Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2455803_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. oktober 2021
Politikontoret
Michelle Knudsen
2021-0030-6567
2125185
Besvarelse af spørgsmål nr. 1577 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1577 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. september 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1577: Spm., om ministeren vil redegøre for sin holdning til, at etniciteten altid fremgår i politiets journaliseringskode, netop for at kunne sætte særligt målrettet ind over for forskelligartet kriminalitet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1577 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for sin holdning til, at etniciteten altid
fremgår i politiets journaliseringskode, netop for at kunne sætte
særligt målrettet ind over for forskelligartet kriminalitet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigspolitiet, som jeg kan henholde mig til:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at politiets behandling
herunder re-
gistrering
af personoplysninger er reguleret af retshåndhævel-
sesloven, når behandlingen af oplysningerne sker med henblik
på at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare
handlinger mv. Det følger bl.a. af disse regler, at politiets be-
handling, herunder indsamling, registrering og anvendelse, af
personoplysninger altid skal ske i overensstemmelse med de
grundlæggende principper i retshåndhævelseslovens § 4. Såle-
des skal indsamlingen af personoplysninger bl.a. ske til udtryk-
keligt angivne og saglige formål, og senere behandling må ikke
være uforenelig med disse formål.
Endvidere skal oplysninger, som behandles, være relevante og
tilstrækkelige og må ikke omfatte mere, end hvad der kræves til
opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de
formål, hvortil oplysningerne senere behandles. Følsomme per-
sonoplysninger
såsom race eller etnisk oprindelse
må kun
behandles, når det er strengt nødvendigt og sker af hensyn til
bl.a. forebyggelse, efterforskning, afsløring eller retsforfølgning
af strafbare handlinger. I modsætning til behandling af alminde-
lige personoplysninger gælder der således et skærpet krav til
nødvendigheden af behandlingen.
Politiet registrerer derfor ikke systematisk oplysninger om per-
soners etnicitet i politiets sagsstyringssystem (POLSAS) eller i
andre af politiets systemer og registre. Politiet registrerer kun
oplysninger om etnicitet, hvis der er et politifagligt behov for
det, og det derved er (strengt) nødvendigt af hensyn til vareta-
gelsen af politiets opgaver på det strafferetlige område.
Der kan eksempelvis foreligge et politifagligt behov for regi-
strering af etnicitet, hvis et vidne oplyser, at en gerningsperson
er af en given etnisk afstamning, eller i situationer hvor politiet
har et billede af en gerningsmand, hvor politiet objektivt kan se,
at personen stammer fra en bestemt verdensdel. I disse tilfælde
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1577: Spm., om ministeren vil redegøre for sin holdning til, at etniciteten altid fremgår i politiets journaliseringskode, netop for at kunne sætte særligt målrettet ind over for forskelligartet kriminalitet, til justitsministeren
registreres oplysningen i politiets rapportmateriale på den på-
gældende sag. Sådanne registreringer kan på baggrund af en po-
litifaglig vurdering forekomme i alle typer af straffesager.
I forhold til registrering af etnicitet bemærkes det i øvrigt, at der
kan opstå en række situationer, hvor det er uklart, hvilken etni-
citet en antruffen person har, da der ikke ses at være en helt en-
kel og klar definition af begrebet etnicitet. Det kan f.eks. gøre
sig gældende i forhold til adopterede personer og deres børn el-
ler for personer, der ikke selv har en indvandrerbaggrund, men
hvor det er tilfældet for deres familie. En eventuel registrering
af etnicitet vil derfor i mange tilfælde alene bero på polititjene-
stemandens subjektive vurdering og eventuelle udsagn herom
fra antrufne personer kan være svære og/eller ressourcekræ-
vende at efterprøve.
Det bemærkes i øvrigt, at oplysninger om en persons nationalitet
og/eller statsborgerskab ikke udgør en følsom personoplysning,
hvorfor sådanne oplysninger kan behandles efter de mere lem-
pelige regler om almindelige (ikke-følsomme) personoplysnin-
ger. I dag registreres oplysninger om personers nationalitet på
registreringstidspunktet som udgangspunkt på alle personer, der
tilknyttes sager, i et særligt felt i POLSAS. I POLSAS registre-
res endvidere tilhørsforhold, hvilket kan omfatte eksempelvis
”dansk statsborger”, ”asylansøger”, ”udlænding med lovligt op-
hold” mv.”
Side 3/3