det
lokale politi vurderer, at behovet er størst for at sikre den bedst mulige bor-
gerbetjening og hurtig tilstedeværelse. Derudover sikres en mere robust po-
litistyrke med i alt 450 ekstra politibetjente.
Selv om regeringen således har taget væsentlige skridt mod at sikre dansker-
nes tryghed, er vi dog ikke i mål endnu. Derfor vil regeringen fortsat have
stort fokus på tryghedsdagsordenen og fortsat komme med tryghedsska-
bende initiativer, og vi er åbne over for alle gode ideer, der kan give politiet
flere og mere effektive redskaber mod den type utryghedsskabende adfærd,
som spørgeren refererer til.
Side 4/4