Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2455425_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1325
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
31. august 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Alexander Langgaard
Olesen
Sagsnr.: 2021-0030-6289
Dok.:
2052757
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1325 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1325 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. juli 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1561: Spm., om ministeren i forlængelse af svaret på REU alm. del- spm. 1325 vil sikre, at straffen for alle former for angreb på studentervogne skærpes, og at politiets indsats mod chikane over for studentervogne opprioriteres, til justitsministern
Spørgsmål nr. 1325 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen "Studentervogne angrebet
med æg
– måtte flygte ud af boligområde” fra tv2.dk den 29.
juni 2021, herunder sætningen "Men selvom de havde en sjov
dag, har oplevelsen sat sig. Så meget at Louise Sørensen måtte
ringe hjem for at blive hentet, da hun var bange for at gå forbi
Værebroparken, da hun skulle hjem samme aften.”, og i den for-
bindelse oplyse, om der reelt er no-go zoner for studenterkørsel
og unge danske studenter i Danmark, og om regeringen sammen
med Dansk Folkeparti vil skærpe straffen markant for angreb
imod studenterkørsel, og sikre at politiet griber ind, så studen-
terkørsel kan foregå alle steder i landet, som det traditionelt altid
har kunnet?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
samtlige politikredse og i den forbindelse anmodet om at få op-
lyst, hvorvidt der i de enkelte kredse er steder eller områder,
hvor det vurderes, at der ikke kan ske studenterkørsel og i den
forbindelse, hvad der politimæssigt er gjort for at sikre, at stu-
denterkørsel også kan foregå disse steder. I forhold til sagen fra
Værebroparken, der er omtalt i spørgsmålet, har Rigspolitiet an-
modet Københavns Vestegns Politi om en udtalelse vedrørende
den konkrete hændelse.
Samtlige politikredse har oplyst, at der ikke findes bestemte om-
råder eller steder i de enkelte politikredse, hvor det vurderes, at
der på grund af risiko for angreb eller chikane ikke kan eller bør
gennemføres studenterkørsel.
Nordsjællands Politi har oplyst, at politikredsen har fokus på
problemstilingen, hvorfor der ved vagtchefernes briefinger i den
relevante periode har været briefet om mulige udfordringer i for-
bindelse med studenterkørsel, og der har af såvel beredskabspa-
truljer som af tryghedsskabende patruljer været øget opmærk-
somhed og tilstedeværelse i de områder, hvor eventuelle udfor-
dringer med studenterkørsel kunne tænkes at opstå.
Københavns Politi har oplyst, at politikredsen, i det omfang der
har været problemer i forbindelse med studenterkørsel, har ind-
sat tryghedsskabende og præventive patruljer i de områder, hvor
Københavns Politi har haft en formodning for, at der kunne fo-
rekomme chikane mv. Politikredsen har endvidere bemærket, at
Side 2/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1561: Spm., om ministeren i forlængelse af svaret på REU alm. del- spm. 1325 vil sikre, at straffen for alle former for angreb på studentervogne skærpes, og at politiets indsats mod chikane over for studentervogne opprioriteres, til justitsministern
Amager Nærpoliti og Københavns Politis gadeplansteams gen-
nem de seneste tre til fire år har iværksat målrettede indsatser i
forbindelse med studenterkørsel. En af indsatserne har haft fo-
kus på boligområderne Hørgården og Urbanplanen, idet der i
disse områder er en ”tradition” blandt områdets unge for at kaste
med æg
og i visse tilfælde madolie, mel og sten
mod studen-
terkøretøjer, hvis der deltager lokale unge fra områderne i kørs-
lerne, hvilket tidligere har ført til episoder, der har skabt utryg-
hed for studenter på vogne.
København Politi har supplerende oplyst, at lokalpolitiet bl.a.
har deltaget i generalforsamlinger i lokale foreninger, hvor tryg-
hedsskabende indsatser er blevet drøftet med frivillige, ligesom
der er blevet indsat uniformerede tryghedsskabende patruljer i
bestemte områder i forbindelse med studenterkørsel.
I øvrigt har Københavns Politi mere generelt bemærket, at vagt-
centralen som udgangspunkt vil disponere en patruljebil til ste-
det, hvis der indgår anmeldelse om, at der kastes effekter eller
forekommer lignende adfærd rettet mod studenterkørsel. Der vil
dog som altid blive foretaget en prioritering af ressourcerne,
som afhænger af omfanget af øvrige hastende politiopgaver på
anmeldelsestidspunktet.
For så vidt angår sagen om studenterkørsel på Frederiksberg,
som omtales i den artikel, der henvises til i spørgsmålet, har det
ikke været muligt at identificere en konkret sag ud fra beskrivel-
sen i artiklen. Københavns Politi har således ikke i perioden fra
den 15. juni 2021 til den 8. juli 2021 registreringer vedrørende
studenterkørsel på Frederiksberg.
I forhold til episoden fra Værebroparken, der er omtalt i spørgs-
målet, har København Vestegns Politi oplyst, at der ikke er ind-
givet en anmeldelse til politikredsen, hvorfor politikredsen ikke
har nærmere kendskab til den konkrete episode.
Københavns Vestegns Politi har supplerende oplyst, at politi-
kredsen også fremadrettet vil have fokus på anmeldelser af
denne karakter samt løbende analysere de anmeldte eller kon-
staterede hændelser med henblik på at udfinde eventuelle bolig-
områder, der hyppigt optræder i analyserne.”
2.
Alle skal kunne færdes frit i det offentlige rum, og vi hverken kan eller
skal acceptere, hvis der er områder i vores samfund, hvor alle ikke kan fær-
des trygt og frit. Jeg tager på det skarpeste afstand fra enhver form for angreb
på studentervogne eller lignende, som er en meget fin dansk tradition. Det
er hovedløst, farligt og udtryk for en helt afskyelig opførsel, som i værste
Side 3/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1561: Spm., om ministeren i forlængelse af svaret på REU alm. del- spm. 1325 vil sikre, at straffen for alle former for angreb på studentervogne skærpes, og at politiets indsats mod chikane over for studentervogne opprioriteres, til justitsministern
fald kan føre til personskader. Jeg deler i den forbindelse spørgerens hold-
ning om, at angreb mod studentervogne, herunder navnlig kast med sten el-
ler affyring af fyrværkeri, bør straffes hårdt.
Derfor glæder det mig også, at Folketinget den 3. december 2020 vedtog
regeringens lovforslag om bl.a. at skærpe straffen for forsætlig fareforvol-
delse efter straffelovens § 252, stk. 1. Med lovændringen er det forudsat, at
straffen forhøjes med omkring en tredjedel i forhold til den straf, der hidtil
har været fastsat af domstolene, når faren er forvoldt ved kast eller affyring
af genstande. Eksempelvis vil det, at man affyrer fyrværkeri mod privatper-
soner, eller at man kaster sten eller flasker ind i en gruppe af mennesker,
være omfattet af strafskærpelsen.
Jeg kan herudover oplyse, at regeringen allerede har præsenteret en række
initiativer, der skal sætte hårdt ind over for utryghedsskabende adfærd og
kriminalitet. Regeringen har f.eks. præsenteret en trygheds- og sikkerheds-
pakke, hvor politiets efterforskningsmuligheder bl.a. styrkes markant gen-
nem øget tv-overvågning, herunder ved en kraftig udvidelse af anvendelses-
området og 300 nye tryghedskameraer.
Regeringen har herudover i oktober 2020 præsenteret udspillet ”Tryghed for
alle danskere”, og centrale dele af udspillet blev vedtaget den 3. juni 2021
af et bredt flertal af Folketinget. Med de vedtagne lovændringer har vi sikret
en markant indsats over for utryghedsskabende adfærd i nattelivet, ligesom
det nu er muligt at beslaglægge værdigenstande, hvis politiet sigter en per-
son og samtidig kan se, at vedkommende er i besiddelse af værdigenstande
og har gæld til det offentlige. Som en del af udspillet fremsatte regeringen
også et forslag om at give politiet mulighed for at udstede et tryghedsska-
bende opholdsforbud. Formålet med regeringens forslag om et tryghedsska-
bende opholdsforbud var at give politiet mulighed for at udstede et generelt
forbud mod ophold på et bestemt sted, hvortil der er almindelig adgang, hvis
en gruppe af personer udviser en adfærd, der er egnet til at skabe utryghed
for beboere og forbipasserende i området. Regeringens forslag var rettet spe-
cifikt mod områder, hvor grupper af personer dominerer og skaber utryghed,
og forslaget handlede således om at give disse områder tilbage til de men-
nesker, der før undgik dem. Regeringens forslag blev dog beklageligvis ikke
vedtaget i Folketinget, idet hverken Venstre, Dansk Folkeparti eller de øv-
rige partier i Folketinget ville støtte det. Med lovforslaget ville politiet have
fået et nyt og effektivt redskab i kampen mod utrygheden, og jeg er derfor
Side 4/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1561: Spm., om ministeren i forlængelse af svaret på REU alm. del- spm. 1325 vil sikre, at straffen for alle former for angreb på studentervogne skærpes, og at politiets indsats mod chikane over for studentervogne opprioriteres, til justitsministern
også ærgerlig over, at der ikke var opbakning til regeringens forslag i Fol-
ketinget.
Endelig kan jeg oplyse, at regeringen og et bredt flertal af Folketingets par-
tier med aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
blev enige om at styrke politiet med en række initiativer. Med aftalen gen-
nemføres bl.a. en nærhedsreform af politiet, der styrker politiets tilstedevæ-
relse i hele Danmark med bl.a. 20 nye nærpolitienheder, 110 ekstra lokalbe-
tjente frem mod 2023 og flere beredskabspatruljer i form af ca. 100 ekstra
patruljevagter á 8 timer om ugen. De ekstra patruljer gør det bl.a. muligt for
politiet at være til stede i aften- og nattetimerne på tidspunkter, hvor det
lokale politi vurderer, at behovet er størst for at sikre den bedst mulige bor-
gerbetjening og hurtig tilstedeværelse. Derudover sikres en mere robust po-
litistyrke med i alt 450 ekstra politibetjente.
Selv om regeringen således har taget væsentlige skridt mod at sikre dansker-
nes tryghed, er vi dog ikke i mål endnu. Og jeg har naturligvis en forvent-
ning om, at politiet griber ind, når de bliver opmærksomme på den helt uac-
ceptable opførsel, som angreb mod studentervogne er.
Regeringen vil fortsat have stort fokus på tryghedsdagsordenen, og vi er
åbne over for alle gode ideer, der kan give politiet flere og mere effektive
redskaber mod den type utryghedsskabende adfærd, som spørgeren refererer
til.
Side 5/5