Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2288503_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
24. november 2020
Kontor:
Forvaltningsretskontoret
Sagsbeh: Mette Kildegaard Han-
sen
Sagsnr.: 2020-0030-5032
Dok.:
1685690
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 157 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. oktober 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Jørgen Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om, hvorfor der er en afgift på 175 kr. pr. aktindsigt fra domstolene, jf. retsplejelovens § 41 f, stk. 1, og § 41 b, stk. 2, pkt. 2., når journalister gratis kan søge aktindsigt i anklageskrifter og retsmødebegæringer hos politiet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 157 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor der er en afgift på 175
kr.
pr. aktindsigt fra domstolene, jf. retsplejelovens § 41 f, stk. 1,
og § 41 b, stk. 2, pkt. 2, når journalister gratis kan søge aktind-
sigt i anklageskrifter og retsmødebegæringer hos politiet, jf.
retsplejelovens § 41 f, stk. 2?”
Svar:
1.
Efter retsafgiftslovens § 48, stk. 1, svares 175 kr. for attester, afskrifter,
udskrifter, fotokopier eller lignende, der udfærdiges af retten. Adgangen til
at gennemse domme for redaktører, redaktionelle medarbejdere mv. i med-
før af retsplejelovens § 41 f, stk. 1, er derimod ikke belagt med en afgift.
Det samme gælder adgangen til aktindsigt hos anklagemyndigheden efter
retsplejelovens § 41 f, stk. 2. Denne forskel skyldes i sidste ende en politisk
afvejning.
2.
For så vidt angår reglerne om betaling for aktindsigt efter retsplejelovens
§ 41 b, stk. 2, nr. 2, har justitsministeren den 21. oktober 2020 fremsat lov-
forslag nr. L 66 om forslag til lov om retsafgifter for Folketinget.
Lovforslaget har til formål at forenkle reglerne om retsafgifter og indeholder
forslag til en ny lov om retsafgifter, der foreslås at erstatte den gældende
retsafgiftslov. Lovforslaget bygger på Retsplejerådets betænkning nr.
1572/2019 om reform af den civile retspleje X (Retsafgifter).
Som den gældende retsafgiftslov fastsætter lovforslaget forskellige afgifter
for en række anmodninger til domstolene, navnlig i civile retssager, foged-
sager og skiftesager. I lovforslagets § 35 foreslås det således, at der betales
150 kr. for 1) kopier, der udleveres af retten i medfør af retsplejelovens § 41
b, § 41 c, § 41 f, stk. 5, eller § 41 h, og 2) udskrifter, der udfærdiges af
Tinglysningsretten.
3.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at Domstolsstyrelsen arbejder på
etablering af en domsdatabase. Ministeriet kan i den forbindelse henvise til
Domstolsstyrelsens bidrag til ministeriets besvarelse af 10. november 2020
af spørgsmål nr. 1906 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Som det fremgår heraf, traf Domstolsstyrelsens i begyndelsen af 2014 be-
slutning om at etablere Domsdatabasen. Formålet med Domsdatabasen er at
sikre offentlighed i retsplejen ved at gøre domme offentligt tilgængelige for
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om, hvorfor der er en afgift på 175 kr. pr. aktindsigt fra domstolene, jf. retsplejelovens § 41 f, stk. 1, og § 41 b, stk. 2, pkt. 2., når journalister gratis kan søge aktindsigt i anklageskrifter og retsmødebegæringer hos politiet, til justitsministeren
enhver. Domsdatabasen bliver gratis og tilgængelig for såvel private som
erhvervsdrivende og offentlige myndigheder.
Som det endvidere fremgår, kommer Domsdatabasen i sit udgangspunkt til
at indeholde et udsnit af domme i civile sager, der bliver afsagt efter, at
Domsdatabasen er sat i drift. Udvælgelsen sker efter nogle overordnede kri-
terier for, hvornår en dom har retsinformatorisk værdi, og overførslen af
dommene sker automatisk direkte fra Civilsystemet (minretssag.dk). Der-
udover vil Domsdatabasen bl.a. indeholde en mindre del historiske domme
fra civile sager og straffesager, der har en særlig offentlig interesse. Det er
hensigten, at der i forbindelse med udvikling af nye it-systemer ved dom-
stolene skal skabes mulighed for at overføre domme i straffesager til Doms-
databasen.
Som det endelig fremgår, er udviklingen af Domsdatabasen i gang, og
Domsdatabasen forventes færdigimplementeret i løbet af 2021.
3